Temu stämda för att ha spionerat på kunder

Permalänk
Melding Plague

Temu stämda för att ha spionerat på kunder

En amerikansk chefsåklagare stämmer e-handelsjätten för att de olovligen har skaffat sig tillgång till personlig data.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur går det till då? Måste inte appen använda officiellt API för att fråga om uppgifterna så att OS meddelar användaren samt kan visa vilken access appen har?

Och handlar det om Android-lurar endast i detta fall?

Många frågor blir det...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur går det till då? Måste inte appen använda officiellt API för att fråga om uppgifterna så att OS meddelar användaren samt kan visa vilken access appen har?

Och handlar det om Android-lurar endast i detta fall?

Många frågor blir det...

USA blir arga när någon annan spionerar, tänk på att det bara är dom som får spionera på alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur går det till då? Måste inte appen använda officiellt API för att fråga om uppgifterna så att OS meddelar användaren samt kan visa vilken access appen har?

Och handlar det om Android-lurar endast i detta fall?

Många frågor blir det...

Samlar säkert in samma sorts data som alla andra sociala appar. Skillnaden är väl att det är ett kinesiskt bolag. De kanske använder informationen till att neka en inresa nästa gång OS är i Beijing.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Man blir ju inte jätteförvånad…

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 16GB Corsair 3000MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Nästan som att man bör undvika appar som utvecklats i en kommunistdiktatur 🤔

Permalänk
Medlem

Temu har funkat klockrent för mig och så slipper man mellanhänder här som ska lägga på skyhöga marginaler.
Att dom samlar data mer än någon annan tror jag inte på, bara amerikanska lobbyister som grinar och så ska Sverige såklart kopiera retoriken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Hur går det till då? Måste inte appen använda officiellt API för att fråga om uppgifterna så att OS meddelar användaren samt kan visa vilken access appen har?

Och handlar det om Android-lurar endast i detta fall?

Många frågor blir det...

Står i källan

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är inte Temu typ samma som Wish och Alibaba = bara massa skräp?
Sett reklam här och där för det men skulle aldrig falla mig in att handla på en sådan sajt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Beställningsjobb av dom stora bolagen som säljer samma kinasaker men med flera mellanhänder.
Det är min teori det

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

man bör undvika appar som utvecklats i en kommunistdiktatur

Rättade åt dig, eftersom den kinesiska säkerhetslagen tvingar alla kinesiska bolag att samarbeta med den kinesiska säkerhetstjänsten och lämna ut den information de begär. Och innan alla whataboutism dyker in så är det skillnad på hur usa och eu agerar jämfört med hur den kinesiska regimen agerar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Står i källan
<Uppladdad bildlänk>

Okej. Har svårt att tro att det gäller iOS där sandboxing av apparna är en del av operativsystemet fundament. Det i kombination med Apples godkännandeprocess.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Okej. Har svårt att tro att det gäller iOS där sandboxing av apparna är en del av operativsystemet fundament. Det i kombination med Apples godkännandeprocess.

Jag har för att även på Android sidan sandboxas apparna. Sen har Apple kunnat godkänna en app, för att senare dra tillbaka den. Så bara för att Apple har sitt godkännandeprocess så betyder inte det att de upptäcker allt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vänta bara till de får höra talas om TikTok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vänta bara till de får höra talas om TikTok!

TikTok har man redan adresserat, de måste byta till en icke-kinesisk ägare innan 19/1-2025:
https://en.wikipedia.org/wiki/Restrictions_on_TikTok_in_the_U...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzie:

Vänta bara till de får höra talas om TikTok!

Temu är långt värre enligt en analys från 2023.

Källa:
https://grizzlyreports.com/we-believe-pdd-is-a-dying-fraudule...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Menar ni att en kinesisk hemsida / app spionerar? OJ VILKEN ÖVERRASKNING

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur går det till då? Måste inte appen använda officiellt API för att fråga om uppgifterna så att OS meddelar användaren samt kan visa vilken access appen har?

Och handlar det om Android-lurar endast i detta fall?

Många frågor blir det...

Det jag läst är att appen efter ett tag laddar ner fler funktioner från nätet utanför play store för att lägga till saker som inte google tillåter, då kan de göra saker på telefonen som inte någon kan granska/stoppa lika lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Temu är långt värre enligt en analys från 2023.

Den appen som jag har installerat fungerar helt utan behörigheter. Den vill ha plats och aviseringar som jag inte gett den access till🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag läst är att appen efter ett tag laddar ner fler funktioner från nätet utanför play store för att lägga till saker som inte google tillåter, då kan de göra saker på telefonen som inte någon kan granska/stoppa lika lätt

Förklara hur det skulle gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag läst är att appen efter ett tag laddar ner fler funktioner från nätet utanför play store för att lägga till saker som inte google tillåter, då kan de göra saker på telefonen som inte någon kan granska/stoppa lika lätt

Och hur görs det i praktiken? Användaren måste väl ändå godkänna nytillägg? Annars hade vi sett trojaner utan dess like.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag läst är att appen efter ett tag laddar ner fler funktioner från nätet utanför play store för att lägga till saker som inte google tillåter, då kan de göra saker på telefonen som inte någon kan granska/stoppa lika lätt

För att appar ska kunna installera andra appar (APK filer) så måste man aktivera okända källor för den appen. Något som man som användare måste aktivera.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Allt man behöver göra för att folk inte ska bry sig om sin data är att erbjuda billigt skräp med gratis frakt.

Det kan knappast komma som en överraskning att det finns andra motiv än att sälja prylar, när prylarna kostar en tiondel av motsvarande vara från annan försäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Allt man behöver göra för att folk inte ska bry sig om sin data är att erbjuda billigt skräp med gratis frakt.

Det kan knappast komma som en överraskning att det finns andra motiv än att sälja prylar, när prylarna kostar en tiondel av motsvarande vara från annan försäljare.

Jo då, nog finns de dem som blir överraskade eller kanske rent av tar dem i försvar. Se nedan 🙂

Skrivet av Ryssfemma:

Temu har funkat klockrent för mig och så slipper man mellanhänder här som ska lägga på skyhöga marginaler.
Att dom samlar data mer än någon annan tror jag inte på, bara amerikanska lobbyister som grinar och så ska Sverige såklart kopiera retoriken.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

USA blir arga när någon annan spionerar, tänk på att det bara är dom som får spionera på alla

Ganska enkelt val om man måste välja att bli spionerad på av USA eller Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ganska enkelt val om man måste välja att bli spionerad på av USA eller Kina.

pest eller kolera tbh. preferensen hade varit ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Förklara hur det skulle gå till.

Skrivet av talonmas:

Och hur görs det i praktiken? Användaren måste väl ändå godkänna nytillägg? Annars hade vi sett trojaner utan dess like.

Skrivet av jnsson:

För att appar ska kunna installera andra appar (APK filer) så måste man aktivera okända källor för den appen. Något som man som användare måste aktivera.

Enligt vad jag läste om anklagelserna i stämningen så kan appen tydligen kompilera om och byta bibliotek under körning:

Citat:

Further, the lawsuit alleges that Temu is capable of recompiling itself, changing properties, and overriding the data privacy settings set by the user. If true, this would make it almost impossible to detect, even by “sophisticated” users, the lawsuit said.

https://www.malwarebytes.com/blog/news/2024/06/temu-sued-for-...

Jag har inte analyserat dessa påståenden närmare, men rent tekniskt är det inte alls omöjligt att ladda ner kod och köra den i Java, men kanske Google har sätt att upptäcka/blockera sånt?

Det finns nog många appar som laddar ner mer innehåll efter installationen är klar, typ som en launcher fungerar för många program/spel i windows

Permalänk
Medlem

Dom skriver skit om företag så aktie prisen går ner så dom kan tjäna storkovan på blanka aktier.

https://www.reddit.com/r/ALPP/comments/m21b0k/grizzly_researc...

https://www.reddit.com/r/CanadianInvestor/comments/mwx4ei/wel...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det här är resultatet efter att människor tappat tron till nyhetssajter, oavsett hur mycket som skrivs om Temu så vägrar folk hålla sig uppdaterade och stödjer dessa urusla företag.. Tråkigt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |