Snabbkoll: Spelar du med eller utan ray tracing?

Permalänk
Medlem

Beror på, i wow körde jag med det påslaget, men i andra spel så som cyberpunk när jag hade mitt RTX 3080 så körde jag med det avslaget då det antingen va på tok för låg FPS i 1440p eller artifakter i samband med DLSS och för min del så förstörde båda spelupplevelsen på tok för mycket.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ibland, beror på hur mycket fpsen sjunker

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Nej men kommer att göra det när hårdvaran klarar av 144 fps utan uppskalning och frame gen i min dåvarande skärms upplösning.

Permalänk
Medlem

Så ofta jag kan, aka aldrig då jag inte har något kort som stöder det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

I de flesta fall "på". Är lite av en grafik-godis-nörd. Men med det sagt så varierar det ändå från spel till spel. Diablo IV t.ex får en så vansinnigt hög fps-drop med RT på. Även med lägsta inställningar. Så där får det vara av. Sen finns det ju väldigt få AAA spel med "full" pathtracing raytracing överhuvudtaget. Är väl i princip bara Cyberpunk och Alan Wake 2 (där det senare ser väldigt mycket bättre ut). Men för att få dessa att lira med respektabel FPS så krävs ju uppskalning av upplösning, dubblering/syntetiska frames, Ray Reconstruction. Allt detta resulterar i mycket artifakter.
Minecraft däremot ser helt fantastiskt ut med raytracing, och jag kan knappt tänka mig att spela det utan längre
(jag spelar med ett 4090)

Permalänk
Medlem

Med nuvarande grafikkort är det typ omöjligt. Men körde inte med det igång när jag hade bättre grejer, tillförde för lite för att vara värt prestandan. Men det lär ändras på i framtida spel och hårdvara antar att de kommer ikapp och listar ut hur de kan göra RT effektivare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig RT den dagen man kan köra 144hz 1440p utan FSR/DLSS på både Nvidia och AMD. Fram till dess blir det ingenting. Prioriterar frames före ögongodis.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Har bara ett 1070

Permalänk
Medlem

Med på PS5an. Av på datorn, för den har inte något RT stöd.

Permalänk
Medlem

Trodde det hette strålspårning/stigspårning.

Kör det mest när jag "spelar" Cyberpunk, d.v.s. utforskar staden utan något egentligt mål. Kör med FSR3-modden och DLSS vilket ger acceptabel prestanda även på ett 3060 Ti (om man spelar det som en walking simulator, åtminstone).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Beror på spelet.

Om RT gör min FPS ospelbar så är det en no go. Om RT knappt gör någon skillnad på eller av så blir det av.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft möjligheten så kanske.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kan inte ens spela strategispel med lägre än 70-80 fps nuförtiden, så jag har inte hittat något spel där det känts värt att ha det på mer än för en titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Mitt 1080 säger nej

Våra 1080 sjunger nej tillsammans i kanon.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

De flesta spelen jag spelar har inte ens någon form av raytracing-implementation.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Fan, jag t.o.m köper spelen specifikt för att dom har pathtracing. Alan Wake 2 är visserligen ett mycket bra spel, men jag skulle inte köpt det om det inte var för grafiken, jättekul att se vad de bästa kan leverera. Black Myth Wukong kommer jag också skaffa, pathtracing skall uppmuntras.

Så jag spelar med RT

Permalänk

Använder amd kort vilket blir att jag slår av det för få hög fps istället.

Men vissa spel som typ resident evil 2,3 och 4 är det på

Tycker i just dom spelen det inte gör väldans mycket. Cyberpunk är snyggt som f.a.n men förlusten av fps vilket blir ospelbart

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Beror på spelet.

Yep borde ha varit ett val^^

Permalänk
Medlem

RT är på frammarsch men jag tycker det är lite för tidigt än. Två-tre grafikkortsgenerationer till så börjar det nog kännas mer aktuellt.

Permalänk
Medlem

Av tyvärr. 7900xtx är alldeles för klen för RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

RT är på frammarsch men jag tycker det är lite för tidigt än. Två-tre grafikkortsgenerationer till så börjar det nog kännas mer aktuellt.

This. Hoppas på en-två generationer till snarare än två-tre... men ja.

Permalänk
Medlem

Har bara ett rtx3060 så kör oftast utan

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Varför finns det inte fler alternativ??
Typ "Oftast med" samt "Oftast utan"?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Spelar alltid med max raytracing om spelet har det, men jag väljer att också bara köpa och spela de spel som jag bedömer att min nuvarande hårdvara klarar av. Det lockar mig t ex inte att uppgradera i förtid bara för att kunna spela med pathtracing t ex.

Konsekvensen blir iofs att det kan drabba spel jag har tillgängliga ändå. T ex fick jag lägga Hellblade: Senua´s Sacrifice åt sidan när det fick raytracing i en patch innan jag hade spelat det, likaså slutade jag spela The Witcher 3 som jag höll på med när nyheten att det skulle få raytracing kom. Control fick jag gratis på Epic. Alla de spelen fick vänta, men att vänta är inga problem; det finns massvis med andra spel.

Permalänk
Medlem

❌ RTX Off
✅ FPS On

Permalänk
Medlem

Tycker inte det ser speciellt mkt snyggare ut i de flesta spel - jämfört med vad det kostar i prestanda.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ray tracing i spel blir allt mer populärt. Har du det igång när du spelar?

Läs hela artikeln här

Då forumet verkar vara 70% amd och 30% nvidia så känns resultatet rätt logiskt.

Vissa spel går dock inte spela utan path tracing, cyberpunk ser helt åt skogen ut utan. Typ 50% av alla skuggor i världen slutar existera utan path tracing. Inte ens raytracing kan rädda spelet.

Sedan känns ju Pollen helt värdelös när folk med 750ti kan rösta. Den borde vara ämnad för de som har ett kort som klarar av åtminstone vanlig RT.

Permalänk
Medlem

Kan mitt 6950XT ens rendera det? Äger jag någon titel med stöd för det? Control, typ. Kör det om 10 år då det blivit standard och instegskorten klarar det, men i nuet är det en rungande nej.

Permalänk
Medlem

Bara med Doom eternal. Min 2060S can annars inte hantera RT särskilt väl. Lär dock använda det mer dagen jag uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alltid om det går.
Ögongodis före FPS alla dagar i veckan, om det inte sänker prestandan till under 30fps.

Med tanke på att jag aldrig spelar några generiska Run'n'Gun som CoD, BF eller liknande så.

+1

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia