Amazon Prime Day är tillbaka – maxa fyndchansen med SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Kom att tänka på att jag var ute efter ett kit med sous vide.. Lika dyrt som att springa in på elgiganten som handla på amazon (iaf nu när jag tittade lite snabbt). För att komma igång med sous vide utan att ha något av grejerna redan, så hamnar man ju på 4000+ för vacumförpackare, påsar, sous vide-pinne och en onödigt dyr plastlåda där det står sous vide i beskrivningen.

Köp bara en cirkulator. Du behöver inte vacca och zip-påsar för matlagning finns på Ica. Kör i vanlig stor kastrull.

Permalänk
Medlem

Letar efter en usb laddare att ha på skrivbordet för att ladda laptop/telefon/headset/mus etc.

Ugreen 100W säljs för runt 600, ser bara den för runt 900 i andra affärer.
https://amzn.eu/d/0ezA2hpY

Eller finns det något annat bra? Billigare saker verkar vara något konstigt/potentiellt farligt kinaprodukt med kassa reviews. Ugreen har man hört ska vara kvalitet.

Tycker det är riktigt svårt att hitta dessa också, ser mest bara väggladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Kom att tänka på att jag var ute efter ett kit med sous vide.. Lika dyrt som att springa in på elgiganten som handla på amazon (iaf nu när jag tittade lite snabbt). För att komma igång med sous vide utan att ha något av grejerna redan, så hamnar man ju på 4000+ för vacumförpackare, påsar, sous vide-pinne och en onödigt dyr plastlåda där det står sous vide i beskrivningen.

Cirkulator, vakuumförpackare från jula (funkar kanon, använd i 2+ år utan problem), all in ~2000 kronor för min del, använder min största kastrull och täcker med aluminiumfolie för att slippa de allra största värmeförlusterna, vill man investera mer kan man köpa typ pingisbollar att kasta på ytan av vattnet istället men det känns overkill.

Jag köpte en fin cirkulator, vakuumförpackaren körde jag julas, märker jag att den inte funkar för mina behov en dag så är det dags att köpa en finare, men hittills har den gjort allt jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Letar efter en usb laddare att ha på skrivbordet för att ladda laptop/telefon/headset/mus etc.

Ugreen 100W säljs för runt 600, ser bara den för runt 900 i andra affärer.
https://amzn.eu/d/0ezA2hpY

Eller finns det något annat bra? Billigare saker verkar vara något konstigt/potentiellt farligt kinaprodukt med kassa reviews. Ugreen har man hört ska vara kvalitet.

Tycker det är riktigt svårt att hitta dessa också, ser mest bara väggladdare.

Jag köpte denna från Baseus för 250kr förra veckan. Baseus, Anker och Ugreen är alla bra märken.

https://amzn.eu/d/0iWT7G7z

Permalänk
Medlem

Många kommentarer om att inte handla på Amazon och i stället stötta de svenska handlarna. Har vi så många svenska handlare?
Gjorde en snabb koll och det visade sig att bara två av de största kvalade in på listan med 'svenska handlare'..

Netonnet AB -> Komplett Group AS -> SIBA Invest AB (fam. Bengtsson) & Canica Invest AS (fam. Hagen) / Norge & Sverige
Power Sverige AB -> Media Saturn Holding GmbH (Power International AS) -> Awilhelmsen Captial AS & Dolphin Invest AS (fam. Fougner & Tidemandsen) / Norge
Elgiganten AB -> Elkjøp Nordic AS -> Currys plc / Storbritannien
Webhallen Sverige AB -> Komplett Group AS -> SIBA Invest AB (fam. Bengtsson) & Canica Invest AS (fam. Hagen) / Norge & Sverige
Komplett Services Sweden AB -> Komplett Group AS -> SIBA Invest AB (fam. Bengtsson) & Canica Invest AS (fam. Hagen) / Norge & Sverige
Inet AB -> Inet Group AB -> Creades AB -> Biovestor AB (fam. Hagströmer) / Sverige
Proshop AS -> Proshop Holding AS (Poul Thyregod & A. Wilhelmsen Capital AS) / Danmark

Ändrat massor efter påpekanden av flera eminenta medlemmar och moderatorer :)
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av _K2_:

Många kommentarer om att inte handla på Amazon och i stället stötta de svenska handlarna. Har vi så många svenska handlare?
Gjorde en snabb koll och det visade sig att bara två av de största kvalade in på listan med 'svenska handlare'..

