Permalänk

Bygg enkel kontorsdator

Behöver en ny kontorsdator, funderar på att bygga en själv. Vi pratar om teams, office, pdf som dator ska klara. En budget på 5000 kronor.

Permalänk
Medlem

Vill du något specifikt? Storlek eller så? Vill du inte köpa begagnat, sånt finns ju under tusenlappen.

Annars fungerar ju vilken ny processor som helst, inklsuive pentium/celeron, eller ryzen 3200g ifall du vill ha lite grann bättre grafik

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du behöver inte 32GB minne till en kontorsdator. Byt ut minnen i förslaget ovan till 8GB istället så sänker du priset med 500 kronor.

Nätaggregat på 550W är också väl tilltaget för en kontorsdator. Du kan få ner priset även där genom att byta till ett med mindre effekt.
Genom bytena kan du få pengar över till Windows, om du skall ha Windows som OS.

Permalänk
Medlem

Windows 11 är inkluderat i priset ovan. Totalpris just nu blir 5181 kronor.

Permalänk
Medlem

Moderkort med fyra minnesplatser och två M.2-platser om du skulle vilja utöka i framtiden.

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

Köp någon halvmoderna begagnad kontorsdator, så löser den det du begär.
Samt att man slipper en enorm låda på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

+
https://www.amazon.se/Tacens-ACM500-PC-h%C3%B6lje-PC-k%C3%A4l...

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har inte provat office på min utan använder som HTPC, men kanske räcker med en N100 till och med.
Moderkort med inbyggd CPU och minimal strömförbrukning https://www.amazon.se/dp/B0C9YNF6JK

Får plats i en väldigt liten låda, särskilt om du går på en Pico-PSU, men det är dyrare än att gå på första bästa billiga ATX/SFX-agg.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kanske en Minisforum UM690 Minl PC?
Finns en på annons
https://www.sweclockers.com/marknad/241483-minisforum-um690-m...

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

refurbad burk typ 3-4 år gammal, billigt, funkar, kolla typ inrego.se

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Lättare beg märkesdator från Dell/Lenovo/HP lär funka bra för ändamålet.
Kolla Tradera, finns bl a en del Dell Optiplex till bra priser.
Sikta på minst 10:e gen Intel i5/i7 el motsvarande AMD, även om så gammal som 8:e också lär räcka mer än väl.
Du vill nog ha mer än 4 kärnor/trådar, är rätt tydligt steg upp till 6 el 8 även för enklare kontorsanvändning då Windows och programmen kör rätt många processer. Åtminstone om det ska köpas något nytt är 4 inte rekommenderat.

Men en annan sak jag sett rekommenderat i tråden som är direkt olämpligt är minnesmängden.
8 GB räcker inte långt, inte ens för en kontorsmaskin.
Man slår snabbt i taket med det vid användning av Teams och några flikar i webbläsaren.
Jag använder i arbetet en äldre dator med 8 GB, märker tydligt att det inte räcker trots en rätt ren installation. Men med 16 GB är man inte alls lika begränsad.
Det är dumsnålt att inte satsa de få hundringar extra det kostar för att ha 16 GB och klara sig mer än väl, vill man ha marginal framåt är 32 GB inte heller särskilt dyrt idag. Kan bli svårare sen när de blir mer sällsynta.

Det handlar om rätt små summor som skiljer, för att få något med bra prestanda. Satsar du i det övre spannet där så får du en maskin som prestandamässigt lär räcka många år.
En någorlunda modern i7, 32 GB minne och NVMe-disk på runt 500 GB kommer att hålla många år och inte alls vara begränsande för allmän användning. Det kanske låter lite overkill för en "kontorsdator", men är inte alls det. Tittar man t ex vad större företag idag väljer så är det på den nivån el ännu kraftigare.

För det här ändamålet är det knappast nödvändigt att bygga något, byggen är mer för speldatorer där det handlar om att välja komponenter för maximal spelprestanda. Är rätt billigt och även smidigt med färdig. Finns, som andra också nämner, olika typer av minidatorer, som det är svårt att slå när det gäller storlek.

Permalänk

så den här borde göra susen, finns på Tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Lättare beg märkesdator från Dell/Lenovo/HP lär funka bra för ändamålet.
Kolla Tradera, finns bl a en del Dell Optiplex till bra priser.
Sikta på minst 10:e gen Intel i5/i7 el motsvarande AMD, även om så gammal som 8:e också lär räcka mer än väl.

