Någon som har Win11 22h2 media creation tool?

Permalänk

Någon som har Win11 22h2 media creation tool?

Alltså filen som heter MediaCreationTool_Win11_22h2.exe ? Det finns bara 23h2 nu på microsofts hemsida.

Eller hur kan man annars få tag i den verionen om man vill göra en installations media med 22h2?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Kolla typ archives.org eller nått kanske.

Har du tur kan det ev gå att bara ändra nedladdningslänken att säga filnamnet för 22h2 verisonen för de är på samma ställe i servern bara länken som ändrats att peka på den nya istället.

Sen en fråga bara. Varför vill du ha en 2år gammal version där säkerhetshål och annat gapar öppna som grannen ladgårdsdörrar?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Alltså filen som heter MediaCreationTool_Win11_22h2.exe ? Det finns bara 23h2 nu på microsofts hemsida.

Eller hur kan man annars få tag i den verionen om man vill göra en installations media med 22h2?

Hämta Windows and Office ISO download tool och kör programmet.
Du kan välja vilken Windows-version du vill hämta, liksom Office. Du kan även välja språk.
Kostnadsfritt program som du hämtar här:

https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67...

Permalänk
Medlem

@Twister86 Värt att nämna att den versionen inte kommer få säkerhetsuppdateringar om tre månader då den går EOL den 8 oktober.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Hämta Windows and Office ISO download tool och kör programmet.
Du kan välja vilken Windows-version du vill hämta, liksom Office. Du kan även välja språk.
Kostnadsfritt program som du hämtar här:

https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67...

Det där verktyget är dock inte officiellt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Joppis:

Det där verktyget är dock inte officiellt.

Nope men sålänge man hittar checksumman och den matchar så funkar det.

MDL Forum kanske har men tror att https://os.click/en har möjlighet att skapa ISO

Permalänk

Om någon har MediaCreationTool_Win11_22h2.exe filen liggande på sin dator så fungerar det fortfarande?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nope men sålänge man hittar checksumman och den matchar så funkar det.

Vet inte riktigt hur en checksumma hjälper i detta fall. Hela applikationen i sig är ju tredjepart.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nope men sålänge man hittar checksumman och den matchar så funkar det.

MDL Forum kanske har men tror att https://os.click/en har möjlighet att skapa ISO

Behöver jag sedan bara använda rufus för skapa ett installations media via USB ?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Om någon har MediaCreationTool_Win11_22h2.exe filen liggande på sin dator så fungerar det fortfarande?

Har de här versionerna av ISO-filerna, om det är till någon hjälp:

Windows 11 22H2 EN-GB: Win11_22H2_EnglishInternational_x64.iso
Windows 11 22H2 EN-US: Win11_22H2_English_x64.iso

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Behöver jag sedan bara använda rufus för skapa ett installations media via USB ?

Du kan använda Media Creation Tool och skapa ditt USB-minne. När det är klart raderar du alla filer och kopierar över filerna från ISO-filen (den skall packas upp först) till USB-minnet. Då får du ett fungerande installationsmedia.

Du skall inte formatera om minnet, bara radera filerna.

Jag har Windows 11 22H2 som ISO-fil sparad i min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det där verktyget är dock inte officiellt.

Kan inte se att jag bryter mot några regler när jag länkar till ett program som finns tillgängligt för alla.

Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Kan inte se att jag bryter mot några regler när jag länkar till ett program som finns tillgängligt för alla.

Tror han mer syftar på avsaknade av kontroll om den bakar in något illasinnat i skivfilen innan/under nedladdningen.

Men annars ja den är nog lika legalt som att använda rufus för att skapa installationsmedia direkt från källan iom att även det också är 3e part.

Och sålänge källan på ison är från av microsoft godkänd källa så bör det inte vara ett §7 fall.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Kan inte se att jag bryter mot några regler när jag länkar till ett program som finns tillgängligt för alla.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror han mer syftar på avsaknade av kontroll om den bakar in något illasinnat i skivfilen innan/under nedladdningen.

Men annars ja den är nog lika legalt som att använda rufus för att skapa installationsmedia direkt från källan iom att även det också är 3e part.

Och sålänge källan på ison är från av microsoft godkänd källa så bör det inte vara ett §7 fall.

Ja precis. Tänkte på säkerhetsaspekten att ladda ner och köra programmet som tipsades om.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Du skall inte formatera om minnet, bara radera filerna.

OBS! När du raderar filerna skall du inte ha aktiverat visning av systemfiler. Har du det syns dessa filer på USB-minnet och kan därmed enkelt raderas. Raderas systemfilerna från USB-minnet kommer det inte att fungera när du kopierat över filer till det.

Jag har ett USB-minne som jag byter ut filerna på beroende på vilken Windows-version jag skall använda för installation. Det spelar ingen roll om det är Windows 7, 10 eller 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror han mer syftar på avsaknade av kontroll om den bakar in något illasinnat i skivfilen innan/under nedladdningen.

Men annars ja den är nog lika legalt som att använda rufus för att skapa installationsmedia direkt från källan iom att även det också är 3e part.

Och sålänge källan på ison är från av microsoft godkänd källa så bör det inte vara ett §7 fall.

Jag har bara kört programmet några få gånger när efterfrågan av en specifik Windowsversion varit på tapeten och jag inte har den. Samma sak med en Officeversion.
Har aldrig haft problem med något suspekt.

Det finns program som många hämtar, som CCleaner, som man inte misstänker är infekterade med ohyra. Trots det råkade just CCleaner ut för detta för några år sedan och många fick problem.

Jag har utgått från att programmet hämtar filerna från Digital River, Microsoft egna sidosida.

Permalänk
Snusfri

För att ladda ner olika Windows/Linux ISO (Helt lagligt), både nyaste och äldre så använder jag OS.Click som är mycket smidig att använda.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Joppis:

Vet inte riktigt hur en checksumma hjälper i detta fall. Hela applikationen i sig är ju tredjepart.

Applikationen Heidoc ja men ISO-filen som skapas.
Heidoc i sig är/var populärt och välanvänt av många och bör *host* vara ren, annars hade det märkts nu, dock är OS click och andra sidor bättre.

Permalänk

Media Creation Tool finns bara som 23h2 som jag sa tidigare

Det räcker väl inte att bara kopiera över iso filen till ett usb sticka, man måste väl använda rufus för att göra det till en installationsenhet?

Funkar det med en 128gb minne eller 64gb minne eller måste det vara 8-16gb som det mesta jag läser?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Media Creation Tool finns bara som 23h2 som jag sa tidigare

Det räcker väl inte att bara kopiera över iso filen till ett usb sticka, man måste väl använda rufus för att göra det till en installationsenhet?

Funkar det med en 128gb minne eller 64gb minne eller måste det vara 8-16gb som det mesta jag läser?

Du kan göra så här om du bara vill kopiera över windows-filerna till USB-minnet. Det här gör USB-minnet bootbart.

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) OBS! Gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32 (eller ntfs om man hellre föredrar det)
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windows-filerna så har du ett bootbart USB minne

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du kan göra så här om du bara vill kopiera över windows-filerna till USB-minnet. Det här gör USB-minnet bootbart.

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) OBS! Gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32 (eller ntfs om man hellre föredrar det)
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windows-filerna så har du ett bootbart USB minne

Nej, det förfarandet fungerar inte. Systemfiler för att USB-enheten skall bli startbar från BIOS krävs.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Du kan göra så här om du bara vill kopiera över windows-filerna till USB-minnet. Det här gör USB-minnet bootbart.

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) OBS! Gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32 (eller ntfs om man hellre föredrar det)
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windows-filerna så har du ett bootbart USB minne

vad händer om jag gör detta på en windows disk som bara har windows installerat och använder den disken för köra os (inga andra diskar används) när man är i windows och utför dessa kommandon? eftersom man nollar disken kan man fortfarande köra windows eller ändringen sker inte förräns man startar om datorn?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du kan göra så här om du bara vill kopiera över windows-filerna till USB-minnet. Det här gör USB-minnet bootbart.

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) OBS! Gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32 (eller ntfs om man hellre föredrar det)
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windows-filerna så har du ett bootbart USB minne

Diskpart ska man låta bli om man inte är 110% säker på vad man sysslar med

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Media Creation Tool finns bara som 23h2 som jag sa tidigare

Det räcker väl inte att bara kopiera över iso filen till ett usb sticka, man måste väl använda rufus för att göra det till en installationsenhet?

Funkar det med en 128gb minne eller 64gb minne eller måste det vara 8-16gb som det mesta jag läser?

Om du använder Media Creation Tool för Windows 23H2 för ett USB-minne får du ett startbart minne med just den versionen.
Ser du till att inte aktivera visning av systemfiler kan du radera alla synliga filer och mappar på USB-minnet.
Packa upp ISO-filen för 22H2 (ett bra program för det är t.ex. 7-Zip) och kopiera alla filer till USB-minnet så får du ett startbart USB-minne med 22H2 på.
Du kan också låta alla filer för 23H2 ligga kvar när du skall kopiera över filer för 22H2 och acceptera att alla filer på USB-enheten skrivs över, om det känns bättre.

Skulle du vilja ha en annan version på USB-enheten kopierar du över filer för den versionen till enheten.

Det går bra med vilken storlek som helst så länge din dator stöder detta. Jag har en disk på 1TB som jag använt som installationsenhet för Windows.

Självklart kan du använda Rufus om det passar dig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Diskpart ska man låta bli om man inte är 110% säker på vad man sysslar med

Därför jag förtydligade det här:

(där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) OBS! Gör inte fel här!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Twister86:

Behöver jag sedan bara använda rufus för skapa ett installations media via USB ?

Japp

Skrivet av sp1k3n:

Därför jag förtydligade det här:

(där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) OBS! Gör inte fel här!

varför håller vi på med diskpart i onödan?

Varför ska man använda MCT och göra ett perfekt USB för att sedan ta bort filerna och kopiera över ISOn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Japp

varför håller vi på med diskpart i onödan?

Varför ska man använda MCT och göra ett perfekt USB för att sedan ta bort filerna och kopiera över ISOn?

Genom att använda MCT skapas en startbart USB-enhet utan att behöva tänka på något som måste fixas för att det skall fungera. Med Rufus får man "tänka" lite för att gör rätt. Är man ovan med Rufus är det enklast att använda MCT. Det viktiga, när man byter ut filerna på USB-enheten, är att inte formatera enheten eller radera de viktiga startfilerna som skapats.

Det går utmärkt att skapa ett startbart USB-minne med DiskPart men inte på det sätt som omnämns i tråden.
Man måste har tillgång till Windowsinstallationsfilerna. Med Kommandotolken avslutar man det man först gör med Diskpart genom att kopiera över de viktiga systemfilerna som krävs för att USB-enheten skall bli startbart.

Kommandot som krävs är:

Bootsect.exe /NT60 x där " x " är enhetsbeteckning för USB-enheten.

Det krävs också att man först flyttar Kommandotolken till mappen "Boot" i installationsfilerna för Windows. Det är därifrån som filerna kopieras till USB-enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Det går utmärkt att skapa ett startbart USB-minne med DiskPart men inte på det sätt som omnämns i tråden.
Man måste har tillgång till Windowsinstallationsfilerna. Med Kommandotolken avslutar man det man först gör med Diskpart genom att kopiera över de viktiga systemfilerna som krävs för att USB-enheten skall bli startbart.

Kommandot som krävs är:

Bootsect.exe /NT60 x där " x " är enhetsbeteckning för USB-enheten.

Det krävs också att man först flyttar Kommandotolken till mappen "Boot" i installationsfilerna för Windows. Det är därifrån som filerna kopieras till USB-enheten.

Det går alldeles utmärkt att mounta Windows ISO-filen och kopiera över filerna till USB-minnet efter att man använt diskpart. Har gjort så åtskilliga gånger och det har fungerat helt problemfritt varje gång.
Går utmärkt att använda Rufus också, speciellt om man behöver modifiera Windows installationen för inkompatibel hårdvara.
_

Anledningen till att jag tipsade om diskpart var för att TS ställde den här frågan:

"Det räcker väl inte att bara kopiera över iso filen till ett usb sticka, man måste väl använda rufus för att göra det till en installationsenhet?"

Fick förresten tipset om diskpart från @3rixon i det här inlägget på Sweclockers för ett antal år sedan:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det går alldeles utmärkt att mounta Windows ISO-filen och kopiera över filerna till USB-minnet efter att man använt diskpart. Har gjort så åtskilliga gånger och det har fungerat helt problemfritt varje gång.
Går utmärkt att använda Rufus också, speciellt om man behöver modifiera Windows installationen för inkompatibel hårdvara.
_

Anledningen till att jag tipsade om diskpart var för att TS ställde den här frågan:

"Det räcker väl inte att bara kopiera över iso filen till ett usb sticka, man måste väl använda rufus för att göra det till en installationsenhet?"

Fick förresten tipset om diskpart från @3rixon i det här inlägget på Sweclockers för ett antal år sedan:

<Uppladdad bildlänk>

Den beskrivning du gör av Diskpart kan du göra i Windows. En ny disk skall initieras först och därefter gör man en formatering med de inställningar för formateringen (som FAT/NTFS/exFAT med mera och klusterstorlek man önskar) som man önskar. Enklare och mindre risk för felhantering.

Att mounta en Windows ISO-fil och sedan kopiera över filerna gör inte USB-enheten startbar från BIOS. Startsektorn skapas inte vid en kopiering. Den måste skapas med ett kommando, antingen det man gör själv via Kommandotolken och Bootsec.exe eller med hjälp av ett program.

Förfarandet som du beskriver av Diskpart innebär att USB-enheten går att köras inifrån Windows men det går inte att starta upp datorn från enheten och installera Windows. Startsektorerna saknas!

Har man en gång fixat startsektorn på en USB-enhet kan man kopiera över filer bäst man vill så länge man inte tar bort startsektorn.
Startsektorn i en ISO-fil kommer inte med. Det gör den inte heller om man kopierar från en DVD.