Vad behövs för att se på TV i hyreslägenhet

Permalänk
Medlem

Vad behövs för att se på TV i hyreslägenhet

Hej,

Försöker få igång kanalerna på en LG OLED55B9PLA i en hyreslägenhet med en antennkabel ansluten till ett 3-hål i väggen uttag.

Jag är inte helt säker men jag tror huset erbjuder ett basutbud via ComHem/Tele2. I vanliga fall brukar det ju sitta ett klistermärke i typ entrén som informerar om att det är ett ComHem hus, men inte i det här fallet.

Söker jag på adressen på Tele2s hemsida säger dom dock att huset är anslutet så antar att så är fallet.

När jag gör en kanalsökning hittar TVn 49 kanaler som den kategoriserar som typen "Antenn DTV". Den lägger in dessa fint i rätt ordning osv. men när jag bläddrar mellan kanalerna kan jag bara titta på SVT 1, 2 och TV4. Resten av kanalerna ger felmeddelande "Ingen CI-module".

Förstår det som att vi behöver köpa en så kallad CA modul, typ den här https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/dig...

Stämmer det?

Räcker det att stoppa in den i TV för att kunna ta del av det basutbud som jag gissar på att hyresvärden erbjuder utan att behöva teckna ett särskilt TV-abonnemang? Vill gärna undvika att behöva teckna ett särskilt abonnemang...

Ska det verkligen behöva kompletteras med en separat CA modul? För 100 år sedan när jag bodde i hyreslägenhet med 3-hål i väggen var det plug-n-play. Man anslöt kabeln direkt in i TV och fick alla kanaler utan box eller annat tjafs.

Permalänk
Medlem

Har du kollat fastighetsägarens hemsida om en sådan finns?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har du kollat fastighetsägarens hemsida om en sådan finns?

Finns ingen information från fastighetsägare. En liten aktör utan hemsida. Får försöka ringa imorgon men han har tydligen gått på semester och det finns bara något journummer att ringa till en extern firma som inte visste någonting om vad som fanns här i huset.

Permalänk
Medlem

LG brukar mig veterligen ha Antenn DTV eller Kabel DTV i menyn för kanalsökning

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hirsch:

Hej,

Försöker få igång kanalerna på en LG OLED55B9PLA i en hyreslägenhet med en antennkabel ansluten till ett 3-hål i väggen uttag.

Jag är inte helt säker men jag tror huset erbjuder ett basutbud via ComHem/Tele2. I vanliga fall brukar det ju sitta ett klistermärke i typ entrén som informerar om att det är ett ComHem hus, men inte i det här fallet.

Söker jag på adressen på Tele2s hemsida säger dom dock att huset är anslutet så antar att så är fallet.

När jag gör en kanalsökning hittar TVn 49 kanaler som den kategoriserar som typen "Antenn DTV". Den lägger in dessa fint i rätt ordning osv. men när jag bläddrar mellan kanalerna kan jag bara titta på SVT 1, 2 och TV4. Resten av kanalerna ger felmeddelande "Ingen CI-module".

Förstår det som att vi behöver köpa en så kallad CA modul, typ den här https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/dig...

Stämmer det?

Räcker det att stoppa in den i TV för att kunna ta del av det basutbud som jag gissar på att hyresvärden erbjuder utan att behöva teckna ett särskilt TV-abonnemang? Vill gärna undvika att behöva teckna ett särskilt abonnemang...

Ska det verkligen behöva kompletteras med en separat CA modul? För 100 år sedan när jag bodde i hyreslägenhet med 3-hål i väggen var det plug-n-play. Man anslöt kabeln direkt in i TV och fick alla kanaler utan box eller annat tjafs.

Det som du kan se är de fria kanaler som sänds i marknätet men övriga kanaler är uppenbarligen kodade och om fler kanaler ingår i hyran eller inte behöver du fråga hyresvärden om.

På många ställen behöver man en box eller dekoder i tvn och ett passande kort och boxen kan "ingå i lägenheten" men stulits av tidigare hyresgäst och då kan du få en ny av hyresvärden.
Det kan även finnas nån typ av playtjänst så du kan ladda ner en app i tvn och med inloggningsuppgifter från hyresvärden se de kanaler som ingår i hyran.

Du behöver hur som helst fråga hyresvärden om hur det fungerar där du bor.

Supporten för tv kan också skötas av den kabeltvoperatör som hyresvärden har avtalat med men hyresvärden vet ju hur det är avtalat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I min hyra ingår ett basutbud från telenor där man kör med antenn från "3 hål i väggen" uttaget, men den måste ändå kopplas till en digitalbox från telenor, men den "ingår gratis" med detta. Möjligt att du måste få en sådan utskickad till dig från dem som levererar basutbudet till fastighetsägaren. Dvs Tele-2 har ett kort som limiterar/avkodar exakt vilka kanaler du kommer kunna se på, för mig är det alla "vanliga kanaler" plus Discovery... har jag för mig. Kikar aldrig på linjär tv, men skulle tippa att du måste ha en box och/eller kort från tele-2.

Annars, som någon nämnt innan, kommer du bara kunna se de fria kanalerna.

Edit:
Du bör även kunna logga in på Tele-2, för mig står det att jag har ett "Tv Bas" abonnemang samt vilka kanaler som ingår, som jag inte betalar något för om jag loggar in på Telenor.

"Total månadskostnad
0 kr
Tv Bas
0 kr
Kort- eller krypteringsavgift
0 kr
Totalt/månad
0 kr"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Vitsen med CA-modulen är att du även har ett programkort att stoppa i CA-modulen. Progamkortet är det som har nycklarna till den krypterade signalen så att du kan se kanalerna. Sedan finns det två olika varianter av CI (Common Interface) i TV-aparaterna. Din TV har CI+ (CI + (gemensamt gränssnitt) CI+1.4) enligt spec.

Läs mer på Kjells info-sida om du missat den: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/dig...

Permalänk
Medlem

Fråga hyresvärden. Bara dem kan säga vad det finns för utbud och hur du får tillgång till det.

Permalänk
Medlem

De kanaler som du ser är de som en hyresvärd måste ha.
Vill man ha fler så får man köpa till ett paket från Tele2: https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-modul

Vilka kanaler som ingår är en förhandlings sak mellan hyresvärd och Tele2.
Om det finns fler kanaler i grundutbudet så hade du kunna se dem utan kort.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Fråga någon granne hur de har, om inte hyresvärden är tillgänglig.

Kan vara så att endast marksända grundutbudet ingår, vill du ha mer behöver du abonnemang. CA-modulen i sig hjälper inte, utan det som menas där är att du måste ha någon ytterligare tjänst.
Men det kan även vara så att man måste ha någon slags mottagare och att tv går via nätverket istället.