SFW! Lyxchassit Lian-Li O11D EVO RGB Automobili Lamborghini Edition

Permalänk
Melding Plague

SFW! Lyxchassit Lian-Li O11D EVO RGB Automobili Lamborghini Edition

Vi vilar ögonen på samarbetet mellan Lian-Li och Lamborghini, som resulterat i ett datorchassi i begränsad upplaga för den som uppskattar elegans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt! Behöver verkligen mer lyx och motorkänsla i datorvärlden. Skulle passa fint med möss i marmor och alcantara-musmatta.

Permalänk
Medlem

Lite dyr men förbeställde en till min sons racing simulator där han redan har Lamborghini ratt och stol.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att rapportera om hårdvara som fler faktiskt kan tänka sig att använda? Det här känns som två tolvåringar som står och pekar på ett skyltfönster. "Höhö, tänk att köpa den".

//Farbror

Permalänk
Medlem

Att USB portarna hamnat allra längst ner på chassit känns inte direkt välplanerat.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är det inte bättre att rapportera om hårdvara som fler faktiskt kan tänka sig att använda? Det här känns som två tolvåringar som står och pekar på ett skyltfönster. "Höhö, tänk att köpa den".

//Farbror

Du kanske missade att detta var reklam? Även om det inte vore ett sponsrat inlägg tycker jag det är av intresse och således varför inte ta betalt för något de ändå skulle täcka?

Att swec endast skulle rapportera om "hårdvara som fler faktiskt kan tänka sig att använda" är absurt. Det finns utrymme för coverage av både billigt och top of the line. När en av de mer exklusiva bil-tillverkarna ger ut ett chassi, till ett pris som dessutom inte är helt absurt, finns det ett allmän-intresse.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt faktiskt

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Att USB portarna hamnat allra längst ner på chassit känns inte direkt välplanerat.

Känns medvetet då man får anta att chassit är menat att stå på skrivbordet (som med andra designprylar) Jag har själv mitt chassi stå på skrivbordet och portar i toppen är inte optimalt när man väl ska plugga in något.

Inget chassi för mig, jag tillhör den äldre skalan som inte vill ha fönster och bling bling. Enda anledningen för mig att ha chassit stå på skrivbordet är för att få upp saker från golvet då jag har/haft småbarn.

Permalänk
Medlem

Om det nu är tänkt att stå på skrivbordet så vore en bättre placering av PSU i främre vänstra hörnet. På så sätt så kunde man kapa höjden med 70 mm och fått ner storleken en hel del. Jag antar att den där elsladden som måste dras kostar för mycket för tillverkarna, samt att de måste leda ut kylluften uppåt och inte in i chassit. (Hål på sidorna bör undvikas till varje pris.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vi vilar ögonen på samarbetet mellan Lian-Li och Lamborghini, som resulterat i ett datorchassi i begränsad upplaga för den som uppskattar elegans.

Läs hela artikeln här

Visst borde radiatorstöd ha 360mm i botten och inte bak och därmed spegla fläktplatserna?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Snyggt filmat som vanligt!

Förstår det är lite yta över innehåll i en sån här presentation men det är lite synd att det (såvitt jag ser/minns) helt saknas både bilder och film på "baksidan" av moderkortet. Går inte att se nånting av hur det ser ut med utrymmet för kabeldragning, diskar och nätagg.

Skrivet av mc68000:

Om det nu är tänkt att stå på skrivbordet så vore en bättre placering av PSU i främre vänstra hörnet. På så sätt så kunde man kapa höjden med 70 mm och fått ner storleken en hel del. Jag antar att den där elsladden som måste dras kostar för mycket för tillverkarna, samt att de måste leda ut kylluften uppåt och inte in i chassit. (Hål på sidorna bör undvikas till varje pris.)

Förstår inte vad du menar att det skulle hjälpa att flytta fram agget för att kapa höjden? Nätagget sitter ju längst ned i bak - liksom "bakom/vid sidan av" PCIE platserna. Hur skulle du kunna kapa höjden genom att flytta om det därifrån?
Se bild 5 av 5 i artikeln...
Området ovanför moderkortet lär bara vara yta till för att kunna montera en saftig radiator i taket utan att den riskerar krocka med några moderkortskomponenter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Man får lite Asus Lambo vibbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

...
Förstår inte vad du menar att det skulle hjälpa att flytta fram agget för att kapa höjden? Nätagget sitter ju längst ned i bak - liksom "bakom/vid sidan av" PCIE platserna. Hur skulle du kunna kapa höjden genom att flytta om det därifrån?
Se bild 5 av 5 i artikeln...
Området ovanför moderkortet lär bara vara yta till för att kunna montera en saftig radiator i taket utan att den riskerar krocka med några moderkortskomponenter.

Om du studerar Jonsbo D31 (uATX) och D41 (ATX) så ser du hur hur jag tänker. Sedan de tog bort möjligheten att placera CD/DVD-spelaren i fronten så finns det en hel del dödplats som kan nyttjas för PSU istället. Då artikelns chassi dessutom kan vändas upp och ner så hade det gått att ha PSU i botten utan att inkräkta på grafikkortslängden. Det normala är väl annars att PSU placeras i frontens top. Vet inte riktigt hur vi benämner den typen av chassin varken på svenska eller amerikanska. (Front-PSU?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om du studerar Jonsbo D31 (uATX) och D41 (ATX) så ser du hur hur jag tänker. Sedan de tog bort möjligheten att placera CD/DVD-spelaren i fronten så finns det en hel del dödplats som kan nyttjas för PSU istället. Då artikelns chassi dessutom kan vändas upp och ner så hade det gått att ha PSU i botten utan att inkräkta på grafikkortslängden. Det normala är väl annars att PSU placeras i frontens top. Vet inte riktigt hur vi benämner den typen av chassin varken på svenska eller amerikanska. (Front-PSU?)

Förstår nu, men det blir ju en annan annan typ av chassi.
Här är en stor del av poängen att ha två sektioner, med moderkort+ventilation i ena sektionen och nätagg+lagring+kablar i andra sektionen.
Håller med det sällan blir den mest skrivbordsutrymmeseffektiva lösningen (det kan tex bli en del dödutrymme i nätaggsektionen och det tar ju mer skrivbordsarea) men om man vill skylta med sina komponenter och sin kylning och ha mycket plats för vattenkylning så kan det ju vara ett alternativ.

Håller med att ha nätagget i fronten kan vara utrymmeseffektivt men det bökar till ventilationen en del, bland annat pga
- man får väldigt begränsat med möjlighet att ta in luft i fronten
- man kan få trångt om ställen för ventilation eller radiatorer
- ren "botten till toppen kylning" blir ganska begränsat om man har ett stort grafikkort som blockar nästan hela chassit på mitten
- Har man ett grafikkort som blåser ut en del av luften "uppåt" (som tex Nvidias FE modeller mfl) så blir det väldigt varmt vid nätagget

Jag har ett Jonsbo UMX2 själv med AMD 5900X och ett Nvidia RTX3080 så jag vet...
(nästa gång blir det nog ett mer konventionellt chassi med tanke på nutidens varma komponenter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

” … när datorn är påslagen ändras egenskaperna hos glaspanelerna så att de blir genomskinliga och blottar insidan …”

Fel i texten eller kan någon förklara detta. Hittar ingen info om detta på lian-li’s hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

” … när datorn är påslagen ändras egenskaperna hos glaspanelerna så att de blir genomskinliga och blottar insidan …”

Fel i texten eller kan någon förklara detta. Hittar ingen info om detta på lian-li’s hemsida

Antar de hänvisar till Chrome mirror finish som den har på glaset, som ger lite av den effekten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Antar de hänvisar till Chrome mirror finish som den har på glaset, som ger lite av den effekten.

Gissar på det med, men känns väldigt fel att i så fall skriva att egenskaperna ändras.
Eller är det bara jag som är för nördig och förväntar mig någon typ PDLC (Polymer-Dispersed Liquid Crystal) behandlat glas när man skriver så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Gissar på det med, men känns väldigt fel att i så fall skriva att egenskaperna ändras.
Eller är det bara jag som är för nördig och förväntar mig någon typ PDLC (Polymer-Dispersed Liquid Crystal) behandlat glas när man skriver så?

Håller med beskrivningen är lite överdramatisk! (jag tolkar den också som att det är någon "aktiv" förändring, typ som glastaket i vissa solluckor på bilar osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man får lite Asus Lambo vibbar.

Tänkte samma, blev lite märkligt nostalgisk av den här nyheten

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Videon kändes lite "Salt Bae" inspirerad, där allt man ville förevisa skulle smällas/snärtas till, samt att allt skulle göras i en rörelse.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av mwi:

” … när datorn är påslagen ändras egenskaperna hos glaspanelerna så att de blir genomskinliga och blottar insidan …”

Fel i texten eller kan någon förklara detta. Hittar ingen info om detta på lian-li’s hemsida

Skrivet av Roger W:

Håller med beskrivningen är lite överdramatisk! (jag tolkar den också som att det är någon "aktiv" förändring, typ som taket i vissa solluckor på bilar osv)

Skrivet av mwi:

Gissar på det med, men känns väldigt fel att i så fall skriva att egenskaperna ändras.
Eller är det bara jag som är för nördig och förväntar mig någon typ PDLC (Polymer-Dispersed Liquid Crystal) behandlat glas när man skriver så?

Precis. Jag undrar också över detta. @sweclockers @petter_mattsson Någon som vet med säkerhet?

Permalänk

”Asus Hyperion Eva…” verkade bli samlar-ex.
(hittar ebay-priser, men inte vad de kostade nya i butik)

Någon som vet, eller kan göra en kvalificerad gissning för denna Lian Li Lambo?

förtydligat
Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

”Asus Hyperion Eva…” verkade bli samlar-ex.
(hittar ebay-priser, men inte vad de kostade nya i butik)

Någon som vet, eller kan göra en kvalificerad gissning för denna?

Låter som en fråga för en egen tråd?
(har väl inget med detta chassi att göra?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av AlexCooper:

Precis. Jag undrar också över detta. @sweclockers @petter_mattsson Någon som vet med säkerhet?

Handlar som @Roger W var inne på om ytbehandlingen som ger en spegelliknande finish. När datorn slås på kan man se komponenterna inuti lådan. Det är alltså inga solluckor som öppnas eller så, men rätt stilrent hur som helst.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är förvånad över det, i sammanhanget, överkomliga priset. Hade exempelvis Asus legat bakom detta chassi hade vi sannolikt sett en prislapp norr om 10tkr.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Usch, nej tack.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Låter som en fråga för en egen tråd?
(har väl inget med detta chassi att göra?)

Tänkte på Lian Li chassit i artikeln. (Har förtydligat inlägget nu.)

Dvs., ”Asus Hyperion Eva…” verkade bli samlar-ex. och jag undrar om nån har en gissning om hur det kommer att bli med Lian Li Lambo-chassit.

Permalänk
Skrivet av petter_mattsson:

Handlar som @Roger W var inne på om ytbehandlingen som ger en spegelliknande finish. När datorn slås på kan man se komponenterna inuti lådan. Det är alltså inga solluckor som öppnas eller så, men rätt stilrent hur som helst.

Tack!

Apropå solluckor syftar han nog på sådana som kan skifta genomsläppet av ljus utan att öppnas. Det var så jag uppfattade artikel-texten också. Eftersom den också är reklam så är formuleringen inte helt ”transparent” för läsarna.

Edit: Hmm. Vid närmare eftertanke. Formulering är ju ”…ändras egenskaperna hos glaspanelerna…”. Om det bara är en spegelliknande ytfinish ändras väl inga egenskaper?

(Känns som att det faktiskt är jag som missar nått eftersom just uttrycket ”ändras egenskaperna” troligen inte skulle användas om det syftade på nått liknande.)

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Måste säga att jag är förvånad över det, i sammanhanget, överkomliga priset. Hade exempelvis Asus legat bakom detta chassi hade vi sannolikt sett en prislapp norr om 10tkr.

Håller med. Tänkte i samband med ovanstående tankar - om glaset skiftade genomskinlighet på nått smart sätt, att priset var helt okej. Men även utan det så kanske jag kan tänka mig att köpa och använda chassit, då det kan behålla/ev. öka värdet framöver. (Dock utan den pedagogiska fördelen/förmågan att kunna visa innehållet när datorn är avslagen.)

(Men enbart som samlarobjekt är chassit lite stort.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Tänkte på Lian Li chassit i artikeln. (Har förtydligat inlägget nu.)

Dvs., ”Asus Hyperion Eva…” verkade bli samlar-ex. och jag undrar om nån har en gissning om hur det kommer att bli med Lian Li Lambo-chassit.

Ah, fattar
Inte omöjligt men verkar kanske inte riktigt tillräckligt exklusivt för att det skulle vara fallet?
Beror väl på hur åtråvärt det är - hur många drömmer om lambo-dator

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.