HDMI 2.1: Vad gäller 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det skulle i så fall innebära att ingen får använda versionsnummer för HDMI, för det är ju ingen som stödjer alla funktioner. Men det är nog rätt tveksamt att det skulle leda till bättre specifikationer, det är inte ovanligt att man ser t.ex. laptoptillverkare som bara skriver "HDMI-utgång" i specen.

För att något sånt ska fungera så skulle man istället behöva välja ut relevanta funktioner och skapa certifieringar för t.ex. skärmar och datorer. Men så länge som det inte är obligatoriskt att certifiera produkter så kommer många tillverkare fortsätta skriva dåliga specifikationer oavsett.

Det skulle definitivt leda till att en vara som inte listar funktionerna inte säljs, speciellt inte av "misstag". Och ja, då får tillverkarna/säljarna välja ut vilka funktioner de vill marknadsföra och/eller visa upp att deras vara har. Som det är nu tror gemene man att det är en standard som innehåller x antal funktioner, vilket utnyttjas ganska kraftigt av tillverkare/säljare.

Att enbart skriva "hdmi utgång" är ju långt bättre än att skriva "hdmi 2.1 utgång" som enbart stödjer <insert crap här>, för både tillverkare och säljare är väl medvetna om att gemene man inte har en susning om vad som ingår i hdmi 2.1 samt att de antar att den då har fullt stöd för "det senaste".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RiHa:

@medbor @Laxpudding, jag tycker ni har intressanta poänger. Tack för era inspel!

För att föra diskussionen vidare, vad tänker ni om mina tankar kring vad versionsnummer borde vara? Vad är deras syfte egentligen, om inte att göra det lättare för konsumenter? Vi har ju en verklighet att förhålla oss till och exempelvis HDMI 2.1 används ju som ett försäljningsargument. Rätta mig gärna om jag har fel men HDMI anses väl ändå vara en standard? Kanske kan man dra paralleller till nätverkande och respektive standarder (802.11ax vs 802.11be, som för övrigt döpts om till Wi-Fi 6,7 etc)?

Jag tänker att skulle syftet vara något annat än det, hade det väl räckt med att deklarera vilka nya funktioner som tillkommer år efter år på listan som bara kommer att växa och strunta i de förenklade versionsnumrena.

Är nyfiken på era tankar!

/R

Sådant som Wifi och PCIe är vad jag skulle säga rätt avgränsade delkomponenter i en produkt. HDMI-standarden är ett smörgåsbord av funktioner som egentligen är på nästan alla nivåer hos en komplett produkt.

Om man bara tittar på själva transporten över HDMI-kontakten är det faktiskt inte så olikt Wifi och PCIe i sitt tekniska omfång och där finns också en hel del mandatory i själva specen. Väldigt mycket av det som det frågas om runt HDMI är däremot egenskaper långt ovanför ett transportlager.

Tänk en situation där PCIe också skulle börja omfatta lager av funktioner för utbyte av metadata mellan renderingsmjukvara och även specificera videokodningsalgoritmer. Då är du inne på HDMI:s omfång. Byggt för fristående monolitiska produkter, likt hur man får digitalboxen att fungera med TV:n. För det var vad som behövdes för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det skulle definitivt leda till att en vara som inte listar funktionerna inte säljs, speciellt inte av "misstag". Och ja, då får tillverkarna/säljarna välja ut vilka funktioner de vill marknadsföra och/eller visa upp att deras vara har. Som det är nu tror gemene man att det är en standard som innehåller x antal funktioner, vilket utnyttjas ganska kraftigt av tillverkare/säljare.

Att enbart skriva "hdmi utgång" är ju långt bättre än att skriva "hdmi 2.1 utgång" som enbart stödjer <insert crap här>, för både tillverkare och säljare är väl medvetna om att gemene man inte har en susning om vad som ingår i hdmi 2.1 samt att de antar att den då har fullt stöd för "det senaste".

Fast med den logiken borde ju produkter som i dagsläget inte ens specificerar HDMI-version inte sälja, men det gör de ändå eftersom väldigt många konsumenter kör med strategin "köp först, fråga sen". Att ta bort versionnummer tror jag inte skulle göra någon större skillnad, tillverkare som inte vill vara tydliga med vad de säljer kommer fortsätta vara otydliga oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast med den logiken borde ju produkter som i dagsläget inte ens specificerar HDMI-version inte sälja, men det gör de ändå eftersom väldigt många konsumenter kör med strategin "köp först, fråga sen". Att ta bort versionnummer tror jag inte skulle göra någon större skillnad, tillverkare som inte vill vara tydliga med vad de säljer kommer fortsätta vara otydliga oavsett.

Eh... inte direkt, flera varor med hdmi säljs men kan nog garantera att ingen har förväntningen att de skall klara senaste "standarden" då heller. MEN varor som är märkta med Hdmi 2.1 säljs där kunder förväntar sig att vissa saker stöds automatiskt pga den märkningen. ELLER så ställs frågan; Vilken hdmi är det denna produkt har?

Som @Laxpudding poängterar är det ett tankefel, men det vi andra argumenterar för att ingen säljare eller tillverkare då enbart skall kunna häva ur sig att det är hdmi X, som de VET ger förväntningar på funktioner som stöds. Det är DEN grejen "vi andra" vill åt och att det tydliggörs mer och kallar för "träsk och djungel". För gemene man har inte koll på vad som ingår eller inte ingår i dessa versioner, eller om en vara stödjer det fullt ut, speciellt inte när en tillverkare/säljare inte upplyser om det trots att de med säkerhet vet exakt att det kunden eg efterfrågar är: stödjer denna vara X funktioner som jag egentligen är ute efter.

Man har definitivt en annan förväntning om man köper en vara märkt med hdmi 2.1 kontra en som inte specificerar versionsnummer. Samt köper man en vara som listar x antal funktioner medan varan bredvid inte listar några funktioner är risken rätt hög att man väljer den som listar funktionerna.

Edit: MEN frågar kunden säljaren som enbart säger: Näe, båda två har hdmi 2.1... ja... det säger sig självt att det kommer skapa en förvirring och kunden ev köper helt fel vara. Man skall inte som kund behöva trycka på och vara "efterhängsen" för att få ut om en vara stödjer det man vill ha.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Jag tycker att du lägger ett alltför stort ansvar på vanliga konsumenter. Tillverkare av HDMI-produkter har fullständig och exakt detaljkunskap om standarden och sina produkter, och envisas ändå med att år ut och år in basunera ut att deras skärmar har "två HDMI 2.0-portar", att en kabel "stöder HDMI 2.1" etc.

I många fall har konsumenten inte ens någon praktisk möjlighet att "fråga efter" någonting, utan det man har att tillgå är de specifikationer som tillhandahållits av tillverkaren. Att inleda en process för att få svar på vad som faktiskt stöds lär i många fall leda till att man missar den där rean på den där TV:n eller skärmen man ville ha.

Du har en god poäng i att folk behöver lära sig att det inte finns några "HDMI-versioner" – det är det enda vi kan göra i sammanhanget. Men jag tycker att tillverkarna, med sin missledande marknadsföring, bär huvuddelen av ansvaret för att det blivit så här. Det kan inte ensidigt läggas på stackars konsumenter som fått inbankat i huvudet i decennier att man minsann ska kolla efter en viss "HDMI-version".

Japp, jag har sedan 2006 (när min polett trillade ned) skrivit artiklar och gjort videos där jag belyst problemet med att som konsument beskriva produkter som HDMI-versioner. Kolla min TV-guide: https://www.sweclockers.com/artikel/37476

Jag skriver hela tiden om funktioner och hur de skiljer sig åt. Inte versioner. För det är så det måste hanteras. Vad gäller HDMI 2.1 är det egentligen endast följande funktioner man som konsument behöver tänka på:

VRR
4K/120
eARC
ALLM
QMS

Beroende på användningsområde kan alla fem eller inga av dessa ha betydelse för vad man gör där ALLM och QMS mer kan ses som bekvämligheter snarare än kritisk funktionalitet.

Jag skulle säga att det är enklare att hålla reda på dessa fem funktioner och vilka som är viktiga – eller oviktiga – för dig som användare än att som konsument försöka hålla reda på versioner eftersom allt blir mer komplicerat när man börjar titta på versioner eftersom specen inkluderar så mycket man faktiskt inte behöver kunna.

Med andra ord: Sluta fråga efter version, fråga efter funktion. Det är vad jag lärt ut i snart 20 år nu.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Necrophor:

@alling summerade ett kort och koncist bra svar.

Ingen skulle acceptera att en 13700k processor har olika funktioner mot vad en annan märkt 13700k processor har t ex.

Och eftersom detta gäller för Intels processorer gäller detta automatiskt för HDMI också? Eller hur går logiken här...

Nu är det inte en 13700K-processor jämfört med en annan 13700K-processor. Det är i dagsläget 1 900 licensierade olika tillverkare som på något sätt använder HDMI i väldigt olika typer av produkter.

Jag vet inte exakt hur mycket olika HDMI-produkter jag testat på en aktiv nivå antingen som testare, skribent eller bara hjälpsam polare: men det är tusentals olika produkter i olika sammanhang. Jag har aldrig haft nytta av versionsnummer någongång för allt som krånglat, allt som fungerat och allt som måste testas har hela tiden utgått från funktionen, aldrig versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, jag har i över sedan 2006 (när min polett trillade ned) skrivit artiklar och gjort videos där jag belyst problemet med att som konsument beskriva produkter som HDMI-versioner. Kolla min TV-guide: https://www.sweclockers.com/artikel/37476

Jag skriver hela tiden om funktioner och hur de skiljer sig åt. Inte versioner. För det är så det måste hanteras. Vad gäller HDMI 2.1 är det egentligen endast följande funktioner man som konsument behöver tänka på:

VRR
4K/120
eARC
ALLM
QMS

Beroende på användningsområde kan alla fem eller inga av dessa ha betydelse för vad man gör där ALLM och QMS mer kan ses som bekvämligheter snarare än kritisk funktionalitet.

Jag skulle säga att det är enklare att hålla reda på dessa fem funktioner och vilka som är viktiga – eller oviktiga – för dig som användare än att som konsument försöka hålla reda på versioner eftersom allt blir mer komplicerat när man börjar titta på versioner eftersom specen inkluderar så mycket man faktiskt inte behöver kunna.

Med andra ord: Sluta fråga efter version, fråga efter funktion. Det är vad jag lärt ut i snart 20 år nu.

Jag skulle vilja kontra med att det inte är konsumenten som är problemet, utan att företag/säljare fortsätter beskriva produkter som hdmi versioner, vilket då gör att gemene man "kommer fortsätta hoppa på det tåget". Det räcker med att gå så långt som detta forum för att se att det är ett "problem", och då är detta ändå ett forum för teknikintresserade!

Du vill utbilda folk (good luck on that one he he om än dock beundransvärt) och jag/vi andra vill lägga bördan på företagen/säljarna att "göra rätt och enklare för konsumenten" ^^ Men oavsett, eftersom detta ÄR ett problem så är något trasigt med hela karusellen och behöver ses över, oavsett vad som är "korrekt och inte korrekt". När något blivit något, även om det är något helt annat än vad det är, måste man se över hur det kan förändras för att inte bidra eller fortsätta denna förvirring. Speciellt när det kommer till märkning och marknadsföring av varor

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Och eftersom detta gäller för Intels processorer gäller detta automatiskt för HDMI också? Eller hur går logiken här...

Nu är det inte en 13700K-processor jämfört med en annan 13700K-processor. Det är i dagsläget 1 900 licensierade olika tillverkare som på något sätt använder HDMI i väldigt olika typer av produkter.

Jag vet inte exakt hur mycket olika HDMI-produkter jag testat på en aktiv nivå antingen som testare, skribent eller bara hjälpsam polare: men det är tusentals olika produkter i olika sammanhang. Jag har aldrig haft nytta av versionsnummer någongång för allt som krånglat, allt som fungerat och allt som måste testas har hela tiden utgått från funktionen, aldrig versionen.

Åter igen, det är DU som besitter både kunskap och har intresset för detta, det har inte gemene man. För de flesta (se även detta forum) är hdmi synonymt med en standard, oavsett hur fel det än är. Jag får själv frågor om "vilken hdmi kabel måste jag ha till denna? och sedan kommer det per automatik från dem: räcker denna som är hdmi 2.1?. Det är alltså ett problem oavsett.

Och vi kan ta samma cpu igen, men ha flera olika tillverkare, ingen skulle acceptera att något som är märkt likadant hade olika funktioner.

Intel 13700k (har alla funktioner)
Godagyxskaft 13700k (saknar vissa funktioner)

Det skulle ses som oacceptabelt helt enkelt.

Så egentligen blir frågan: hur blir man av med att det ses och tolkas som en standard? Utbilda folk ser jag personligen mer som en "utopi" än reell verklighet. Att tvinga företagen/säljare att sluta använda, märka och marknadsföra det som en standard känns mer som något som faktiskt kan göras, det är så jag ser på det.

Edit: tog en cpu enbart för att du listade x antal olika produkter i ett tidigare inlägg varav cpu var en av dem. Kontentan är den samma, 13700k är en märkning och ger en förväntad bild av vad du får, så om något har exakt samma märkning är det kanske inte så konstigt att du blir förvirrad om du plötsligt inte får de funktionerna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Necrophor:

Jag skulle vilja kontra med att det inte är konsumenten som är problemet, utan att företag/säljare fortsätter beskriva produkter som hdmi versioner, vilket då gör att gemene man "kommer fortsätta hoppa på det tåget". Det räcker med att gå så långt som detta forum för att se att det är ett "problem", och då är detta ändå ett forum för teknikintresserade!

Du vill utbilda folk (good luck on that one he he om än dock beundransvärt) och jag/vi andra vill lägga bördan på företagen/säljarna att "göra rätt och enklare för konsumenten" ^^ Men oavsett, eftersom detta ÄR ett problem så är något trasigt med hela karusellen och behöver ses över, oavsett vad som är "korrekt och inte korrekt". När något blivit något, även om det är något helt annat än vad det är, måste man se över hur det kan förändras för att inte bidra eller fortsätta denna förvirring. Speciellt när det kommer till märkning och marknadsföring av varor

Jag har hela tiden påpekat och belyst att det är ett problem att exempelvis bildskärms- och TV-tillverkare skriver HDMI-versioner eftersom detta inte säger något om vad som fungerar eller inte. Alla mina artiklar här på swec och andra ställen har gått ut på detta, att klargöra för konsumenten vilka funktioner som finns och inte finns.

Den dag vi har 50 av 100 kunder som frågar efter "4K/120 med VRR" istället för "HDMI 2.1"...
Den dag vi har youtubers som slutar peka på prylar och säga "HDMI 2.1...
Den dag vi har nyhetskribenter som slentrianmässigt slutar skriva "HDMI 2.1-port" och istället klargöra vilka funktioner det handlar om...

...då försvinner den här förvirringen ändå inte. Men det blir i alla fall lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har hela tiden påpekat och belyst att det är ett problem att exempelvis bildskärms- och TV-tillverkare skriver HDMI-versioner eftersom detta inte säger något om vad som fungerar eller inte. Alla mina artiklar här på swec och andra ställen har gått ut på detta, att klargöra för konsumenten vilka funktioner som finns och inte finns.

Den dag vi har 50 av 100 kunder som frågar efter "4K/120 med VRR" istället för "HDMI 2.1"...
Den dag vi har youtubers som slutar peka på prylar och säga "HDMI 2.1...
Den dag vi har nyhetskribenter som slentrianmässigt slutar skriva "HDMI 2.1-port" och istället klargöra vilka funktioner det handlar om...

...då försvinner den här förvirringen ändå inte. Men det blir i alla fall lite bättre.

Kortfattat är vi inne på samma spår då helt enkelt

Men jag/vi andra i tråden vill lägga över detta än mer på företag/säljare, för de gör banne mig sitt bästa för att fortsätta med denna förvirring hos människor. Och jag personligen tror... att det skulle göra mer för att minska förvirringen på en mycket kortare tid än att faktiskt utbilda människor.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Är det inte så att förvirring uppstår för att vi använder versionsnummer i hårdvara och förväntar oss att det skall vara samma sak som på mjukvara?

En mjukvara som är uppdaterad till version 5.0 innehåller alltid den och den funktionen, inte kan göra (som i detta fall).
Jag förstå att det är flera olika delar/funktioner jag egentligen vill ha när jag ska köpa sak men hela idén med att bunta ihop flera saker/funktioner till ett snajsigt namn är i syfte att förenkla?! Det gör vi med massor med saker i vardagen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mr_Lazy: Ganska mycket så. Det är ett cirkelresonerande som utgår från en missuppfattning om att versionsnummer innebär en checklista av funktioner hos produkten, likt hos mjukvara där det är 1:1-förhållande mellan en enda produkt och en enda funktionslista.

Vilket aldrig varit syftet med HDMI eftersom versionsnummret handlar om själva HDMI-specifikationen, inte de hundratusentals individuella HDMI-produkternas alldeles olika och totalt individuella egenskaper och vitt skilda användningsområden. Det som är relevant för konsumenten är därför den specifika funktionen, inte i vilken version av specifikationen just den funktionen är beskriven.

Detta blir ännu tydligare när vi tittar på aktuell versionsnummer av specen HDMI 2.1b:
The HDMI Forum has published Version 2.1b of the HDMI® Specification which is available to HDMI 2.x Adopters. This includes a general clean up, clarifications to improve interoperability, and incorporation of errata. Please refer to the 2.1b Specification page.

HDMI 2.1b är alltså endast förtydliganden och rättelser av själva specifikationen. Det är ingen checklista över produktegenskaper som är användbar för konsumenter. Det är när man misstolkar detta och envisas med att HDMI-versionen borde vara en (i praktiken omöjlig) checklista för just konsumenter som det uppstår förvirring.

Permalänk
Medlem

Jag har haft väldiga problem att få ut full upplösning på min ultra-wide monitor kopplad till min jobbdator. Från monitortillverkaren Samsung var det ändå ganska tydligt vad som behövdes, men att ta reda på om det stöds av laptop, docka och kablar var näst intill omöjligt.

Till slut sket jag i dockan och lyckades hitta en usb-c till hdmi 2.1 med DP Alt mode som fungerade. Men man fick gräva långt ner i specifikationerna för att hitta vad en kabel faktiskt klarar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Bildexpert 📺

Utgår vi från HDMI 2.1 och funktionerna blir det två saker som är tydliga:

(1) HDMI 2.1 täcker endast en bråkdel av funktionerna som är relevanta för produkterna du köper.
(2) Det är jobbigare att hålla reda på alla versionsnummer och vad de kan tänkas innebära än vad att hålla reda på själva funktionerna i sig.

Det är följande funktioner som HDMI 2.1 och 2.1a adderar till specifikationen. Vad som finns i varje produkt är fortfarande upp till den produktens syfte och användningsområde. Varje område är i sig komplext, så jag går inte in på detaljerna.

4K/120-kapacitet via FRL, högre bandbredd och ny signalöverföring
VRR, adaptiv sync via HDMI
eARC som komplement till ARC för returljudskanalen
ALLM, automatiskt spelläge.
QMS, Quick Media Switching, att kunna växla signal utan att synka om med svart skärm
SBTM, Source Based Tone Mapping. HDR-tonemapping i källan istället för sink, alltså displayen

Mer än så behöver man inte ha koll på med HDMI 2.1. "HDMI 2.1" svarar heller inte på fler frågor än ovanstående.

För de allra flesta är det endast 4K/120 och VRR som spelar en viktig roll. Idag har i princip alla nya TV eARC förutom de allra, allra enklaste modellerna. eARC/ARC används inte/applicerar inte med spelskärmar eller GPU:er. Samma sak med ALLM som mest är en bekvämlighet som få egentligen efterfrågar på sina TV.

QMS är ganska nytt, finns med AppleTV. SBTM är väldigt tekniskt nischat. Man har redan SBTM-funktionen (oavsett påstådd HDMI-version) med Dolby Vision och den som kör Freesync Premium Pro med AMD-GPU och väljer i spelet att GPU ska tonemappa. SBTM finns i specen för det finns ett specialiserat behov av att göra samma sak utan att blanda in Dolby och AMD.

Sedan finns det en lång rad kritiska och direkt viktiga egenskaper och funktioner som HDMI-versionen inte har ett dugg med att göra:

• Kvaliteten på produkten
• Bildprocessning
• Ljusstyrka
• Färgomfång
• HDR-prestanda
• Reflexfilter
• Flimmernivåer
• Betraktningsvinklar
• Kontrastomfång
• Eftersläpsnivåer
• Smartsystem
• Handhavande
• Inbyggda högtalare
• Analoga anslutningar
• Freesync och G-sync
• Dolby Vision
• Dts-ljud
• +Alla andra önskade ljudformat
• Nätverk
• USB-portar
• Vad som kan tänkas köras på USB-portarna
• Wifi
• Bluetooth

...jag kan göra lista riktigt lång och specifik. Jag tror ni fattar.

Ett versionsnummer kommer inte svara på någonting om ovanstående. Här fattar alla redan att du själv måste ta reda på den informationen för varje enskild produkt du är intresserad av.

För majoriteten som läser på Swec är det egentligen endast 4K/120 och VRR som är viktigt med "HDMI 2.1". Då räcker det med att hålla redan på 4K/120 och VRR till önskelistan över produktegenskaper. Man behöver aldrig bland in HDMI-versioner i det hela.

Hajjar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Utgår vi från HDMI 2.1 och funktionerna blir det två saker som är tydliga:

(1) HDMI 2.1 täcker endast en bråkdel av funktionerna som är relevanta för produkterna du köper.
(2) Det är jobbigare att hålla reda på alla versionsnummer och vad de kan tänkas innebära än vad att hålla reda på själva funktionerna i sig.

Det är följande funktioner som HDMI 2.1 och 2.1a adderar till specifikationen. Vad som finns i varje produkt är fortfarande upp till den produktens syfte och användningsområde. Varje område är i sig komplext, så jag går inte in på detaljerna.

4K/120-kapacitet via FRL, högre bandbredd och ny signalöverföring
VRR, adaptiv sync via HDMI
eARC som komplement till ARC för returljudskanalen
ALLM, automatiskt spelläge.
QMS, Quick Media Switching, att kunna växla signal utan att synka om med svart skärm
SBTM, Source Based Tone Mapping. HDR-tonemapping i källan istället för sink, alltså displayen

Mer än så behöver man inte ha koll på med HDMI 2.1. "HDMI 2.1" svarar heller inte på fler frågor än ovanstående.

För de allra flesta är det endast 4K/120 och VRR som spelar en viktig roll. Idag har i princip alla nya TV eARC förutom de allra, allra enklaste modellerna. eARC/ARC används inte/applicerar inte med spelskärmar eller GPU:er. Samma sak med ALLM som mest är en bekvämlighet som få egentligen efterfrågar på sina TV.

QMS är ganska nytt, finns med AppleTV. SBTM är väldigt tekniskt nischat. Man har redan SBTM-funktionen (oavsett påstådd HDMI-version) med Dolby Vision och den som kör Freesync Premium Pro med AMD-GPU och väljer i spelet att GPU ska tonemappa. SBTM finns i specen för det finns ett specialiserat behov av att göra samma sak utan att blanda in Dolby och AMD.

