Rykte: Geforce RTX 5090 har högsta klockfrekvensen hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Sjukaste jag hört. 30% mer än RTX 4090 är ett rent monster. Nvidia har lyckats med det omöjliga igen. Ska inte gå att producera den typ av nanoteknik i större volym.

30% snabbare är anledningen till att det inte finns någon konkurrent. Dom få som finns: Intel/AMD etc kommer inte i närheten trots att man satsar lika mycket pengar. Det finns en god och välförtjänt anledning till att Nvidia är på god väg att bli världens störst företag.

Jag skulle vilja påstå att 30% är lite av en besvikelse om det stämmer. 4090 är ca 60-70% snabbare än 3090, som i sin tur är ca 50-60% snabbare än 2080Ti. 1080Ti är i runda slängar dubbelt så snabb som 980. Den enda gången toppkortet gett ca 30% mer prestanda var 2080Ti over 1080Ti, och alla är mer eller mindre överens om att 20-serien inte var en höjdare och de flesta avstod att uppgradera från Pascal.

Regeln för Nvidia de senaste 10 åren har varit att toppkortet i varje generation (om vi bortser från pris osv) ger minst 50% högre prestanda än föregående generation. Sen kanske 30% är imponerande såklart, men det är knappast så att man trillar av stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Men om inte folk sitter och läser WCCFtech då, då ska inte dom få reda på något alls eller? Det gnälla att artiklar varit på andra sidor flera dagar sedan, att dom är skrivna av AI, att dom är sponsrade, att dom är kopierade osv osv.

Jag läser bara här för att få nyheter om hårdvara och andra teknik relaterade nyheter det räcker för mig.

Sen gällande att det är SweC tolkning för WCCFtech inte skriver något om det..
NVIDIA GeForce RTX 5090 Could Be The Fastest “Out-of-the-Box” Clocked GPU Ever Made, Near 2.9 GHz Base Freq.

Oavsett var du läser dina nyheter vill du väl att kvaliteten på dem skall vara bra? Sweclockers nyheters kvalitet sjunker dag för dag och det vill jag att de skall stävja i tid så att de inte blir en till Nordichardware.

Skillnaden i meningarna är att i den wccftech skrev så kan det vara det snabbaste.
Sweclockers tolkning betyder att den ligger bland korten i toppen men är inte den snabbaste.
Ingen skriver "Bland de snabbaste" när det klart är det snabbaste, så enligt sweclockers är inte 5090 snabbast.

Ingen kallar Duplantis "En bland de bästa stavhopparna i världen". Han är bäst i världen, punkt slut.

Ord är viktiga!

Skrivet av Belgaar:

Sjukaste jag hört. 30% mer än RTX 4090 är ett rent monster. Nvidia har lyckats med det omöjliga igen. Ska inte gå att producera den typ av nanoteknik i större volym. Det är det enda deras affärside går ut på.

Enligt vem skall det inte gå att producera? TSMC har inga problem alls med att tillverka stora volymer med "nanoteknik".
Nvidia producerar absolut inga kretsar själva, de har inte den kapaciteten.

4090 är inte speciellt stort. Det största chippet som gjorts är 76 gånger större, 46225 mm2, 4090 är 608,5 mm2.
4090 är bara 38% större än 4070 Ti Super och faktiskt 3% mindre än 3070Ti.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skulle vilja påstå att 30% är lite av en besvikelse om det stämmer. 4090 är ca 60-70% snabbare än 3090, som i sin tur är ca 50-60% snabbare än 2080Ti. 1080Ti är i runda slängar dubbelt så snabb som 980. Den enda gången toppkortet gett ca 30% mer prestanda var 2080Ti over 1080Ti, och alla är mer eller mindre överens om att 20-serien inte var en höjdare och de flesta avstod att uppgradera från Pascal.

Regeln för Nvidia de senaste 10 åren har varit att toppkortet i varje generation (om vi bortser från pris osv) ger minst 50% högre prestanda än föregående generation. Sen kanske 30% är imponerande såklart, men det är knappast så att man trillar av stolen.

Fast de 30% var enbart klockfrekvensen. Du kan dessutom räkna med ett antal mer CUDA-cores o RTX-cores så ṕrestandan kommer säkerligen att bli betydligt mycket mer än de 30%.
1080ti ska ju också inte jämföras med 980 utan 980ti, så ingen dubbling där! Dubblering har det väl i princip aldrig varit någon gång? Skulle 5090 också ha 50% fler Cuda/RTX-cores så skulle prestandan hamna ganska precis runt en dubblering!

Permalänk
Medlem

Kan vi anta högre klockfrekvens och mindre vram igen? 😅

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ingen kallar Duplantis "En bland de bästa stavhopparna i världen". Han är bäst i världen, punkt slut.

Ord är viktiga!

Just användandet av "en av" och "bland" stör mig väldigt i allmänhet, då det går från att innebära "den främsta si och så" till att kunna innebära egentligen vad som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast de 30% var enbart klockfrekvensen. Du kan dessutom räkna med ett antal mer CUDA-cores o RTX-cores så ṕrestandan kommer säkerligen att bli betydligt mycket mer än de 30%.
1080ti ska ju också inte jämföras med 980 utan 980ti, så ingen dubbling där! Dubblering har det väl i princip aldrig varit någon gång? Skulle 5090 också ha 50% fler Cuda/RTX-cores så skulle prestandan hamna ganska precis runt en dubblering!

Nu var inte det endast klockfrekvensen andemeningen i inlägget jag svarade på. Du har helt rätt om 980Ti som jag helt förträngde, men 1080Ti gav ca 70% högre prestanda så poängen kvarstår. Med det sagt förväntar jag mig att 5090 (eller vad den nu döps till) sannolikt kommer ge mer än 50% högre prestanda än 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Sjukaste jag hört. 30% mer än RTX 4090 är ett rent monster. Nvidia har lyckats med det omöjliga igen. Ska inte gå att producera den typ av nanoteknik i större volym.

30% snabbare är anledningen till att det inte finns någon konkurrent. Dom få som finns: Intel/AMD etc kommer inte i närheten trots att man satsar lika mycket pengar. Det finns en god och välförtjänt anledning till att Nvidia är på god väg att bli världens störst företag.

Säg >50% snabbare, är nog mer sannolikt. Bara 30% vore en besvikelse.

AMD har inte ens försökt matcha 4090/AD102 så där har du förövrigt främsta anledningen till att de inte konkurrerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Sjukaste jag hört. 30% mer än RTX 4090 är ett rent monster. Nvidia har lyckats med det omöjliga igen. Ska inte gå att producera den typ av nanoteknik i större volym.

30% snabbare är anledningen till att det inte finns någon konkurrent. Dom få som finns: Intel/AMD etc kommer inte i närheten trots att man satsar lika mycket pengar. Det finns en god och välförtjänt anledning till att Nvidia är på god väg att bli världens störst företag.

AMD har valt att inte satsa lika mycket pengar, det är ju allmänt känt sedan länge att de valt att bara konkurrera i mellansegmentet.
Hur mycket Intel lägger på forskningen har jag ingen aning om, men troligtvis betydligt mindre än Nvidia.

Nvidia passar på att roffa åt sig, men som för alla företag kommer det en dag då man inte längre kan hålla sig kvar i toppen.

Permalänk
Medlem

Generellt brukar väl det vara bättre med en bredare design och lägre klockfrekvenser, än en smalare design och högre klockfrekvenser för GPU om man vill ha bra prestanda/watt.

Vi får väl se vad det blir av det.

Egentligen är väl exakta klockfrekvenser mest kuriosa.
Spelar inte så stor roll om den är klockad i 1GHz eller 100Ghz.
Utan det som spelar roll är dels pris/prestanda och prestanda/watt samt ljudnivå.

Så det som spelar roll är mer om det blir en bra produkt sett till prestanda/pris/strömförbrukning/ljudnivå.
Exakta förhållandet mellan klockfrekvenser och antal Cuda kärnor och RT kärnor etc spelar mindre roll. Utan det är mer resultatet som spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Oavsett var du läser dina nyheter vill du väl att kvaliteten på dem skall vara bra? Sweclockers nyheters kvalitet sjunker dag för dag och det vill jag att de skall stävja i tid så att de inte blir en till Nordichardware.

Skillnaden i meningarna är att i den wccftech skrev så kan det vara det snabbaste.
Sweclockers tolkning betyder att den ligger bland korten i toppen men är inte den snabbaste.
Ingen skriver "Bland de snabbaste" när det klart är det snabbaste, så enligt sweclockers är inte 5090 snabbast.

Ingen kallar Duplantis "En bland de bästa stavhopparna i världen". Han är bäst i världen, punkt slut.

Ord är viktiga!

Enda direkta problemet jag ser med nyheten är att både Sweclockers och Wccftech felaktigt säger "snabbare frekvens" när de egentligen menar "högre frekvens".

Men ja, ord är viktiga. Wccftech är alltid tveksamt, som vanligt så gör videocardz en bättre rapportering av grundkällan (Chiphell):
https://videocardz.com/newz/rumor-geforce-rtx-5090-base-clock...

Permalänk
Medlem

Kommer ju säkert kosta en halv njure också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon:

Men, hur många CUDA-kärnor snackar vi mån tro?

Minst Uuuuuäääää² antal KODA-kärnor.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Dvs faktisk snitt klocka överstiger specad boost-klocka? Vad är specen bra för egentligen?

Tror det handlar om att den minst ska boosta ~2525 eller vad det var men finns "thermal headroom" så boostar den till 2730-ish tills temperaturen går upp och då klockar den ner sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Postas en massa skräp-artiklar om windows aktivitetsfält och dylik bös för att generera clicks, folk gnäller på detta (kanske med rätta).

Grabben postar en klassisk SC-artikel om GPU HW och klockfrekvenser, gubbarna gnäller ändå 😂

Har vi blivit GubbKlockers? 🤔

Personligen tror jag att de behöver ta bort "likes"-funktionen i Sweclockers. Tror faktiskt det kan vara en del av försämringen, att folk, precis som på Facebook, vill ha "likes" - och då skriver de allt möjligt sk*t. Självklart är det inte allt, men en stor del av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Personligen tror jag att de behöver ta bort "likes"-funktionen i Sweclockers. Tror faktiskt det kan vara en del av försämringen, att folk, precis som på Facebook, vill ha "likes" - och då skriver de allt möjligt sk*t. Självklart är det inte allt, men en stor del av det.

Jag gillade din kommentar 😂

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag gillade din kommentar 😂

Haha 😂

Permalänk
Medlem

Sen kommer gnäll om att den är dyr men på något magiskt slutsålt överallt och alla sitter och gnäller över att de inte finns o köpa.

Konstigt de är med prissättning..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Enligt vem skall det inte gå att producera? TSMC har inga problem alls med att tillverka stora volymer med "nanoteknik".
Nvidia producerar absolut inga kretsar själva, de har inte den kapaciteten.

4090 är inte speciellt stort. Det största chippet som gjorts är 76 gånger större, 46225 mm2, 4090 är 608,5 mm2.
4090 är bara 38% större än 4070 Ti Super och faktiskt 3% mindre än 3070Ti.

Den teoretiskt största monolitiska krets som är möjlig att tillverka på aktuella bleeding-edge noder är 858 mm², 609 mm² är då inte så väldigt långt ifrån givet att Blackwell också ska tillverkas på TSMC 4 nm (väl?).

I andan "Moores lag jobbar i motvind" kommer den gränsen snart tyvärr minska till 429 mm² när bleeding-edge noderna går över till nästa generation EUV, high-NA EUV. Intel går dit i noden efter 18Å, TSMC verkar vänta lite längre (de har sagt "efter 1 nm").

Den gigantiska krets du nämner må alla komma från samma "wafer", men rent elektriskt är det ett gäng mindre kretsar (<=858 mm²) som måste kopplas ihop via extern "interconnects".

Det skrivet: söker man på Nvidia-patent kommer man se att de har rätt aktivt forskat på multi-die GPUer under rätt lång tid. För AI ser vi ju redan detta, t.ex. den gigantiska krets du nämner.

För 3D-grafik finns en del fundamentala problem, enda egentliga fungerande lösning så här långt är den Apple använder i sina "Ultra-kretsar". Är den som här kallas "Split SoC" nedan, tyvärr en rejält dyr lösning men det närmaste monolitiskt beteende i en flerkretslösning man kan komma just nu...

Klicka för mer information
Visa mer

En mer kostnadseffektiv lösning är den som kallas "Disaggregate central and I/O", är den som AMD använder i RDNA3. Rent tekniskt är då ändå själva GPU-delen monolitisk

Skrivet av outbox:

Personligen tror jag att de behöver ta bort "likes"-funktionen i Sweclockers. Tror faktiskt det kan vara en del av försämringen, att folk, precis som på Facebook, vill ha "likes" - och då skriver de allt möjligt sk*t. Självklart är det inte allt, men en stor del av det.

+1 på den, ironiskt nog...

Tror också att "likes"-funktionen är netto-negativ på forum där det ny/korrekt/intressant information borde väga tyngre än one-liners där många klickar för "jag håller med!!!".

Hade i.o.f.s. varit ännu sämre om man också stoppat dit en -1, vilket allt fler verkar notera och den funktionen har tagits bort på en del platser där den tidigare fanns...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Enda direkta problemet jag ser med nyheten är att både Sweclockers och Wccftech felaktigt säger "snabbare frekvens" när de egentligen menar "högre frekvens".

Men ja, ord är viktiga. Wccftech är alltid tveksamt, som vanligt så gör videocardz en bättre rapportering av grundkällan (Chiphell):
https://videocardz.com/newz/rumor-geforce-rtx-5090-base-clock...

Ja men precis. Det var mer så SC var förr. Mer engagerat, pigga analyser och gedigna rapporteringar.
Nu är det glättit, ofta direktkopierat, sällan djuplodande, oengagerat, lägre nivå på språket, både rent språkligt och den tekniska nivån.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Högsta klockfrekvensen? Jaha, det betyder nog också högsta kylningen. Snart får det inte plats andra kort än grafikkortet i ett Miditower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Högsta klockfrekvensen? Jaha, det betyder nog också högsta kylningen. Snart får det inte plats andra kort än grafikkortet i ett Miditower.

Blir nog samma kylning igen. Nvidias kylkloss har varit overkill ända sen 3000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Min uppskattning på prislappen är 30.000kr

Nja, närmre 300.000 kr. Eligt rykten från crypto och AI-scalpers.

Ryktas också att Klarna i dess ära startar med "betala efter 6.000 dagar". 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men det är ju för att de släpper en massa ickenyheter. Denna artikeln hade mycket lite som var nytt.

"Enligt Wccftech innebär det att grafikkretsen skulle vara bland de snabbaste vi har sett hittills."
Nähe, vilken skräll att den nya toppmodellen är snabbare än den gamla. Den kommer inte vara bland de snabbaste utan den snabbaste, det vet alla.
Dessutom skriver WCCFtech inte ens något liknande i sin artikel, det är helt SC's tolkning. Det är textrader som denna som gör att man tappar hoppet för SC. Det känns som att de helt tappat koncepten.

Fast nu lyfter du ut en mening ur artikeln och hänger upp dig på den som att du inte har något bättre för dig att leta saker att bli upprörd över

En tanke när jag började läsa kommentarerna; Varför tar ni det för givet att nästa generation måste ha en högre frekvens än föregående?
Skulle varit fullt möjligt att de valde att gå för en större krets som var klockad lägre men hade bättre prestanda trots det.
Att med en dåres envishet påstå att det är självklart att klockfrekvenserna alltid går upp är rätt sött

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Blir nog samma kylning igen. Nvidias kylkloss har varit overkill ända sen 3000 serien.

Jag tänkte främst på tredjepartstillverkarna. De verkar lägga till större och större kylare för varje generation vare sig det behövs eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Personligen tror jag att de behöver ta bort "likes"-funktionen i Sweclockers. Tror faktiskt det kan vara en del av försämringen, att folk, precis som på Facebook, vill ha "likes" - och då skriver de allt möjligt sk*t. Självklart är det inte allt, men en stor del av det.

Vettigaste inlägget jag läst på länge.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Min uppskattning på prislappen är 30.000kr

Inte helt orimligt.

MSRP på tidigare flagskepps kort.
2080ti - 1200$
3090 - 1500$
4090 - 1600$

Så det vore inte helt orimligt att 5090 hamnar får en prishöjning på minst 100-200$. Då ska man även tänka på att vi har haft inflation och att Nvidia är AI gudar just nu.Billigaste Asus Strix 4090 vid släpp i svenska butiker 28000SEK. Skulle inte alls förvåna mej om ett Asus Strix 5090 går för runt 35000SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Blir nog samma kylning igen. Nvidias kylkloss har varit overkill ända sen 3000 serien.

Det där stämmer väll inte om man nu inte kör MS Röj eller Harpan?
(3090 Strix OC var det första kortet någonsin jag monterade vattenkylning på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Behöver det ens vara ett rykte att nästa toppmodell är snabbare än förra toppmodellen?
Är väl bara AMD som någonsin har skalat tillbaka toppmodellen till lägre prestanda än förra generationen.

9800GT. Inte lägre prestanda än tidigare generation, men samma.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Men detta är bra, då är jag snart redo att byta ut mitt 3080ti mot ett 4080 super eller 4090 då

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Jag är väldigt sugen på ett 5090 😂 blev att jag skaffade ett 4070ti men hade önskat jag drog till på ett värre direkt… aja då får tjejen ärva mitt 4070ti tänker jag 😜