Permalänk

Köpa nytt eller uppgradera?

Tjena, Har en gammal burk jag byggde för många många år sedan. Dator har senaste tiden använts till youtube osv då jag lirat på ps5:an istället.

Skulle ikväll gå in och lira lite PUBG med en polare och datorn klarar knappt ladda spelet och kraschade tillslut.

Så 2 frågor

1: rekommendation på speldator, gärna runt eller under 10K som klarar spel som typ PUBG och liknade spel. spelar för tillfället på 1080p. Antingen bygga själv eller om det finns några prisvärda färdigbyggda.

2 kan jag uppgradera det jag har? såg att CPU gick på 100% hela tiden. Allt i datorn är svingammalt. men kan det räcka med byta moderkort och CPU, eller kommer allt annat bottlenecka då istället?

Detta har jag:
CPU: Intel Core i5-4670K @ 3,40GHz
GPU: Nvidia GeForce GTX 1650
Ram: Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) / 1600MHz / CL10
Modekort: Gigabyte Z97X-SLI
PSU: Corsair CS750M

Jag har har noll koll på datorer och komponenter numera och känner mig vilse.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce GTX 1650 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) / 1600MHz / CL10
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig så hade jag behållit ditt nuvarande grafikkort, köpt ett kit med nytt moderkort/ram/CPU och nätaggregat. Sen hade jag sparat/väntat tills det kommer nya grejer och köpa en generation äldre GPUs då priset är då sänkt rätt ordentligt OM du inte hittar ett i nya serien för bra pris/prestanda kontra din budget.

För 10k får du en bra dator med riktigt bra CPU.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Hade jag varit dig så hade jag behållit ditt nuvarande grafikkort, köpt ett kit med nytt moderkort/ram/CPU och nätaggregat. Sen hade jag sparat/väntat tills det kommer nya grejer och köpa en generation äldre GPUs då priset är då sänkt rätt ordentligt OM du inte hittar ett i nya serien för bra pris/prestanda kontra din budget.

För 10k får du en bra dator med riktigt bra CPU.

Tror du att mitt GPU klarar av PuBG då?

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce GTX 1650 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) / 1600MHz / CL10
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt begagnad moderkort/cpu/ram och gpu. en budget på 5000 hade gett dig något som klarar av pubg utan problem och sen kan du nog sälja de gamla grejerna för ca 1200kr

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Begagnat är nog det bästa valet, iaf ett begagnat grafikkort.
Är du nöjd med ditt chassi eller vill du byta det med?
Hur gammalt är nätaggregat, ser ut som du har uppgraderat det och grafikkort vid senare tillfälle då det inte matchar cpu generationen.

Du kan nog spela på ditt gtx 1650 ett tag till på låga inställningar, sök på pubg on gtx 1650 så får du se andra som provat och bedöma själv om det är ok för dig.

Om chassi och psu går att använda och du vill prova med gtx 1650 så kör på en Ryzen 7600, 32gb ram, moderkort och en billig nvme disk.

Typ

Ett komplett bygge skulle kunna se ut så här.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Din nuvarande dator är det nog tyvärr inte värt att spara mycket ifrån, möjligen PSU, chassi och eventuell lagring, samt sälja av grafikkortet, men du får nog mer betalt om du bara säljer den som den är, kanske kan du få 2000Kr för den?

Såhär vill du nog bygga för 1080p, vill du köra i 1440p så kan du bara ta ett kraftfullare grafikkort:

Edit:

Skrivet av teanox:

Hade jag varit dig så hade jag behållit ditt nuvarande grafikkort, köpt ett kit med nytt moderkort/ram/CPU och nätaggregat. Sen hade jag sparat/väntat tills det kommer nya grejer och köpa en generation äldre GPUs då priset är då sänkt rätt ordentligt OM du inte hittar ett i nya serien för bra pris/prestanda kontra din budget.

För 10k får du en bra dator med riktigt bra CPU.

Det går nog utmärkt att behålla PSU om man ändå ska slakta datorn.

Skrivet av Cyberduck:

Tror du att mitt GPU klarar av PuBG då?

Nej, 1650 är för klent för PUBG om man inte nöjer sig med 20-30FPS, det lämpar sig bäst att köra mobilversionen av PUBG på ett 1650, det gjorde jag på mitt GTX780 som är ungefär samma prestanda.

Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Begagnat är nog det bästa valet, iaf ett begagnat grafikkort.
Är du nöjd med ditt chassi eller vill du byta det med?
Hur gammalt är nätaggregat, ser ut som du har uppgraderat det och grafikkort vid senare tillfälle då det inte matchar cpu generationen.

Du kan nog spela på ditt gtx 1650 ett tag till på låga inställningar, sök på pubg on gtx 1650 så får du se andra som provat och bedöma själv om det är ok för dig.

Om chassi och psu går att använda och du vill prova med gtx 1650 så kör på en Ryzen 7600, 32gb ram, moderkort och en billig nvme disk.

Typ

https://komponentkoll.se/bild/MAAlD.png

Ett komplett bygge skulle kunna se ut så här.
https://komponentkoll.se/bild/WhRfK.png

RX7600XT, är inte 6750XT ett bättre val i den prisklassen?

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Din nuvarande dator är det nog tyvärr inte värt att spara mycket ifrån, möjligen PSU, chassi och eventuell lagring, samt sälja av grafikkortet, men du får nog mer betalt om du bara säljer den som den är, kanske kan du få 2000Kr för den?

Såhär vill du nog bygga för 1080p, vill du köra i 1440p så kan du bara ta ett kraftfullare grafikkort:
https://komponentkoll.se/bild/rvXtP.png

Edit:
Det går nog utmärkt att behålla PSU om man ändå ska slakta datorn.

Nej, 1650 är för klent för PUBG om man inte nöjer sig med 20-30FPS, det lämpar sig bäst att köra mobilversionen av PUBG på ett 1650, det gjorde jag på mitt GTX780 som är ungefär samma prestanda.

RX7600XT, är inte 6750XT ett bättre val i den prisklassen?

Jo det är lite bättre, en generation äldre och mindre vram.
Går att fixa till mitt bygge lite mer, går att byta till ett rx6750xt för några hundra till på bygget.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Din nuvarande dator är det nog tyvärr inte värt att spara mycket ifrån, möjligen PSU, chassi och eventuell lagring, samt sälja av grafikkortet, men du får nog mer betalt om du bara säljer den som den är, kanske kan du få 2000Kr för den?

Såhär vill du nog bygga för 1080p, vill du köra i 1440p så kan du bara ta ett kraftfullare grafikkort:
https://komponentkoll.se/bild/rvXtP.png

Edit:
Det går nog utmärkt att behålla PSU om man ändå ska slakta datorn.

Nej, 1650 är för klent för PUBG om man inte nöjer sig med 20-30FPS, det lämpar sig bäst att köra mobilversionen av PUBG på ett 1650, det gjorde jag på mitt GTX780 som är ungefär samma prestanda.

RX7600XT, är inte 6750XT ett bättre val i den prisklassen?

Argumentet med PSU beror helt på ålder, skulle inte våga spara ett PSU i 10+ år för man vet aldrig, tyvärr haft ett platinum rated PSU som dog efter 1 år, man vill ju inte riskera att andra delar följer med i graven.

GPU går visst att spara, så man kan spara upp en större budget/vänta på lite nyare kort, för nya generationen Nvidia/AMD kommer om detta år, det kan vara värt att vänta o se lagertömning/nya kort.

Sen VET vi ju inte vad för skärm OP har, CPU håller betydligt längre idag än ett GPU då utvecklingen på GPU nu börjar återigen dra hårt, men nu håller vi oss till ämnet.

OP hade en budget på 10k, spendera 10k på ett 7800X3D, 32GB DDR5 och ett hyfsat Moderkort med ett nytt PSU om det inte är 5+ år skulle jag säga, men PSU går absolut att spara.

För GPU behöver vi veta vad för skärm etc du har, mitt råd här är ge oss det eller såhär: Ska du byta ut din skärm eller ens tänker på det, behåll GPU och köp ett dyrare sen, så du matchar "nyare" skärmar

Behöver du mer hjälp hör av dig OP.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Argumentet med PSU beror helt på ålder, skulle inte våga spara ett PSU i 10+ år för man vet aldrig, tyvärr haft ett platinum rated PSU som dog efter 1 år, man vill ju inte riskera att andra delar följer med i graven.

GPU går visst att spara, så man kan spara upp en större budget/vänta på lite nyare kort, för nya generationen Nvidia/AMD kommer om detta år, det kan vara värt att vänta o se lagertömning/nya kort.

Sen VET vi ju inte vad för skärm OP har, CPU håller betydligt längre idag än ett GPU då utvecklingen på GPU nu börjar återigen dra hårt, men nu håller vi oss till ämnet.

OP hade en budget på 10k, spendera 10k på ett 7800X3D, 32GB DDR5 och ett hyfsat Moderkort med ett nytt PSU om det inte är 5+ år skulle jag säga, men PSU går absolut att spara.

För GPU behöver vi veta vad för skärm etc du har, mitt råd här är ge oss det eller såhär: Ska du byta ut din skärm eller ens tänker på det, behåll GPU och köp ett dyrare sen, så du matchar "nyare" skärmar

Behöver du mer hjälp hör av dig OP.

Om man ska spara grafikkortet så kan man spara PSU var hur jag tänkte.
PSU & grafikkort har ju fungerat bra ihop ett ganska bra tag redan så dom är nog kompisar, grafikkortet är ju ändå det mest strömkrävande, så GPU & PSU uppgradering tänker jag går hand i hand.
Skulle det gamla PSU't få för sig att mörda sin gamle vän 1650't så är skadan inte så stor ändå.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Din nuvarande dator är det nog tyvärr inte värt att spara mycket ifrån, möjligen PSU, chassi och eventuell lagring, samt sälja av grafikkortet, men du får nog mer betalt om du bara säljer den som den är, kanske kan du få 2000Kr för den?

Såhär vill du nog bygga för 1080p, vill du köra i 1440p så kan du bara ta ett kraftfullare grafikkort:
https://komponentkoll.se/bild/rvXtP.png

Edit:
Det går nog utmärkt att behålla PSU om man ändå ska slakta datorn.

Nej, 1650 är för klent för PUBG om man inte nöjer sig med 20-30FPS, det lämpar sig bäst att köra mobilversionen av PUBG på ett 1650, det gjorde jag på mitt GTX780 som är ungefär samma prestanda.

RX7600XT, är inte 6750XT ett bättre val i den prisklassen?

Gällande gtx 1650 och bara 20-30fps så måste man nog dra upp inställningarna riktigt ordentligt.

Kollar man på tester så verkar folk få runt 60-100 fps, så att behålla det till man hittar en begagnat eller ett på rea innan man uppgradera är nog de smartaste.
Och bara uppgradera basen nu, moderkort,cpu,ram och nvme disk. Psu om den är för gammal men tror den är bytt en gång sedan bygget och fungerar nog ett tag till.

Bara ts kan bedöma om det känns ok,

Här är en länk för dom provar de i slutet av 2023, vet ej om det kommit någon stor uppdatering som gör stor skillnad sedan dess.

https://youtu.be/vAqvIZdV7GY?si=b85wQP9i7hUYLsPu

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Gällande gtx 1650 och bara 20-30fps så måste man nog dra upp inställningarna riktigt ordentligt.

Kollar man på tester så verkar folk få runt 60-100 fps, så att behålla det till man hittar en begagnat eller ett på rea innan man uppgradera är nog de smartaste.
Och bara uppgradera basen nu, moderkort,cpu,ram och nvme disk. Psu om den är för gammal men tror den är bytt en gång sedan bygget och fungerar nog ett tag till.

Bara ts kan bedöma om det känns ok,

Här är en länk för dom provar de i slutet av 2023, vet ej om det kommit någon stor uppdatering som gör stor skillnad sedan dess.

https://youtu.be/vAqvIZdV7GY?si=b85wQP9i7hUYLsPu

Det var nog 2-3 år sedan jag spelade det, jag gissar att optimeringar har gjorts i spelet sedan dess, men grafiken ser riktigt dålig/fyrkantig ut på DuTub klippen, så även om det pekas på att ingen uppskalning görs, så vet jag inte vad som sker i bakgrunden.
Kanske har spelet bara fått lägre grafikinställningsläge.
Jag tror jag försökte spela för ett tag sedan, men det var helt enkelt för många ringar att hoppa igenom, innan man ens fick prova.
"kostnadsfritt" -Skitsnack!Man måste typ registrera kreditkort så man kan bli bötfälld om man råkar svära i chatten.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det var nog 2-3 år sedan jag spelade det, jag gissar att optimeringar har gjorts i spelet sedan dess, men grafiken ser riktigt dålig/fyrkantig ut på DuTub klippen, så även om det pekas på att ingen uppskalning görs, så vet jag inte vad som sker i bakgrunden.
Kanske har spelet bara fått lägre grafikinställningsläge.
Jag tror jag försökte spela för ett tag sedan, men det var helt enkelt för många ringar att hoppa igenom, innan man ens fick prova.
"kostnadsfritt" -Skitsnack!Man måste typ registrera kreditkort så man kan bli bötfälld om man råkar svära i chatten.

Hejsan.
Laddade ner spelet och monterade mitt gtx 1650 och det fungerade helt ok att spela på 1080p med medium inställning.
Kör med Ryzen 8700g, vist blir det en sjukt flaskhals med gtx 1650 på konstant 100% och cpu bara myser på runt 20%

Jag tog mig igenom träningen och in i en match, har aldrig spelat spelet innan och vet inte hur de ska se ut men helt klart spelbart med runt 100fps

Testet jag länkade till kan ju vara en dålig inspelning, finns massor av andra att titta på om man vill.

Sen får ju ts välja själv och hur mycket man vill spendera nu.

Uppdatering, provade med mitt vanliga grafikkort, givetvis ser spelet mycket bättre ut i 1440p med höga inställning.
Spelbart var det med båda grafikkorten.

Testat mitt andra kort
Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)