Sedan finns det en lång rad kritiska och direkt viktiga egenskaper och funktioner som HDMI-versionen inte har ett dugg med att göra:

• Kvaliteten på produkten
• Bildprocessning
• Ljusstyrka
• Färgomfång
• HDR-prestanda
• Reflexfilter
• Flimmernivåer
• Betraktningsvinklar
• Kontrastomfång
• Eftersläpsnivåer
• Smartsystem
• Handhavande
• Inbyggda högtalare
• Analoga anslutningar
• Freesync och G-sync
• Dolby Vision
• Dts-ljud
• +Alla andra önskade ljudformat
• Nätverk
• USB-portar
• Vad som kan tänkas köras på USB-portarna
• Wifi
• Bluetooth

...jag kan göra lista riktigt lång och specifik. Jag tror ni fattar.

Ett versionsnummer kommer inte svara på någonting om ovanstående. Här fattar alla redan att du själv måste ta reda på den informationen för varje enskild produkt du är intresserad av.

För majoriteten som läser på Swec är det egentligen endast 4K/120 och VRR som är viktigt med "HDMI 2.1". Då räcker det med att hålla redan på 4K/120 och VRR till önskelistan över produktegenskaper. Man behöver aldrig bland in HDMI-versioner i det hela.

Hajjar ni?

Problemet är ju att ingen listar ut vilka funktioner som stöds och ingen tillverkare kommer rimligen göra det heller. Det blir information overflow för de flesta konsumenter. Det finns studier på hur mycket specifikationer man kan ha på en produkt innan konsumenten blir överväldigad och väljer en annan produkt. Det finns ett behov av en etikett att sätta på kabelprodukter som är enkel att förstå och inte är en 10 A4 lång lista med funktioner.

Jag försvarar inte att man använder just HDMI versionen som etikett utan förklarar bara varför man gör det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anaii:

Problemet är ju att ingen listar ut vilka funktioner som stöds och ingen tillverkare kommer rimligen göra det heller. Det blir information overflow för de flesta konsumenter. Det finns studier på hur mycket specifikationer man kan ha på en produkt innan konsumenten blir överväldigad och väljer en annan produkt. Det finns ett behov av en etikett att sätta på kabelprodukter som är enkel att förstå och inte är en 10 A4 lång lista med funktioner.

Jag försvarar inte att man använder just HDMI versionen som etikett utan förklarar bara varför man gör det.

Det du beskriver finns:

• Ignorera HDMI-versioner, gå på funktioner. Alla begriper vad 4K/120 Hz är. "HDMI 2.1" kräver däremot att man memorerar något alldeles i onödan.

Ultra High Speed för HDMI-kablar. Hanterar allt som existerar med HDMI.

Sedan är jag fullt medveten om att det är omöjligt att fiska fram komplett information om varje produkt från varje tillverkare. Jag ägnar ungefär en månad av mitt liv varje år till att göra detta inför TV-guiden. Där skriver jag också om funktioner, eARC, 4K/120 etc. och ignorerar HDMI-versioner så långt det går. Så att läsaren slipper leta efter samma information om och om igen.

Vilket är ett annat och större problem runt moderna produkter. Det är ju inte stekspadar vi köper.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Japp, jag har sedan 2006 (när min polett trillade ned) skrivit artiklar och gjort videos där jag belyst problemet med att som konsument beskriva produkter som HDMI-versioner. Kolla min TV-guide: https://www.sweclockers.com/artikel/37476

Jag skriver hela tiden om funktioner och hur de skiljer sig åt. Inte versioner. För det är så det måste hanteras. […]

Med andra ord: Sluta fråga efter version, fråga efter funktion. Det är vad jag lärt ut i snart 20 år nu.

Och det är vi som community evigt tacksamma för – utan dig hade nästintill ingen här i forumet haft en aning, vill jag påstå.

Det enda jag vänder mig emot är formuleringar som dessa:

Förvirringen är något man skapar för sig själv eftersom man frågar efter fel saker om och om igen. Tror aldrig detta slutar eftersom folk är envisas hela vägen in i bastun på att tolka versionsnummer som någon slags checklista över funktioner.

Precis allt du beskriver är missförstånden ni skapar för er själva. Du (och miljoner andra) har lurat er själva att HDMI-version ska fungera som en checklista vilket det aldrig någonsin har gjort.

Och kanske allra mest:

Ansvaret för otydligheterna är du själv i första hand.

Du upprepar gång på gång att det är konsumenterna som "lurar sig själva", "envisas", etc. Du nämner också tillverkarnas missbruk, men det framstår som sekundärt i dina inlägg i denna tråd. Jag kan inte uppfatta det på annat sätt än att du menar att det är konsumenternas fel att tillverkarna felaktigt skriver "HDMI 2.1-port" och liknande. Det köper jag helt enkelt inte.

Min uppfattning är att folk säger fel för att tillverkarna gör det, inte tvärtom. Det är för mig otänkbart att vanligt folk ska ha läst de tidiga HDMI-specifikationerna på 00-talet och sedan gått till butikerna och frågat om versioner, varpå de stackars säljarna och tillverkarna motvilligt ska ha gett efter och sagt "Ja ja, vi får väl börja missbruka versionsnummer då."

Självklart ska vi fortsätta lära ut hur det ligger till och uppmana folk att sluta säga fel. Men ansvaret för den uppkomna situationen kan inte läggas på konsumenterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så svårt att lista ut att anledningen till att man strävar ett en övergripande etikett, var det nu än är, är att man inte har ork, tid, eller lust att sätta sig in i detaljerna.

Är det inte stora prisskillnader vill man ha någonting som klarar, om inte allt, det mesta. Och som gärna är lite framtidssäkrad också. Kanske finns det något runt hörnet man inte ens hört talas om men som man kommer tycka är trevligt att ha? Då är det tråkigt att behöva byta ut det man just köpte, pengar i sjön

Nästan alla har något som i stort sätt varje person har, men som de inte är speciellt insatta i. Ibland är det nästan skitsamma, ibland är det en stor ekonomisk förlust eller lägre bekvämlighet/standard än man kunnat ha. Exempelvis är vissa väldigt insatta i datorer, men kan ingenting nästan om ekonomiskt sparande eller investering. Andra kan laga väldigt bra och hälsosam mat, men kan inte ens byta däck på cykeln etc

Men med det sagt kan man fortfarande vara minst lika lyckligt som någon annan, fast kanske lite fattigare. Eller vara utan VRR på sin nya TV

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Och det är vi som community evigt tacksamma för – utan dig hade nästintill ingen här i forumet haft en aning, vill jag påstå.

Det enda jag vänder mig emot är formuleringar som dessa:

Förvirringen är något man skapar för sig själv eftersom man frågar efter fel saker om och om igen. Tror aldrig detta slutar eftersom folk är envisas hela vägen in i bastun på att tolka versionsnummer som någon slags checklista över funktioner.

Precis allt du beskriver är missförstånden ni skapar för er själva. Du (och miljoner andra) har lurat er själva att HDMI-version ska fungera som en checklista vilket det aldrig någonsin har gjort.

Och kanske allra mest:

Ansvaret för otydligheterna är du själv i första hand.

Du upprepar gång på gång att det är konsumenterna som "lurar sig själva", "envisas", etc. Du nämner också tillverkarnas missbruk, men det framstår som sekundärt i dina inlägg i denna tråd. Jag kan inte uppfatta det på annat sätt än att du menar att det är konsumenternas fel att tillverkarna felaktigt skriver "HDMI 2.1-port" och liknande. Det köper jag helt enkelt inte.

Min uppfattning är att folk säger fel för att tillverkarna gör det, inte tvärtom. Det är för mig otänkbart att vanligt folk ska ha läst de tidiga HDMI-specifikationerna på 00-talet och sedan gått till butikerna och frågat om versioner, varpå de stackars säljarna och tillverkarna motvilligt ska ha gett efter och sagt "Ja ja, vi får väl börja missbruka versionsnummer då."

Självklart ska vi fortsätta lära ut hur det ligger till och uppmana folk att sluta säga fel. Men ansvaret för den uppkomna situationen kan inte läggas på konsumenterna.

All modern teknik är komplicerad. Ingen kan överblicka allt och det ämne man inte arbetar med själv upplevs alltid som extra rörigt. Särskilt när den konkreta information döljs – helt i onödan – bakom versionsnummer.

Ansvaret för detta ligger delvis hos konsumenten själv och delvis hos tillverkarna. HDMI Licensing försöker (förgäves) få både tillverkare och konsumenter att sluta prata versioner och börja prata funktioner. Men så länge både tillverkarna och konsumenter envist – och rent av emotionellt – pratar versionsnummer om och om igen kommer ingen förändring att ske. Här finns två vägar till förändring:

(1) Tvinga tillverkaren till att få bättre specar och tydlighet. Någon form av organ – Specifikationspolisen – som på något sätt har en tvingande rätt att bestämma hur tillverkarna ska ange information och dessutom straffa de tillverkare som har dålig och otydlig kommunikation. Detta finns idag till viss grad med EU-märkningen för energiförbrukning.

(2) Förändra dig själv. Upplys dig själv och när du upplyst dig själv kan du också upplysa andra på forum likt detta. Inklusive det jag försöker göra: skriva artiklar om ämnet. Genom att sluta fråga tillverkaren om HDMI 2.1 och istället fråga efter 4K/120, VRR och eARC kommer åtminstone några tillverkare gradvis bli bättre och bättre på att prata funktioner istället för versioner.

Alla kan förändra sig själva enligt (2) ovan. Tja, nästan alla då... Att gå via väg (1) är en betydligt långsammare, svårare och snårigare väg att gå. Vilket av alternativen kan du som individ lägga energi på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Levan:

Det är ju inte så svårt att lista ut att anledningen till att man strävar ett en övergripande etikett, var det nu än är, är att man inte har ork, tid, eller lust att sätta sig in i detaljerna.

Är det inte stora prisskillnader vill man ha någonting som klarar, om inte allt, det mesta. Och som gärna är lite framtidssäkrad också. Kanske finns det något runt hörnet man inte ens hört talas om men som man kommer tycka är trevligt att ha? Då är det tråkigt att behöva byta ut det man just köpte, pengar i sjön

Nästan alla har något som i stort sätt varje person har, men som de inte är speciellt insatta i. Ibland är det nästan skitsamma, ibland är det en stor ekonomisk förlust eller lägre bekvämlighet/standard än man kunnat ha. Exempelvis är vissa väldigt insatta i datorer, men kan ingenting nästan om ekonomiskt sparande eller investering. Andra kan laga väldigt bra och hälsosam mat, men kan inte ens byta däck på cykeln etc

Men med det sagt kan man fortfarande vara minst lika lyckligt som någon annan, fast kanske lite fattigare. Eller vara utan VRR på sin nya TV

Yes, precis så. Man behöver verkligen en övergripande etikett för att på något sett greppa moderna produkters enorma komplexitet. Men det finns inte. Det finns ingenting som heter...

...Mobiltelefon 2.1
...Smart-klocka 2.1
...Laptop 2.1
...Moderkort 2.1
...GPU 2.1
...TV-apparat 2.1
...Bildskärm 2.1

...och det kommer aldrig finnas en catch-all-specifikation som på något sätt beskriver "klarar, om inte allt, det mesta". Alla har olika behov och ställer olika krav på vad detta "mesta" är för något om varje produkt. Det är alltid don efter person (och plånbok).

HDMI är heller inte denna "klarar, om inte allt, det mesta"-specifikation. Men så många tror ändå att HDMI-versioner är det och när man inser att HDMI inte alls är detta, ja då tycker man istället att HDMI-versionen borde vara en catch-all-specifiaktion.

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte problemet, HDMI är en kommunikationstandard inte en lista av features. I teorin kan ju en TV stödja t.ex VRR men inte klara av att ta emot signalen via just HDMI.

Så om man har en källa som stödjer VRR, och en mottagare som stödjer VRR och båda har implementerat stöd för att sända det över HDMI, då funkar det att koppla ihop dem. Hade HDMI standarden inte stött att skicka informationen så hade det såklart inte fungerat.

