Förvandlar Samsung-tv till smart Linux-tv

Permalänk
Medlem

I numera vanlig ordning ramlar Sweclockers nyhetsvärden ner i källaren.

Detta är en HTPC som var nytt och coolt för 20 år sen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Ja jag tycker väl inte heller det var så märkvärdigt i slutändan. Trodde han ersatt firmware på enheten med något eget ihopkok och att vi stod inför en sådan slags revolution där alla oss nördar installerar eget trackerfritt OS på TV-apparaterna i framtiden.

Men nja, en HTPC var det mer eller mindre, och interfacet verkar vara sämre än exempelvis Kodi på alla sätt.

Enda Smart-TV OS:et jag någorlunda tolererar när det kommer till gränssnitt är GoogleTV/Android, men med det kommer man knappast undan att bli övervakad.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

Synd att det inte var som så många andra skriver en ny version av tv:s firmware.
Det är precis det vi behöver.

Vi behöver lätta verktyg för att roota våra tv.
När jag tänker efter så tycker jag det är konstigt att det inte är en stor grej idag.
Vi rootar våra telefoner så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det någon i detta land som har TV:n uppkopplad?
(då TV, och inte exempelvis Google TV / Chromecast etc)

Jag har det (trådat) men bara för uppdatera firmwaren på TV:n, inga reklam TV kanaler, inga förinstallerade TV appar används, ingen antennkabel inkopplad. Netflix (Chromecast/Apple TV), Disney + (Chromecasten/Apple TV:n) å Britbox (Chromecasten) apparna körs på en 4K Chromecast Google TV (HDMI port 3 på TV:n, av en viss orsak) å en 4K Apple TV (inkopplad till en hemmabio reciever). TV:n är en reklamfri Panasonic OLED TX - 55LZ1000E.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ja jag tycker väl inte heller det var så märkvärdigt i slutändan. Trodde han ersatt firmware på enheten med något eget ihopkok och att vi stod inför en sådan slags revolution där alla oss nördar installerar eget trackerfritt OS på TV-apparaterna i framtiden.

Men nja, en HTPC var det mer eller mindre, och interfacet verkar vara sämre än exempelvis Kodi på alla sätt.

Enda Smart-TV OS:et jag någorlunda tolererar när det kommer till gränssnitt är GoogleTV/Android, men med det kommer man knappast undan att bli övervakad.

Håller med, känns som man kan ta en dumt tv och slänga på en Rpi 5 på baksidan så har man gjort något liknande

Permalänk
Medlem

Jag tycker Swec brukar har bra nyheter, men den här var ett nytt lågvattenmärke... Hur blev det här ens en nyhet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Intel NUC hängandes bakpå min TV i många år, så jag var före Sedan körs det Linux vilket gör att du får max 720p i t.ex Netflix.

Den här artikeln verkar vara skriven av en som är lika teknikmedveten som min 86-åriga mamma. Om det här inte är click bait vet jag inte vad det är...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det någon i detta land som har TV:n uppkopplad?
(då TV, och inte exempelvis Google TV / Chromecast etc)

Min lg. WebOS funkar prima, till det jag använder det. Har en skräp-TV på övervåningen som nyttjar en Chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har haft min Intel NUC hängandes bakpå min TV i många år, så jag var före Sedan körs det Linux vilket gör att du får max 720p i t.ex Netflix.

Den här artikeln verkar vara skriven av en som är lika teknikmedveten som min 86-åriga mamma. Om det här inte är click bait vet jag inte vad det är...

Jag tolkade ingressen som i att han hade flashat om TVn från Tizen till Debian. DET hade varit amazing

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jag tolkade ingressen som i att han hade flashat om TVn från Tizen till Debian. DET hade varit amazing

Same same, bog äre clickbait och inte en bra sådan heller 😂

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Men titta! Han har upptäckt HTPC!
Bara 20 år efter alla andra.

Precis lagom till vi som körde HTPC på 2000 och 2010 talet tröttnat på det och insett att en liten Nvidia Shield är bra mycket smidigare än en mATX dator i tv bänken och lagt ner tanken på en HTPC för överskådlig framtid.

Skrivet av Schnitz:

Jo det var min poäng också och det är exakt så jag gör. mITX-box med Linux och Kodi. Problemet är att det är totalt omöjligt att hitta någon vettig ny TV utan smart-misären inbyggd nu när den befintliga behöver bytas.

Det är väldigt lätt löst. Koppla inte upp TVn och sätt din HDMI port som standard vid uppstart bara. Jag har en LG OLED och jag får inte ens se en LG logga när jag startar TVn. Den bootar rakt in i HDMI 1 där jag kan koppla in precis vad som helst.

Permalänk
Medlem

Är det bara LG som går att roots/jb/flasha för att uppnå liknande resultat?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Har Sweclockers skribent aldrig hört talas om HTPC? Jag har en laptop utan skärm med linux och lite custom gränssnitt hemma.
Känns som att skibenten kan för lite för att förstå hur nyhetsvärdet är noll.

Permalänk
Skrivmaskin

”Missa inte”-stämpeln på den här artikeln känns aningen malplacerad

Permalänk
Medlem

Carl Riis hade sparat mycket tid om han bara hade stängt av Wi-Fi på TV:n och kopplat in en laptop med HDMI.

Permalänk
Medlem

Komiskt (eller sorgligt?) att personens "blogg" skriver följande (och att SweC sen "rapporterar" om det..)

Citat:

Despite its simple nature, I find it quite useful. And it’s able to fool non-technical people into thinking it’s much more elaborate than it is

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har en LG C3, är extremt trött på dess "smarta" funktioner. Jag kan inte ens välja HDMI input utan deras skräpreklam Lg channels eller vad eländet heter poppar up. Jag ser att den tar "screenshots" över vad jag tittar på och det jag läser på skärmen(kopplat till PC). Den ville att jag skulle godkänna dess mikrofonanvändning vilket jag vägrade.

Jag vet inte hur de andra märkena är men håll er borta från LG, spioneriprogram deluxe om ni frågar mig.

TVn är ok så länge ni inte köpr G-sync då flimrar den som fan när fps fluktuerar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Exakt. Bara löjligt att Sweclockers rapporterar om detta. Skriva ny version av tv:s firmware hade varit värt att rapportera om, inte detta.

Instämmer, det är ett kul projekt i sig. Men för att det ska vara i enlighet med rubrikssättning bör så rimligen ske med den hårdvara som redan finns i TV:n i fråga.

Kommer vi någonsin få se någon av de stora med moderna specifikationer som släpper en dum-panel och ett OS med öppen källkod?

Permalänk

Själv kör jag en Samsung TV med FreeBSD.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Carl Riis hade sparat mycket tid om han bara hade stängt av Wi-Fi på TV:n och kopplat in en laptop med HDMI.

är ju exakt det han har gjort?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

De flesta tv kör ju android. Borde inte va så svårt att installera linux direkt på den hårdvaran? Eller en egen dist av android utan Google?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu har Sweclockers blivit Aftonbladet igen…
Suck.

Permalänk
Medlem

Tyvärr känns ju HTPC som ett dött koncept nu om man inte piratar ner innehåll eller dumpar sina egna BD skivor till disk.

Alla strömtjänster är ju skit på Windows och Linux. Ofta begränsade till 720p eller 1080p. (UWP appen för Netflix på Windows är väl enda undantaget)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Har en LG C3, är extremt trött på dess "smarta" funktioner. Jag kan inte ens välja HDMI input utan deras skräpreklam Lg channels eller vad eländet heter poppar up. Jag ser att den tar "screenshots" över vad jag tittar på och det jag läser på skärmen(kopplat till PC). Den ville att jag skulle godkänna dess mikrofonanvändning vilket jag vägrade.

Jag vet inte hur de andra märkena är men håll er borta från LG, spioneriprogram deluxe om ni frågar mig.

TVn är ok så länge ni inte köpr G-sync då flimrar den som fan när fps fluktuerar.

Kan du berätta mer om detta med att LG tar screenshot av vad du tittar på, är nyfiken hur du märker att tvn gör det? Hur ofta och skickar han det till någon server?. Har en LG C3 själv och har inte märkt av det alls (som de i så fall ser till att jag inte gör).

Skulle verkligen veta om detta är sant, låter lite farligt av LG att göra det. Gärna bevis eller mer info tack, använder tvn väldigt mycket och om det är så som du säger får man använda den utan internet och köra chromecast TV.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Nja. Inte ens tilltalande gränssnitt. Ser ut som något från 90 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Kan du berätta mer om detta med att LG tar screenshot av vad du tittar på, är nyfiken hur du märker att tvn gör det? Hur ofta och skickar han det till någon server?. Har en LG C3 själv och har inte märkt av det alls (som de i så fall ser till att jag inte gör).

