Rykte: Geforce RTX 5090 har högsta klockfrekvensen hittills

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Geforce RTX 5090 har högsta klockfrekvensen hittills

Enligt uppgifter kommer grafikkretsen att ha nästan 2,9 GHz som sin frekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Behöver det ens vara ett rykte att nästa toppmodell är snabbare än förra toppmodellen?
Är väl bara AMD som någonsin har skalat tillbaka toppmodellen till lägre prestanda än förra generationen.

Permalänk
Medlem

Rykte: Vatten är vått

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Alla 4090 jag testat rullade utan problem på 3GHz, 2.8x är inte speciellt imponerande.

Permalänk
Medlem

Allt annat vore väl konstigt...

EDIT: Eller med snabbast verkar ni mena klockfrekvens... Skriv högst klockfrekvens hittills istället.

Permalänk
Medlem

Undrar var den riktiga frekvensen blir under load. Som artikeln säger så har 4090 2235 MHz som basfrekvens och runt 2520 MHz som boostfrekvens (beroende på tillverkare). Dock flyger frekvensen upp till runt 2730 MHz när man spelar (de tre exemplar jag testat) utan att röra OC/UV/PL osv. Borde bli runt 3,1Ghz för 5090?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Min uppskattning på prislappen är 30.000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Min uppskattning på prislappen är 30.000kr

SRP iaf. Räkna med mer eftersom det kommer vara brist på komponenter, och så har vi ju scalpers 😅

Permalänk
Medlem

Prislappen ska bli intressant. Jag tror det kommer bli ett rejält kliv uppåt också.
29-30k tror jag founders edition kommer ligga på när den släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Behöver det ens vara ett rykte att nästa toppmodell är snabbare än förra toppmodellen?
Är väl bara AMD som någonsin har skalat tillbaka toppmodellen till lägre prestanda än förra generationen.

Men nu är det ju, enligt ryktet, 30% snabbare! Brukar det vara så stora skillnader?

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Baxtex:

Rykte: Vatten är vått

Många skulle säga att det inte är det.

Men, hur många CUDA-kärnor snackar vi mån tro?

Skrivet av Dalton Sleeper:

Alla 4090 jag testat rullade utan problem på 3GHz, 2.8x är inte speciellt imponerande.

Stock 4090 ~2.2-2.3GHz med boost till ~2.5-2.6GHz? Känns som den mer relevanta jämförelsen.
Edit: För att förtydliga så antar jag att de syftar på boost-frekvens, inte möjlig OC.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Postas en massa skräp-artiklar om windows aktivitetsfält och dylik bös för att generera clicks, folk gnäller på detta (kanske med rätta).

Grabben postar en klassisk SC-artikel om GPU HW och klockfrekvenser, gubbarna gnäller ändå 😂

Har vi blivit GubbKlockers? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Postas en massa skräp-artiklar om windows aktivitetsfält och dylik bös för att generera clicks, folk gnäller på detta (kanske med rätta).

Grabben postar en klassisk SC-artikel om GPU HW och klockfrekvenser, gubbarna gnäller ändå 😂

Har vi blivit GubbKlockers? 🤔

Tyvärr var det blivit så på sista tiden. Folk gnäller fan på allt och blir kränkta över minsta lilla...
Tycker det blivit rätt dålig stämning här, så många gånger orkar man inte ens läsa kommentarerna och vidare diskutioner om nyheterna.
Ta bara skitmackan som blev när folk vart kränkta över Ikea artikeln..

Permalänk
Medlem

Högsta prislappen också?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Ny modell och nu ska det hypas upp. 😅

Permalänk
Medlem

Blir ett köp av 5090 för min del, vet inte om det blir med Intel 285K eller typ AMD 9950X3D än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Men nu är det ju, enligt ryktet, 30% snabbare! Brukar det vara så stora skillnader?

30% är inte ett imponerande prestandalyft mellan två generationer, det är bara lite snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Men nu är det ju, enligt ryktet, 30% snabbare! Brukar det vara så stora skillnader?

Inom CPU ja, inom GPU meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ny modell och nu ska det hypas upp. 😅

Tvärtom, 4090 var ju löjligt nerhypad innan release, skulle dra en jäkla massa ström, 800W enligt de värsta tyckarna. Det var bra, jag köpte aktier, ligger 850% upp nu. Tyvärr kommer det ju inte hända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Stock 4090 ~2.2-2.3GHz med boost till ~2.5-2.6GHz? Känns som den mer relevanta jämförelsen.
Edit: För att förtydliga så antar jag att de syftar på boost-frekvens, inte möjlig OC.

4090 Founders Edition klockor enl TPU:

Dvs faktisk snitt klocka överstiger specad boost-klocka? Vad är specen bra för egentligen?

Edit, 4090 Strix OC lägger på en 100-ing:

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Tyvärr var det blivit så på sista tiden. Folk gnäller fan på allt och blir kränkta över minsta lilla...
Tycker det blivit rätt dålig stämning här, så många gånger orkar man inte ens läsa kommentarerna och vidare diskutioner om nyheterna.
Ta bara skitmackan som blev när folk vart kränkta över Ikea artikeln..

Men det är ju för att de släpper en massa ickenyheter. Denna artikeln hade mycket lite som var nytt.

"Enligt Wccftech innebär det att grafikkretsen skulle vara bland de snabbaste vi har sett hittills."
Nähe, vilken skräll att den nya toppmodellen är snabbare än den gamla. Den kommer inte vara bland de snabbaste utan den snabbaste, det vet alla.
Dessutom skriver WCCFtech inte ens något liknande i sin artikel, det är helt SC's tolkning. Det är textrader som denna som gör att man tappar hoppet för SC. Det känns som att de helt tappat koncepten.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Postas en massa skräp-artiklar om windows aktivitetsfält och dylik bös för att generera clicks, folk gnäller på detta (kanske med rätta).

Grabben postar en klassisk SC-artikel om GPU HW och klockfrekvenser, gubbarna gnäller ändå 😂

Har vi blivit GubbKlockers? 🤔

Bättre = bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men det är ju för att de släpper en massa ickenyheter. Denna artikeln hade mycket lite som var nytt.

"Enligt Wccftech innebär det att grafikkretsen skulle vara bland de snabbaste vi har sett hittills."
Nähe, vilken skräll att den nya toppmodellen är snabbare än den gamla. Den kommer inte vara bland de snabbaste utan den snabbaste, det vet alla.
Dessutom skriver WCCFtech inte ens något liknande i sin artikel, det är helt SC's tolkning. Det är textrader som denna som gör att man tappar hoppet för SC. Det känns som att de helt tappat koncepten.

Men om inte folk sitter och läser WCCFtech då, då ska inte dom få reda på något alls eller? Det gnälla att artiklar varit på andra sidor flera dagar sedan, att dom är skrivna av AI, att dom är sponsrade, att dom är kopierade osv osv.

Jag läser bara här för att få nyheter om hårdvara och andra teknik relaterade nyheter det räcker för mig.

Sen gällande att det är SweC tolkning för WCCFtech inte skriver något om det..
NVIDIA GeForce RTX 5090 Could Be The Fastest “Out-of-the-Box” Clocked GPU Ever Made, Near 2.9 GHz Base Freq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Men nu är det ju, enligt ryktet, 30% snabbare! Brukar det vara så stora skillnader?

Allmänt prestandamässigt är en 30% ökning mellan generationerna (iaf på Nvidia-kort) rätt normalt.

Skrivet av slusk:

Tyvärr var det blivit så på sista tiden. Folk gnäller fan på allt och blir kränkta över minsta lilla...
Tycker det blivit rätt dålig stämning här, så många gånger orkar man inte ens läsa kommentarerna och vidare diskutioner om nyheterna.
Ta bara skitmackan som blev när folk vart kränkta över Ikea artikeln..

