Permalänk

Ram funkar... ibland?

Hej!

Jag har MSi b650 gaming plus wifi, 7600x cpu och har lite ram problem.

Jag har prövat tre olika stickor av ram, både corsair vengeance och gskill flare. Datorn fungerar felfritt på 4800mhz, men såfort jag aktiverar EXPO så lyser moderkortet gult i c.a 5 minuter, sedan lyckas boota med 6000mhz. Men sen efter jag stänger av och på så fungerar den inte längre. Då lyser röd och gul lampa samtidigt och den bootar inte.

Clearar jag cmos och försöker igen går det på EXAKT samma sätt igen. Expi > 5 min > felfri 6000mhz > efter reboot fungerar ej.

Vad gör jag? Är inte datakunnig.. min kunskap försvinner efter att veta vilka delar som ska sitta vart och att expdäo existerar.

Permalänk

Uppdatering. Jag kommer nu in varje gång jag rebootar med 6000mhz men det tar c.a 5 min att starta datorn VARJE GÅNG

Permalänk
Hedersmedlem

Är "Memory Context Restore" påslaget? Testa det annars. Det är till för att spara resultatet av minnesträningen, som sannolikt är det som tar 5 minuter.

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.i...

Edit: Tråden rekommenderar också att använda senaste BIOS då funktionen tydligen inte är stabil i äldre BIOS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Hejsan! Jag är inte helt bekväm med att updatera bios, aldrig gjort det. Har bios 15/12/23. Bör den vara ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChalleMcBigNalle:

Hejsan! Jag är inte helt bekväm med att updatera bios, aldrig gjort det. Har bios 15/12/23. Bör den vara ok?

Det har släppts 4 ordinarie bios sedan dess.

MSI har en video guide hur det går till.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Det har släppts 4 ordinarie bios sedan dess.

MSI har en video guide hur det går till.

https://youtu.be/sKMub20CUNI?si=VlVwffAzDH4NCfX-

Det står "Eject usb", vad gör den funktionen? Ska man ha stickan i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChalleMcBigNalle:

Det står "Eject usb", vad gör den funktionen? Ska man ha stickan i?

Just det momentet är helt onödigt är sanningen. Ignorera och bara starta om.
Stickan skall sitta i.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Just det momentet är helt onödigt är sanningen. Ignorera och bara starta om.
Stickan skall sitta i.

Ser att jag har en bios märkt usb där bak, ska den avnändas?

Permalänk
Medlem

Du kan använda vilken port du vill. Känns det bättre använd porten märkt BIOS.

Tar du fram manualen till ditt moderkort så står det hur du uppdaterar även på sida 51.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att långa boot times är inte onormalt överlag på AM5, dock 5 minuter är högre än förväntade boot times vilket indikerar att den har svårt att få fungerande minnes träning som görs vid boot.

Nyare bios versioner har haft stora förbättringar när det gäller minnes stabilitet så förhoppningsvis räcket det med en uppdatering sen blir det stabilt. Förvänta dig ändå duglig boot times (speciellt första booten) och dra igång memory context restore kan snabba upp det. Det hjälper inte på första booten, bara på senare, plus ökar risken att över tiden så tappas stabiliteten lite och man måste tvinga en omträning av minnet igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Fråga till alla er som är välnliga och försöker hjälpa mig här. Datorn startar på några enstaka sekunder och går helt felfritt på 4800mhz, alltså utan EXPO. Är det ens värt att strula för någon osäker och okunnig? Vad är fps skillnad i spel osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChalleMcBigNalle:

Fråga till alla er som är välnliga och försöker hjälpa mig här. Datorn startar på några enstaka sekunder och går helt felfritt på 4800mhz, alltså utan EXPO. Är det ens värt att strula för någon osäker och okunnig? Vad är fps skillnad i spel osv?

För en 7600X är det väl runt 5-10% som försvinner. Beror helt på program, spel, situation osv.

Att uppdatera bios borde du kunna lösa. Det är troligtvis det som gör att RAMen blir kinkig. Har sett liknande problem med äldre BIOS på AM5, på just en MSI-bräda.

Funkar det som det ska så ska det ta runt minuten att starta datorn från knapptrycket in till Windows med AM5, give or take. Det tar längre än vanligt pga minnesträning som tidigare nämnt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Största grejen med snabbare minne är att du får mindre microstutters som händer för den väntar på att minnet ska bli klart att läsa in något. Det är definitivt värt att försöka få till det skulle jag säga, om du väljer att inte använda expo så betalade du extra för dina minnen som du inte använder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChalleMcBigNalle:

Fråga till alla er som är välnliga och försöker hjälpa mig här. Datorn startar på några enstaka sekunder och går helt felfritt på 4800mhz, alltså utan EXPO. Är det ens värt att strula för någon osäker och okunnig? Vad är fps skillnad i spel osv?

Tycker nog du ska uppdatera bios, är du osäker kan du ju höra här på forumet om det finns någon i närheten som kan tänkas vilja hjälpa dig. Brukar gå att locka med pizza

Permalänk

Jag har nu uppdaterat till senaste bios, den som kom ut 01/07/24 "7E26v1E". Det har minskat boot timen från 5 minuter till 2 och en halv minut. Fortfarande oerhört lång tid. Något mer man kan göra utan att riskera instabilitet?

Den fungerar nu på 6000mhz expo med bra score i generella stress tests. Men dessa boot times.. Jag är den som startar om varje gång jag gör något annat. Åsikter och lösning eller är det bara så det är på am5? Är det 2,5 min som det ska vara? AM5 first world problems?

Permalänk
Medlem

Som vi sa tidigare, memory context restore kan hjälpa med boot times efter första booten. Utöver det så är det bara leva med det tyvärr. Vissa moderkort har snabbare boot times än andra men tyvärr hjälper det inte dig (min ligger på runt 30-45~ sekunder innan den visar bios utan memory context restore igång exempelvis)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChalleMcBigNalle:

Ser att jag har en bios märkt usb där bak, ska den avnändas?

Den är till för att kunna uppdatera bios utan CPU installerat (se sid 52 i manualen ) , men nu behövde du ju inte göra det...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"