Permalänk
Medlem

Hyfsad tv för 10-15 tusen kronor

Hej! Om någon haft tid att sonikt länka en TV eller två från valfri vettig internetshop likt webhallen/netonnet/dustin/inet/elgiganeten etc. Vill gärna hålla mig till tex märken som Samsung eller LG och inte kina märken.

Kräsenhet: Vill bara ha något som är "ok". Det viktigaste är att TVn inte hänger sig mellan appar pågrund av mjukvara, är användarvänlig och kompatibel till normal användning.
Budget: 10-15.000 kronor
Storlek: 55" eller 65", spelar inte så stor roll.
Använding: Streama serier(så vill inte vara begränsad, den tvn jag har nu kan inte installera amazon prime)
Tänkte köpa ett playstation, så något som passar lika bra till serier som det.
Placering: Ska ha det i vardagsrummet, det är inte jätteljust men det kommer in sol vissa tider på dygnet via fönstret som är till höger från TVn sett. Tror inte det når hela vägen till TVn dock.
Montering: Väldigt osäker på om jag ska ha den på stativ eller om jag ska montera den på väggen. De väggar jag har är hönsnät med bös och plankbräder någonstans bakom. Så kan behöva rätt långa skruv, eller montera upp lister.

Min förra TV var en TCL som jag köpte för 9999 kronor på el giganten. Den var fin att se på, men kunde inte installera alla appar som jag ville, väldigt långsam bitvis trots ominstallationer och har på sistone bara stängt av sig själv så att jag behövt starta upp den igen. Vill inte ha TCL igen.

Tack ifall någon tar sig tid och länkar!

Permalänk
Hedersmedlem

10-15k för 55-65" är ju prisområdet där OLED regerar rätt stort, speciellt 55".
Om det inte är akut så är nog en bra idé att hålla utkik i fyndtråden.

Framför allt är det väl LG B3 och LG C3 55"-65" som är relevanta och brukar ha bra deals, men även Samsung S-serie (modeller som S95B/C/D) när det finns bra deals på dem.

När det inte finns deals är det i regel inte att rekommendera, de kostar inte sällan nära det dubbla i "normalpris".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

10-15k för 55-65" är ju prisområdet där OLED regerar rätt stort, speciellt 55".
Om det inte är akut så är nog en bra idé att hålla utkik i fyndtråden.

Framför allt är det väl LG B3 och LG C3 55"-65" som är relevanta och brukar ha bra deals, men även Samsung S-serie (modeller som S95B/C/D) när det finns bra deals på dem.

När det inte finns deals är det i regel inte att rekommendera, de kostar inte sällan nära det dubbla i "normalpris".

Jo klart, dubbel upp vill jag kanske inte betala. Samtidigt har jag hört att det ofta är dåliga batches som de vill bli av med ibland när de gör dessa reor. Alltifrån att det saknas vissa uttag som gör dem oattraktiva och annat. Kommer väl sluta med att jag bara går in i någon El giganten och gör ett andra försök. Hoppas säljaren förslår något vettigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, har aldrig hört något som överhuvudtaget liknar det du säger (från seriösa tillverkare). Låter mera som något som händer på Black Friday i USA där de specialtillverkar en del skräpprodukter och säljer till "reapriser".

Om typ Elgiganten/NetOnNet har rea, eller LG själva säljer sina TV:s med rabattkoder så får du en vanlig TV, ingen andrasortering.
Och du får sannolikt en långt bättre TV än du kan få hos någon butik till standardpris.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ja okej, känns trist att vänta på en rea bara. Tycks dessutom vara först black friday som gäller här omkring. Vill bara impulsköpa något nu jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Ja okej, känns trist att vänta på en rea bara. Tycks dessutom vara först black friday som gäller här omkring. Vill bara impulsköpa något nu jag

Förra årets apparater säljs ju ut till priser lägre än BF nu så bästa tillfället att köpa. Inga direkt förändringar annat än i försäljningstexten i flesta fall år till år.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Klutte:

Ja okej, känns trist att vänta på en rea bara. Tycks dessutom vara först black friday som gäller här omkring. Vill bara impulsköpa något nu jag

Under sommaren köper man förra årets modeller, dvs 2023-modeller, alltså de som listas i TV-guiden. Priserna är redan generellt lägre, vilket man kan verifiera med prishistoriken hos prisjakt. Sedan kommer det ännu bättre priser då och då, vecka för vecka, i butik för butik vilket då sker utan tydligt mönster. Då gäller det att matcha impulsen mot en sådan rea om du vill spara så mycket pengar det går.

Vill du ha årets modeller då behöver du kämpa med impulserna och vänta in BF och mellandagarna. Fördelen med detta är att det blir mer eller mindre garanterat lägre priser just då på i stort varenda TV under dessa två reor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klutte:

Ja okej, känns trist att vänta på en rea bara. Tycks dessutom vara först black friday som gäller här omkring. Vill bara impulsköpa något nu jag

https://www.komplett.se/product/1244539/tv-ljud-bild/tv/lg-65...
Rabattkod LGC324 (anges i kundvagnen, se bild här -- tack @edson)

Slutgiltigt pris blir 14539 kr, lär inte bli slaget om du väntar längre, så är modellen intressant skulle jag slå till!
I bästa fall några hundralappar bättre till Black Friday men det är inte alls säkert.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Under sommaren köper man förra årets modeller, dvs 2023-modeller, alltså de som listas i TV-guiden. Priserna är redan generellt lägre, vilket man kan verifiera med prishistoriken hos prisjakt. Sedan kommer det ännu bättre priser då och då, vecka för vecka, i butik för butik vilket då sker utan tydligt mönster. Då gäller det att matcha impulsen mot en sådan rea om du vill spara så mycket pengar det går.

Vill du ha årets modeller då behöver du kämpa med impulserna och vänta in BF och mellandagarna. Fördelen med detta är att det blir mer eller mindre garanterat lägre priser just då på i stort varenda TV under dessa två reor.

Vilken tid på året är bäst att köpa en tv om man vill ha den nyaste modellen av en tv?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av s3ns3n:

Vilken tid på året är bäst att köpa en tv om man vill ha den nyaste modellen av en tv?

Skriver svaret i det sista stycket du citerar. Samma svar som det varit i många år nu. BF och mellandagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

https://www.komplett.se/product/1244539/tv-ljud-bild/tv/lg-65...
Rabattkod LGC324 (anges i kundvagnen, se bild här -- tack @edson)

Slutgiltigt pris blir 14539 kr, lär inte bli slaget om du väntar längre, så är modellen intressant skulle jag slå till!
I bästa fall några hundralappar bättre till Black Friday men det är inte alls säkert.

Ska kolla på den. Vad köper man för ljud till en sådan tv? Den tvn jag har har en hyfsad sounbar som duger men den kan jag inte ta loss.

Permalänk

oled är ett måste. no going back

Permalänk
Medlem

Är det bara apparna du är ute efter så kan man ju alltid köpa till Apple TV, Chrome lådan eller annan smartbox. Eller göra som jag och ha en dator inkopplad i TVn och köra med bluetooth tangentbord med touchpad.

Jag kör med en TV från 2008 utan några som helst ”smart” funktioner och fungerar utmärkt med att koppla till. Föräldrarna kör också en gammal TV med Xiaomi MiBox S tror jag den heter.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag köpte LG OLEDen. Tycker faktiskt om den, extrem skillnad jämfört med min 55 som har några år på nacken. Enda problemet är att få Alexa och fungera. Det enda jag kan göra är höja och sänka volymen. Kan inte öppna appar eller ngt via Alexa.

Sen tycker jag spotify är aningen användar ovänligt då det är svårt och starta specifika låtar i spellistor, men kanske gör ngt fel med muspekarna via fjärrkontrollen.