Efter 41 år – nu har Anteckningar stavningskontroll

Permalänk
Melding Plague

Efter 41 år – nu har Anteckningar stavningskontroll

Det går dessutom att slå på automatisk korrigering för att rätta din text åt dig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att Microsoft ger lite kvalité till deras medföljande program.

Permalänk
Medlem

Tyckte det tillhörde charmen litegrann att den var så pass simpel att man bara skrev det man skrev.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Bra att det går att stänga av. Detta är inte funktionalitet jag vill ha i en texteditor. Finns säkert folk som vill det dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt det jag INTE vill ha i notepad. Den ska vara enkel, dum och inte lägga sig i vad man petar in där.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Exakt det jag INTE vill ha i notepad. Den ska vara enkel, dum och inte lägga sig i vad man petar in där.

Det där med att implementera saker som exakt ingen vill ha är Microsofts signum i dessa dagar.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Stavningskontrollen har funnits ett tag och går att stänga av det gjorde jag direkt när jag såg massa röda trådar

Fast Notepad++ är mycket bättre med replace feutures etc.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Klistrar man in en engelsk text i anteckningar med en svensk windows installerad så blir ju nästan varje ord felstavat enligt rättstavningen. Hur gör man som i mitt fall använder både engelska och svenska i samma dokument?

Tur att man kan stänga av skiten.

Permalänk
Medlem

Föredrar notepad++ och OneNote

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Exakt det jag INTE vill ha i notepad. Den ska vara enkel, dum och inte lägga sig i vad man petar in där.

Precis, blir till att ersätta med gamla Notepad. Kunde de inte behållt Wordpad om de nu ändå försöker göra om Notepad till Wordpad...

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Man undrar ju hur MS tänker här. Ingen av de som använder notepad regelbundet vill ha denna skit, inte word wrap eller flikar heller för den delen.
Notepad är, eller var, ett jätte bra enkelt och minimalt verktyg för att smidigt och snabbt kunna redigera textfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Man undrar ju hur MS tänker här. Ingen av de som använder notepad regelbundet vill ha denna skit, inte word wrap eller flikar heller för den delen.
Notepad är, eller var, ett jätte bra enkelt och minimalt verktyg för att smidigt och snabbt kunna redigera textfiler.

Precis. Har ännu inte lyckats hitta en värdig ersättare på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Klistrar man in en engelsk text i anteckningar med en svensk windows installerad så blir ju nästan varje ord felstavat enligt rättstavningen. Hur gör man som i mitt fall använder både engelska och svenska i samma dokument?

Tur att man kan stänga av skiten.

<Uppladdad bildlänk>

Jag upptäckte det också, fast tvärt om. Engelsk version av Windows och skrev på svenska. Och sedan kan man inte ändra vilket språk den ska ta rättstavning på. Stängde av det direkt.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Känns som om dom borde lagt till detta till Wordpad istället och fortsatt ha det. Grejen med Notepad är ju att det är lightweight som tusan.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det går att flytta rader upp och ned i Notepad? De vanliga Alt+Pil (VSCode), eller Ctrl+Shift+Pil (Sublime) har jag redan testat.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Nån som vet om det går att flytta rader upp och ned i Notepad? De vanliga Alt+Pil (VSCode), eller Ctrl+Shift+Pil (Sublime) har jag redan testat.

Jag brukar helt sonika klippa och klistra. (Fast det var ju egentligen inte vad du frågade om).

Permalänk
Medlem

Notepad med rättstavning låter mer som wordpad… varför sabba något som funkar?

Snart kommer väl appen streamas via nätet för din bekvämlighet också

Permalänk
Medlem

Så länge jag kan klistra in texter i notepad och sen kopiera dem igen helt utan formatering kommer jag vara nöjd. Det är nog den enda uppgiften jag verkligen använder anteckningar till emellanåt och då enbart om Notepad++ inte är installerat.

Men vill nu MS börja skapa ett reellt alternativ till Notepad++ är jag inte emot det.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att rättstavningen sker via "bing" eller annat skräp, så det ska skickas upp i nåt stort svart "moln" där de sedan givetvis sitter i smyg och spionerar i klartext på allt man skriver, "tränar" sina eländiga ai på det och sedan kommer väl förmodligen 200 kilo reklam indråsande i en popup så skärmen välter.
Notepad ska inte vara mer än ett simpelt textfönster, som det varit sedan win95-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag misstänker att rättstavningen sker via "bing" eller annat skräp, så det ska skickas upp i nåt stort svart "moln" där de sedan givetvis sitter i smyg och spionerar i klartext på allt man skriver, "tränar" sina eländiga ai på det och sedan kommer väl förmodligen 200 kilo reklam indråsande i en popup så skärmen välter.
Notepad ska inte vara mer än ett simpelt textfönster, som det varit sedan win95-tiden.

Japp, de gjorde sig av med Wordpad men börjar göra om Notepad till mer än vad det ska vara istället.

Funderar mer och mer på att kanske gå över till Linux med min nästa dator... Men det är mycket som tar emot när man är så insnärjd i ett ekosystem och många spel kräver Windows...

Permalänk
Medlem

Notepad... Spara Som...
Nu äntligen med ev. med rättstavning.
Ett skämt.
Därför glänser Notepad++, hos html-kodare, spelutvecklare, moddare, programmerare och upplysta användare.
Fixa windows buggar istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Precis. Har ännu inte lyckats hitta en värdig ersättare på Linux.

Nej för tusan! Flikar är ju guld värt!
Det - och att grejerna är kvar efter en omstart itan att spara var en anledning att alltid köra notepad ++. Men nu har word det också.
Det absolut bästa de kunde gjort!

Stavningskontroll är jag däremot inte intresserad av.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej för tusan! Flikar är ju guld värt!
Det - och att grejerna är kvar efter en omstart itan att spara var en anledning att alltid köra notepad ++. Men nu har word det också.
Det absolut bästa de kunde gjort!

Stavningskontroll är jag däremot inte intresserad av.

Poängen med Notepad är att det är enklaste möjliga sätt att skriva enklare saker. Gör jag tyngre kan jag använda något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Precis. Har ännu inte lyckats hitta en värdig ersättare på Linux.

I Linux använder jag Kwrite eller Kate, kan inte bestämma mig för vilken jag tycker bäst om.

På jobbet använder jag Anteckningar dagligen och vill inte få massa funktioner som inte behövs.
Vill att Anteckningar ska vara precis som den är. Lätt, snabb och låter en bara skriva in text.

Vad blir nästa steg, lägga in Clippy som ny AI assistent som förstör allt du skrivit in?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av surrogate activity:

Man undrar ju hur MS tänker här. Ingen av de som använder notepad regelbundet vill ha denna skit, inte word wrap eller flikar heller för den delen.
Notepad är, eller var, ett jätte bra enkelt och minimalt verktyg för att smidigt och snabbt kunna redigera textfiler.

Johoo då. Det vill vi som använder notepad regelbundet visst ha.

Fast mest safe är kanske att inte tala för alla andra 😁.

Själv uppskattar jag både flikar och autospar utan att behlva skapa sparfiler. Och möjligheten att ställa word wrap själv.

Stavningskontrollen är däremot helt ointressant för min del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Poängen med Notepad är att det är enklaste möjliga sätt att skriva enklare saker. Gör jag tyngre kan jag använda något annat.

Poängen för dig ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Så länge jag kan klistra in texter i notepad och sen kopiera dem igen helt utan formatering kommer jag vara nöjd. Det är nog den enda uppgiften jag verkligen använder anteckningar till emellanåt och då enbart om Notepad++ inte är installerat.

Men vill nu MS börja skapa ett reellt alternativ till Notepad++ är jag inte emot det.

Så gjorde jag förr också, men nuförtiden behöver man inte använda Notepad för att bli av med formatering. Ctrl-Shift-V paste:ar utan formatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Poängen för dig ja.

Ja, tråden handlar om egna åsikter.

Permalänk
Medlem

W11 notepad är så sluggish, och det är inte alls smooth när man scrollar etc.
Föredrar gamla notepad alla dagar. Ska jag skriva något seriöst gör jag inte det i notepad direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej för tusan! Flikar är ju guld värt!
Det - och att grejerna är kvar efter en omstart itan att spara var en anledning att alltid köra notepad ++. Men nu har word det också.
Det absolut bästa de kunde gjort!

Stavningskontroll är jag däremot inte intresserad av.

Ja flikar och autospar är guld värt.