Men en sak jag sett rekommenderat i tråden som är direkt olämpligt är minnesmängden.
8 GB räcker inte långt, inte ens för en kontorsmaskin.
Man slår snabbt i taket med det vid användning av Teams och några flikar i webbläsaren.
Jag använder i arbetet en äldre dator med 8 GB, märker tydligt att det inte räcker trots en rätt ren installation. Men med 16 GB är man inte alls lika begränsad.
Det är dumsnålt att inte satsa de få hundringar extra det kostar för att ha 16 GB och klara sig mer än väl, vill man ha marginal framåt är 32 GB inte heller särskilt dyrt idag. Kan bli svårare sen när de blir mer sällsynta.

Det handlar om rätt små summor som skiljer, för att få något med bra prestanda. Satsar du i det övre spannet där så får du en maskin som prestandamässigt lär räcka många år.
En någorlunda modern i7, 32 GB minne och NVMe-disk på runt 500 GB kommer att hålla många år och inte alls vara begränsande för allmän användning. Det kanske låter lite overkill för en "kontorsdator", men är inte alls det. Tittar man t ex vad större företag idag väljer så är det på den nivån el ännu kraftigare.

För det här ändamålet är det knappast nödvändigt att bygga något, byggen är mer för speldatorer där det handlar om att välja komponenter för maximal spelprestanda. Är rätt billigt och även smidigt med färdig. Finns, som andra också nämner, olika typer av minidatorer, som det är svårt att slå när det gäller storlek.

Instämmer med detta.
Köp en beg mini-pc på tradera/blocket (ej från ett företag, dom tar enorma överpriser på dessa).

Dell/Lenovo/HP har alla varsina modeller. Optiplex, Thinkcentre och Elitedesk/Prodesk. Om ram bara är 8GB är det ingen stor grej, du kan utöka med en till 8GB-sticka då bara (ca 150kr beg) . Alla dessa modeller brukar ha två ramplatser och plats för 1 m2-disk och 1 2,5"-disk.

Kör Windows på den disk (ofta 128-500GB) som medföljer och köp en egen fräsch disk på 1-2tb för personliga data, vid behov.

Har själv slagit till på en Optiplex med intel 6000 samt en Thinkcentre ryzen 3000 för ca 1500:-/st senaste året. Enormt prisvärt för vad man får. I stort sett ljudlösa och strömförbrukning är skrattretande låg, ligger ofta under tvåsiffrigt watt mätt ur väggen när den bara står på (ej vilo-/strömsparläge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venuspassagen:

<Uppladdad bildlänk> så den här borde göra susen, finns på Tradera

Det gör den säkert! Men priset framgår inte i ditt inlägg så det är ju omöjligt att svara på om det är ett bra eller kasst köp. Auktion eller köpnupris?
Länka?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Venuspassagen:

Får du den under 3k skulle jag säga att det är ett bra/ok pris. Kanske även för 3,5k.

Jag har scoutat dessa lite och det verkar som att man får mer för pengarna på amd (som denna tex) än intels. Dels bättre amd-prolle för samma/lägre pris än vad motsvarande intelvarienter går för men med amd har man även mycket bättre grafikdel.

Antar att folk som köper dessa tänker "ska det vara en kontorsdator ska det väl vara intel, som det alltid varit? ".

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Men en annan sak jag sett rekommenderat i tråden som är direkt olämpligt är minnesmängden.
8 GB räcker inte långt, inte ens för en kontorsmaskin.
Man slår snabbt i taket med det vid användning av Teams och några flikar i webbläsaren.
Jag använder i arbetet en äldre dator med 8 GB, märker tydligt att det inte räcker trots en rätt ren installation. Men med 16 GB är man inte alls lika begränsad.
Det är dumsnålt att inte satsa de få hundringar extra det kostar för att ha 16 GB och klara sig mer än väl, vill man ha marginal framåt är 32 GB inte heller särskilt dyrt idag. Kan bli svårare sen när de blir mer sällsynta.

Jag ser att målet för kommentaren är till mig. 8GB räcker för en enkel kontorsdator. Jag själv har en enkel kontorsdator med 4GB minne och Windows 11. Fungera klanderfritt och smidigt, trots halva mängden minne än det jag anser bör räcka.

Jag har byggt flera enklare kontorsdatorer med 8GB minne där brukaren varit mer än nöjd. Jag har även byggt speldatorer, såväl enklare som avancerade, och datorer som skall klara 3D-Max. Just datorn för 3D-Max visade sig fungera bäst med 64GB minne vid rendering av Terminator för brukaren som gick utbildning i att skapa animerade objekt. En uppgift var bland annat att skapa just Terminator från en av Terminatorfilmerna.

Något förvånad är jag över att omnämnandet av mängden minne ger sådan uppmärksamhet men de föreslagna nätaggregaten på 550 till 650W för en enkel kontorsdator som knappt förbrukar mer än 80-90W inte ges någon uppmärksamhet överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag ser att målet för kommentaren är till mig. 8GB räcker för en enkel kontorsdator. Jag själv har en enkel kontorsdator med 4GB minne och Windows 11. Fungera klanderfritt och smidigt, trots halva mängden minne än det jag anser bör räcka.

Jag har byggt flera enklare kontorsdatorer med 8GB minne där brukaren varit mer än nöjd. Jag har även byggt speldatorer, såväl enklare som avancerade, och datorer som skall klara 3D-Max. Just datorn för 3D-Max visade sig fungera bäst med 64GB minne vid rendering av Terminator för brukaren som gick utbildning i att skapa animerade objekt. En uppgift var bland annat att skapa just Terminator från en av Terminatorfilmerna.

Något förvånad är jag över att omnämnandet av mängden minne ger sådan uppmärksamhet men de föreslagna nätaggregaten på 550 till 650W för en enkel kontorsdator som knappt förbrukar mer än 80-90W inte ges någon uppmärksamhet överhuvudtaget.

Du har bra poänger så jag modifierade mitt bygge. Skillnaden mellan 8 GB och 16 GB RAM i vettiga hastigheter var dock endast 2 kr så då är ju 16 GB en no-brainer. Helt sjukt vad mycket dator man får för endast 3 500 kr ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Du har bra poänger så jag modifierade mitt bygge. Skillnaden mellan 8 GB och 16 GB RAM i vettiga hastigheter var dock endast 2 kr så då är ju 16 GB en no-brainer. Helt sjukt vad mycket dator man får för endast 3 500 kr ändå.

Ditt nya förslag liknar mer det jag kallar för enklare kontorsdator.
Hastighetsskillnaden mellan 2666MHz och 3200MHz är mätbar men inte märkbar. CL är högre för de begränsat snabbare minnena vilket förtar en del av hastighetsökningen.
Jag instämmer i att prisskillnaden mellan 8GB och 16GB minne inte är så stor. Beaktat vad budget är och vad TS efterfrågar är 8GB tillräckligt för en enklare kontorsdator.
Nu klarar TS budget med 16GB i ditt nya förslag, även vid köp av Windows, om det är Windows som skall installeras.

Jag brukar föreslå köp av Windows från etablerade butiker trots priset på runt 1000 kronor. De licenser man kan köpa från andra butiker för ett par hundralapparna är multipla licenser. För en ovan användare kan det bli lite knöligt att behöva ringa Microsoft för att få aktiverat sin licens.

Permalänk
Medlem

@Marathonkillen
Var nog till stor del riktat mot dig ja, ev någon annan också som bara valt med 8 GB.
Vet inte hur lite du/personen använder datorn, men kör man bara webbläsaren med några flikar, Teams och Outlook/Word/Excel så blir det slut på minne snabbt.
Visst, om man bara skriver i Word och inte mycket annat.
4 är alldeles för lite medan 8 går någorlunda.
Men då minne är så pass billigt, inte minst DDR4, är just det ett område som det är dumsnålt att spara på. Vi snackar riktigt små summor för att aldrig vara begränsad.
Dessutom för den användningen så lär datorn hålla många år i övrigt, men programmen växer ju också så en viss marginal skadar inte alls.

Angående nätagget så är det också sant ja, men bygger man så är det ju de nivåerna som brukar finnas till rimliga priser.
Även det en orsak till att inte bygga egen utan köpa färdig, gärna i det mindre formatet för det här ändamålet.

Köper man en färdig så ingår oftast licensen också.

