Telia Play Box med USB kopplad Hårddisk.

Permalänk

Telia Play Box med USB kopplad Hårddisk.

Har ett Telia abonnemang med "Telia Play Box".
Med fjärrkontrollen kan jag navigera i de olika kanalerna och se på live TV och gamla redan visade program.
Detta fungerar utmärkt.
Det jag vill aktivera är att kunna spela in program på en hårddisk.
Jag har kommit så lång att jag har anslutit en HD till Boxens USB kontakt.
Har formaterat HD med menyval: Mitt konto/Systeminställningar/Enhetsinställningar/Lagring/USB-enhet(ASMT) 491GB
Problemet är att jag inte hittar hur man gör för att spara program/filmer på HD.
Enligt Gemeni ska man kunna spela in program med Telias box med HD och även på min box utan inbyggd HD men med med extern HD.

Någon som har idéer?
/Christer

Permalänk
Skrivet av Christer_Snatra:

Har ett Telia abonnemang med "Telia Play Box".
Med fjärrkontrollen kan jag navigera i de olika kanalerna och se på live TV och gamla redan visade program.
Detta fungerar utmärkt.
Det jag vill aktivera är att kunna spela in program på en hårddisk.
Jag har kommit så lång att jag har anslutit en HD till Boxens USB kontakt.
Har formaterat HD med menyval: Mitt konto/Systeminställningar/Enhetsinställningar/Lagring/USB-enhet(ASMT) 491GB
Problemet är att jag inte hittar hur man gör för att spara program/filmer på HD.
Enligt Gemeni ska man kunna spela in program med Telias box med HD och även på min box utan inbyggd HD men med med extern HD.

Någon som har idéer?
/Christer

är det Telia Arris boxen?
isf stödjer bara inspelning till den officiella arris hårddisken som kunde köpas till boxen men som telia slutat sälja för många år sedan.

ta reda på exakt vilken box det är och återkom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

är det Telia Arris boxen?
isf stödjer bara inspelning till den officiella arris hårddisken som kunde köpas till boxen men som telia slutat sälja för många år sedan.

ta reda på exakt vilken box det är och återkom.

Boxen heter DV8919X.
Se bifogde bilder.

/Christer

Permalänk
Medlem

Menar du att ingenting händer när du trycker på den röda REC-knappen på fjärrkontrollen när du är i TV-guiden eller kollar live?
Vet inte om du råkat ut för samma problem som jag hade för några veckor sedan då jag inte kunde spela in någonting. Ringde till supporten som installerade om boxen med en annan programvara, för den jag hade installerad hade inte valet att formatera hårddisken längre i menyerna, men jag hade alla inspelade program kvar och kunde titta på dem. Jag har den runda Arris-hårddisken

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Menar du att ingenting händer när du trycker på den röda REC-knappen på fjärrkontrollen när du är i TV-guiden eller kollar live?
Vet inte om du råkat ut för samma problem som jag hade för några veckor sedan då jag inte kunde spela in någonting. Ringde till supporten som installerade om boxen med en annan programvara, för den jag hade installerad hade inte valet att formatera hårddisken längre i menyerna, men jag hade alla inspelade program kvar och kunde titta på dem. Jag har den runda Arris-hårddisken

Jag har ingen REC knapp på min fjärr!
Enligt Rouge of Darknes så kan man inte beställa Arris boxen längre.
Det stämmer om man går in på Telias hemsida.
Däremot kan man köpa fjärr till Arris boxen. Den har dock inte heller någon REC knapp.
Var det länge sedan du köpte Arris boxen?

/Christer

Permalänk
Skrivet av Christer_Snatra:

Jag har ingen REC knapp på min fjärr!
Enligt Rouge of Darknes så kan man inte beställa Arris boxen längre.
Det stämmer om man går in på Telias hemsida.
Däremot kan man köpa fjärr till Arris boxen. Den har dock inte heller någon REC knapp.
Var det länge sedan du köpte Arris boxen?

/Christer

du har inte arris boxen den jag tänkte på är denna du har någon nyare box som jag inte vet vad som gäller med.

sökte lite och hittade detta.

Citat:

Vad hände med appen spela in?

Med Appen Spela in kunde du som hade en inspelningsbar tv-box från Telia via din mobil spela in program. Du kunde se vad som visades i tv i tv-guiden och sedan välja vilka program du ville spela in. Appen Spela in stängdes ner den 31 mars 2022 på grund av kraftigt minskat användande.

Tekniken och tittarvanorna utvecklas ständigt. För närvarande erbjuder inte Telia någon ny inspelningsbar tv-box. Har du en inspelningsbar hårddisk på din digital-tv box kan du fortsätta använda den med din fjärrkontroll för att spela in program. Du kan alltid se många program när det passar dig via streamingtjänsternas utbud och kanalernas Play-bibliotek.

såä verkar som att du är shit out of luck och appen att spela in på dem är borttagen sedan 2022.

dock är det ju för modellen med hårddisk och gissar att modellen utan den aldrig äns haft funktionerna för det installerade eller knapparna för det på fjärrkontrollen.

verkar ju dock vara en android box så kanske finns någon 3e part app till den för ändamålet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christer_Snatra:

Jag har ingen REC knapp på min fjärr!
Enligt Rouge of Darknes så kan man inte beställa Arris boxen längre.
Det stämmer om man går in på Telias hemsida.
Däremot kan man köpa fjärr till Arris boxen. Den har dock inte heller någon REC knapp.
Var det länge sedan du köpte Arris boxen?

/Christer

Asch då. Ja det var länge sen, tror det är en 7-8 år sen vår BRF gick över till telia. Menar du den här fjärrkontrollen som går att köpa? https://www.telia.se/tv/tillbehor/fjarrkontroll-arris-4302-oc... det är den jag har.

Den röda knappen i mitten mellan program- och volymknapparna är REC-knappen, men det är ju inte givet att den fungerar med din box.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Asch då. Ja det var länge sen, tror det är en 7-8 år sen vår BRF gick över till telia. Menar du den här fjärrkontrollen som går att köpa? https://www.telia.se/tv/tillbehor/fjarrkontroll-arris-4302-oc... det är den jag har.

Den röda knappen i mitten mellan program- och volymknapparna är REC-knappen, men det är ju inte givet att den fungerar med din box.

fel fjärrkontroll.

Den där är till arris pucken som han inte har utan en nyare android box de nu mer kör istället så den där kommer troligen inte att fungera.

boxen han har är DV8919X vilket verkar vara https://www.telia.se/tv/tillbehor/telia-play-hub vilket jag iaf gissar inte är kompatibel med fjärrkontrollen till gamla arris boxen iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Asch då. Ja det var länge sen, tror det är en 7-8 år sen vår BRF gick över till telia. Menar du den här fjärrkontrollen som går att köpa? https://www.telia.se/tv/tillbehor/fjarrkontroll-arris-4302-oc... det är den jag har.

Den röda knappen i mitten mellan program- och volymknapparna är REC-knappen, men det är ju inte givet att den fungerar med din box.

Tack för tipset.
Det kan vara så att den fjärren med rec fungerar med min box eftersom F/W i min box möjliggör formatering av extern HD.
Funderar på att köpa den och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christer_Snatra:

Boxen heter DV8919X.
Se bifogde bilder.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

/Christer

SDMC Telia Play Hub som den heter hos Telia supportar inte inspelning.
Den kan spela upp från USB media som är formaterade med exFAT, NTFS supportas inte.

Detta är en Android TV box med en speciell Telia launcher installerad (se.telia.androidtv.launcher).
Så länge man är kund hos Telia fungerar den som vilken Android TV box som helst.
Slutar man vara kund så måste man byta launcher eftersom den kräver inloggning till Telia Play.
Den kör samma Telia app som finns till Google TV m.fl.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W