Permalänk
Medlem

105 grader på Ryzen 5600GT

Hej! Har köpt(från Inet) en dator och monterat till min 10åriga son efter lite rekommendationer här.
Ryzen 5600GT, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz
med ASUS Prime B550M-A
men utan dedikerat grafikkort då jag vill att grabben funderar på vad han vill ha och behöver och köpet ett efteråt då processorn har inbyggd GPU.

Tyckte att CPU temp va hög redan ifrån början. Alltså redan innan installation av Windows när jag va inne i bios. Där gick tempen upp till 60C redan då.

Jag har fått in windows 11 nu men utan nyckel(tänkte kolla här på nätet om jag kan få tag på en billig men inte gjort det än). Inte heller försökt hitta nya BIOS versioner eller drivrutiner men som jag har förstått det så sköter Windows update detta ganska automatiskt?

Installerade Minecraft igår men när jag drog igång spelet så la datorn av. Fläkten gick upp väldigt mycket innan så jag misstänkte att det va temperatur problem. När jag fått installerat Core Temp efteråt och drog igång Minecraft igen såg jag att tempen gick upp till 105C innan datorn la av igen.

Har monterat bort Kylaren till CPU(använder standard kylaren som följer med CPUn). Tyckte allt såg rätt ut. Kylpastan som var förmonterad på Kylaren hade smetat ut sig bra på processorn så såg inga direkta fel där.

Jag ställde in fläktarna i BIOS att gå på lite hårdare nu. Surfar runt och söker på Youtube och håller på att installera CINEBENCH för att testa lite med. Ibland går fläkten på väldigt hårt CPUn pendlar ifrån 50C till 75C vid surfning. kollar jag CPU användingen i taskmanagern vid 75C så står den på ynka 3-14%. CPUn(som alltså är integrerad i CUPN ligger på max 4%

Vad skall jag göra? Vad skall jag testa? Kan jag ha gjort något fel?
När jag kollat andra Youtube videos så skall standardfläkten funka rätt OK.
Snälla hjälp.

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassi och finns det fläktar som blåser in och ut luft ur det? Ett foto på hur det ser ut kan vara bra för att kunna se vad som behöver göras.

Även om CPU-fläkten ska räcka så kommer det inte fungera om den inte får luft att kyla med. Är det samma luft som bara snurrar runt inne i chassit så är det inte konstigt att det blir för varmt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vad är det för chassi och finns det fläktar som blåser in och ut luft ur det? Ett foto på hur det ser ut kan vara bra för att kunna se vad som behöver göras.

Även om CPU-fläkten ska räcka så kommer det inte fungera om den inte får luft att kyla med. Är det samma luft som bara snurrar runt inne i chassit så är det inte konstigt att det blir för varmt.

Detta chassi har jag:

https://www.inet.se/produkt/6905855/phanteks-eclipse-g300a-d-...

3st fläktar i fronten.
Moderkortet ligger på 25grader när CPUn ligger i 60 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Verkar ha 3404 så det kan jag testa att uppgradera 👍
Tror ni det gör stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrix82:

Detta chassi har jag:

https://www.inet.se/produkt/6905855/phanteks-eclipse-g300a-d-...

3st fläktar i fronten.
Moderkortet ligger på 25grader när CPUn ligger i 60 grader.

Kan vara bra lägga till en fläkt i bakkant som trycker ut luft också, blir lite bättre cirkulation så.

Skulle nog försöka montera om kylaren, inte säkert den sitter riktigt som den ska. Kan vara en idé göra rent och lägga ny pasta också som är lite bättre än den förapplicerade.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Viking

Har du testat Minecraft efter att du monterat om kylaren?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har du testat Minecraft efter att du monterat om kylaren?

Japp. Letade efter någon plastfilm på kylaren efter ett annat inlägg här med hittade ingen och kylpastan va täckt över hela processorn när jag monterade av den.

Såg verkligen till att skruva åt den hårt meb tror den sitter lika hårt nu.
Efter att jag ändrade fläktinställningarna i bios så går de på hårdare. Kunde köra igång minecraft men stängde av det snabbt då jag såg att cpun va uppe i 105 grader.

Cpun går ifrån 74grader och upp till 105 på typ 2-3 sekunder. Fläkten drar på 100% blås lver 75 grader tror jag.

Men jag har aldrig varit med om att tempen går upp på detta sätter. Borde ju vara förkonfigurerar att den inte skall göra det. Borde ju va så att det laggar i spelet i stället och att coun inte överhettas?

När jag överklockade datorer för lönge sedan så drog mabn ju upp volten så mycket att cpun gick varm men va ju omöjligt att göra det på std. Inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kan vara bra lägga till en fläkt i bakkant som trycker ut luft också, blir lite bättre cirkulation så.

Skulle nog försöka montera om kylaren, inte säkert den sitter riktigt som den ska. Kan vara en idé göra rent och lägga ny pasta också som är lite bättre än den förapplicerade.

Har ju redan monterat av kylaren en gång och satt på den igen. Ser på youtube där de testar std. Kylaren på olika benchmarks utan att cpun går över 90 grader. Jag kan ju inte ens få igång ett spel?

Cpu på 60grader i bios tycker jag låter konstigt dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrix82:

Har ju redan monterat av kylaren en gång och satt på den igen. Ser på youtube där de testar std. Kylaren på olika benchmarks utan att cpun går över 90 grader. Jag kan ju inte ens få igång ett spel?

Cpu på 60grader i bios tycker jag låter konstigt dessutom.

Så varm ska den inte vara i idle, därför jag säger att kylaren kanske inte riktigt sitter som den ska. Skulle prova göra en CMOS reset också för att kolla så det inte blivit några underliga inställningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Så varm ska den inte vara i idle, därför jag säger att kylaren kanske inte riktigt sitter som den ska. Skulle prova göra en CMOS reset också för att kolla så det inte blivit några underliga inställningar.

Hur gör man det?

Permalänk
Snusfri

Låter dels som att kylaren inte sitter riktigt rätt och/eller att något är knas i BIOS så moderkortet drar på med på tok för mycket VCORE.

Kolla med CPU-Z hur mycket VCORE är på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrix82:

Hur gör man det?

I BIOS väljer du "Load optimised defaults" eller liknande

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Låter dels som att kylaren inte sitter riktigt rätt och/eller att något är knas i BIOS så moderkortet drar på med på tok för mycket VCORE.

Kolla med CPU-Z hur mycket VCORE är på.

Såhär ser det ut när jag startar upp datorn i BIOS:

1.552V. Är inte det väldigt högt? Ändras den efter ett tag? Detta är ju bara i bios?

Permalänk
Medlem

flasha till : 3607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrix82:

Såhär ser det ut när jag startar upp datorn i BIOS:

<Uppladdad bildlänk>

1.552V

Är nog bra att börja med uppdatera BIOS (om datorn är stabil nog så länge du inte pushar den) ...

Sen skulle jag kolla vad du kan välja för snällare alternativ där uppe till höger på EZ system tuning istället för Asus Optimal. (typ default eller standard eller vad det nu kan vara)
Verkar som det alternativet krämar på för mycket ström?
(fast det känns ändå som den blir onaturligt varmt så man undrar om det ändå är nått konstigt med monteringen också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är nog bra att börja med uppdatera BIOS (om datorn är stabil nog så länge du inte pushar den) ...

Sen skulle jag kolla vad du kan välja för snällare alternativ där uppe till höger på EZ system tuning istället för Asus Optimal. (typ default eller standard eller vad det nu kan vara)
Verkar som det alternativet krämar på för mycket ström?
(fast det känns ändå som den blir onaturligt varmt så man undrar om det ändå är nått konstigt med monteringen också)

Ja ursäkta det va en gammal bild innan jag ändrade till Normal. Så det är normal som jag kör på.(uppdaterade bilden nu )

Håller med att det kändes verkligen som att det var monteringen(det hade ju varit fördelaktigt om det var det då det skulle vara lätt att åtgärda) som strular men tog av och gjorde exakt samma som första gången. Skruvar åt skruvarna så hårt som jag bara kan nu.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Henrix82:

Såhär ser det ut när jag startar upp datorn i BIOS:

<Uppladdad bildlänk>

1.552V. Är inte det väldigt högt? Ändras den efter ett tag? Detta är ju bara i bios?

1.552v är väldigt högt, bör ligga som max 1.35v.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Börja med att återställa UEFI, CMOS-reset. Du har hög V.
Har du tagit av plastskyddet som sitter på CPU-kylaren?

Om du bor i Stockholm kan jag komma förbi och titta

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Börja med att återställa UEFI, CMOS-reset. Du har hög V.
Har du tagit av plastskyddet som sitter på CPU-kylaren?

Om du bor i Stockholm kan jag komma förbi och titta

Skall testa coms reset lite senare. Hur återställer man UEFI?

Läste om plastskydd i en annan tråd men såg inget på standardkylaren och inte sett på youtube eller läst i forum att detta skulle finnas på std. Kylaren som kom med processorn. När jag demonterade den såg det också väldigt fint utsmetad kylpasta på processorn(detta var bara förkletat på kylaren innan) så det säger mig att det inte borde ha varit en plastfil på sedan innan?

Men demonterar den gärna igen om någon kan visa hur denna plastfilmen ser ut så att jag letar rätt sak.

En annan fundering.
Det är la moderkortet som bestämmer V på cpu. Någon som har samma moderkort och haft samma problem?

Permalänk
Moderator
Moderator

@Henrix82 eftersom det visas på din skärmdump bör du även, när du löst temperaturproblemet, ändra inställningen för D.O.C.P. från "disabled" till "enabled". Dina minnen går just nu i betydligt lägre hastighet än vad de klarar av, vilket drar ner datorns prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CONS reset löste problemet. Vcore nere på 1,35 👍
Och tack för tipset med D.O.C.P!