Blir galen, Windows 11 startar av sig själv.

Permalänk

Blir galen, Windows 11 startar av sig själv.

Hej.

Har kollat över så allt är kopplat riktigt och googlat alla möjliga energisparinställningar...

Varje gång jag sätter datorn i strömsparläge eller stänger av så startar den av sig själv efter 18-22 sekunder (oftast 22 sek).

Måste slå av strömbrytaren på PSU när datorn stängt av sig för att den ska vara avstängd.

När jag slår på strömbrytaren tex nästa dag så startar den av sig själv efter 18-22 sek utan att jag gör något annat.

Har provat utan mus, tangentbord och även dragit ur koppling på MB till strömbrytaren och resetknapp på chassit.

Vänder mig nu till alla smarta hjärnor här på forumet och hoppas på förslag till lösning

Dator:
Windows 11 Pro 23H2 Version: 22631.3810
Fractal design R5
ASUS B650 TUF GAMING PLUS WIFI
AMD 7600
Noctua NH-D15
G.Skill DDR5 6000 MHZ CL30 (2x16GB)
Samsung 980 Pro 2TB
ASUS GeForce RTX 4070 SUPER DUAL OC
3TB WD HDD
EVGA Supernova G2 750w

Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kommer inte ihåg exakt vad det heter men i Enhetshanteraren > enhet (nätverkskort, ljud, whatever) > egenskaper så kan man bocka ur att de ska få väcka datorn, kolla runt efter det. Kolla även runt i UEFI.

Permalänk
Medlem

Minns inte exakt men ska finnas någon inställning i BIOS som matar ström till USB osv. även när den är avstängd eller i strömsparläge. Detta kan göra att USB-enheter (även imaginära) väcker datorn.

Det kan nog heta lite olika beroende på tillverkare men leta efter något sådant i BIOS och testa att stänga av den inställningen är mitt förslag.

Permalänk
Medlem

usch, minns att jag hade något sådant problem några år sedan på windows 10, men inte hur exakt jag löste det.

Stäng av automatiska uppdateringar, "Wake on LAN" och scanna för malware.
Se ifall det finns något på Task Scheduler som väcker upp datorn, eller titta i event viewer ifall det visar vad.
Kan också vara något på "advanced power settings" (power & sleep -> additional power settings -> change plan settings), typ "allow wake timers" under sleep settings eller något annat.

Permalänk

Jag menar jag gått igenom enhetshanteraren och kollat runt i UEFI, även "wake on lan".

Ska till stranden och tvinga ungarna att bada nu 😅

Går igenom allt ni skrivit igen och återkommer 🙂👍

Permalänk

Då har jag gått igenom varenda sak i Enhetshanteraren, ingenting får lov att väcka datorn.
Kollat runt i UEFI igen, hittade inställningen som ger ström till USB under strömsparläge (USB power delivery in Soft Off state) och inaktiverade den.
Finns inga automatiska uppdateringar, har stängt av allt jag hittat ang wake on lan och wake on magic package.
Ligger inget i schemaläggaren och fanns inga wake timers aktiva på datorn.

Finns möjlighet att koppla nått fel på moderkort eler nått när man sätter ihop allt?

Windows är ju helt nyinstallerat på min och ena sonens och han har inga problem...

Permalänk
Medlem

Har du kollat kring "power return"/"wake on power" i uefi?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Har du kollat kring "power return"/"wake on power" i uefi?

Det enda jag hittade som liknade var:

https://i.imgur.com/NWQ6oqb.jpeg

I så fall är ju allt disabled..

Permalänk
Medlem

Har du testat koppla ur alla usb tillbehör och annat se om det är nån sak som bråkar

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av zebez:

Har du testat koppla ur alla usb tillbehör och annat se om det är nån sak som bråkar

Stängde av och tog strömmen till PSU.

Drog ur allt utom skärmar och audio.

Slåg på strömbrytarn på PSU och datorn startar av sig själv efter 20 sec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerish667:

Det enda jag hittade som liknade var:

https://i.imgur.com/NWQ6oqb.jpeg

I så fall är ju allt disabled..

Jag har ErP enabled, Max Power Saving vet jag inte vad den gör på ditt moderkort. Men ErP enabled brukar slå av wake on lan osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Det kan vara allt möjligt... här är en gammal tråd med massa olika orsaker och tips
https://superuser.com/questions/782619/whats-waking-up-my-pc

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag har ErP enabled, Max Power Saving vet jag inte vad den gör på ditt moderkort. Men ErP enabled brukar slå av wake on lan osv.

ErP enabled hjälpte inte tyvärr.

Permalänk
Skrivet av zebez:

Det kan vara allt möjligt... här är en gammal tråd med massa olika orsaker och tips
https://superuser.com/questions/782619/whats-waking-up-my-pc

Ska läsa igenom och se om jag hittar nått jag inte provat, Tack.

Permalänk
Medlem

Har du provat att återställa BIOS, om något har hakat upp sig där. Det borde ligga på den nivån tycker jag. Du har ju provat med musen urkopplad redan, så det är ju inte vibrationer och skräpdata från den.

Permalänk

Såg en video där man skulle ändra "PowerdownAfterShutdown" i registret från 0 till 1. Men kanske något som redan provats?

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem när jag hade en joystick ansluten till datorn. så prova koppla bort allt förutom strömmen och se om den håller sig sovandes då. Sedan koppla in grejer tills den startar av sig själv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Prova att koppla bort chassits på/av-knapp från moderkortet och se om maskinen fortfarande startar av sig själv.

Permalänk

Du har även kikat på energisparfunktionen på nätverkskortet? "tillåt att den här enheten tar datorn ut vänteläge"

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Har du provat att återställa BIOS, om något har hakat upp sig där. Det borde ligga på den nivån tycker jag. Du har ju provat med musen urkopplad redan, så det är ju inte vibrationer och skräpdata från den.

Resatte BIOS, forfarande samma problem.

Ändringarna som gjordes om det är av intresse:
https://i.imgur.com/h87D1el.jpeg
https://i.imgur.com/dk4obbZ.jpeg

Permalänk
Skrivet av Haptic:

jag hade samma problem när jag hade en joystick ansluten till datorn. så prova koppla bort allt förutom strömmen och se om den håller sig sovandes då. Sedan koppla in grejer tills den startar av sig själv.

Bara ström inkopplad problemet kvarstår.

Permalänk
Skrivet av SabreWulf:

Såg en video där man skulle ändra "PowerdownAfterShutdown" i registret från 0 till 1. Men kanske något som redan provats?

Följde denna: https://www.youtube.com/watch?v=B0ESAFGTRPs

Verkar som det löste problemet med att stänga av datorn, testar under natten.
Men i strömsparläge startar den fortfarande själv efter 20 sek.

Permalänk
Medlem

Mus eller tangentbord som skickar signal?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Datorn har varit avstängd hela natten

Borde finnas någon liknande inställning för Strömsparläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerish667:

Följde denna: https://www.youtube.com/watch?v=B0ESAFGTRPs

Verkar som det löste problemet med att stänga av datorn, testar under natten.
Men i strömsparläge startar den fortfarande själv efter 20 sek.

Stänger den av sig igen efter att ha varit på en stund? Kan vara Windows som vill göra uppdateringar enligt schemaläggning.

Permalänk
Medlem

Har du provat den här inställningen i avancerade läget av energiinställningar.
Min är på engelska.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Har du provat den här inställningen i avancerade läget av energiinställningar.
Min är på engelska.

<Uppladdad bildlänk>

Jupp, den är inaktiverad

Permalänk
Medlem

Händer detta när mus+tangentbordet är inkopplat? Dv.s. sätt datorn i strömsparläge och ryck ut dem. Väcks datorn efter att du testat detta ?

Permalänk
Medlem

Kanske det här kan hjälpa, men göra tvärtom såklart, stänga av funktionerna...
How to Make Windows 11 Start Automatically

Men det är lite märkligt när du faktiskt har gjort en ny installation.

Får man fråga på vilket sätt du installerade?
Var det genom Media Creation Tool från ett USB-minne?
Var det en total återställning med det som redan var installerat?
Något annat sätt?

Permalänk
Skrivet av Erik.:

Kanske det här kan hjälpa, men göra tvärtom såklart, stänga av funktionerna...
How to Make Windows 11 Start Automatically

Men det är lite märkligt när du faktiskt har gjort en ny installation.

Får man fråga på vilket sätt du installerade?
Var det genom Media Creation Tool från ett USB-minne?
Var det en total återställning med det som redan var installerat?
Något annat sätt?

Ska kolla när vi byggt färdigt sonens dator.

Installerade via USB genom Media Creation Tool.