Xbox Game Pass blir dyrare

Permalänk
Melding Plague

Xbox Game Pass blir dyrare

Samtliga paket får prishöjningar och Game Pass for Console slopas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Detta har varit rätt oundvikligt, egentligen.

Mer förvånad över att det tagit sådan lång tid som det ändå gjort för en prishöjning av denna kaliber. Än mer förvånad över att det inte är tal om högre siffror än vad det blir nu denna gång, trodde helt klart vi skulle se närmare 250kr/mån för Ultimate efter Bethesda och ActiBlizz-uppköpen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem

Ja det var väntat.
Men fortfarande prisvärt för vad man får tycker jag. Kört ett 20 tal spel på game pass i år, däribland några man nog inte hade köpt på Steam men som man ju kan testa på Game pass.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ökade kostnader?
-Nej, vi vill bara ha mer pengar.
(Som alla företag)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ökade kostnader?
-Nej, vi vill bara ha mer pengar.
(Som alla företag)

Självklart varför ska man inte få tjäna mer pengar? Ska företag gå +/- 0 bara för att det är kul för konsumenten?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta har varit rätt oundvikligt, egentligen.

Mer förvånad över att det tagit sådan lång tid som det ändå gjort för en prishöjning av denna kaliber. Än mer förvånad över att det inte är tal om högre siffror än vad det blir nu denna gång, trodde helt klart vi skulle se närmare 250kr/mån för Ultimate efter Bethesda och ActiBlizz-uppköpen.

De hade förmodligen hellre sett en betydligt större ökning av prenumeranter innan de höjde priset, det är förmodligen därför de väntade såhär länge. Nu lär de tappa en viss procent istället och måste trots prishöjningar motivera fler att prenumerera, vilket är en utmaning.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, så kommer Core bli standard eller blir alternativen 4st ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Jag förstår inte, så kommer Core bli standard eller blir alternativen 4st ?

  • Core - multiplayer samt ett urval av spel.

  • Standard - multiplayer och samtliga spel från game pass (exkl. day one)

  • Ultimate - multiplayer och samtliga spel från game pass (inklusive day one)

PC game pass är endast för PC, alltså tre stycken nivåer för konsol. Det låter som att standard troligtvis blir motsvarigheten till dagens ”vanliga” game pass men är ännu inte tillgängligt som jag förstått det?

Som det står i artikeln ska det dock gå att behålla sitt befintliga abonnemang så länge man ständigt förnyar det. Låter man det löpa ut måste man skaffa något av de nya paketen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Gamepass... aHaaahahahahaha!

Men liksom...

Nej.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

[sarcasm]Å nej Xbox Ultimate lika dyrt som Ubisoft Premium, det blir till att sälja den andra njuren också för den enorma höjningen av 30kr/månad.[/sarcasm]

Permalänk
Snusfri
Skrivet av adfactory:

Självklart varför ska man inte få tjäna mer pengar? Ska företag gå +/- 0 bara för att det är kul för konsumenten?

Exakt, det är en av anledningarna till att folk startar företag, att tjäna pengar.

Skulle vara intressant att se dessa personer som konstant klagar på att företag tjänar pengar flytta någonstans där det är olagligt och försöka vara där i 6-12 månader...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

De hade förmodligen hellre sett en betydligt större ökning av prenumeranter innan de höjde priset, det är förmodligen därför de väntade såhär länge. Nu lär de tappa en viss procent istället och måste trots prishöjningar motivera fler att prenumerera, vilket är en utmaning.

Tror anledningen att vi ser en prisökning nu är att tillväxtfasen har stagnerat, det är så jag förstått det i alla fall (att de har värvat sin kärnanvändarbas). Tror det kan komma ett tillskott i och med alla utannonserade spel nu under sommaren, men om de stannar kvar återstår att se – de har en del att jobba på med både butiksfronten och användarupplevelsen utöver att bara tillgodose ett lockande bibliotek!

Skrivet av Alexraptor:

Gamepass... aHaaahahahahaha!

Men liksom...

Nej.

Game Pass har varit hur användbart som helst sett till kostnaden; för priset av ett eller i bästa fall två AAA-spel har man fått tillgång till många populära titlar varje år. Det har även funnits en del sjysta mindre spel man testat på, som man annars förmodligen aldrig bemödat sig att kolla upp, än mindre köpa genom exempelvis Steam.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem

Lokala förbutiken har höjt kanelbullar från 5 till 12kr, lidl höjde sina 100g chokladkakor från 8,90 till 14,90…

Känns tyvärr ganska rimligt att saker fortsätter upp med all inflation. Myndigheterna som säger att den avstannat har nog inte så bra förankring i verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Exakt, det är en av anledningarna till att folk startar företag, att tjäna pengar.

Skulle vara intressant att se dessa personer som konstant klagar på att företag tjänar pengar flytta någonstans där det är olagligt och försöka vara där i 6-12 månader...

Ett annat sätt att tjäna mer pengar är att sänka priser och få fler prenumeranter. Tror det är mer det som det klagas över, snarare än att MS vill tjäna mer pengar. Det är givet att alla vill det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Cloudstone:

Ett annat sätt att tjäna mer pengar är att sänka priser och få fler prenumeranter. Tror det är mer det som det klagas över, snarare än att MS vill tjäna mer pengar. Det är givet att alla vill det.

Och du tror inte att att så stort bolag som MS räknat på det?

Visst vill man som lekman fundera över och tänka, att såhär är det bäst att de tjänar pengar?
Finns dock en anledning till att vi sitter här en sen kväll och spånar över sådant medans de som kan sippar skumpa

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Exakt, det är en av anledningarna till att folk startar företag, att tjäna pengar.

Skulle vara intressant att se dessa personer som konstant klagar på att företag tjänar pengar flytta någonstans där det är olagligt och försöka vara där i 6-12 månader...

Obegripligt. Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Självklart varför ska man inte få tjäna mer pengar? Ska företag gå +/- 0 bara för att det är kul för konsumenten?

Det är dock inte tillräckligt att tjäna pengar. De måste tjäna mer pengar än de tjänade innan. Hela tiden. Annars går aktien dåligt. Det spelar ingen roll om de tjänar en miljard eller tio miljarder. De måste hela tiden tjäna mer.

Detta sker oftast på bekostnad av konsumenten.

Steg 1 är växa vilket de gjort. Steg 2 är att kräma ut så mycket som möjligt från de som de har när de inte växer mer.

Jag säger inte att det ska förbjudas. Men det är så systemet fungerar helt enkelt.

Ingen tvingar en att betala dem varje månad för något som man inte äger. Personligen föredrar jag att köpa spel som jag äger inte hyr och de kan ta bort när som helst. Men jag har inget emot om folk vill betala 185kr i månaden. Spelar man mycket olika spel får man nog valuta för pengarna. Blir väldigt dyrt om allt man spelar är Minecraft dock bara som exempel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mr.Borka:

Obegripligt. Vad menar du?

Utan att bege mig in på din politiska åsikt.

Företag 1 tjänar 1A på sin tjänst.
De betalar 2A som är massa avgifter + annat.

Företag 1 vill som alla andra tjäna mer pengar så de höjer sina priser med 15%.

De som snyltat på gratisversionen av Företags 1 produkt blir sura.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tycker det är värt det fortfarande men med alla dessa höjningar på abonnemang för att tjäna pengar på folk som inte har koll på sin ekonomi.
Personligen tycker jag det behöver regleras på EU nivå där krav på att abonnemangskostnader pausas automatiskt om man inte använder tjänsterna. Visst kan man tycka folk borde ha vett att säga upp själva men se bara hur många som lever med skulder de inte kan betala. Vad tror vi händer när vi inte ens äger något också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk

20 kr extra för PC Game Pass, per månad?
Tror jag överlever. Använder bara GP, när det kommer nåt nytt exklusivt Xbox spel, som jag vill köra.
Så kanske bara blir typ 2-3 månader per år, max.

Ytterst få AAA spel (förutom Nintendo spel) som jag vill äga, då jag oftast bara spelar igenom dom en gång.

Permalänk
Medlem

För 20 kronors extra så får Microsoft rulla ut mera AAA titlar om det så ska vara värt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Ingen fara, fortfarande värt priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lokala förbutiken har höjt kanelbullar från 5 till 12kr, lidl höjde sina 100g chokladkakor från 8,90 till 14,90…

Känns tyvärr ganska rimligt att saker fortsätter upp med all inflation. Myndigheterna som säger att den avstannat har nog inte så bra förankring i verkligheten

Fallande inflation betyder inte att det inte finns några prisökningar, det betyder bara att prisökningarna inte är lika enormt höga som tidigare. SCB har mycket statistik att gå på, så de har nog ganska bra koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Och du tror inte att att så stort bolag som MS räknat på det?

Visst vill man som lekman fundera över och tänka, att såhär är det bäst att de tjänar pengar?
Finns dock en anledning till att vi sitter här en sen kväll och spånar över sådant medans de som kan sippar skumpa

Jo precis, MS med alla sina miljarder fattar alltid rätt beslut....

Kan handla om desperation också, i och med att deras extrema uppköp inte lett till den ökning av abonnenter som Xbox hoppats på så att MS sätter ner foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ett annat sätt att tjäna mer pengar är att sänka priser och få fler prenumeranter.

Om det var så enkelt, tror du inte att alla skulle göra det då?
Om du har kommit på något revolutionerande som Microsoft inte har tänkt på så tycker jag du ska kontakta dom.
Jag vet inget företag som inte är villiga att ge bort X% av en ökad vinst om någon har en sån idé.

Eller kan det vara så att det finns andra aspekter att väga in, kanske ett tillväxt-tak, eller något annat?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ungarna har det på sina två konsoler / konton och delar således på det genom att använda "min hemma xbox" -grejen.
Det gör det värt att ha kvar, så det är något vi behåller - trots höjningen.

Ultimate 👍

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ökade kostnader?
-Nej, vi vill bara ha mer pengar.
(Som alla företag)

Vad finns det för anledning att driva ett företag om det inte vore för att tjäna pengar?

Eller ens att ha en anställning på ett företag?

Jobbar du primärt för att andra personer ska ta del av det du åstadkommit eller pengarna du tjänat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Tycker det är värt det fortfarande men med alla dessa höjningar på abonnemang för att tjäna pengar på folk som inte har koll på sin ekonomi.
Personligen tycker jag det behöver regleras på EU nivå där krav på att abonnemangskostnader pausas automatiskt om man inte använder tjänsterna. Visst kan man tycka folk borde ha vett att säga upp själva men se bara hur många som lever med skulder de inte kan betala. Vad tror vi händer när vi inte ens äger något också?

Fast lite egenansvar får väl folk ändå ha? Det är ju synnerligen frivilligt att teckna dessa typer av abonnemang och det är väl upp till var och en att ha ansvar för sin egen ekonomi?