Skulle verkligen veta om detta är sant, låter lite farligt av LG att göra det. Gärna bevis eller mer info tack, använder tvn väldigt mycket och om det är så som du säger får man använda den utan internet och köra chromecast TV.

LG är bland de värsta. Här är vad man hittat när man analyserat datan som skickas:
- Programnamn
- Mikrofondata
- Onlinebeteeende
- ACR Automatic Content Recognition. Den ser alltså automatiskt vad du tittar på med hjälp av Shezam-liknande tjänster.
- Sökhistoria
- Analys av vilka som är dina favoritprogram och filmer
- Vad dina filer heter på intern lagring och eventuell USB-sticka. Även filer som den inbyggda filhanteraren inte ser.

Att stänga av datadelning gjorde ingen skillnad då den fortsätter sända datan ändå. Dessutom kommer den fråga varje dag tills du tackar ja om du tackar nej.

Jag använder aldrig någon inbyggd smartfunktion och kopplar inte upp någon tv mot nätet. Jag kopplar inte ens upp tv'n för uppdateringar utan jag uppdaterar dem över USB om det behövs.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

LG är bland de värsta. Här är vad man hittat när man analyserat datan som skickas:
- Programnamn
- Mikrofondata
- Onlinebeteeende
- ACR Automatic Content Recognition. Den ser alltså automatiskt vad du tittar på med hjälp av Shezam-liknande tjänster.
- Sökhistoria
- Analys av vilka som är dina favoritprogram och filmer
- Vad dina filer heter på intern lagring och eventuell USB-sticka. Även filer som den inbyggda filhanteraren inte ser.

Att stänga av datadelning gjorde ingen skillnad då den fortsätter sända datan ändå. Dessutom kommer den fråga varje dag tills du tackar ja om du tackar nej.

Jag använder aldrig någon inbyggd smartfunktion och kopplar inte upp någon tv mot nätet. Jag kopplar inte ens upp tv'n för uppdateringar utan jag uppdaterar dem över USB om det behövs.

Har aldrig kopplat in min Sony heller, uppdaterar via USB. Har en Nvidia Shield istället med all delning av samt ett throw awya konto enbart till shielden. Adguard blockerar sedan en del skit och tracking.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det kan väl knappast vara många som använder de inbyggda "smart"-funktionerna i själva tv:n?

Personligen har jag endast använt mina tv som skärmar i över 2 decennium, försökte nån gång under åren att köpa en "stor skärm" att ersätta tv med, men insåg att det av någon anledning blev otroligt mycket dyrare.....

Säger tvärtom... Vi använder vår LGs smarta funktioner. Skitskönt att det funkar med skärmsläckare osv automatiskt till skillnad från om extern källa används. Funkar dessutom rätt bra till och med...

Tror att 99% använder det som finns i TVn och har den uppkopplad när det kommer till TV-apparater från senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem

Har en HTPC och chromecast till mina tv apparater. Tror jag kommer fortsätta med det den dagen jag köper en smart tv.
Jag är så¨van vid det så ser ingen anledning att koppla en tv till internet.
Speciellt inte efter allt en läser om det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Kan du berätta mer om detta med att LG tar screenshot av vad du tittar på, är nyfiken hur du märker att tvn gör det? Hur ofta och skickar han det till någon server?. Har en LG C3 själv och har inte märkt av det alls (som de i så fall ser till att jag inte gör).

Skulle verkligen veta om detta är sant, låter lite farligt av LG att göra det. Gärna bevis eller mer info tack, använder tvn väldigt mycket och om det är så som du säger får man använda den utan internet och köra chromecast TV.

Går du in i "hemmahubben" så ser du att den visar screenshot över senaste du använt just i detta "hdmi input", det är en "feature". Därifrån är det inte svårt gissa att annat också kan tas i hemlighet. Har "godkänt" minimalt i deras användaravtal men blir inte förvånad om man ger de den rätten då man är tvungen att godkänna det översta avtalet för att den ska sluta trakassera en(dyker upp i skärmen regelbundet tills du sagt ja).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV