Snabbkoll: Har du sabbat din skärm med inbränning?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du sabbat din skärm med inbränning?

Om din skärm visar samma statiska bild eller ikoner för länge kan det orsaka inbränningar. Har det hänt dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har en gammal apple cinema display som råkade ut för pixel retention/image persistence eller vad det heter. Körde den som sekundär skärm rätt länge med skype på, så man kunde läsa gruppnamn och hela köret om man bytte till en enfärgad bild Dock aldrig riktig burn in tack och lov. Det är väll rätt klurigt att få till med dagens moderna oled-skärmar?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Min gamla CRT TV hade Simple Media Players (PS2) meny inbränd efter att jag somnat framför TVn i typ 3 års tid.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Sist jag var lite nojjig över det dock var en Plasma jag hade för 10+? år sedan.
Den klarade sig från inbränning. Tittade kanske inte så mycket på TV4'as morgon program heller...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Haft en del inbränningar i OLED-skärmar senaste åren, de flesta temporära. Det intressanta är att de skett snabbt, med läsbara klockslag i toppen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kört med oled som datorskärm ett tag nu och inte haft några problem.

Stänger av skärmen när jag ska lämna datorn mer än typ 10 min.
Rörliga bakgrunder.
Normal ljusstyrka.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ja, på min förra mobil, dock något som gick bort. Under en liten tid kändes det som att det "inbrändes" mycket mer/snabbare. Blev troligen software fixed

Permalänk
Medlem

Jupp på min BenQ FP241W, brände in så man såg Windows fönsterkanter längs sidorna. Tog ca 4 år, och då blev den bytt till skärmen jag har nu, vilken har hållit 12 år vid detta laget.

Är väl skillnaden i utvecklingen av skärmar, samt att första var något form av VA och nuvarande IPS.

Permalänk

Hade en OLED-TV, LG OLED55B6V, som ganska snabbt fick lite burnin-problem. Den ena var en tydlig sol från TV4s nyhetsmorgon, av 15-20 minuter vissa vardagmorgnar, och den andra, mycket störigare och pinsammare, var en tjock röd fyrkant mitt i skärmen från att vi en gång somnade framför netflix, som efter avslutad video visar sin logga mitt på skärmen. Är nu lite nervös inför att testa oled igen, och har än så länge låtit bli.

Permalänk
Medlem

Nej, men på nya mobilen som hade oled så kunde googles sökruta på hemskärmen synas ett tag efter att jag öppnat något annat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ja, på CRT

Min OLED-TV har klarar sig väldigt bra och jag har ingen OLED-skörm till datorn.

Skrivet av Nioreh83:

Min gamla CRT TV hade Simple Media Players (PS2) meny inbränd efter att jag somnat framför TVn i typ 3 års tid.

Damn, det låter mer som koma än att sömn... /S

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft inbränningar på någon skärm.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

För snål för att ha skärmar med det problemet, bara gamla hederliga bakgrundsbelysta LCD:er här.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag har flera gånger varit rädd för inbränningar, speciell när skärmsläckare ej har fungerat. Men jag kan faktisk inte komma på någon skärm som har fått en synlig inbränningsskada.
Det jag dock minns är att på 90 talet så hade jag en sekundär skärm med fel färgton, det såg dåligt ut för mycket rött. Men var orsaken till varför jag fick skärmen gratis och alternativet vore att endast jobba med en skärm vid datorn som folk gjorde på 70 och 80 talet.

Permalänk
Medlem

Min iPhone X tappade helt svärtan och ljusstyrkan mot slutet, allt var grått och blekt. Jag tror det är pga pixel-rensning och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Ingo:

Hade en OLED-TV, LG OLED55B6V, som ganska snabbt fick lite burnin-problem. Den ena var en tydlig sol från TV4s nyhetsmorgon, av 15-20 minuter vissa vardagmorgnar, och den andra, mycket störigare och pinsammare, var en tjock röd fyrkant mitt i skärmen från att vi en gång somnade framför netflix, som efter avslutad video visar sin logga mitt på skärmen. Är nu lite nervös inför att testa oled igen, och har än så länge låtit bli.

Jag fick inbränningar med denna modell också. Tekniken har utvecklats mycket sedan dess. Det finns fler funktioner/skydd och bätttre hårdvara för att mitigera eventuella problem än tidigare.

Jag har haft flera oled-tv/monitorer sedan dess och aldrig stött på någon inbränning.
Visst, är man helt oförsiktig lär det ju hända.
Skulle gärna se tv komma med liknande garanti likt många oled-monitorer idag där man har tre år garanti mot inbränning.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag köper inte sådana skitskärmar, så har inte det problemet.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
99:e percentilen

Har inte varit med om det på en skärm jag äger, men har sett en LG B7 som var helt förstörd:

Den är alltså från 2017; märk väl att nyare generationer är mindre känsliga!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Min lg oled c7 har både netflix och youtube logga inbrännt efter att man somnat i en film eller ett klipp.
Däremot har jag en lg oled c1 till datorn som klarat sig mycket bättre inga skavanker alls på den än.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Ja det finns lite tecken på "inbränning". men det är inte alls märkbart vi spel till exempel. Och skärmen är närmare 15 år gammal. Så kan inte riktigt klaga!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Min 3,5 år gamla Samsung QLED Q80T åkte på en rejäl inbränning för några veckor sen. Extra störigt då jag valde just QLED för att säkra mig mot inbränningar. Detektiverna är inte mitt favoritprogram om man säger så

Permalänk
Medlem

Min LG C2 42" har ganska kraftig inbränning. Märkte det när jag efter 9 månade bytte till en enkel blå bakgrund istället för Windows standardbakgrund. Trist.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Fått det på en tidig LCD-skärm efter flera års flitigt användande... Men i modern tid, nej.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kört en CX 77 som skärm i ett par år nu utan tillstymelse till inbränning. Har också OLED på min laptop men ingen inbränning där heller.

Permalänk

På min gamla LCD tv så fick jag faktiskt inbränning.

Permalänk
Medlem

Inbränning? nä, men katt :')

alienware aw3423dw

jag önska jag brände skärmen så att jag kunde få en ny på inbränningsgarantin :/

Permalänk
Medlem

Har blivit många skärmar genom åren, men aldrig haft oturen med inbränning.
Jag har alltid varit väldigt noga med både att ställa in både TV och datorskärmar så dom slocknar rätt fort när den inte används.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

För ca 15 år sedan sist när jag köpte ett butik demo dom inte märkte hade fått texten inbränd, fick en ny och bättre tv tack vare det så kan inte klaga

Permalänk
Medlem

Min nuvarande surfplatta (Mi Pad 4) har fått nåt lustigt stäck på skärmen, men då har man använt den flitigt också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Inget på mina egna grejer men diverse handdatorer på jobbet har rätt rejäl inbränning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x