Rykte: Geforce RTX 5090 har högsta klockfrekvensen hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Prislappen ska bli intressant. Jag tror det kommer bli ett rejält kliv uppåt också.
29-30k tror jag founders edition kommer ligga på när den släpps.

Med den logiken så kommer 6090 ligga på 39-40k

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Med den logiken så kommer 6090 ligga på 39-40k

japp, den kommer definitivt inte bli billigare iallafall

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

japp, den kommer definitivt inte bli billigare iallafall

Nej vi har en inflation som går ut på att priset ska öka över tid.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Med den logiken så kommer 6090 ligga på 39-40k

Den ständiga frågan är - när är smärtgränsen nådd och när krängs så pass små volymer för att kostymnissarna inser att priset kanske var lite väl högt.

Skrivet av Don_Tool:

japp, den kommer definitivt inte bli billigare iallafall

Samtidigt hade nVidia kunnat sänka priserna och slå ut AMD en gång för alla om de hade velat, marginalerna är som bekant väldigt höga så det är en bra bit till att de säljs med förlust.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Med den logiken så kommer 6090 ligga på 39-40k

Om det är din uppskattning så.
För tidigt att sia om 6090 för min del.
Vet inte vilken nytta ditt inlägg gör. Kritisera mig utan att komma med egen uppskattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Den ständiga frågan är - när är smärtgränsen nådd och när krängs så pass små volymer för att kostymnissarna inser att priset kanske var lite väl högt.

Samtidigt hade nVidia kunnat sänka priserna och slå ut AMD en gång för alla om de hade velat, marginalerna är som bekant väldigt höga så det är en bra bit till att de säljs med förlust.

Nvidia tjänar 10x mer för samma kisel att sälja dem som grafikkort, de är inte intresserade av pengar när det kommer till GPU längre

AMD tjänar nog inte märkbara pengar på dGPU heller idag. De håller igång utvecklingen främst för att ha något relevant att stoppa in i nästa generation konsoler skulle jag gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Med den logiken så kommer 6090 ligga på 39-40k

Tror du att det är för mycket då?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror du att det är för mycket då?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

En tanke när jag började läsa kommentarerna; Varför tar ni det för givet att nästa generation måste ha en högre frekvens än föregående?

Det är det nog ingen som gjort. Kommentarerna är mera ett resultat av dåligt skriven artikel och att folk misslyckats med att förstå vad artikeln handlar om.

Så det är fail på fail kan nan säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Nvidia har lyckats med det omöjliga igen.

Du inser att kretsen som 4090 använder inte är hela AD102? Fullt upplåst och utrustad med snabbaste G6X som finns på marknaden. Skulle den prestera 15%+ snabbare. Med högre strömbudget hade man förmodligen kunnat släppt ett 4090 Ti som presterat 20-25% bättre, utan att släppa en ny generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är det nog ingen som gjort. Kommentarerna är mera ett resultat av dåligt skriven artikel och att folk misslyckats med att förstå vad artikeln handlar om.

Så det är fail på fail kan nan säga.

Rubriken till artikeln: Rykte: Geforce RTX 5090 har högsta klockfrekvensen hittills

Skrivet av Baxtex:

Rykte: Vatten är vått

45 pers tycker att det är självklart

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Rykte: Vatten är vått

Forskning tyder på att så inte är fallet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Rykte: Vatten är vått

Felaktigt rykte: Vått innebär att något har vatten på sig.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Behöver det ens vara ett rykte att nästa toppmodell är snabbare än förra toppmodellen?
Är väl bara AMD som någonsin har skalat tillbaka toppmodellen till lägre prestanda än förra generationen.

Ja, det är lite som när Apple ska släppa en ny iPhone och stolt meddelar att det är deras snabbaste processor någonsin.

Ja det är KLART att det är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Rubriken till artikeln: Rykte: Geforce RTX 5090 har högsta klockfrekvensen hittills

Exakt det jag menade med fail #2. Folk borde ändå begripit vad som avsågs utifrån kontext och t.o.m. rubtik.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av maximusen:

Måste man köpa nytt moderkort om den är pcie 5.0 då blir det dyraste grafikkortet hittills. Man måste bygga ett helt nytt system.
Jag är nöjd med mitt 3080 ti rtx. Min asus skärm är 100mhz 3440x1440 får max på den i spel och mer..

Kommer vara bakåtkompatibelt oavsett, inget att oroa sig för om du har PCIE4.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximusen:

Måste man köpa nytt moderkort om den är pcie 5.0 då blir det dyraste grafikkortet hittills. Man måste bygga ett helt nytt system.
Jag är nöjd med mitt 3080 ti rtx. Min asus skärm är 100mhz 3440x1440 får max på den i spel och mer..

Varför köpa nytt grafikkort om du är nöjd med det du har?