Så en HDMI standard behöver definiera alla möjliga typ av kommunikation som kan behövas för olika kategorier av produkter som använder HDMI, men det betyder inte att allt någonsin är relevant för en enskild produkt.

Det går ju att skicka ström över HDMI också (i begränsad omfattning), förväntar sig folk också då att eftersom TV'n "stödjer" HDMI ska man inte behöva någon nätsladd utöver HDMI kabeln? Att man inte behöver någon annan nätverksanslutning heller, eftersom det går att köra ethernet över HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Utgår vi från HDMI 2.1 och funktionerna blir det två saker som är tydliga:

(2) Det är jobbigare att hålla reda på alla versionsnummer och vad de kan tänkas innebära än vad att hålla reda på själva funktionerna i sig.

Absolut inte. För mig som konsument så är det lättare att hålla reda på att mina grejer (TV, kablar, Spekonsoler, soundbar, etc) behöver vara hdmi X certifierade för att lira med de senaste funktionerna.

En snabb googling säger mig vad som ingår i vilken version och där ifrån kan jag sätta ribban att mina produkter ska vara certifierade för minimum x.

Om de inte kan läsa de med hdmi så bör de starta en ny standard kch börja med 1.0 där den är bakåtkompatibel med alla funktioner hdmi haft genom åren. Det kommer komma dit. EU kommer tvinga dom till det.

Mobiltelefoner karar ju lätt av att visa att högre nummer innehåller fler funktioner. S24 har fler och bättre funktioner än S23 exempelvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirialia:

Absolut inte. För mig som konsument så är det lättare att hålla reda på att mina grejer (TV, kablar, Spekonsoler, soundbar, etc) behöver vara hdmi X certifierade för att lira med de senaste funktionerna.

En snabb googling säger mig vad som ingår i vilken version och där ifrån kan jag sätta ribban att mina produkter ska vara certifierade för minimum x.

Om de inte kan läsa de med hdmi så bör de starta en ny standard kch börja med 1.0 där den är bakåtkompatibel med alla funktioner hdmi haft genom åren. Det kommer komma dit. EU kommer tvinga dom till det.

Mobiltelefoner karar ju lätt av att visa att högre nummer innehåller fler funktioner. S24 har fler och bättre funktioner än S23 exempelvis.

Det kommer nog i så fall att i praktiken bli en komplicerad namngivning för alla apparater lär av praktiska och kostnadsskäl inte kunna stödja "onödiga" funktioner säg att din monitor och grafikkort ska behöva stödja earc och annat som knappast fyller nån användbar funktion utan bara kostar.
Man skulle då behöva ha en standard som täcker in alla kombinationer av funktioner som finns för att slippa utrusta allt med allt, typ ett binärt system där alla funktioner innebär en bit och man sedan räknar om det binära talet ?
typ Hdmi 46788993032444 och där högre nummer inte innebär stöd för fler eller nyare funktioner utan bara olika funktioner.

Eller så får man låta funktionerna totalt urvattnas likt att en 2 kanalig ljudenhet typ en laptop eller telefon anges ha stöd för Atmosljud och earc
Det finns ju ingen vettig anledning att behöva införa stöd för funktioner som inte kan fungera på nått vettigt sätt för Atmosljud via earc är inte nått som kan återges meningsfullt via en telefon, redan många ljudlimpor är ju på gränsen av att lura lyssnaren och vad skulle tvingande stöd för bildfunktioner innebära för ljudenheter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mirialia:

Absolut inte. För mig som konsument så är det lättare att hålla reda på att mina grejer (TV, kablar, Spekonsoler, soundbar, etc) behöver vara hdmi X certifierade för att lira med de senaste funktionerna.

En snabb googling säger mig vad som ingår i vilken version och där ifrån kan jag sätta ribban att mina produkter ska vara certifierade för minimum x.

Detta tankesätt baseras på felaktiga premisser om hur HDMI fungerar. Du kanske tillskriver att du lyckats undvika problem genom att konsekvent utgå från versionsnummer. Fast det är ett sammanträffande (du har valt bra produkter) snarare än ett samband med versionsnummer.

Versionsnummer XXX säger fortfarande ingenting om vad som fungerar eller inte. Bara att en delmängd funktioner från version XXX ingår i produkten. Om du vill att 10 bit|4:4:4|4K/120 och VRR ska fungera måste alla produkter i HDMI-kedjan fortfarande äga funktionen för 10 bit|4:4:4|4K/120 och VRR. Därför är det enklare att utgå från funktionen man vill använda.

Men visst, det kanske passar bättre för dig att tänka i termer av versionsnummer? Problemet med detta tankesätt uppenbarar sig hela tiden i forumet. En aktuellt exempel är alla dem som vill ha en bildskärm som fungerar ihop med PS5 och därför frågar om den har "HDMI 2.1" som de hört är viktigt för PS5. Finns många bildskärmar som har "HDMI 2.1" men inte all av dem hanterar HDMI VRR som PS5 använder, till exempel den ofta efterfrågade LG 27GP850.

Detta måste man kolla upp per produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är det inte så att förvirring uppstår för att vi använder versionsnummer i hårdvara och förväntar oss att det skall vara samma sak som på mjukvara?

En mjukvara som är uppdaterad till version 5.0 innehåller alltid den och den funktionen, inte kan göra (som i detta fall).
Jag förstå att det är flera olika delar/funktioner jag egentligen vill ha när jag ska köpa sak men hela idén med att bunta ihop flera saker/funktioner till ett snajsigt namn är i syfte att förenkla?! Det gör vi med massor med saker i vardagen.

Nej, om det var själva hårdvaran som hade versionsnummer skulle det inte vara annorlunda än med mjukvara.

Här är det *standarden/specifikationen för HDMI* som har versionsnummer. Hårdvara designas enligt standarden.

Nya versioner av HDMI standarden ersätter gamla versioner - vid varje givet tillfälle är det bara en version som är gällande standard.

HMDI standarden är generellt bakåt-kompatibel - nya versioner kan lägga till funktioner, men en pryl som är designad enligt en gammal version är nästan alltid korrekt enligt senaste versionen också.

Så en pryl som följde HDMI standarden när senaste versionen var 1.3, kommer fortfarande att följa HDMI standarden när senaste versionen är 2.1b.
Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: All "HDMI 1.3" hårdvara är även "HDMI 2.1b" hårdvara.
Man kan även uttrycka det som att en HDMI pryl inte slutar vara en HDMI pryl bara för att standarden för hur HDMI prylar fungerar uppdateras.

För att kunna vara bakåtkompatibel på det sättet så måste naturligtvis mängder av funktionalitet som beskrivs i HDMI standarden vara icke-obligatorisk. Så har det varit ända sedan version 1.0 - det fanns antagligen ingen hårdvara som stödde precis allting som beskrevs i HDMI 1.0 standarden - men det hindrade inte att hårdvaran följde standarden.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det har aldrig varit tanken – och kommer aldrig vara tanken – att HDMI ska vara en "klarar allt"-specifikation.

Förklaringen är enkel: HDMI-specen har mängder av alla möjliga funktioner som inte är relevant för alla produkter. Likt nämnda eARC på bildskärmar. eARC är i praktiken bara viktigt för ljudsystem, förstärkare och soundbars samt TV-apparater de kopplas till.

VRR har ingen användning hos en Blu-rayspelare och dessa har heller inget större behov av FRL eftersom det man spelar upp från en BD-spelare som regel är 4K/24 eller 4K/60 med subsampling.

De gamla DVD-Audio- och SACD-formaten är också inskrivna i specen. Bara relevant för en viss typ av produkter.

3D-bild är också spikad i HDMI. Ska alla produkter tvingas återväcka 3D från graven? Jag vet att några skulle önska det.

Ethernet-funktionen från HDMI 1.4 som ingen produkt någonsin använde. Ska de tvingas göra detta nu för att blir "äkta HDMI" eller har Wifi tagit den rollen Ethernet över HDMI var tänkt att täcka? eARC/ARC använder för övrigt Ethernet-pinnen på kontakten så man kan inte ha både och.

Det omvända råder också. Ska tillverkare förbjudas att göra TV-apparater utan 4K/120 och VRR eftersom dessa aldrig kan bli "äkta HDMI 2.1"?

Senaste AppleTV har en enda finess från HDMI 2.1-specen: QMS - den har inte behov av något annat. Ska AppleTV då få en alldeles egen HDMI-version 2.1XXXXNX där X står för alla ej fungerande finesser och N står för att QMS fungerar? Hur ska detta göra saker tydligare?

Sluta tänk i versioner. Då blir det genast lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det har aldrig varit tanken – och kommer aldrig vara tanken – att HDMI ska vara en "klarar allt"-specifikation.

Förklaringen är enkel: HDMI-specen har mängder av alla möjliga funktioner som inte är relevant för alla produkter. Likt nämnda eARC på bildskärmar. eARC är i praktiken bara viktigt för ljudsystem, förstärkare och soundbars samt TV-apparater de kopplas till.

VRR har ingen användning hos en Blu-rayspelare och dessa har heller inget större behov av FRL eftersom det man spelar upp från en BD-spelare som regel är 4K/24 eller 4K/60 med subsampling.

De gamla DVD-Audio- och SACD-formaten är också inskrivna i specen. Bara relevant för en viss typ av produkter.

3D-bild är också spikad i HDMI. Ska alla produkter tvingas återväcka 3D från graven? Jag vet att några skulle önska det.

Ethernet-funktionen från HDMI 1.4 som ingen produkt någonsin använde. Ska de tvingas göra detta nu för att blir "äkta HDMI" eller har Wifi tagit den rollen Ethernet över HDMI var tänkt att täcka? eARC/ARC använder för övrigt Ethernet-pinnen på kontakten så man kan inte ha både och.

Det omvända råder också. Ska tillverkare förbjudas att göra TV-apparater utan 4K/120 och VRR eftersom dessa aldrig kan bli "äkta HDMI 2.1"?

Senaste AppleTV har en enda finess från HDMI 2.1-specen: QMS - den har inte behov av något annat. Ska AppleTV då få en alldeles egen HDMI-version 2.1XXXXNX där X står för alla ej fungerande finesser och N står för att QMS fungerar? Hur ska detta göra saker tydligare?

Sluta tänk i versioner. Då blir det genast lättare.

Jag gillar verkligen att du orkar skriva samma sak i 15 skepnader och finns här i de flesta trådar om detta

Grunden som många missat är ju att en HDMI1.4-produkt också uppfyller det som krävs för att bli märkt som HDMI2.1b, om man fattar det så måste man också fatta varför versioner inte betyder så mycket

Permalänk
Medlem

Hur stor är prisskillnaden mellan en enkel HDMI-kabel som klarar det enstaka och en som klarar allt? Båda samma version. Inte den billigaste plasten mot en bit guld, men någon rimlig jämförelse.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Levan:

Hur stor är prisskillnaden mellan en enkel HDMI-kabel som klarar det enstaka och en som klarar allt? Båda samma version. Inte den billigaste plasten mot en bit guld, men någon rimlig jämförelse.

Det finns inte versionsnummer på kablar, vare sig för DP eller HDMI. Har aldrig funnits utan det är efterkonstruktion och en del av samma cirkelresonemang runt versionsnummer.

Däremot finns det certifierade HDMI-kablar och för HDMI är det sedan några år tillbaka (och många år framåt) Ultra High Speed-certifieringen som gäller. Den kabeln klarar allt, inklusive att den uppfyller krav på avskärmning mot radiointerferens.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jag gillar verkligen att du orkar skriva samma sak i 15 skepnader och finns här i de flesta trådar om detta

Tja, det kommer ju lika många 15 motargument som är samma cirkelresonemang i 15 olika skepnader. Jag hör nya argument varje gång om vad versionsnummer borde innebära