Google Gemini läser dina dokument utan tillåtelse

Permalänk
Melding Plague

Google Gemini läser dina dokument utan tillåtelse

AI-hjälpredan Gemini läser igenom dina filer i Google Drive, oavsett om du bett om det eller inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken framtid vi går till mötes. Jag känner att den här typen av nyheter numera är vardag.

Nu kanske jag är för ung (drygt 30 år gammal), men visst är det så att bolag idag tar sig vansinnigt mycket större friheter runt dig och din integritet?
"Använd inte tjänsten då" - jo, visst. Men det blir inte rätt för att man slutar använda tjänsten...

Permalänk
Medlem

The enshittification must continue, som det verkar.

Permalänk
Medlem

Alltså normalt sett har jag inte allt för stort problem med var ai tar data ifrån, men det är enormt skillnad på publikt publicerad material och privata dokument. Aldrig jag skulle använda mig av google docs/drive eller något annat online för viktiga saker.

Permalänk
Medlem

varför är folk fortfarande såpass naiva att tro bara för att dom säger något så är det så dom agerar?... handling > ord. sluta vara naiva :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nyhet:

AI-hjälpredan Gemini läser igenom dina filer i Google Drive, oavsett om du bett om det eller inte.

Läs hela artikeln här

Tänker att detta är väl inget nytt med Google, exempelvis Gmail-innehåll har väl alltid skannats för en myriad av anledningar; allt från virus- och spamskydd, till att förbättra deras algoritmer och språkmodeller.

Även Google Drive har ju länge skannats av, dels för att känna igen ansikten och andra saker i kombination med deras Photos-tjänst, men även för att upptäcka upphovsrättsskyddat material vid delning av publikt tillgängliga länkar.

Har inte lika stor koll på Microsoft, men rätt säker på att allt innehåll i OneDrive skannas på liknande vis. Åtminstone virusskanning och foton då de också tillhandahåller säker plattform och en foto-tjänst som kan auto generera album med mer. Skulle inte förvåna mig om textbaserat innehåll skannas för att förbättra diverse sök- och språkfunktioner också.

Kort sagt är jag inte det minsta förvånad om Google och allehanda andra företag med AI-tjänster läser innehållet i övriga tjänsteutbudet som är kopplat med konto man har hos dem. Rent krasst tar jag det för givet vid denna punkt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem

Google tar sig friheter att göra vad de vill med din data och spåra dig överallt, men fy på dig om du skulle använda adblock på YouTube.

Permalänk
Medlem

"Gemini i Drive för Workspace-användare lanserades i slutet av juni och troligtvis kommer Google att fortsätta göra justeringar på AI-hjälpredan för att säkerställa att dina dokument, filer och annan data inte granskas i onödan."

🤫😉

Permalänk
Medlem

Alla Googles tjänster är ju sammankopplade med varandra inkluderat deras AI, så detta var inte direkt oväntat.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Google skapar en ond tvilling åt alla som snart tar över liven åt folk.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Google tar sig friheter att göra vad de vill med din data och spåra dig överallt, men fy på dig om du skulle använda adblock på YouTube.

Du menar med deras* data

(* Står säker nåt sånt i den långa texten man klickade Accept på en gång i tiden)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Pod men inte iPod

Skrivet av Fenrisulvfan:

Google skapar en ond tvilling åt alla som snart tar över liven åt folk.

Boken och filmen finns redan!
Body Snatchers

Permalänk
Medlem

Problemet är inte i att Google gör det här. Problemet är att användare använder tjänster från Google, i tron om att deras data är säker eller privat.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Problemet är inte i att Google gör det här. Problemet är att användare använder tjänster från Google, i tron om att deras data är säker eller privat.

Tröttnar aldrig folk på att gnälla på Google?

Hur säkert och privat är operativsystemet i din dator, surfplatta, mobil, smart-tv, bil etc? Eller programmen, apparna och tjänsterna du använder? Om du t.ex. inte ändrar flertalet inställningar i Windows så samlar Microsoft in enorma mängder information om dig och vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Tröttnar aldrig folk på att gnälla på Google?

Hur säkert och privat är operativsystemet i din dator, surfplatta, mobil, smart-tv, bil etc? Eller programmen, apparna och tjänsterna du använder? Om du t.ex. inte ändrar flertalet inställningar i Windows så samlar Microsoft in enorma mängder information om dig och vad du gör.

Vad ska du göra åt det?

Det går såklart, men att lägga energi på att lira Linux, egenhosta Nextcloud och egen mailserver är lite över gemene Svenssons kunskapsnivå...

Du kan ju inte ens köpa en bil idag som inte är integrerat med Google, för konsumenterna vill ha det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad ska du göra åt det?

Det går såklart, men att lägga energi på att lira Linux, egenhosta Nextcloud och egen mailserver är lite över gemene Svenssons kunskapsnivå...

Du kan ju inte ens köpa en bil idag som inte är integrerat med Google, för konsumenterna vill ha det

Ingenting, då jag inte har några problem med Google.

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad om någon blir förvånad av detta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Tröttnar aldrig folk på att gnälla på Google?

Hur säkert och privat är operativsystemet i din dator, surfplatta, mobil, smart-tv, bil etc? Eller programmen, apparna och tjänsterna du använder? Om du t.ex. inte ändrar flertalet inställningar i Windows så samlar Microsoft in enorma mängder information om dig och vad du gör.

Whataboutism. Att Microsoft gör skit är inte ett försvar för att Google gör (än värre) skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Whataboutism. Att Microsoft gör skit är inte ett försvar för att Google gör (än värre) skit.

Jag har personligen inga problem med Google. Har stängt av allt man kan stänga av i form av vilken information och hur mycket av den som Google kan spara om mig.

Permalänk
Sötast

Är så trött på att läsa sånt här. Är så trött på att reaktionen när folk frågar mig varför jag selfhostar eller kör en degoogled telefon....

Jag är INTE paranoid eller tror att företag vill spåra just mig.
Jag är bara så fruktansvärt trött på att hela världen vet att alla IT-bolag sparar ALL information om ALLA människor och att det är HELT OK!

"Men vadå, vad gör det att de sparar det? Du har väl inte ont av det?"

Varför blev det normalt att undra varför folk inte vill bli spårade? Varför blev det normalt att säga "Det här visste vi redan"?

Fan vad tragiskt det är.

Permalänk
Medlem

Vad de kostar dem att göra fel (om de bli påkommna) mot vad de vinner på att göra fel är det stora problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är så trött på att läsa sånt här. Är så trött på att reaktionen när folk frågar mig varför jag selfhostar eller kör en degoogled telefon....

Jag är INTE paranoid eller tror att företag vill spåra just mig.
Jag är bara så fruktansvärt trött på att hela världen vet att alla IT-bolag sparar ALL information om ALLA människor och att det är HELT OK!

"Men vadå, vad gör det att de sparar det? Du har väl inte ont av det?"

Varför blev det normalt att undra varför folk inte vill bli spårade? Varför blev det normalt att säga "Det här visste vi redan"?

Fan vad tragiskt det är.

fast vad är det negativa rent konkret att google samlar in data när du använder deras tjänster egentligen? Neutral fråga till dig.

Jag själv ser det som en del av tjänsten. Jag vill ha google, gmaps och gmail. Tycker det funkar så bra, samt är gratis för mig på användarsidan. Min kostnad är att dem använder viss användardata jag genererar. Det är en okej deal. Jämfört med fb och linkedin eller för den delen sweclockers där reklam finaniserar merparten men datan ändå används.

Ja, jag är googlefanboy för att vara transparent. Men aldrig hört något konkret emot dem.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Ja, jag är googlefanboy för att vara transparent. Men aldrig hört något konkret emot dem.

Tycker du summerade det rätt bra där

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tänker att detta är väl inget nytt med Google, exempelvis Gmail-innehåll har väl alltid skannats för en myriad av anledningar; allt från virus- och spamskydd, till att förbättra deras algoritmer och språkmodeller.

Även Google Drive har ju länge skannats av, dels för att känna igen ansikten och andra saker i kombination med deras Photos-tjänst, men även för att upptäcka upphovsrättsskyddat material vid delning av publikt tillgängliga länkar.

Har inte lika stor koll på Microsoft, men rätt säker på att allt innehåll i OneDrive skannas på liknande vis. Åtminstone virusskanning och foton då de också tillhandahåller säker plattform och en foto-tjänst som kan auto generera album med mer. Skulle inte förvåna mig om textbaserat innehåll skannas för att förbättra diverse sök- och språkfunktioner också.

Kort sagt är jag inte det minsta förvånad om Google och allehanda andra företag med AI-tjänster läser innehållet i övriga tjänsteutbudet som är kopplat med konto man har hos dem. Rent krasst tar jag det för givet vid denna punkt.

Japp de gör det också, största orsaken är för folk inte ska lägga upp olagligt material på tjänsten. Men om det sen en AI tränas på materialet är annan fråga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Stans otyg.

Extern lagring kan och skall alltid krypteras, på så vis att enbart och endast användaren kan se innehållet.

Tur för mig att det finns alternativ som erbjuder det (sync.com är en av dem).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

fast vad är det negativa rent konkret att google samlar in data när du använder deras tjänster egentligen? Neutral fråga till dig.

Jag själv ser det som en del av tjänsten. Jag vill ha google, gmaps och gmail. Tycker det funkar så bra, samt är gratis för mig på användarsidan. Min kostnad är att dem använder viss användardata jag genererar. Det är en okej deal. Jämfört med fb och linkedin eller för den delen sweclockers där reklam finaniserar merparten men datan ändå används.

Ja, jag är googlefanboy för att vara transparent. Men aldrig hört något konkret emot dem.

Borde vara en speciell opt in för sådana som du 😄
Och tillgängliga alternativ för oss andra.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Borde vara en speciell opt in för sådana som du 😄
Och tillgängliga alternativ för oss andra.

Det var verkligen konkreta problem kring Google du framförde. Jag känner mig genast mer påläst efter ditt bidrag 😊👍

Väntar fortfarande på att någon ska faktagranska google och lägga fram problemen som alla ojar sig över på ren reflex. Jag får försöka google istället för att fråga 😉

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Inte bra så klart, men lite roligt att det ska illustreras med skatteuppgifter när besked om slutlig skatt är en offentlig uppgift i Sverige som går att begära ut på vem som helst.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

fast vad är det negativa rent konkret att google samlar in data när du använder deras tjänster egentligen? Neutral fråga till dig.

Många i dagens samhälle har på något sätt blivit helt besatta av att inte dela med sig av sin användarinformation till stora företag, som att de sitter på statshemlig info som alla vill åt. Den som har flest konstiga lösningar som möjligt för att hålla sin information privat vinner tror jag. De lägger ner så mycket tid på att hålla sig "anonyma" på nätet och tycker sig det är värt tiden.

Av alla människor som gör allt för att hålla sin information privat genom att inte använda stora tjänster så har det i 99% av fallen inte gjort någon skillnad i livet för varken personen eller för företagen som bojkottas.

Jag förstår företag och nationer som lägger ner stora resurser på att hålla sin data hemlig pga uppenbara anledningar.
Men vanliga personer som lägger ner för mycket tid på att hålla deras ointressanta data hemlig med massa tillvägagångssätt som kostar mer tid än vad man får ut är löjligt.

I huvudet på en person som lägger ner timmar på lösningar för att vara privat på nätet: "Haha nu har jag lagt pengar och timmar på att hålla mig undan Google, nu vet de inte att jag behöver köpa en ny rakapparat och att jag var på Ica igår. Så glad att jag är hemlig, mitt liv har blivit så mycket bättre".

Nu väntar jag spänt på respons från alla hemliga personer som Google inte vet något om och som lägger timmar på att vara anonym utan någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Många i dagens samhälle har på något sätt blivit helt besatta av att inte dela med sig av sin användarinformation till stora företag, som att de sitter på statshemlig info som alla vill åt. Den som har flest konstiga lösningar som möjligt för att hålla sin information privat vinner tror jag. De lägger ner så mycket tid på att hålla sig "anonyma" på nätet och tycker sig det är värt tiden.

Av alla människor som gör allt för att hålla sin information privat genom att inte använda stora tjänster så har det i 99% av fallen inte gjort någon skillnad i livet för varken personen eller för företagen som bojkottas.

Jag förstår företag och nationer som lägger ner stora resurser på att hålla sin data hemlig pga uppenbara anledningar.
Men vanliga personer som lägger ner för mycket tid på att hålla deras ointressanta data hemlig med massa tillvägagångssätt som kostar mer tid än vad man får ut är löjligt.

I huvudet på en person som lägger ner timmar på lösningar för att vara privat på nätet: "Haha nu har jag lagt pengar och timmar på att hålla mig undan Google, nu vet de inte att jag behöver köpa en ny rakapparat och att jag var på Ica igår. Så glad att jag är hemlig, mitt liv har blivit så mycket bättre"

Nu väntar jag spänt på respons från alla hemliga personer som Google inte vet något om och som lägger timmar på att vara anonym utan någon anledning.

Visst kan vissa personers försök att "försvinna från big-corporate-kartan" gå överstyr. Men jag delar deras oro över att stora företag hanterar för mycket information. När ett företag sitter på en massa personlig information om folk, som personuppgifter, hälsa, intressen, politiska åsikter och så vidare, kan det påverka samhället, marknaden och politiken på flera negativa sätt:

Samhället: Folk kan känna att deras privatliv inte längre är privat, vilket kan göra att man tappar förtroendet för företaget och liknande tjänster. För det andra kan företaget använda informationen för att manipulera hur folk beter sig. Det kan handla om att tjäna pengar genom riktad reklam eller att sprida vissa idéer och värderingar. Särskilt om företaget är i en position att sålla bland informationen som når användare av deras tjänster (som google). Slutligen kan information om hälsa, sexuell läggning eller politiska åsikter användas för att diskriminera vissa människor. Det kan innebära att de behandlas sämre eller utesluts från vissa tjänster.

Marknaden: För det första kan mindre företag få det svårare att konkurrera. De har inte tillgång till samma mängd information och kan därför inte nå ut på samma sätt som de stora företagen. För det andra kan företaget skicka väldigt personliga annonser till oss. En minderårig flicka i USA fick exempelvis direktreklam om abortkliniker skickad hem till sig, på så sätt fick de tokkristna föräldrarna reda på graviditeten och de utsatte flickan för våld och annat olämpligt. Företaget kan också sätta olika priser på saker för olika personer baserat på vad de tror att vi är villiga att betala (baserat på användardata förstås). Det innebär att vi kan betala mer än andra för samma sak, bara för att företaget tror att vi har råd med det.

Politiskt: När ett företag sitter på en massa data påverkar det även politiken på flera sätt. För det första kan de använda data för att påverka hur vi röstar genom riktade politiska kampanjer. Företagen kan själva (eller andra aktörer som köper användardatan) kan pinpointa reklamutskick som enbart visar en sidas åsikter och på sätt påverka ens förståelse av en fråga. Det kan faktiskt manipulera hela demokratin. För det andra, med all den här datan och pengarna, kan företaget påverka politiker och lagar till sin egen fördel genom lobbying (ja det sker ju oavsett big data, men tack vare big data vet de vilka knappar de ska trycka på för att nå fram). Slutligen kan de välja att visa eller dölja viss information (gatekeeping), vilket kan påverka vad vi tycker och tänker om olika saker.

Några exempel på hur det kan gå till i verkligheten.
Cambridge Analytica använde data från sociala medier för att påverka politiska val.
Amazon och Google använder enorma mängder data för att dominera marknaden med personliga rekommendationer och annonser. Bättre produkter eller "sann" information kanske inte når ut för att det inte ligger i deras intressen att det syns?
I Kina använder myndigheterna data för att övervaka och kontrollera befolkningen och påverka hur folk beter sig och vad de tycker.

Skrivfel som jag upptäckte direkt efter publicering.