Man får rätt mycket dator idag till inte så högt pris. Just när det gäller dator för allmän användning, undantaget spel, klarar man sig bra med en någorlunda välutrustad från de senaste 10 åren.
Sen beror det ju såklart på var den ska användas, är det på företag med en massa säkerhetsprogram m m så krävs det att datorn är rätt rejäl för att det inte ska gå segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag ser att målet för kommentaren är till mig. 8GB räcker för en enkel kontorsdator. Jag själv har en enkel kontorsdator med 4GB minne och Windows 11. Fungera klanderfritt och smidigt, trots halva mängden minne än det jag anser bör räcka.

Jag har byggt flera enklare kontorsdatorer med 8GB minne där brukaren varit mer än nöjd. Jag har även byggt speldatorer, såväl enklare som avancerade, och datorer som skall klara 3D-Max. Just datorn för 3D-Max visade sig fungera bäst med 64GB minne vid rendering av Terminator för brukaren som gick utbildning i att skapa animerade objekt. En uppgift var bland annat att skapa just Terminator från en av Terminatorfilmerna.

Något förvånad är jag över att omnämnandet av mängden minne ger sådan uppmärksamhet men de föreslagna nätaggregaten på 550 till 650W för en enkel kontorsdator som knappt förbrukar mer än 80-90W inte ges någon uppmärksamhet överhuvudtaget.

Skrivet av Alastor Moody:

Du har bra poänger så jag modifierade mitt bygge. Skillnaden mellan 8 GB och 16 GB RAM i vettiga hastigheter var dock endast 2 kr så då är ju 16 GB en no-brainer. Helt sjukt vad mycket dator man får för endast 3 500 kr ändå.

8gb räcker fine för windows ja- dock som sägs så är 16gb för endast ett par kronor till en no brainer då det både är mer framtidssäkert (eg. räckte 4gb innan också, men funkar inte bra längre med windows) samt ifall man vill öppna 10+ webbläsarflikar så går det åt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

8gb räcker fine för windows ja- dock som sägs så är 16gb för endast ett par kronor till en no brainer då det både är mer framtidssäkert (eg. räckte 4gb innan också, men funkar inte bra längre med windows) samt ifall man vill öppna 10+ webbläsarflikar så går det åt

Mattematik kan jag men jag får inte ihop påståendet om ett par kronors skillnad mellan 8GB och 16GB minne.

Eller om jag väljer det billigaste 8GB jämfört med det billigaste 16GB.

16GB förvisso med stöd för ECC, men det är det billigaste.

Spelar mindre roll eftersom budgeten på maximalt 5000 kronor ändå klaras med de valda 16GB minnen.

Jag tycker förvisso att 16GB är ett bra val men när jag bygger dator eller plockar ihop en dator, åt någon annan, tar jag hänsyn till vad denne önskar och dennes budget. Därmed bortser jag från vad jag själv skulle välja eftersom det inte är mina pengar det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Mattematik kan jag men jag får inte ihop påståendet om ett par kronors skillnad mellan 8GB och 16GB minne.

https://komponentkoll.se/bild/FXKzN.png

https://komponentkoll.se/bild/ixIMx.png

Eller om jag väljer det billigaste 8GB jämfört med det billigaste 16GB.

https://komponentkoll.se/bild/oYxSw.png

16GB förvisso med stöd för ECC, men det är det billigaste.

https://komponentkoll.se/bild/NhWmc.png

Spelar mindre roll eftersom budgeten på maximalt 5000 kronor ändå klaras med de valda 16GB minnen.

Jag tycker förvisso att 16GB är ett bra val men när jag bygger dator eller plockar ihop en dator, åt någon annan, tar jag hänsyn till vad denne önskar och dennes budget. Därmed bortser jag från vad jag själv skulle välja eftersom det inte är mina pengar det handlar om.

I vettig hastighet skrev jag att det skiljer ett par kronor. Är 2666 MHz CL19 i single channel en vettig hastighet tycker du? Känns väldigt dumsnålt när det handlar om 179 kr extra totalt för 2 x 8 GB RAM med 3200 MHz och CL16. Dessutom släpps minnet först 15 januari på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

I vettig hastighet skrev jag att det skiljer ett par kronor. Är 2666 MHz CL19 i single channel en vettig hastighet tycker du? Känns väldigt dumsnålt när det handlar om 179 kr extra totalt för 2 x 8 GB RAM med 3200 MHz och CL16. Dessutom släpps minnet först 15 januari på Amazon.

Jag gillar ditt inlägg! 👍
Som jag redan nämnt ser jag inget problem med att välja 16GB eftersom budgeten klaras. Återigen, väljer jag till mig själv och det handlar om mina pengar gör jag val efter vad jag är beredd att betala.
Är det någon annan som skall betala överlåter jag beslut till den som skall av med pengarna.

Jag byggde en ny dator till mig själv. Trots att jag inte behöver 32GB minne valde jag att köpa 32GB minne bara för att jag har (hade) pengarna.

I ett tidigare inlägg har jag noterat att din uppdatering av komponentval är bra. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Mattematik kan jag men jag får inte ihop påståendet om ett par kronors skillnad mellan 8GB och 16GB minne.

https://komponentkoll.se/bild/FXKzN.png

https://komponentkoll.se/bild/ixIMx.png

Eller om jag väljer det billigaste 8GB jämfört med det billigaste 16GB.

https://komponentkoll.se/bild/oYxSw.png

16GB förvisso med stöd för ECC, men det är det billigaste.

https://komponentkoll.se/bild/NhWmc.png

Spelar mindre roll eftersom budgeten på maximalt 5000 kronor ändå klaras med de valda 16GB minnen.

Jag tycker förvisso att 16GB är ett bra val men när jag bygger dator eller plockar ihop en dator, åt någon annan, tar jag hänsyn till vad denne önskar och dennes budget. Därmed bortser jag från vad jag själv skulle välja eftersom det inte är mina pengar det handlar om.

"This item will be released on January 15, 2025."
Jag håller med det du säger, vissa tänker bara på sin egen gaming och rekommenderar samma för alla. Därför jag frågade ifall TS ville något specifikt när även 500kr räcker för en begagnad kontorsdator. Vad jag ser kostar de billigaste 8gb typ 250kr (inkl. frakt), och 16gb nästan 350kr.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt en begagnat företagsdator istället för att bygga eget.

Nåt sånt här tex:
https://www.refurbed.se/p/dell-optiplex-7060-micro/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag hade nog köpt en begagnat företagsdator istället för att bygga eget.

Nåt sånt här tex:
https://www.refurbed.se/p/dell-optiplex-7060-micro/

Köp det privat och det är under halva priset. Hade inte rekommenderat sådana sajter, då de måste lägga på mycket på priset för att tjäna något. Finns bra fungerande datorer för ibland 200-600kr om windows 11 kompabilitet inte är nödvändigt. Oftast bara att byta ur hårddisken mot en ssd för 300-500kr extra (256/500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Dessutom släpps minnet först 15 januari på Amazon.

Skrivet av rwkk:

"This item will be released on January 15, 2025."

Jag valde G.Skill-minnena bara för att de är identiska. Att 8GB-minnet levereras först i januari 2025 ställde tydligen till det rejält. Syftet var att illustrera att prisskillnaden är större än ett par kronor mellan 8GB och 16GB.

Jag väljer ett annat 8GB G.Skill-minne som går att köpa idag för 193 kronor. Det är 8 kronor dyrare än det som Amazon har men inte levererar förrän i januari 2025.
Hoppas det passar bättre som illustration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag valde G.Skill-minnena bara för att de är identiska. Att 8GB-minnet levereras först i januari 2025 ställde tydligen till det rejält. Syftet var att illustrera att prisskillnaden är större än ett par kronor mellan 8GB och 16GB.

Jag väljer ett annat 8GB G.Skill-minne som går att köpa idag för 193 kronor. Det är 8 kronor dyrare än det som Amazon har men inte levererar förrän i januari 2025.
Hoppas det passar bättre som illustration.

https://komponentkoll.se/bild/LLlQR.png

+ 59kr frakt, alltså i princip 250kr
Om nu computersalg faktiskt skickar den varan och inte något annat haha. Men jaja, ska inte fortsätta diskussionen längre.

Upp till TS ifall det är värt, och med tanke på att de tittade på en dator med 32gb låter inte 16 för mycket och inom budget.
Iaf, @Venuspassagen , vann du auktionen eller?