Gnället är nog tyvärr en konsekvens av att Sweclockers till över 90% bara skriver clickbaitartiklar och maskerade marknadsundersökningar utan något riktigt nyhetsvärde nuförtiden. Folk stör sig på det och det har surat ner stämningen i f.a. nyhetskommentarerna. Även nyhetsvärdet i denna artikeln känns rätt diskutabel, även om ämnet passar på Sweclockers: Att nyaste toppkortet ryktas vara det bästa toppkortet hittills är ju inget som får en att go "Woaaaah!?" direkt.

Gällande IKEA-artikeln vill jag minnas att det väl egentligen bara en (eller max en handfull) individ som störde sig (och OJ vad han störde sig...) Nyhetsvärdet i den kändes ju faktiskt helt OK.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ipac:

4090 Founders Edition klockor enl TPU:
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4090-founders-edition/images/clock-vs-voltage.png

Så tjaa, ökar snittklockan i 5090 FE till ca 2.9 GHz så pratar vi om ca 8%...

Edit, 4090 Strix OC lägger på en 100-ing:
https://tpucdn.com/review/asus-geforce-rtx-4090-strix-oc/images/clock-vs-voltage.png

Enligt ryktet så är det väl ~2.9 basfrekvensen, blir lite snett att jämföra både bas och boost i form av specs mot något helt annat tycker jag nog, om det inte finns någon särskild anledning att tro att kortet agerar fullkomligt annorlunda i nya generationen.

Från första refererade artikeln.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Även nyhetsvärdet i denna artikeln känns rätt diskutabel, även om ämnet passar på Sweclockers: Att nyaste toppkortet ryktas vara det bästa toppkortet hittills är ju inget som får en att go "Woaaaah!?" direkt.

Vad ska Swec ha nyheter till om medlemmarna inte klarar av att läsa/förstå dem?

Nyheten (ryktet) handlar om ett förhållandevis stort hopp i specad basklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Enligt ryktet så är det väl ~2.9 basfrekvensen, blir lite snett att jämföra både bas och boost i form av specs mot något helt annat tycker jag nog, om det inte finns någon särskild anledning att tro att kortet agerar fullkomligt annorlunda i nya generationen.

Från första refererade artikeln.
<Uppladdad bildlänk>

Ja absolut, jag drog bara till med en siffra. Insåg sen att det var betydelselöst (inte minst pga att verkligheten inte lirar alls med någon spec) och ändrade texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

30% är inte ett imponerande prestandalyft mellan två generationer, det är bara lite snabbare.

Sjukaste jag hört. 30% mer än RTX 4090 är ett rent monster. Nvidia har lyckats med det omöjliga igen. Ska inte gå att producera den typ av nanoteknik i större volym.

30% snabbare är anledningen till att det inte finns någon konkurrent. Dom få som finns: Intel/AMD etc kommer inte i närheten trots att man satsar lika mycket pengar. Det finns en god och välförtjänt anledning till att Nvidia är på god väg att bli världens störst företag.

Permalänk

Ökar effektåtgången med lika mycket känns det inte så imponerande.
Tycker fortfarande att 1080 är ett av de bästa korten med bra prestanda och låg effektåtgång så det var rätt lätt att kyla.

Hur många slottar kommer detta med kylare ta? 5-6?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koops:

SRP iaf. Räkna med mer eftersom det kommer vara brist på komponenter, och så har vi ju scalpers 😅

Bristen är över sen länge sen juuh, däremot har nvidia varit ganska tydliga med att dom kommer prioritera AI kort istället vilket är oförklarligt då för varje 4090 som säljs för säg 30 000kr så hade dom kunna göra ett ai kort som sålts för tio gånger så mycket!

Visa signatur

here we go!