Är skyddet eller skärmen trasig?

Permalänk
Medlem

Är skyddet eller skärmen trasig?

Tjejen har en sådan viktelefon, gissar det är en samsung.
I förrgår när hon öppnade mobilen så har det kommit in massa luftbubblor och det krasar när man öppnar den.

Är detta bara skärmskyddet tro, kan man dra av det och byta?
Eller har skärmen gått sönder? Telefonen fungerar som vanligt men bubblorna stör såklart

Är det bara isf glida in till valfri "byta skärm och fixa din telefon-butik"?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det är det en del av skärmen, om du tar bort det förstörs den.

Bara en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa en vikbar telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som jag förstår det är det en del av skärmen, om du tar bort det förstörs den.

Vad jag vet/läst gäller det bara 1:a och möjligtvis 2:a generationen. Inte de nyaste versionerna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som jag förstår det är det en del av skärmen, om du tar bort det förstörs den.

Bara en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa en vikbar telefon.

Hmm attans! Så då måste man byta skärm och säkert punga ut massor av pengar för det?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Det kostar nog minst 8000kr att byta skärm på en Samsung Fold, så vi får hoppas skärmen är hel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som jag förstår det är det en del av skärmen, om du tar bort det förstörs den.

Bara en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa en vikbar telefon.

Det gällde bara Fold 1, Alla Fold och Flips efter det så kan man ta bort skyddet och använda telefonen utan det.(Dock ej rekommenderat att göra det och enligt Samsung bör man ej sätta på tredje parts skärmskydd.

Skrivet av Akerhage:

Hmm attans! Så då måste man byta skärm och säkert punga ut massor av pengar för det?

Det ser ut att bara vara skärmskyddet som behöver bytas ut, Enligt din profil bor du i GBG så ni borde kunna få det utbytt hos Mcare https://www.mcarerepair.se/locations/mcare-goteborg

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

"gissar det är en samsung"

Ja, det är nästan omöjligt att ta reda på. Speciellt när man har telefonen i handen framför sig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är det bara skärmskyddet som har gått så byter Samsung ut det på garanti om du skickar in den via en auktoriserad verkstad. Har du köpt telefonen i någon butik lokalt du kan lämna in den hos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"gissar det är en samsung"

Ja, det är nästan omöjligt att ta reda på. Speciellt när man har telefonen i handen framför sig.

Nu är det ju tjejens telefon och inte min, så därför jag gissade att det är en Samsung. Eftersom vi inte bor ihop kan jag inte se det

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av h9mpe:

Är det bara skärmskyddet som har gått så byter Samsung ut det på garanti om du skickar in den via en auktoriserad verkstad. Har du köpt telefonen i någon butik lokalt du kan lämna in den hos?

Tack jag skall dubbelkolla vart hon köpt den och när!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det gällde bara Fold 1, Alla Fold och Flips efter det så kan man ta bort skyddet och använda telefonen utan det.(Dock ej rekommenderat att göra det och enligt Samsung bör man ej sätta på tredje parts skärmskydd.
Det ser ut att bara vara skärmskyddet som behöver bytas ut, Enligt din profil bor du i GBG så ni borde kunna få det utbytt hos Mcare https://www.mcarerepair.se/locations/mcare-goteborg

Kan man bara gå in här då och lämna in den på garantin, eller skall man först gå via butiken där den är köpt?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Kan man bara gå in här då och lämna in den på garantin, eller skall man först gå via butiken där den är köpt?

Det är bara att gå in

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Kan man bara gå in här då och lämna in den på garantin, eller skall man först gå via butiken där den är köpt?

Har gjort detta på min fold och och jag gick via comviq som jag köpte mobilen hos och va inga konstigheter alls, värt att notera är att Samsung gör bytet gratis en gång sen får man betala dock enligt comviq när jag frågade så kan jag lämna in den hur många gånger jag behöver inom garanti tiden.

Är dock ganska säker på att dom gjort någon uppdatering på skyddet då det för mig första gången började släppa efter ett halvår, och har snart gått ett år sen jag fick den utbytt och har inte släppt än.

Även värt att notera att bytet kan ta väldigt lång tid, då min inte öppnades fulla 180 grader utan snarare typ 170 så bytte som även gångjärnet utan någon återkoppling vilket för min del resulterade i att det tog tre veckor istället för en.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack, hon har också köpt den via Comviq och ringer dem nu här, hoppas det går bra!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Mitt blev likadant på min Fold 4 efter 1.5 års användande. Läste det där om att Samsung bytte åt en om det var inom ett år från inköp så jag köpte bara hem några tredjeparts och bytte själv med perfekt resultat.

Troligtvis hade jag bytt själv ändå för att slippa skicka iväg telefonen.

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för hjälpen här, fick lite blandade svar i en annan tråd att det var skärmen som gått sönder och att man skulle behöva byta den. Så detta kändes betryggande för henne att slippa de kostnaderna.

Visa signatur

Intel NUC :(