Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Jävla nattklubb som är utomhus som öppnat tillfälligt under sommaren. Varje lördag mellan 23-03.30.
Bor 350m bort ca och herregud, det är helt omöjligt att sova. Provat öronproppar med ANC hörlurar över. Airpods pro anc med peltor. Inte direkt lätt o sova på rygg heller för en som aldrig gör det med skit på skallen.

Musiken är typ DJ musik, och det är utomhus. Man hör bara basljud rakt in i skallen när man försöker sova.
Var nere där inatt och pratatade med polisen, de sa "de har fått tillstånd av kommunen så öronproppar". Tillståndet gällde från 29/6-24/8 tydligen.
Konstigt de kan godkänna utomhus DJ dunkande till 03.30 känner jag, lördag eller inte.

Jag säger oftast fine med ljud i stan på sommaren, var rockfest evenemang här också igår till 01.00. Helt ok, tillfälligt och inte så extremt sent. Men 03.30! Sen är ju musiken det värsta, basljud enbart med extrema högtalarsystem går ju rakt igenom allt.

En som mig som hatar att tvingas vara uppe, somnar gärna tidigt och går upp tidigt är detta bara blä. Vaknade 06.30 som vanligt och känner mig överkörd av en bulldozer med 0 sömn. 3e helgen nu med detta.

Permalänk
Medlem

Tror att det är Miljöbalken som reglerar hur mycket (o)ljud man behöver stå ut med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Glömde min steam deck på ett x2000-tåg precis 😬. Såg tget rulla iväg och funderade på om jag verkligen hade allt med mig hehe.

Har anmält den saknad på SJs site, tagit bort betalmetod från steam och ändrat lösenord och allt det där.

Funderar väl mest på om jag ska beställa en ny direkt och räkna den som väck eller inte.
Är mest limboläget som skaver nu 😅

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Glömde min steam deck på ett x2000-tåg precis 😬. Såg tget rulla iväg och funderade på om jag verkligen hade allt med mig hehe.

Har anmält den saknad på SJs site, tagit bort betalmetod från steam och ändrat lösenord och allt det där.

Funderar väl mest på om jag ska beställa en ny direkt och räkna den som väck eller inte.
Är mest limboläget som skaver nu 😅

Det var denna tjänst du använde eller? https://lostandfound.sodexo.se/info/registrera-kvarglomda-sak... Jag glömde kvar en påse med billiga saker i ett tåg i Göteborg och fick tillbaka den för en struntsumma. Jag såg dem ha hur mycket prylar som helst som folk hade glömt.

Annars hade jag en "liknande mardröm". Tågstation kom, jag hade hur mycket prylar som helst. Jag hann ej få med allt ur tåget och jag fick offra lite. Jag vaknade i ett chocktillstånd och undrade hur tusan tänkte jag där? Det hade varit en sak om jag skulle gå ur en brinnande byggnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var denna tjänst du använde eller? https://lostandfound.sodexo.se/info/registrera-kvarglomda-sak... Jag glömde kvar en påse med billiga saker i ett tåg i Göteborg och fick tillbaka den för en struntsumma. Jag såg dem ha hur mycket prylar som helst som folk hade glömt.

Annars hade jag en "liknande mardröm". Tågstation kom, jag hade hur mycket prylar som helst. Jag hann ej få med allt ur tåget och jag fick offra lite. Jag vaknade i ett chocktillstånd och undrade hur tusan tänkte jag där? Det hade varit en sak om jag skulle gå ur en brinnande byggnad.

Japp. Det var den tjänsten.
Kul att höra att det går att få tillbaka saker där - även om jag misstänker att lite mer "shiny stuff" kanske försvinner i större utsträckning ;).

Låter som en mardrömssituation att medvetet behöva lämna grejer på tåget däremot haha!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Glömde min steam deck på ett x2000-tåg precis 😬. Såg tget rulla iväg och funderade på om jag verkligen hade allt med mig hehe.

Har anmält den saknad på SJs site, tagit bort betalmetod från steam och ändrat lösenord och allt det där.

Funderar väl mest på om jag ska beställa en ny direkt och räkna den som väck eller inte.
Är mest limboläget som skaver nu 😅

Fyfan. Hatar limboläget. Har så jävla svårt att sluta tänka på situationen fram tills det faktiskt är överstökat på ett eller annat sätt. Känner med dig! Hoppas du får snabbt svar från SJ.

Permalänk
Medlem

Jisses vad känsliga Truspilot är. Jag har under verifierat namn skrivit tre omdömen, en något negativ men inte alls konfrontativ och två positiva recensioner. Alla blev nekade utan motivering. Så då skrev jag ett omdöme om Trustpilot där jag tyckte att det var konstigt att de inte ger nåogon feedback på varför de förbjuder recensioner. Jag är inte den enda som råkat ut för det, Min recension av Trustpilot skrämde dem så mycket att när jag skulle logga in några timmar senare fick jag detta meddelande.

Knappast seriöst företag vill jag påstå. Det som är lite skrämmande är att jag nu har identifierat mig hos dem och jag kan inte ta bort uppgifterna eftersom jag inte får logga in. Fan vet vad de kan göra med mina personuppgifter.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Och nu när jag ändå sitter här och är sur så tänkte jag att jag skulle vara sur på jäkla Instabox också. Mot bättre vetande, eftersom detta hänt fler gånger förut, valde jag dem som leverans från en sajt då jag ville ha varan relativt snabbt och till en box i närheten av mig. När jag valde instabox stod det att leveransen skulle komma igår fredag (beställde i onsdags) och samma sak på SMS från instabox när de tagit emot försändelsen. Så igår fredag på förmiddan kollade jag SMSet för att se vilken tid de planerade komma, men fick se att den var flyttad till måndag - alla skåp i stan! Ibland så kan man byta skåp som de levererar till snabbare, men ingen mening då de tydligen leverar till alla skåp samma dag, måndag alltså.

Så nu inatt kollade jag SMS-et igen för att se om något ändrats, och det hade det, nu ska de leverera den på onsdag nästa vecka istället. Alltså en veckas leveranstid om man väljer Instabox. Det är rekord för mig, tidigare vid deras missöden har det handlat om typ 2-3 dagar efter utlovad leverans. Det blir till att välja postnord hädanefter, de har ännu inte misslyckats med leveranser till mig, men då får jag oftast ta mig till stan för att hämta från ombud, lite träligt men pålitligare än Instabox.

För övrigt var den negativa recensionen som jag skrev om ovan i Trustpiilotinlägget just om Instabox (alltså innan de flyttat leveransen till onsdag istället för måndag), och där angav jag leveransnumret så att Instabox kunde svara, men blev avstängd på Trustpilot istället. :/ Börjar ana ugglor i mossen

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Väckte datorn som vanligt i tisdags. Såg på temperatur-widgeten på skrivbordet att CPU låg på 100 grader (brukar ligga på runt 30 grader annars) och tänkte att nu är det väl nåt konstigt med sensormätarna i Linux. Märkte sen att det mesta gick trögt så jag tänkte att det är nog senaste uppdateringen av Garuda som bråkar. Startade om datorn, men den kom bara en bit i processen så startade den om sig själv.
Då började jag ana oråd.

Visade sig att pumpen i Arctic Freezer III hade slutat fungera, ena slangen var het som satan, för att inte tala om processorn och dess omgivning. Lite surt för att vattenkylaren var bara halvåret gammal. Vet inte om det var den "lösa" delen av pumpenheten som man lätt plockar ur, eller pumpen i sig som havererat, men pga. detta jättehemska trauma väljer jag att inte lita på vattenkylning utan återgår till den mer tillförlitliga luftkylningen istället. Det var ärligt talat inte så revolutionerande med 3-4 graders skillnad.
Antar att intels CPU klarat sig, men valde att ge efter för villhöverbehovet jag haft länge nu att byta till AMDs moderkort och CPU istället.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk

Regn hela sommaren och semestern slut och nu kommer solen.

Tur att jag hittade information om mitt kollektivavtal på nätet, där det står om det regnar hela ens semestern så har man rätt till 5 st nya betalda semesterveckor.. Skämt åsido. Men regnig sommar med sämre semester kommer nog påverka en stor del av befolkningen negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Regn hela sommaren och semestern slut och nu kommer solen.

Tur att jag hittade information om mitt kollektivavtal på nätet, där det står om det regnar hela ens semestern så har man rätt till 5 st nya betalda semesterveckor.. Skämt åsido. Men regnig sommar med sämre semester kommer nog påverka en stor del av befolkningen negativt.

Tycker det varit bra väder.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jävla "smart"-TV från LG.
LGs jävla skitapp "Apps" agerar portvakt mot alla övriga appar (som inte redan är installerade) då den appen först måste öppnas för att därifrån hämta hem de övriga apparna. Problemet är att man möts av ett felmeddelande varje gång gällande att värdnamnet inte överensstämmer med servercertifikatet och att man ska kontakta innehållsleverantören. Alright, vi chattar väl med LGs jävla värdelösa chattbot då, fine. Nä den kunde ju såklart inte lösa problemet, koppla mig vidare till livechatt med en faktiskt person. Alright, personen anslut till chatten, nu får vi se vad den kommer med för förslag!... jaha personen bara avslutade konverstationen utan att ens skriva någonting alls? Kul. Fan va kul. Känns stabilt. Känns som att jag aldrig mer kommer köpa nå LG-skit någonsin igen. Härligt ändå.

Min fråga till dem var alltså:
När jag försöker att öppna Apps på min LG TV möts jag av felmeddelandet "Kan inte läsa in. Värdnamnet överensstämmer inte med servercertfikatet. Kontakta innehållsleverantören". Hur löser jag detta problem?
Och här var LG-supportens förslag på lösning:

Jävla dum-TV. Borde väl köpa nå annat att köra apparna på typ en Apple TV än att försöka använda det inbyggda alternativet. Men vafan fungera borde det väl i alla fall göra? Kuken.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig galen och exalterad!

November -23 byggde jag en rigg enbart för Tarkov, jag gick ifrån min 9900k och 2080ti och körde 21:9 3440x1440.

Wow, det var så fantastiskt roligt och flöt otroligt bra! Men jag fick ett ryck och sålde _hela_ min setup senare i Mars. Allt utom skrivbord och stol för att ta tag i hälsan som blev lidande av allt spelande.

Har nu åtgärdat en stor del av de besvär allt stillasittande gav mig!
Nu är det snart wipe igen och jag känner en sån enorm saknad och längtan för spelet.

Men för någon dag sedan bestämde jag mig att jag ska slå på stort vid mitt nästa bygge. Det blir en 9800X3D, 5090, 48/64gb av något riktigt vasst ram, mest troligt en Ghost R1 och NH-DH15.

Detta tillsammans med en 4K 32” OLED, förhoppningsvis ett par schyssta IEMs och jag längtar så otroligt mycket! Jag har till och med tagit ledigt två veckor i början av året för att hoppa på wipen!

Wipen för Tarkov är mest troligt vid årskiftet och trots att jag inte kan påverka situationen, vet hur den slutar eller att den ens är 4-5 månader bort så känner jag redan sån otrolig ängslan över att 5090 kanske släpps efter årskiftet eller ens osäkerheten kring om 9800X3D hinner släppas innan jul.

Eller kommer 9850/9950X3D ha stackade CCD’s och på alla kärnor så att det blir den absolut bästa CPUn, eller vad menar AMD när dom säger att dom kommer med nya nyheter angående 3DV-cachen?

Det här ska bli så fantastiskt roligt men jag hoppas innerligen att allt släpps innan December!

Sen känner jag mig tacksam och stolt för att det här ens är ett alternativ som finns att se fram emot!

Permalänk

Mitt Netflix konto har blivit hackat två dagar i rad. Jag blir förbannad på sånt. Hur fasiken ska man skydda sig på ett bra sätt??..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Mitt Netflix konto har blivit hackat två dagar i rad. Jag blir förbannad på sånt. Hur fasiken ska man skydda sig på ett bra sätt??..

De har väl hackat din mejl egentligen.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

De har väl hackat din mejl egentligen.

Jag misstänker det också och det är en gammal mail till Netflix. Har ändrat lösenord där nu så får se hur det blir. Trist att behöva lägga 40 minuter efter jobb på detta möget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Mitt Netflix konto har blivit hackat två dagar i rad. Jag blir förbannad på sånt. Hur fasiken ska man skydda sig på ett bra sätt??..

Som sagt så har säkert din email som du använder på Netflix kommit på vift, och om man sen till råga på allt använder ett simpelt eller samma lösenord på fler än ett ställe på nätet så blir det ju väldigt enkelt för buset.
Om du nu inte blivit utsatt för phishing, dvs trott att du kommunicerat med netflix om något fast det varit buset. Kanske loggat in på webben där nån klonat Netflix sida.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Var försiktig med eterniten med tanke på asbest.

Jaaa. Jag var ju medveten om det. Sen kröp jag ner i krypgrunden och slog sönder eterniten för att kunna lufta det vattenskadade balkarna och få ner den fuktiga isoleringen. Snackade med en nära vän till mig som är snickare. Hans gamla chef brukade såga i eternit, "så han såg ut som att han gått i en snöstorm". Han är 75 år gammal idag.

Det är nog värre och såga och borra i eternit än att slå sönder den med hammare. Vi hade P3 mask på.

7 veckor efter vart det torrt och vi har återställt köket. Äntligen diskmaskin igen.
Nu har vi en heltäckande matta under vasken också.

Dold text
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Många kollegor är på semester, så måste denna vecka ta en viss roll som jag normalt inte jobbar med & saknar kunskap inom.. Det är heller inget jag vill eller önskar att ha kunskap inom. och jag bokstavligen hatar det.

blä.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Japp. Det var den tjänsten.
Kul att höra att det går att få tillbaka saker där - även om jag misstänker att lite mer "shiny stuff" kanske försvinner i större utsträckning ;).

Låter som en mardrömssituation att medvetet behöva lämna grejer på tåget däremot haha!

Hur gick det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Hur gick det?

Det gick strålande! Fick svar efter 3 dagar att de hade plockat upp den till mig.
Jag har plockat hem min steamdeck från hittegodsavdelningen. Så det här slutade ju bättre än jag tänkte mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Råkade lämna det tänt i taket en natt och fönstret öppet så alla vita ytor var täckta med Tripsar som de tydligen heter https://sv.wikipedia.org/wiki/Tripsar Min datorskärm är full med insekter som dött. Tydligen ett vanligt problem eftersom de nämns på wikipedia. Kanske får bli en oled nästa gång för då finns det väl inga lager de kan lägga sig emellan?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jäklar vad jag saknat att bara hoppa runt på sweclockers forum, har varit borta ett tag och vet inte om jag någonsin skrivit av mig men känner att jag behöver göra det.

Sorry för wall of text
Jag sitter i jävla skitsits med jobbet och det går utöver nästan hela livet.
Saken är att min chef tycker illa om mig och vill inte samarbeta med mig, vilket skapar extrem friktion.

Så för 1.5 år sen började jag ett nytt jobb som jag såg fram emot väldigt mycket,
Det var 15 k mer lön i månaden, jag skulle jobba med saker jag redan kunde inom intern IT som 365 och liknade men jag skulle också få lära mig jobba med IAC och utvecklas som tekniker.
Jag träffade en underbar rekryterar och underbar kollegor innan anställningen.
Något som var lite otydligt var att ingen av dessa var min nya chef,
När jag börjar träffar jag då denna nya människa som är min nya chef och jag tänkte jaja det går väl bra.
Han var här från London under ett par veckor när jag började och det var lite små saker som jag störde mig på från början som att vi sällan tog en lunch och helt klart inte middag.
Fine tänkte jag väl alla är vi olika och hans kanske vill ha sin fritid för sig själv, någonstans var det en varningsklocka för mig som ringde, men jag släppte det och gick vidare.
Då jag är ensam i Stockholm och min andra kollega sitter i London så ansåg jag att det vore smart att möta han med.
Här kom nästa röda flagga för mig,
Det var jag som drev igenom resan till London för att bygga team.
Under London resan så presenterade jag flera ideer och tankar om vad vi kunde göra för att förbättra den interna IT:en (det är något jag vart anställd för från det svenska hållet) och eftersom jag har x antal år av att bygga upp processer inom intern IT så kom det naturligt, allt var enligt min chef omöjligt att genomföra.
Här var det lite samma sak dock från 4 var jag själv i London (visserligen inte mig emot) men ändå.
Sen flöt väl allt på okay ett par månader till och när jag hade varit här i typ 1 år så började saker spåra helt.
Det var första gången min chef började påstå att jag inte sagt eller gjort saker jag har sagt och gjort.
Sen har det eskalerat det har nu hänt 3 gånger att han påstått det.
Han har ljugit för högst chefen om mig,
Han har tagit alla ideer från London och presenterat dem som egna.
Han är otrevliga och visar misstro.
han svarar inte på direkt frågor, han svarar inte på frågor med ett relevant svar alls
Han vägrar prata med mig direkt ensam
Han är helt ointresserad av att möta mig på vägen, jag har försökt alla möjliga saker.
HR har varit inblandat utan resultat.
Detta är hans första chefs jobb och nu är vi på nivån att han inte svarar på direkta frågor
Han försöker få mig att ta betet och flippa offentligt, till och med folk runt omkring mig som läst. våran interaktion har reagerat.
Så jag klarar inte av att göra ett bra jobb längre,
Jag mår dåligt av det hela.
Han vill inte lösa det,
Hans chef anser att bara vi gör ärendet av allt så löser vi det hela....
Jag vet inte vad det ska lösa.
Han får mig att framstå som dålig på det jag gör,
Min karriär säger något annat,
Men jag har börjat tvivla på mig själv...

Till saken hör några saker,
Jag och min familj ska förmodligen flytta till en annan stad inom 1 år
Jag har bytt jobb lite för frekvent för att folk sak gilla det om jag söker ett nytt
Jag älskar mina kollegor, jag tycker om mitt jobb, jag är trygg på mitt jobb och jag kanske inte behöver byta jobb med flytt.
Jag har 2 dagar i månaden som krav att vara på plats.
Jag är trans och det är helt okay här,
Det är inget som man bara säger
Jag är trygg och jag vill inte byta jobb.

HR försöker hitta lösningar
Men jag vet inte om jag kommer palla vänta
Det har gått 6 månader och inget att han gör är något som går att handla direkt på.
Han är liksom små otrevlig, visar misstro osv men allt inom ramerna.

Det är rent utsagt en jäkla skit situation som jag inte veta vad jag ska göra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jäklar vad jag saknat att bara hoppa runt på sweclockers forum, har varit borta ett tag och vet inte om jag någonsin skrivit av mig men känner att jag behöver göra det.

Sorry för wall of text
Jag sitter i jävla skitsits med jobbet och det går utöver nästan hela livet.
Saken är att min chef tycker illa om mig och vill inte samarbeta med mig, vilket skapar extrem friktion.

Så för 1.5 år sen började jag ett nytt jobb som jag såg fram emot väldigt mycket,
Det var 15 k mer lön i månaden, jag skulle jobba med saker jag redan kunde inom intern IT som 365 och liknade men jag skulle också få lära mig jobba med IAC och utvecklas som tekniker.
Jag träffade en underbar rekryterar och underbar kollegor innan anställningen.
Något som var lite otydligt var att ingen av dessa var min nya chef,
När jag börjar träffar jag då denna nya människa som är min nya chef och jag tänkte jaja det går väl bra.
Han var här från London under ett par veckor när jag började och det var lite små saker som jag störde mig på från början som att vi sällan tog en lunch och helt klart inte middag.
Fine tänkte jag väl alla är vi olika och hans kanske vill ha sin fritid för sig själv, någonstans var det en varningsklocka för mig som ringde, men jag släppte det och gick vidare.
Då jag är ensam i Stockholm och min andra kollega sitter i London så ansåg jag att det vore smart att möta han med.
Här kom nästa röda flagga för mig,
Det var jag som drev igenom resan till London för att bygga team.
Under London resan så presenterade jag flera ideer och tankar om vad vi kunde göra för att förbättra den interna IT:en (det är något jag vart anställd för från det svenska hållet) och eftersom jag har x antal år av att bygga upp processer inom intern IT så kom det naturligt, allt var enligt min chef omöjligt att genomföra.
Här var det lite samma sak dock från 4 var jag själv i London (visserligen inte mig emot) men ändå.
Sen flöt väl allt på okay ett par månader till och när jag hade varit här i typ 1 år så började saker spåra helt.
Det var första gången min chef började påstå att jag inte sagt eller gjort saker jag har sagt och gjort.
Sen har det eskalerat det har nu hänt 3 gånger att han påstått det.
Han har ljugit för högst chefen om mig,
Han har tagit alla ideer från London och presenterat dem som egna.
Han är otrevliga och visar misstro.
han svarar inte på direkt frågor, han svarar inte på frågor med ett relevant svar alls
Han vägrar prata med mig direkt ensam
Han är helt ointresserad av att möta mig på vägen, jag har försökt alla möjliga saker.
HR har varit inblandat utan resultat.
Detta är hans första chefs jobb och nu är vi på nivån att han inte svarar på direkta frågor
Han försöker få mig att ta betet och flippa offentligt, till och med folk runt omkring mig som läst. våran interaktion har reagerat.
Så jag klarar inte av att göra ett bra jobb längre,
Jag mår dåligt av det hela.
Han vill inte lösa det,
Hans chef anser att bara vi gör ärendet av allt så löser vi det hela....
Jag vet inte vad det ska lösa.
Han får mig att framstå som dålig på det jag gör,
Min karriär säger något annat,
Men jag har börjat tvivla på mig själv...

Till saken hör några saker,
Jag och min familj ska förmodligen flytta till en annan stad inom 1 år
Jag har bytt jobb lite för frekvent för att folk sak gilla det om jag söker ett nytt
Jag älskar mina kollegor, jag tycker om mitt jobb, jag är trygg på mitt jobb och jag kanske inte behöver byta jobb med flytt.
Jag har 2 dagar i månaden som krav att vara på plats.
Jag är trans och det är helt okay här,
Det är inget som man bara säger
Jag är trygg och jag vill inte byta jobb.

HR försöker hitta lösningar
Men jag vet inte om jag kommer palla vänta
Det har gått 6 månader och inget att han gör är något som går att handla direkt på.
Han är liksom små otrevlig, visar misstro osv men allt inom ramerna.

Det är rent utsagt en jäkla skit situation som jag inte veta vad jag ska göra med

Jävligt trist det du beskriver. Hoppas du har kraft att överleva din chef.

Ibland finns det små ordspråk från olika platser i världen.. ibland gör de nytta att tänka igenom dem och få energi för att klara stunden.

Några som jag kan skicka med:

Stora drakar lär sig flyga i motvind
Lycka består i att överkomma svårigheter

Kan också tycka att HR verkar vara väldigt veka i detta läget.
Och att din chefs chef inte fattar att om han är såhär med dig så är han säkert likadan i olika grad med andra.
Hoppas du har fört fram att dina idéer har stulits utan att du fått credd.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jäklar vad jag saknat att bara hoppa runt på sweclockers forum, har varit borta ett tag och vet inte om jag någonsin skrivit av mig men känner att jag behöver göra det.

Sorry för wall of text
Jag sitter i jävla skitsits med jobbet och det går utöver nästan hela livet.
Saken är att min chef tycker illa om mig och vill inte samarbeta med mig, vilket skapar extrem friktion.

Så för 1.5 år sen började jag ett nytt jobb som jag såg fram emot väldigt mycket,
Det var 15 k mer lön i månaden, jag skulle jobba med saker jag redan kunde inom intern IT som 365 och liknade men jag skulle också få lära mig jobba med IAC och utvecklas som tekniker.
Jag träffade en underbar rekryterar och underbar kollegor innan anställningen.
Något som var lite otydligt var att ingen av dessa var min nya chef,
När jag börjar träffar jag då denna nya människa som är min nya chef och jag tänkte jaja det går väl bra.
Han var här från London under ett par veckor när jag började och det var lite små saker som jag störde mig på från början som att vi sällan tog en lunch och helt klart inte middag.
Fine tänkte jag väl alla är vi olika och hans kanske vill ha sin fritid för sig själv, någonstans var det en varningsklocka för mig som ringde, men jag släppte det och gick vidare.
Då jag är ensam i Stockholm och min andra kollega sitter i London så ansåg jag att det vore smart att möta han med.
Här kom nästa röda flagga för mig,
Det var jag som drev igenom resan till London för att bygga team.
Under London resan så presenterade jag flera ideer och tankar om vad vi kunde göra för att förbättra den interna IT:en (det är något jag vart anställd för från det svenska hållet) och eftersom jag har x antal år av att bygga upp processer inom intern IT så kom det naturligt, allt var enligt min chef omöjligt att genomföra.
Här var det lite samma sak dock från 4 var jag själv i London (visserligen inte mig emot) men ändå.
Sen flöt väl allt på okay ett par månader till och när jag hade varit här i typ 1 år så började saker spåra helt.
Det var första gången min chef började påstå att jag inte sagt eller gjort saker jag har sagt och gjort.
Sen har det eskalerat det har nu hänt 3 gånger att han påstått det.
Han har ljugit för högst chefen om mig,
Han har tagit alla ideer från London och presenterat dem som egna.
Han är otrevliga och visar misstro.
han svarar inte på direkt frågor, han svarar inte på frågor med ett relevant svar alls
Han vägrar prata med mig direkt ensam
Han är helt ointresserad av att möta mig på vägen, jag har försökt alla möjliga saker.
HR har varit inblandat utan resultat.
Detta är hans första chefs jobb och nu är vi på nivån att han inte svarar på direkta frågor
Han försöker få mig att ta betet och flippa offentligt, till och med folk runt omkring mig som läst. våran interaktion har reagerat.
Så jag klarar inte av att göra ett bra jobb längre,
Jag mår dåligt av det hela.
Han vill inte lösa det,
Hans chef anser att bara vi gör ärendet av allt så löser vi det hela....
Jag vet inte vad det ska lösa.
Han får mig att framstå som dålig på det jag gör,
Min karriär säger något annat,
Men jag har börjat tvivla på mig själv...

Till saken hör några saker,
Jag och min familj ska förmodligen flytta till en annan stad inom 1 år
Jag har bytt jobb lite för frekvent för att folk sak gilla det om jag söker ett nytt
Jag älskar mina kollegor, jag tycker om mitt jobb, jag är trygg på mitt jobb och jag kanske inte behöver byta jobb med flytt.
Jag har 2 dagar i månaden som krav att vara på plats.
Jag är trans och det är helt okay här,
Det är inget som man bara säger
Jag är trygg och jag vill inte byta jobb.

HR försöker hitta lösningar
Men jag vet inte om jag kommer palla vänta
Det har gått 6 månader och inget att han gör är något som går att handla direkt på.
Han är liksom små otrevlig, visar misstro osv men allt inom ramerna.

Det är rent utsagt en jäkla skit situation som jag inte veta vad jag ska göra med

Fyfanken. Har nog inget att tillföra eg. Du verkar ju veta vilken väg du har att gå (HR) för en dialog med chefen ser lönlöst ut. Hoppas du orkar stå i det tills det förhoppningsvis blir bättre. Många styrkekramar!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Och där sket TVn ner sig efter bara 2 år. Precis lagom efter 2 år dessutom. SUCK.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Och där sket TVn ner sig efter bara 2 år. Precis lagom efter 2 år dessutom. SUCK.<Uppladdad bildlänk>

Reklamationsrätten gäller fortfarande. Hoppas du får hjälp snabbt!

Permalänk
Medlem

En del klagar på Klarna vid fakturaköp men Resurs ligger i en helt annan liga.
Horribel sida.

Får ibland avisering om att det finns en faktura, kanske hälften av gångerna.
Går in i appen och väljer att betala med kopplade kontot. Sedan skvalpar det runt i flera veckor utan att några pengar dras.
Betalar manuellt istället.
Får påminnelse i appen om obetald faktura flera veckor senare. Finns ingen faktura i app eller web.
Får brev om att det finns obetald faktura. Finns inget i app eller web.
Försöker hitta gamla fakturor, hittar inga. Kollar FAQ som har svar på frågan, men det alternativet finns inte på webben eller appen. "Översikt - historiska transaktioner" eller vad det står. Finns inget om historik eller annat där.
Finns "Utskick från banken", meddelanden. Det står bara "Tack för betalningen!", ingen info om vilken faktura eller annat.
Allmänt dålig svenska på sidan, stavfel, Google Translate.

Måste börja välja bort Resurs..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

En del klagar på Klarna vid fakturaköp men Resurs ligger i en helt annan liga.
Horribel sida.

Får ibland avisering om att det finns en faktura, kanske hälften av gångerna.
Går in i appen och väljer att betala med kopplade kontot. Sedan skvalpar det runt i flera veckor utan att några pengar dras.
Betalar manuellt istället.
Får påminnelse i appen om obetald faktura flera veckor senare. Finns ingen faktura i app eller web.
Får brev om att det finns obetald faktura. Finns inget i app eller web.
Försöker hitta gamla fakturor, hittar inga. Kollar FAQ som har svar på frågan, men det alternativet finns inte på webben eller appen. "Översikt - historiska transaktioner" eller vad det står. Finns inget om historik eller annat där.
Finns "Utskick från banken", meddelanden. Det står bara "Tack för betalningen!", ingen info om vilken faktura eller annat.
Allmänt dålig svenska på sidan, stavfel, Google Translate.

Måste börja välja bort Resurs..

Håller med. Jag har nyligen haft strul med det ena och andra som tar en massa tid.

Förr i tiden, folk fick fakturor och ibland hade svårt att betala. Det är supertrist om dessa.
Idag. Folk kan ha pengar och vill betala, men företaget som ska ta emot pengar har så mycket SBS hos sin ekonomiavdelning så de har problem att ta emot pengarna.

Jag gillar för övrigt Autogiro för vissa fakturor. Jag är inte helt säker på säkerheten kring dessa och det är en intressant fråga. Men för mig känns som att mindre fungerar med Autogiro och man ska göra betalningarna manuellt.

*edit*
Angående Autogiro så säg att man har det för bredbandet. Man betalar 300kr/månaden, rätt som det är så drar bredbandsbolaget t.ex. 50 000kr, går det igenom om pengar finns på kontot? Om man sedan får dra detta i rättsligt och krångla. Det borde som sagt vara spärr att man godkänner autogiro inom ett visst intervall.

*edit2*
Efter googling, det går att lägga på spärr på maxbelopp. Jag har typ bara autogiro kvar emot ett av sveriges kändaste försäkringsbolag, men bra att kolla upp vad för spärr som finns.

Permalänk
Medlem

Sj lägger ner pendeltågen Uppsala-Stockholm

Jag blir bara så trött på skiten, den sträckan är redan sjukt kass och överbelastad, kan inte tänka mig att det ska kunna bli bättre att det blir färre aktörer/tåg/avgångar…

Hur kan man inte gå plus att köra tåg på den mest restäta sträckan i ett lands järnvägsnät? Varför måste varje tåg gå plus? Hatar allt med dagens utveckling…