Snabbkoll: Spelar du med eller utan ray tracing?

Permalänk
Medlem

Beror på spelet.

Permalänk
Medlem

I dom allra flesta fallen utan då jag har ett AMD kort från förra generationen (6800XT) och ray tracing är inte det kortets starka sida. Vill helst undvika uppskalning och att sänka andra inställningar för mycket, så då är det ray tracing av som gäller för det mesta.

Permalänk
Medlem

Oftast på, men beror på spelet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om jag kan köra ultra i 1440p i 60-90 fps så kan jag slå på lite raytracing och quality DLSS.

Har ett 3070 så det blir inte så mycket raytracing.

Permalänk
Medlem

Har bara ett RX 6600 så alltid av. Stabil prestanda och FPS är mycket viktigare för mig.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk

Finns det tillgängligt så absolut

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk

Alltid på vid single player OM det är bra implementerat

Ni som säger "när jag kan köra native 144hz", ni förstår att det betyder att ni inte vill ha utveckling eller enbart spela 2-10år gammla spel.

Om inga spel pushar grafiken, så kommer gpu marknaden stagnera ännu mer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Då forumet verkar vara 70% amd och 30% nvidia så känns resultatet rätt logiskt.

Vissa spel går dock inte spela utan path tracing, cyberpunk ser helt åt skogen ut utan. Typ 50% av alla skuggor i världen slutar existera utan path tracing. Inte ens raytracing kan rädda spelet.

Sedan känns ju Pollen helt värdelös när folk med 750ti kan rösta. Den borde vara ämnad för de som har ett kort som klarar av åtminstone vanlig RT.

Bara de starkast nvidia korten klarar av ray tracing som 4080, 4080 Super, 4090 och 4070ti super som snubblar på gränsen, och de behöver ofta Dlss för att supporta det.

Skrivet av person:

Av tyvärr. 7900xtx är alldeles för klen för RT

Väl det beror på vilken fps nivå du söker och om du använder native eller FSR, men jag ett mål på ca 75fps och jag accepterar FSR 3.0, och kör de flesta spel med ultra raytracing. Jag har märkt att de flesta spel där det faller under 60fps ligger väldigt mycket hur assets laddas och jag har en gammal cpu.

De beror okså såklart på vilken upplösning man spelar i och jag kör 4k eller i 3200x1800 när jag anser att det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Bara de starkast nvidia korten klarar av ray tracing som 4080, 4080 Super, 4090 och 4070ti super som snubblar på gränsen, och de behöver ofta Dlss för att supporta det.

Väl det beror på vilken fps nivå du söker och om du använder native eller FSR, men jag ett mål på ca 75fps och jag accepterar FSR 3.0, och kör de flesta spel med ultra raytracing. Jag har märkt att de flesta spel där det faller under 60fps ligger väldigt mycket hur assets laddas och jag har en gammal cpu.

De beror okså såklart på vilken upplösning man spelar i och jag kör 4k eller i 3200x1800 när jag anser att det fungerar bättre.

Kör 4k, kommer inte upp i vad jag upplever flyt. Lows är för märkbara i de flesta spelen vilket förstör upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Bara de starkast nvidia korten klarar av ray tracing som 4080, 4080 Super, 4090 och 4070ti super som snubblar på gränsen, och de behöver ofta Dlss för att supporta det.

Vad pratar du om? 3080, 3080ti, 3090, 4060ti, 4070, 4070 super klarar alla av rt i olika mån ihop med dlss. 4070 och uppåt klarar av path tracing med dlss.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Kör utan men det är för att jag inte har rätt dator hahah hade gärna provat att köra Ray Tracing så småningom, om inget annat för att se hur stor skillnad det gör

Permalänk
Medlem

Raytracing känns som physx när det kom. Någon lite version kommer nog användas i framtiden som standard. Men riktig raytracing ställer höga krav på hårdvaran, så frågan är om den kommer slå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vad pratar du om? 3080, 3080ti, 3090, 4060ti, 4070, 4070 super klarar alla av rt i olika mån ihop med dlss. 4070 och uppåt klarar av path tracing med dlss.

Jag har ett 3080 också och det klarar inte maxad raytracing utan dlss och den klarar inte med rt och 4k. Från vad jag har sett av mina vänners 4080 super och youtube filmer så ligger den på liknande nivåer som 7900xtx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Jag har ett 3080 också och det klarar inte maxad raytracing utan dlss och den klarar inte med rt och 4k. Från vad jag har sett av mina vänners 4080 super och youtube filmer så ligger den på liknande nivåer som 7900xtx.

Du har ju löjligt orimliga krav.

Permalänk

Jag har ett RTX 4070 Super och har testat raytracing i vissa spel. Jag kan inte påstå att jag gillar det.
Ljussättningen är ok, men inte de spegelblanka ytorna. Det är som att man sprutat vatten på precis allting.
Nej tack, "RTX off" för min del.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ni som säger "när jag kan köra native 144hz", ni förstår att det betyder att ni inte vill ha utveckling eller enbart spela 2-10år gammla spel.

Så klart man vill spela spel som inte är buggade ut i helvete och som gått ner till sitt verkliga marknadspris haha.