Apple godkänner PC-emulator för Iphone och Ipad

Permalänk
Melding Plague

Apple godkänner PC-emulator för Iphone och Ipad

Windows 11 på Ipad? Snarare Windows XP.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå snabbare att köra kod som är kompilerad i förväg än att kompilera samtidigt som det ska köras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Borde det inte gå snabbare att köra kod som är kompilerad i förväg än att kompilera samtidigt som det ska köras?

Nej, för då måste den nya koden köras som script och översättas till maskinkod vid varje körning (något förenklat)

De nya plattformarnas programvara finns inte i appen som laddas ner

Permalänk

Jag äger en iPad med M4. Det jag skulle emulera är macOs. Windows ser jag inget behov av, då jag kan fjärrstyra dessa datorer eller så har jag med mig en pc.
Det speciella i Applevärlden är att lägga ut pengar på Applehårdvara, för windows linux, så kan man använda t.ex Microsoft Azure.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att just-in-time-kompilering inte tillåts av Apple?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur kommer det sig att just-in-time-kompilering inte tillåts av Apple?

Av säkerhetsskäl
https://developer.apple.com/documentation/browserenginekit/pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Borde det inte gå snabbare att köra kod som är kompilerad i förväg än att kompilera samtidigt som det ska köras?

Skrivet av medbor:

Nej, för då måste den nya koden köras som script och översättas till maskinkod vid varje körning (något förenklat)

De nya plattformarnas programvara finns inte i appen som laddas ner

Mm, vad gäller en emulator för andra arkitekturer så är ju inte alternativet att ha en ARM64-version av *användarens* programvara på förhand.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Commander Keen och Ultima Underworld i soffan. Vilken tid vi lever i!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur kommer det sig att just-in-time-kompilering inte tillåts av Apple?

Nu blir det förvirrande...

Swec skriver:
Den som gnuggar händerna åt tanken på att äntligen kunna köra Windows 11 på Ipad bör dock vara medveten om att versionen av UTM SE som finns på App store inte använder just-in-time-kompilering (JIT), eftersom Apple inte godkänner det.

Samtidigt i Rågren´s länk så ger Apple råd till hur man skall hantera och skriva för JIT.

Om nu Apple inte skulle tillåta JIT, vad är då meningen med att Apple ger råd om hur man skall skriva kod så JIT blir säkert.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mm, vad gäller en emulator för andra arkitekturer så är ju inte alternativet att ha en ARM64-version av *användarens* programvara på förhand.

Tack, nu förstår jag. För om programvaran hade varit förkompilerad hade det inte behövts någon emulator.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Nu blir det förvirrande...

Swec skriver:
Den som gnuggar händerna åt tanken på att äntligen kunna köra Windows 11 på Ipad bör dock vara medveten om att versionen av UTM SE som finns på App store inte använder just-in-time-kompilering (JIT), eftersom Apple inte godkänner det.

Samtidigt i Rågren´s länk så ger Apple råd till hur man skall hantera och skriva för JIT.

Om nu Apple inte skulle tillåta JIT, vad är då meningen med att Apple ger råd om hur man skall skriva kod så JIT blir säkert.

Råden finns för webbläsare, där EU tvingat Apple att släppa in alternativa motorer men samtidigt kräver dem på att hålla säkerheten uppe för användare. Webben är så tungrodd numera att JIT är ett krav.
Ingen kräver dock (ännu?) av Apple att de låter vad som helst gå i en JIT. Apple har heller inte traditionellt sett tillåtit iOS-program att i runtime hämta icke-validerad kod och exekvera den.

Allt som allt kan man väl säga att världen är lite mer komplex än ”EU stygg” eller ”Apple stygg”: det här fyller seriösa säkerhetssyften - men det hindrar inte att det också är sant att Apple i många fall använder säkerhet som ursäkt för att skydda sina intressen på ett konkurrensfientligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Råden finns för webbläsare, där EU tvingat Apple att släppa in alternativa motorer men samtidigt kräver dem på att hålla säkerheten uppe för användare. Webben är så tungrodd numera att JIT är ett krav.
Ingen kräver dock (ännu?) av Apple att de låter vad som helst gå i en JIT. Apple har heller inte traditionellt sett tillåtit iOS-program att i runtime hämta icke-validerad kod och exekvera den.

Allt som allt kan man väl säga att världen är lite mer komplex än ”EU stygg” eller ”Apple stygg”: det här fyller seriösa säkerhetssyften - men det hindrar inte att det också är sant att Apple i många fall använder säkerhet som ursäkt för att skydda sina intressen på ett konkurrensfientligt sätt.

Fast i det här fallet med webbläsarmotor, så gör apple allt de kan för att försvåra för t.ex. firefox, med en massa extrema krav, vilket då gör att ha firefox med egen motor, väldigt dyrt. (t.ex.)

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Fast i det här fallet med webbläsarmotor, så gör apple allt de kan för att försvåra för t.ex. firefox, med en massa extrema krav, vilket då gör att ha firefox med egen motor, väldigt dyrt. (t.ex.)

Som jag skrev: det är ingen tvekan om att Apple också missbrukar säkerhetsargumentet. Men faktum är å andra sidan också att säkerheten och svårigheten att av misstag förstöra en enhet mjukvarumässigt är ett av huvudargumenten för nerlåsta enheter i stil med iPhone och iPad:
Jag vill inte ha en telefon som är det minsta instabil i sin grundläggande funktionalitet. Jag vill att det ska krävas någon med statsaktörsbudget eller mer för att knäcka min telefon. Jag vill att svärfar ska ha tillgång till en dator som inte ens han kan förstöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nu blir det förvirrande...

Har kört med JIT påslaget i UTM på en iPad Pro M1, så i Developer Mode så finns inte dessa begränsningar?

https://faq.altstore.io/how-to-use-altstore/altjit

Sen har jag full förståelse för att Apple via göra App Store så säkert som möjligt för vanliga användare.

Själv försöker jag däremot alltid göra det omöjliga möjligt. Brinner för Proof-of-Concepts. Jag vet redan att Windows 11 går att köra på iPad

På ett mer teknikorienterat forum, så hade en guide för hur man kör UTM med JIT på iPad passat fint

Permalänk
Skrivet av walkir:

Har kört med JIT påslaget i UTM på en iPad Pro M1, så i Developer Mode så finns inte dessa begränsningar?

Exakt: för eget bruk kan du skriva i princip vad tusan du vill (eller plocka upp någons FLOSS-projekt), men vill du publicera en app behöver du uppfylla Apples regler för App Store eller, nu på senare tid, för att bli notariserad.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Har kört med JIT påslaget i UTM på en iPad Pro M1, … Developer Mode …

… göra det omöjliga möjligt. Brinner för Proof-of-Concepts. … Windows 11 går att köra på iPad

På ett mer teknikorienterat forum, så hade en guide för hur man kör UTM med JIT på iPad passat fint

Yes please! Skapa gärna en tråd här eller nått. Vore mycket intressant.

Hur bra rullar Win11:an på M1’an?
Några viktiga begränsningar?

Permalänk

Om jag fattat rätt så är appen godkänd för Altstore, men inte för Apple egna AppStore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Om jag fattat rätt så är appen godkänd för Altstore, men inte för Apple egna AppStore?

https://apps.apple.com/us/app/utm-se-retro-pc-emulator/id1564... (från källartikeln)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Om jag fattat rätt så är appen godkänd för Altstore, men inte för Apple egna AppStore?

Nej, du kan ladda hem den från vanliga AppStore.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Råden finns för webbläsare, där EU tvingat Apple att släppa in alternativa motorer men samtidigt kräver dem på att hålla säkerheten uppe för användare. Webben är så tungrodd numera att JIT är ett krav.
Ingen kräver dock (ännu?) av Apple att de låter vad som helst gå i en JIT. Apple har heller inte traditionellt sett tillåtit iOS-program att i runtime hämta icke-validerad kod och exekvera den.

Allt som allt kan man väl säga att världen är lite mer komplex än ”EU stygg” eller ”Apple stygg”: det här fyller seriösa säkerhetssyften - men det hindrar inte att det också är sant att Apple i många fall använder säkerhet som ursäkt för att skydda sina intressen på ett konkurrensfientligt sätt.

Sant!

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som jag skrev: det är ingen tvekan om att Apple också missbrukar säkerhetsargumentet. Men faktum är å andra sidan också att säkerheten och svårigheten att av misstag förstöra en enhet mjukvarumässigt är ett av huvudargumenten för nerlåsta enheter i stil med iPhone och iPad:
Jag vill inte ha en telefon som är det minsta instabil i sin grundläggande funktionalitet. Jag vill att det ska krävas någon med statsaktörsbudget eller mer för att knäcka min telefon. Jag vill att svärfar ska ha tillgång till en dator som inte ens han kan förstöra.

Det utiopian har vi nära på haft, men är inte vad marknaden (kunder) eftersträvar.

Telefon

Dator

Så länge boot, operativsystem och grundläggande applikationer låg i ROM så var det nära på omöjligt att förstöra något, undantaget då att man inte slog sönder enheten. Till det senare så finns drulleförsäkring.

Vill du ha en säker och krypterad mobil, då är nog denna det närmaste du kan komma icke statsfinansierad säkerhet. den senare hade säkert staten avlyssnat

Säljes billigt, bara 2,499.00 kr. Inkl. moms

Min poäng är att man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar, man måste välja... Säkerhet eller användbarhet...
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!