Bilder på ditt senaste inköp (2024) [inga produktbilder]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Grymt, snygga! JMM är jättefina! Är det Molino?

Jag har ett par JMM solbrillor. Torino i Indigo-färg.

<Uppladdad bildlänk>

Det är väldigt svårt att gå tillbaka till vanliga. Tänkte ”spara” lite pengar och köpa ett par vanliga transparenta bågar men eftersom jag redan har ett par svarta Chrome Hearts och JMM solbrillor blev det inte så bra

Nu blir jag nyfiken: varför vill man inte gå tillbaka till vanliga bågar?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Grymt, snygga! JMM är jättefina! Är det Molino?

Jag har ett par JMM solbrillor. Torino i Indigo-färg.

Vi får skapa en SweGlasögonormar tråd…

Det är Prudhon.

Snygg färg på solglarrorna!

Skrivet av Gorian:

Nu blir jag nyfiken: varför vill man inte gå tillbaka till vanliga bågar?

Kvaliten, alla ”normala” märken (d.v.s. de märkesbågar som synsam/synoptik säljer) jag testat har över tid börjat glappa, skruvar som släpper, taskig passform på detaljer (som de Tom Ford jag köpte sist, där T:et ’förstördes’ av en skalm som inte linjerade efter bara några dagar) billig acetat som missfärgas o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nu blir jag nyfiken: varför vill man inte gå tillbaka till vanliga bågar?

Finns flera anledningar. Framförallt är det kvalitén.
Ett par bågar tar ungefär 2 år att tillverka. Svårt att ta på sig ett par som inte känns lika välgjorda eller har samma detaljrikedom.

Sen personligen undviker jag ex Luxottica (Ray Ban, Oliver Peoples, Persol mfl) av ren princip. Ska inte bli långrandig om detta i denna tråd. Går att googla om man är nyfiken.

Skrivet av Mindfighter:

Vi får skapa en SweGlasögonormar tråd…

Haha ja

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Finns flera anledningar. Framförallt är det kvalitén.
Ett par bågar tar ungefär 2 år att tillverka. Svårt att ta på sig ett par som inte känns lika välgjorda eller har samma detaljrikedom.

Sen personligen undviker jag ex Luxottica (Ray Ban, Oliver Peoples, Persol mfl) av ren princip. Ska inte bli långrandig om detta i denna tråd. Går att googla om man är nyfiken.

Haha ja

Varför tar bågarna 2 år att tillverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför tar bågarna 2 år att tillverka?

Ingen aning faktiskt. Kan bara spekulera i att acetaten ex tar längre tid att tillverka pga den högre densiteten än i vanligare bågar.
Men bara en gissning.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk

Känns som att det är ytterst få saker i världen som tar två år eller mer att tillverka. Glasögon känns inte som en sådan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Känns som att det är ytterst få saker i världen som tar två år eller mer att tillverka. Glasögon känns inte som en sådan sak.

De flesta glasögon görs betydligt snabbare och kostar en bråkdel.

Känns som det börjar luta åt OT nu.
Googla om du är nyfiken eller dra ett pm:)

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

De flesta glasögon görs betydligt snabbare och kostar en bråkdel.

Känns som det börjar luta åt OT nu.
Googla om du är nyfiken eller dra ett pm:)

Var står det att de tar två år? Hittar inget på deras hemsida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför tar bågarna 2 år att tillverka?

Skrivet av Jens-Ragnar:

Känns som att det är ytterst få saker i världen som tar två år eller mer att tillverka. Glasögon känns inte som en sådan sak.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Var står det att de tar två år? Hittar inget på deras hemsida..

https://www.jacquesmariemage.com/craftsmanship

Citat:

Handcrafted in Japan using a combination of traditional methods and innovative techniques, each pair of glasses require a 300 step process enriched by the expertise of nearly 100 artisans over 18 months

Jag gissar på att det är logistiken som tar tid. När en delprocess är klar blir bågarna liggandes l väntan på nästa steg. De görs i batcher om 100/200 styck.

Jag kände att vi behövde få ett avslut här, även om ni inte köper min gissning så har ni ju källan att utgå lfrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Var står det att de tar två år? Hittar inget på deras hemsida..

https://theeyescene.com.au/brands/chrome-hearts/

https://www.thespectrumeyecentre.com/eyewear/chromehearts.htm...

https://areseyewear.com.au/blogs/eyewear-brands/chrome-hearts...

https://glassespeaks.com/chrome-heart-glasses/

https://www.thehouseofeyewear.com/luxury-and-rock-roll/

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Riktigt fin! Många av oss här födda på 70-talet och möjligen tidigt 80 visste nog inte vem Elric var men har helt andra associationer till den bilden!

Jajamen, det är klart att man först såg den pga att den var omslagsbild till drakar och demoner.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte spelar något längre och jag sitter minst 8 timmar om dagen vid datorn så tänkte jag att jag ska testa att förebygga problem så jag hittade ett billigt Kinesis Freestyle 2 och så köpte jag även en Kensington Slimball Pro för att se hur det känns.
Väldigt nöjd med köpet, ifall det rullar på som jag tänkt på blir det att köpa ett mer avancerat split tangentbord i framtiden ett Advantage 360 eller Moonlander.
Det finns hur många som helst så det blir ett svårt beslut eftersom de kostar rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Fler cyklar är en bra grej va? Sålde min Slash 8 i vintras. Saknade min muskelcykel efter ha kört mycket elmtb. Så det fick bli en "ny" Slash 8. Denna gång lite större dessutom.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nya bågar
Chrome Hearts

Skurna ur centimetertjock acetat,
men förvånansvärt välbalanserade på snoken.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Får man fråga var ni köpte dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Får man fråga var ni köpte dessa?

W19 i Gbg. De har länge varit ensamma om CH i Sverige men verkar som Stureoptikern i Sthlm saluför också. Just de bågarna jag köpte tar (trots skepticismen i tråden) nog iaf minst 1 år innan de kommer in igen hos W19
Men de har andra modeller också såklart.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem

Fräscha gummin är viktigt för annars kan det ske en olycka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lyckades lägga vantarna på ett flertal gamla spel, för en billig peng, i inplastat skick!

Tänk att att ett spel kan fortfarande ha den där fabriksfärska doften, efter ca 20 år. Känner mig som en liten grabb igen!!!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Lite blandade högtalare och adaptrar av olika slag för att laga ljudet i bilen.

Permalänk

Trådlösa hörlurar för 99kr på NetOnNet. Billigaste jag hittat. Kommer bara använda dessa på jobbet sena nätter. Att dom verkar tappa kontakten med ena enligt vissa gör inget då jag bara kan ha en i då jag behöver höra larm och telefon.
Touch funktionen funkar förvånansvärt bra och ljudet duger för talböcker och enklare musik. Räckvidden tycks vara ca 2-3 meter och ljudet kan släpa efter(inget lipsync där inte).
För 99kr får dom full pott.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Finns flera anledningar. Framförallt är det kvalitén.
Ett par bågar tar ungefär 2 år att tillverka. Svårt att ta på sig ett par som inte känns lika välgjorda eller har samma detaljrikedom.

Sen personligen undviker jag ex Luxottica (Ray Ban, Oliver Peoples, Persol mfl) av ren princip. Ska inte bli långrandig om detta i denna tråd. Går att googla om man är nyfiken.

Haha ja

Vart inhandlar man dessa bågar? och behöver man sälja sin ena njure för detta inköp? mvh
Är med trött på kassa bågar som blir snea och tappar skruvar efter 1 vecka

Permalänk
Medlem

4st diskar på 18TB vardera köpta på Inet och Proshop. Körs nu i SHR1.
Ni får dock nöja er med att titta på de gamla diskarna

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Vart inhandlar man dessa bågar? och behöver man sälja sin ena njure för detta inköp? mvh
Är med trött på kassa bågar som blir snea och tappar skruvar efter 1 vecka

Chrome Hearts kan man köpa hos W19 i Gbg (är ingen optiker utan en klädaffär som saluför CHs bågar) och ev Stureoptikern i Sthlm (de har iaf listat dem men vet inte hur många modeller de har)
De kostar båda njurarna dvs ungefär som ett bra grafikkort 😅
Men det finns andra bra märken också som Jacques Marie Mage (Bågar & Glas, Optikbaren mfl i Sthlm).
Sen har du True Vintage Revival och HUG (Fredsgatans Optik i gbg). Även Barton Perreira använder japansk acetat om jag minns rätt (?)

Är du ute efter lite diskretare titanbågar kan jag rekommendera att kika på Matsuda, KameManNen och Eyevan (Fredsgatan i gbg, Ringdahls Optik, Bågar & Glas i Sthlm). Finns säkert i fler städer men är mest bekant med återförsäljarna i Sthlm och Gbg.
Ingen av dessa bågar lider av de problem med skruvar osv vad jag vet. De kostar en rejäl slant, men iaf jag resonerar att ska man ha något i ansiktet majoriteten av tiden så kanske det kan vara värt det.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Oh. My. God. så välljudande dessa är. påminner om mina HD600, fast med lite mer övre treble och marginellt mer low-end

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Köpte mej en ny badrumsmatta(till vänster i bild)

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Råkade bli en till m2 nvme

<Uppladdad bildlänk>

Från Inet?? ser pingvinstången

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Handbroms och växelspak

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av wasted:

Två av mina trådlösa lider av drifting. Hoppas på att denna klarar sig utan <Uppladdad bildlänk>

Skrockade högt mig när jag såg era två inlägg precis under varandra.

Det känns verkligen som ni borde kunna göra nån form av byte sinsemellan.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Många har nog plockat bort sin 360 för många år sedan eller kanske gör det om 2 veckor när affären etc stängs ner så nu var det min tur att köpa och koppla in.

Permalänk
Medlem

Glömde mina skor på ett bröllop 50 mil bort så fick bli ett par nya

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Från Inet?? ser pingvinstången

Japp! Råkade komma med på bild

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Asus Prime ap201 chassi

Bygger costum loop just nu

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/