Netonnet AB -> SIBA Invest AB (fam. Bengtsson) / Sverige
Power Sverige AB -> Media Saturn Holding GmbH (Power International AS) -> Awilhelmsen Captial AS & Dolphin Invest AS (fam. Fougner & Tidemandsen) / Norge
Elgiganten AB -> Elkjøp Nordic AS -> Currys plc / Storbritannien
Webhallen Sverige AB -> Komplett Group AS -> Canica Invest AS (fam. Hagen) / Norge
Komplett Services Sweden AB -> Komplett Group AS -> Canica Invest AS (fam. Hagen) / Norge
Inet AB -> Inet Group AB -> Creades AB -> Biovestor AB (fam. Hagströmer) / Sverige

+ Netonnet tillhör Komplett sedan 2022.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Allt som heter Amazon och andra vidriga amerikanska företag är bojkottade sedan länge.

Stöd istället våra svenska- och norden-baserade butiker!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jaha, ska det vara enbart SSD så drar ju priset för lagringen iväg en del hur man än gör med övriga komponenter.

Mjo, mekaniska diskar är lite lite slöare, drar massor av extra el och genererar mer värme.
Skulle vilja ha en lokal server (istället för min hetzner-server för 84 euro/månaden).
Där jag tänkt ha servern, så ligger jag och sover typ 1-2 meter från där den kan stå. (Bor i byggbarack ca 12/14 dagar per 2 veckor).
Kan visserligen placera den i "hallen", men då måste jag dra typ 10-12 meter lång kabel för el:en till den, sedan en nätverkssladd också.
Chassit jag valde, har bara 2.5"-platser, och då tar inet bara fram ssd:er (av uppenbara själ).

Det jag tänkte dra in på den, är proxmox i grunden, sedan en bunt VM:ar med t.ex lokal seafile/nextcloud, alt "bara" smb share då servern hamnar lokalt (och sedan access med t.ex. twingate / tailscale).
Dessutom så skulle jag helst vilja köpa det "nu" och få med hem direkt, men mycket på inet verkar vara beställningsvaror/slut/ej i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Kom att tänka på att jag var ute efter ett kit med sous vide.. Lika dyrt som att springa in på elgiganten som handla på amazon (iaf nu när jag tittade lite snabbt). För att komma igång med sous vide utan att ha något av grejerna redan, så hamnar man ju på 4000+ för vacumförpackare, påsar, sous vide-pinne och en onödigt dyr plastlåda där det står sous vide i beskrivningen.

Köp en postlåda på rusta för 150:-, det har jag kört på i flera år. Sen kan man köra kött etc utan vakuumförpackare. Ta en värmetålig plastpåse, lägg i kött, doppa ner hela i vattnet. Trycket från vattnet pressar ut all luft ur påsen. Försegla.

Doppvärmare finns väl för typ 500 på Clas ohlosson. 650:- så är du igång

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Vi kanske använder olika klienter eller har olika inställningar, men för mig så syns det både på den vanliga summeringen och under detaljerade vyn.
<Uppladdad bildlänk>

Det var det sjukaste....😳
Detta syns inte någonstans för mig....

Permalänk
Medlem

Tog en snabb titt på Prime Day-rean, men hittade inget intressant.
En sak att tänka på är att inte bara titta på Amazons sänkning i procent utan även kolla det faktiska priset. Amazon verkar ju (enligt lag) jämföra sina Prime Day-priser med det lägsta priset under de senaste 30 dagarna.
Om en produkt då nyligen har sålts till extrapris jämförs sänkningen med detta pris och kan se ganska låg ut jämfört med sänkningen från ordinariepriset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej tack.

Allt som heter Amazon och andra vidriga amerikanska företag är bojkottade sedan länge.

Stöd istället våra svenska- och norden-baserade butiker!

Jag handlar där det är billigast. Amazon eller inet skulle ge fan i mig om jag var pank och behövde "stöd"

Permalänk
Medlem

De hade schysst rea på ecco skor, så fick bli den årliga förnyelsen av terracruise...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

+ Netonnet tillhör Komplett sedan 2022.

Verkar vara i form av joint venture då bolaget, Netonnet AB, fortfarande har SIBA Invest AB som koncernmoder.

Men med det sagt så finns det då endast en 'svensk' drake kvar på komponenthimlen..

Permalänk

En uppdatering kring PSVR2 med Horizon:

Amazon kundtjänst medger att det har blivit nån vajsing med prissättningen och kommer att återbetala 436:- till kunden, efter att paketet har mottagits 👍

Chatten:

Och mejlet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej tack.

Allt som heter Amazon och andra vidriga amerikanska företag är bojkottade sedan länge.

Stöd istället våra svenska- och norden-baserade butiker!

Du tillför hemskt mycket i en Amazon tråd. Rekommenderar att du ställer dig på närmsta torg och brölar istället, lär ha ungefär samma genomslag.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Nej tack.

Allt som heter Amazon och andra vidriga amerikanska företag är bojkottade sedan länge.

Stöd istället våra svenska- och norden-baserade butiker!

Du menar de 2 som finns? 😅 Komplett group och Inet, dock har något sagt att Inet är delägt av ett amerikanskt investmentbolag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Letar efter en usb laddare att ha på skrivbordet för att ladda laptop/telefon/headset/mus etc.

Ugreen 100W säljs för runt 600, ser bara den för runt 900 i andra affärer.
https://amzn.eu/d/0ezA2hpY

Eller finns det något annat bra? Billigare saker verkar vara något konstigt/potentiellt farligt kinaprodukt med kassa reviews. Ugreen har man hört ska vara kvalitet.

Tycker det är riktigt svårt att hitta dessa också, ser mest bara väggladdare.

Den där är bra, då den kommer både med PD och QC. Är t.ex. olikaprotokoll mellan androidlurar. Samsung kör på PD, och kineserna gillar QC.
Däremot om du ska ladda dator samtidigt så bör du nog gå på något starkare än 100W, eroende på vad för laptop du har såklart.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av _K2_:

Verkar vara i form av joint venture då bolaget, Netonnet AB, fortfarande har SIBA Invest AB som koncernmoder.

Men med det sagt så finns det då endast en 'svensk' drake kvar på komponenthimlen..

Komplett Group AS är koncernbolag.
SIBA har ägande i komplett.

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med Amazon gällande priser och till mig hävdar de att priset man får i kassan är det som gäller.
Ingen mellanskillnad tillbaka.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Komplett Group AS är koncernbolag.
SIBA har ägande i komplett.

Korrekt, var jag som var lite snabb. SIBA äger 31,7% av Komplett AS (och Canica 42,4%).

Permalänk
Medlem

Slog till på ett moderkort, 2350isch i Svenska butiker för am5 Aorus mATX, 1700 från Amazon.com (ink alla avgifter, Amazon tulldeklarerar ju så inga oförutsedda avgifter).

Ett tips är ju att inte låsa sig vid Svenska Amazon, ofta mycket billigare på tyska/internationella sidorna.

Köper oftast allt jag kan via Amazon, sjukt smidigt att ha allt på samma ställe och alltid fått bra support när det behövts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Var i kontakt med Amazon gällande priser och till mig hävdar de att priset man får i kassan är det som gäller.
Ingen mellanskillnad tillbaka.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Tror inte de jag skickade hänvisade till den lagstadgade avgiften, utan snarare till om priset sänks ytterligare på produkter närmaste veckan. Säg att jag köper en Xbox kontroll nu för 499 kr så sänks den till 399 imorgon. Då får jag 100 kr återbetalat.

Men varför har de börjat med lagstadgade avgiften på vissa produkter och varför finns den ens? Vad är det som kostar extra? Konstigt att grillen också har den avgiften. Så jäkla dumt.

Permalänk
Medlem

Dåligt med rabatter på spel, blir inget för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tror inte de jag skickade hänvisade till den lagstadgade avgiften, utan snarare till om priset sänks ytterligare på produkter närmaste veckan. Säg att jag köper en Xbox kontroll nu för 499 kr så sänks den till 399 imorgon. Då får jag 100 kr återbetalat.

Men varför har de börjat med lagstadgade avgiften på vissa produkter och varför finns den ens? Vad är det som kostar extra? Konstigt att grillen också har den avgiften. Så jäkla dumt.

Kanske kemikalieskatt eller liknande?
Vet faktiskt inte.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Blir nog en anmälan till konsumentverket. Man kan inte annonsera ett rea pris och sen lägga till en avgift i kassan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Blir nog en anmälan till konsumentverket. Man kan inte annonsera ett rea pris och sen lägga till en avgift i kassan

Sitter och knappar på en här med @sweclockers ni som ändå verkar ha kontakt med Amazon kan väl kolla innan man skickar, för att se hur de tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

…Men varför har de börjat med lagstadgade avgiften på vissa produkter och varför finns den ens? Vad är det som kostar extra? Konstigt att grillen också har den avgiften. Så jäkla dumt.

Eftersom den inte bara läggs på elektronik kan det i alla fall inte vara den s.k. privatkopieringsavgiften.

Permalänk
Geeks
Säljchef

Portalen är nu uppdaterad med en del roliga erbjudanden på graffikkort, minne och lagring.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Skrivet av xerez99:

Var i kontakt med Amazon gällande priser och till mig hävdar de att priset man får i kassan är det som gäller.
Ingen mellanskillnad tillbaka.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Sicken cirkus...

Jag har dock fått ett besked från deras kundtjänst om en återbetalning (både via chatt och epost), detta besked är mitt köp sedan grundat i.
Jag kommer att hävda detta så får vi se hur detta slutar.

Även Prisjakt anger det rabatterade priset: