Veckans fråga: Vad gör du när din mobil går sönder?

Permalänk
Medlem

När vi åndå är inne på ämnet, skulle vi inte kunna ta och samla ihop tips på butiker som säljer reservdelar inom Sverige/EU? Tänker då på butiker som har ett brett utbud och inte bara skärm och batteri till de två senaste Iphonsarna.

Väldigt spridda skurar på recensionssajterna gällande de butikerna som hamnar överst i Google sökningar.

Permalänk
Medlem

Går med "mössan i hand" till chefen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad som gått sönder också. Vissa saker kan bli ganska svårt att lösa själv. Sen är ju tyvärr många mobiler ihop limmade så går knappt få i sär utan göra sönder den mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lagar om det går. Tyvärr är det riktigt svårt att laga moderna telefoner, särskilt om man har en lite ovanligare modell. Inte så mycket för att det är svårt att laga men det är ju ett helvete att hitta reservdelarna. Försökte laga USB port åt en kompis i början av året men breakout kortet gick inte att köpa och löda om visade sig vara omöjligt då den var epoxilimmad. Det hjälper inte att jag brukar köpa midrange telefoner så att lägga pengarna på nya delar är sällan värt det över att bara köpa en ny lur.

Min förra telefon fick ett nytt batteri men pajade skärmen när jag öppnade den. Det var inte värt att fixa det med så den är nu pensionerad som en reservtelefon snyggt ihophållen av papperstejp. Sambon hade den i två veckor när hon väntade på en ny.

Mobilen jag har nu kommer nog repareras sålänge "moderkortet" överlever. Köpte en fairphone 4 för att kunna göra det, så den har nu fått två batteribyten + bytte USB porten imorse.

Permalänk
Medlem

Jag slänger faktiskt den, har under alla mina år bara haft sönder en skärm. Just nu sitter jag på en iPhone 11 Pro skulle den gå sönder är det oavsett dags att byta ut den.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Själv tyckte jag att de stod Stänger den, vilket lät logiskt & klokt

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en som gått sönder, men jag antar att jag köper en ny, förutsatt att den inte är alldeles ny och gått sönder på ett sätt som går att reklamera.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har låtit reparera en gång, bytte skärm. Hade iofs köpt en ny, men ville reparera den gamla.

Efter reparation blev telefonen liggandes några månader och sen tog tjejen den i bruk, men den nya skärmen utvecklade rätt snabbt ett fel (typ inom 6 månader från reparationen, ej pga handhavande). Dock ville inte reparatören inte ta i det utan lät mig veta att garantin på jobb och skärm var 3 månader.

Därefter har jag dragit slutsatsen att aktörerna inte är seriösa och att det inte är lönt att reparera om det inte är en väldigt dyr telefon.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hittills (Peppar peppar) har bara en mobil fått sprickor i skärmen. Mobilen gick fortfarande att använda så fortsatte använda den tills jag hittade en bra deal under black friday. Efter det fick den leva vidare som jobbmobil. Är ju inte hela världen om den åker i backen igen nu Tänkte byta skärm men har inte orkat ta tag i det. Var ju bara en Pixel 4A

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

har apple care.. lätt värt pengarna! händer nått så får man en ny

Får du en ny om du "råkar" köra över den några gånger med bilen?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Säljer den på Tradera sen köper ny, finns alltid någon med kunskap som kan fixa och tjäna några hundralappar.

Har lagat en telefon med sprucken skärm en gång gick sådär.

Permalänk
Medlem

Lägger den i byrålådan med alla dom andra.

Permalänk
Medlem

Köper en ny, dock har mina mobiler alltid gått sönder på sådana sätt att de absolut inte går att laga. Till exempel en runda genom tvättmaskinen.

Permalänk
Medlem

Brukar reparera. Då delen oftast är väldigt billig och jag tycker det är ganska roligt. Tyvärr brukar man alltid behöva ett extra verktyg eller speciallim eller liknande.
Senast var det power knappen på en Pixel 4 som gav upp. 50kr för delen. Men väldigt pilligt.
Innan var det sonens batteri. Då behövdes det speciallim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För min del är detta hitills en hypotetisk fråga då jag aldrig har gjort sönder en mobiltelefon (första telefonen inköptes 1996) men jag tror att jag skulle köpa en ny, dock beror detta helt på vad det är för typ av fel.

Samma här. De brukar oftast vara i väldigt fint skick fortfarande när jag byter.

Det beror nog lite på hur gammal den trasiga telefonen skulle vara vid det aktuella tillfället. Om jag fortfarande vill använda den eller ser ett annat användningsområde för den och reparationskostnaden inte är för hög skulle jag absolut kunna tänka mig att göra det. Annars är det troligen inte värt det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Reparerar själv eller köper ny, beroende på skick, tillgänglighet av reservdelar och skillnaden i pris mellan alternativen.

Permalänk
Medlem

Vet ej. Mina mobiler har aldrig gått sönder. Men laga dem själv är väl typ omöjligt.

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag aldrig haft sönder någon, dock börjar batteriet bli sämre efter 6 år, osäker på hur svårt det är att byta batteri själv. Väldigt fin mobil

Permalänk
Medlem

Mina egna telefoner har jag inte lyckats ha sönder. Fick byta mikrofon eller högtalare på min iphone 5 för en massa år sen (men då lämnade jag in den). Men annars inget.
Har precis för andra gången bytt skärm på dotterns iphone se, för övrigt en väldigt tacksam telefon att byta skärm på. Samt bytt skärm på en ipad vilket också var helt ok. Så skärm och batteri är väl det jag kan tänka mig att byta iallafall på iphone se, vet inte hur motsvarande operation är på andra iphone modeller eller android mobiler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara haft sönder en och den skickades på reparation. Numera försöker jag laga den själv då jag har en Fairphone.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Får du en ny om du "råkar" köra över den några gånger med bilen?

895:- självrisk för oavsiktliga skador, då får man en ny om dom inte kan reparera
nyttjat det 2ggr innan på tidigare modeller, dock inte kört över med bil, men fått nya båda gångerna utan några frågor

Permalänk
Medlem

Har trygg 48 från Telenor. Har använt den 1 gång. Lämnade in min gamla Xiaomi mi 10t 128 och fick en mi 10t pro 256 istället. Nöjd.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Senaste 3 telefoner blev att köra ny pga ålder när de gick sönder.
Huawei p9 lite var så kass batteri tid 2021 att den behövdes laddas var 6:e timme ungefär med någorlunda användning.
Låg den bara med wifi igång hemma så klarade sig batteriet hela dagen.
Senaste bytet blev från samsung galaxy A12 nacho med 64 GB lagring och 4 gb ram minne.
(Spräckte skärmen när jag tappade den medans jag handlade och betonggolv + hörn träff på metall hylla var ingen höjdare direkt.) För närvarande en Motorola g23 med 4 GB ram och 128 gb lagring jag haft sedan Juni 2023.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

När man skriver att mobilen går sönder så tolkar jag det som att den inte går att reparera, dvs dyrare än att köpa en ny.
Är en komponent trasig så reparerar jag, det handlar om en avvägning, om reparationen kostar mer än en ny köper jag en ny.

Permalänk
Medlem

I min gamla mobil så blev batteriet kasst, betydligt sämre drifttid och den startade om sig ibland, antagligen p.g.a. att batteriet inte längre kunde leverera tillräckligt med ström. Så jag köpte en ny via operatören, då de hade bra deal. Provade ändå byta batteriet i den gamla när jag var utomlands, tänkte jag kunde ha den som reservtelefon eller nått sånt. Men det var nog nått riktigt mög till piratbatteri de satte i, för den blev ÄNNU sämre efter det. Dessutom tog det bara nån månad så började batteriet att svälla, och displayen hoppade till och med loss. Så då blev det återvinningen för den.

Min "nya" telefon är en S21 som jag haft i en bit över 3 år nu, funkar fortfarande bra.

När det gäller smartphones annars så har jag bytt för att de blivit gamla / sega / utdaterade. Hade en Motorola "V90" flip-telefon som bandkabeln till skärmen blev glapp på. Det är väl den jag kan minnas som verkligen gått sönder.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Annat: ingen av mina eller sambons mobiler har någonsin gått sönder över åren, så definitvt svar kan ej ges.

Men vi har Fairphone 3+ båda två, så reparation/utbytesmodul är det mest troliga om det mot förmodan skulle ske något missöde.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas att jag haft någon mobil som på något sätt fått en skada eller på annat sätt gått sönder.

Permalänk
Medlem

Har försäkring

Har alltid försäkring på min iPhone. En gång har jag nyttjat den, tappade mobilen ner på en stenplatta och skärmen sprack. Via försäkringen hade jag en ny mobil på typ 2 dagar. Väldigt smidigt

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26257.5000|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2203|Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Får du en ny om du "råkar" köra över den några gånger med bilen?

Om du gör det medvetet är det bedrägeri, omedvetet så ja då får du en skickad till dig och du skickar in den gamla efter att du fått den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Om du gör det medvetet är det bedrägeri, omedvetet så ja då får du en skickad till dig och du skickar in den gamla efter att du fått den nya.

Jag säger inte att man ska, men tyvärr kan man nyttja drullen genom att "tappa eller köra över" mobilen för att få en ny. Samma som brorsan fick höra av försäljaren med hans tv om han valde tilläggsförsäkring om han "råka" sula en hammare i tv.n så får han en ny...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,