Permalänk
Medlem

4G nätverk med Unifi AP hemma

Hej,

Jag har inte fått fibern ansluten hemma än och under tiden kör jag 4G nätverk hemma via Tele2. Funkade superbra fram till några veckor sedan och vet inte vad som har hänt. Nätet funkar fortfarande, men nedladdningshastigheterna är väldigt låga nu (får max 10Mbit vid tester, medan jag enkelt fick 30-45 tidigare).

Så här har jag lagt upp nätet.

- Archer MR600 som tar emot 4G, installerat en antenn på taket för extra mottagning.

- TP-Link PoE switch.

- 2 st Unifi AP-punkter (U6 Lite) för att sprida nätverket hemma.

Allt är installerat och funkar, men som sagt när jag laddar ner ordentligt så är jag väldigt begränsat. Exakt samma uppsättning funkade väldigt bra tidigare, men nu har något hänt och jag vet inte vad.

Frågor:
TP-link: Anledningen till att jag använder den är att jag hade den liggandes hemma. Kan det vara en felkälla, dvs byta ut till en Unifi switch?

Kan det vara något med antennen? Enligt Archer settings så har jag 75% i signal strength. Tror den alltid har legat där.

Bör jag komplettera med något annat för att få till en bättre lösning?

Permalänk
Medlem

Tjena,

Ett problem som jag har i det område jag bor i är att under sommaren kommer många sommargäster och masterna blir överlastade och därmed sänks prestandan. Du kan kontakta Tele2 och fråga om läget men det är inte säkert att de vill svara eller felsöka något åt dig.

Jag har Telia och de tog dem 4 år att faktiskt kolla statusen på den mast jag ansluter till och tillslut så sa dem att det var ett överbelastningsproblem, men att de inte skulle åtgärda något.

Permalänk
Medlem

För att ta reda på om problemet är med din 4G-anslutning (troligt) eller ditt WiFi är att testa hastigheten mellan enheter på ditt LAN istället för att mäta mot en server på internet. Du kan använda iperf3, OpenSpeedTest, ntttcp, etc. för detta.

Nej, din switch lär inte ha någon påverkan om den inte är defekt. Det finns ingen speciell magi i switchar i Unifi-serien annat än man provisionerar inställningar till dem med Unifi-mjukvaran.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Finns väl några saker att gräva i.

Starta om allt (en i taget eller allt på en gång)
Sommargäster som påverkar. Märks tydligt på sommarorter.
Koppla in direkt i tp-linken? Rätt lätt om felet är lokalt eller 4g

Permalänk
Medlem

Fair usage policy?

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag. Låter rimligt att det är något mot 4G leveransen. Jag provar mig fram via felsökning så får vi se vart vi landar.

Permalänk
Medlem

Testa att låsa modemet mot dom höga frekvenserna. Låga frekvenser ger låg hastighet (men längre räckvidd) så dom vill du undvika.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

För att testa om det är masten så kör man vid olika tidpunkter.
Om du har bra fart mitt i natten och kass runt 20 snåret, då är det masten.

Har du en riktantenn så kan ju blåsten ha rubbat den.
Signal styrkan säger inte mycket om hur bra mottagningen är. Det är kvaliteten på signalen som avgör vilken fart det blir.
Detta finns oftast som RSRQ eller SINR.

Mer om de olika begreppen och vad man skall titta på finns här:
https://www.induo.com/s/g/4g-5g-routrar/signalstyrka-for-4g-r...
De har också en guide om att rikta in antennen:
https://www.induo.com/b/att-rikta-en-4g-antenn-ratt/
Att rikta in en antenn är ett rätt tålamods krävande jobb.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För att testa om det är masten så kör man vid olika tidpunkter.
Om du har bra fart mitt i natten och kass runt 20 snåret, då är det masten.

Har du en riktantenn så kan ju blåsten ha rubbat den.
Signal styrkan säger inte mycket om hur bra mottagningen är. Det är kvaliteten på signalen som avgör vilken fart det blir.
Detta finns oftast som RSRQ eller SINR.

Mer om de olika begreppen och vad man skall titta på finns här:
https://www.induo.com/s/g/4g-5g-routrar/signalstyrka-for-4g-r...
De har också en guide om att rikta in antennen:
https://www.induo.com/b/att-rikta-en-4g-antenn-ratt/
Att rikta in en antenn är ett rätt tålamods krävande jobb.

Tack för tipsen.

Ju mer man lär sig desto mer längtar man till hederlig fiber...

Permalänk
Medlem

Provade nu i natt och fick 95/35 Mbit i test, har aldrig haft så högt... Antar att det det är 4G leverantören som är rotorsaken.

Jag har alltid vetat att det kan skilja sig beroende på tiden av dygnet, men trodde aldrig att skillnaden var så här stor. Sällan uppe sent och storsurfar men nu vet man...