Malwareannonser med fejkade Windows-teman sprids på Facebook

Permalänk
Melding Plague

Malwareannonser med fejkade Windows-teman sprids på Facebook

Internetskurkar går från snusk och sensationalism till fejkteman för att sprida malware.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är man på Windows bör man även använda en adblocker från tillförlitlig källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är man på Windows bör man även använda en adblocker från tillförlitlig källa.

Oavsett operativsystem.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Är man på Windows bör man även använda en adblocker från tillförlitlig källa.

Är Linux och Mac OS säkra mot trojaner?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av underd0g76:

Är man på Windows bör man även använda en adblocker från tillförlitlig källa.

Vilken adblocker hjälper mot sponsrade inlägg på Facebook?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Det känns som gemene nämnaren för facebook-annonser, att de inte sorterar bort scams / virus / malware / fejkade nyhetsannonser.

Antingen bryr de sig inte så länge de får betalt, eller så har de ingen koll. Jag tror att de kunde haft koll om de hade prioriterat så jag vet vad jag tror är det troligaste alternativet..

Permalänk
Medlem

Oj det här ger flashbacks till millennieskiftet när folk satt och ladda ner toolbars, muspekare och ikon-paket som innehöll malware och adware! För att inte nämna Bonzi-buddy ....

Shit vad jag fick rensa syrrans dator alltså. Halva fönstret täcktes av toolbars i webläsaren, och det var ett rent regn av reklamfönster som poppade upp hela tiden. Men hennes största bekymmer var att datorn var seg, haha

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Moseby:

Vilken adblocker hjälper mot sponsrade inlägg på Facebook?

De döljer väldigt mycket reklam, sponsrat eller ej?
jag själv har i princip sett nåt sånt i sociala medier sen jag började använda ublock/adblock/pihole

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Oj det här ger flashbacks till millennieskiftet när folk satt och ladda ner toolbars, muspekare och ikon-paket som innehöll malware och adware! För att inte nämna Bonzi-buddy ....

Shit vad jag fick rensa syrrans dator alltså. Halva fönstret täcktes av toolbars i webläsaren, och det var ett rent regn av reklamfönster som poppade upp hela tiden. Men hennes största bekymmer var att datorn var seg, haha

Hahaha, tack för tidsmaskinen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vilken adblocker hjälper mot sponsrade inlägg på Facebook?

uBlock Origin hjälper av och till. Ser väldigt sällan sponsrade inlägg, och när jag gör det blir jag ilsk. Så uBlock Origin + ren skär irritation ger ett gott skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Oj det här ger flashbacks till millennieskiftet när folk satt och ladda ner toolbars, muspekare och ikon-paket som innehöll malware och adware! För att inte nämna Bonzi-buddy ....

Shit vad jag fick rensa syrrans dator alltså. Halva fönstret täcktes av toolbars i webläsaren, och det var ett rent regn av reklamfönster som poppade upp hela tiden. Men hennes största bekymmer var att datorn var seg, haha

Hur skulle en så söt apa vara farlig

Permalänk
Medlem

dessa platformar visar gång på gång att vem som helst kan annonsera precis vad som helst..

vänta bara tills embeddade virus och malware adds ligger med på er startmeny osv, se till att ha tungan rätt i munnen när ni klickar efter programmet ni vill starta! ett missklick och wips alla er logindata ligger hos nån darkweb nisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är Linux och Mac OS säkra mot trojaner?

Gällande Linux, både ja och nej. The PC Security Channel gjorde nyligen ett test. Länk till videon: https://piped.kavin.rocks/watch?v=c-ftuiRDqO0 (ersätt piped.kavin.rocks med youtube.com om du föredrar att bli loggad och följd av Google).

Youtube-länk justerad. // MOD
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Så länge dessa bolag som facebook o google osv totalt skiter i vad deras annonser innehåller. Alltså ingen Quality check.
Så finns det ingen anledning att inte ha Adblock utan gott samvete. Det är så mycket skit som sprids genom annonser, både malware o scams.
Varför ska jag INTE ha adblock när google o facebook osv vill ge mig annonser med malware eller scams?
Youtube är så fyllt med scamspelreklam att man blöder ur ögonen. Ska jag störas av det när jag kollar på youtube? Nej.
Adblock ftw

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vilken adblocker hjälper mot sponsrade inlägg på Facebook?

Jag använder mig av uBlock Origin, Ghostery samt Privacy Badger. Blockerar det mesta i form av spårning faktiskt. Många sidor som de inte laddar in alla videos exempelvis, som Youtube, för att de inte bara ska få samla in information hur som helst.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av tcntad:

De döljer väldigt mycket reklam, sponsrat eller ej?
jag själv har i princip sett nåt sånt i sociala medier sen jag började använda ublock/adblock/pihole

Skrivet av underd0g76:

uBlock Origin hjälper av och till. Ser väldigt sällan sponsrade inlägg, och när jag gör det blir jag ilsk. Så uBlock Origin + ren skär irritation ger ett gott skydd.

Skrivet av Dawelio:

Jag använder mig av uBlock Origin, Ghostery samt Privacy Badger. Blockerar det mesta i form av spårning faktiskt. Många sidor som de inte laddar in alla videos exempelvis, som Youtube, för att de inte bara ska få samla in information hur som helst.

Men Sponsrade inlägg är väl just inlägg precis som vilka inlägg som helst? Är det inte så Facebook har lyckats kringgå adblockers i detta fall? Har själv både AdGuard som DNS & uBlock Origin men sponsrade inlägg syns lika väl som innan.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Moseby:

Men Sponsrade inlägg är väl just inlägg precis som vilka inlägg som helst? Är det inte så Facebook har lyckats kringgå adblockers i detta fall? Har själv både AdGuard som DNS & uBlock Origin men sponsrade inlägg syns lika väl som innan.

i FF ser jag inget sponsrat vare sig på FB, IG eller X, däremot i mobilen..
Sponsrade kommer ju såklart inte filtreras bort i typ adguard eller pihole

Permalänk

Hade varit ute och simmat i havet 2 timmar så var helt slut i huvudet, så råkade klicka på en fake sida via Facebook som såg ut precis som Aftonbladet, med en helt absurd historia. Scannade skiten och körde spybot search and destroy, har F secure sedan innan och massa adblockers så tack och lov laddades inget ner, sidan verkade clean också när man körde den på https://www.virustotal.com/gui/home/url

Så tror att Facebook scannar allt fake annonser som läggs upp, men sedan om man klickar sig vidare är det stor risk att någon fil laddas ner, SYS01 verkar ju lagom kul...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none