Snart tvingar Microsoft dig att använda nya Outlook

Permalänk
Melding Plague

Snart tvingar Microsoft dig att använda nya Outlook

Du kommer att sluta få e-post i äldre Outlook-versioner när Microsoft börjar pensionera klienten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nya outlook med reklam kamoflerad som mail? Börjar kännas som ett mönster med microsoft snart

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med att fixa alla funktioner som saknas i nya outlooken!

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Nya outlook med reklam kamoflerad som mail? Börjar kännas som ett mönster med microsoft snart

Du kan ändra det i inställningarna så du endast har en banderoll med reklam istället för att de dyker upp bland dina mail

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan ändra det i inställningarna så du endast har en banderoll med reklam istället för att de dyker upp bland dina mail
<Uppladdad bildlänk>

Man vill ju inte ha reklam överhuvudtaget. Men för det måste man punga upp många riksdaler...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Ingår Recall i nya Outlook?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Det här var riktigt dåliga nyheter för alla som använder Outlook med andra e-posttjänster än Microsofts. Nya Outlook stödjer inte Imap. Det går att lägga till Imap-konton men då fungerar Microsofts servrar som Imap-klienten, vilket innebär att Microsoft får teknisk åtkomst till såväl inloggingsuppgifter som alla mejl. För organisationer där detta är helt oacceptabelt kommer Windows-versionen av gamla Outlook att underhållas till åtminstone 2029 (se ”New Outlook for Windows: A Guide to Product Availability”).

Tur att Thunderbird-gänget har blåst liv i sin tidigare nästan utdöda e-postklient. Nu när Microsoft slutar erbjuda en riktig e-postapp kanske Thunderbird kan få en rejäl renässans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan ändra det i inställningarna så du endast har en banderoll med reklam istället för att de dyker upp bland dina mail
<Uppladdad bildlänk>

Vilket man inte kunde ändra förut, vilket påverkade mig i den grad att jag tog bort appen.

Microsoft borde skriva manualen för hur man gör sig av med användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vilket man inte kunde ändra förut, vilket påverkade mig i den grad att jag tog bort appen.

Microsoft borde skriva manualen för hur man gör sig av med användare.

Har använt "Nya" outlook sen det blev tillgängligt (hade tidigare "Epost"-appen). Det är ett bra tag sedan och jag kunde då iallafall ändra reklamen direkt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Försökte snabbt kolla vilka versioner det gäller. Kör ju Windows 11 och där har det uppdaterat sig automagiskt, men på Mac kör jag "riktiga" office, och i Outlook där finns alternativet att återgå till Legacy-versionen. Men jag antar att det tas bort snart. "New Outlook for Mac" säger inte så mycket, kommer det att krävas en aktiv 365-prenumeration för att kunna komma åt Outlook-konton från Mac, om man inte vill gå via webläsare? Känner att jag har rätt kass koll här, men jag tar hem barnens mail från deras Outlook-konton (som jag använder för deras spelregistreringar etc) via Thunderbird (på MacOS) och det funkar ju bra än så länge.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Sötebrödsdagarna för gratis E-post är nog över och det duger nog inte heller längre att domännamnet är reklam nog.
Det här är nog bara toppen på isberget med vad AI kan hitta på i form av spambottar som gör konton.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Det här var riktigt dåliga nyheter för alla som använder Outlook med andra e-posttjänster än Microsofts. Nya Outlook stödjer inte Imap. Det går att lägga till Imap-konton men då fungerar Microsofts servrar som Imap-klienten, vilket innebär att Microsoft får teknisk åtkomst till såväl inloggingsuppgifter som alla mejl. För organisationer där detta är helt oacceptabelt kommer Windows-versionen av gamla Outlook att underhållas till åtminstone 2029 (se ”New Outlook for Windows: A Guide to Product Availability”).

Tur att Thunderbird-gänget har blåst liv i sin tidigare nästan utdöda e-postklient. Nu när Microsoft slutar erbjuda en riktig e-postapp kanske Thunderbird kan få en rejäl renässans.

Har använt T-bird sen starten, har funkat bra. Så cirka 20 år lite drygt gissar jag.
Så jag hoppas att den blir kvar ett tag till

Permalänk
Medlem

Kollegor på min arbetsplats klagar på att de inte kan få rättstavning för två språk samtidigt i nya versionen så de kör gamla så länge det går...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laggzor:

Nya outlook med reklam kamoflerad som mail? Börjar kännas som ett mönster med microsoft snart

Japp, avinstallerade jävligt fort när jag märkte att de genererade låtsas-mail för att lura mig att titta på reklam. Det här är en mailklient som ingen borde använda.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Tur att Thunderbird-gänget har blåst liv i sin tidigare nästan utdöda e-postklient. Nu när Microsoft slutar erbjuda en riktig e-postapp kanske Thunderbird kan få en rejäl renässans.

Jag kör Thunderbird, tycker det funkar klockrent för mejl och som kalender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kollegor på min arbetsplats klagar på att de inte kan få rättstavning för två språk samtidigt i nya versionen så de kör gamla så länge det går...

Det gäller nog fullversionen av Outlook och inte Outlook-gratisversionen?

De gör det inte smidigt.

Den nya versionen stödjer inte imap fullt ut heller för den delen så kör du inte typ gmail eller 365 är du illa ute ändå.

#VågavägraMicrosoft.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan ändra det i inställningarna så du endast har en banderoll med reklam istället för att de dyker upp bland dina mail

Jag har inte reklam i någon av varianterna, varken Outlook (new), Outlook 365 eller Outlook Android.
Saknar även de där inställningarna ovan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kollegor på min arbetsplats klagar på att de inte kan få rättstavning för två språk samtidigt i nya versionen så de kör gamla så länge det går...

Gick väl inte i gamla Mail and Calendar heller? Kommer ihåg att mailen alltid brukade autocorrecta på engelska för att Windows var inställt till engelska, när jag fortfarande använde Windows. Av någon anledning har MS alltid haft svårt att förstå konceptet med att flerspråkighet, både i Windows och på Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag har inte reklam i någon av varianterna, varken Outlook (new), Outlook 365 eller Outlook Android.
Saknar även de där inställningarna ovan...

Outlook 365 Basic ger dig reklamfri klient, om det nu är något du har. Är väl en 20kr i månaden eller något sånt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Brukade använda gamla mail klienten för att få alerts när jag fick emails till mitt gmail konto. Slutade använda efter jag testade nya versionen som kommer påtvingas och jag såg hur absolut skit den var för hur jag använde den.

Det enda jag behövde var att få en alert när jag hade olästa mails och nya outlook klienten kunde inte ens göra det pålitligt plus fylld med reklam och skit om jag ville se vad det var för mail.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Gick väl inte i gamla Mail and Calendar heller? Kommer ihåg att mailen alltid brukade autocorrecta på engelska för att Windows var inställt till engelska, när jag fortfarande använde Windows. Av någon anledning har MS alltid haft svårt att förstå konceptet med att flerspråkighet, både i Windows och på Xbox.

Jag missuppfattade artikeln. Jag använder bara Outlook i jobbet och det var skillnaden mellan företagsversionerna av Outlook jag menade.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Tycker både den gamla och nya mail appen är dåliga.
Provat de flesta klienter för hitta någon jag trivs med men går alltid tillbaka till em client free.

Permalänk
Medlem

Sökfunktionen är en av de saker jag alltid stör mig på i Outlook. Av någon anledning var det alltid lättare att hitta gamla mail i Lotus Notes... Ahh, vilka tider 😂

Permalänk
Medlem

Kör Thunderbird, själv har man hängt med där sedan "Netscape Mail & Newsgroups". Har varit ganska smidigt att kunna importera sin E-Post och addressbok, hela 20+ år tillbaka.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Bytte till Protonmail för ett par månader sedan. Visst lite jobbigt å gå in på alla sidor och byta mail osv men lätt värt för att slippa outlook.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kör Outlook 365 Basic, den gör jobbet, men jag använder mest Gmail i webbläsare eller Android-klienten

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

"Nya Outlook" är väl dessutom en PWA? Jag har kört med Outlook (new) istället för E-post i Windows ett tag för min privata mail på jobbdatorn, och det var först nyligen det kom offlinestöd.. vilket är helt sjukt det dröjde så länge för en så viktig funktion.

Jag bävar för den dagen "tjocka" Outlook för Windows och macOS ersätts av PWA-skräpet, såvida de inte förbättrar applikationen rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande hotmail.com fungerar utmärkt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bra, för mycket inställningar som bara finns i gamla va nya Outlook nu för tiden.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Har bytt till Thunderbird. Saknar ändå gammal e-post klienten.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)