Extremt låg fps och ibland svart skärm.

Permalänk
Medlem

Extremt låg fps och ibland svart skärm.

Min brorson har problem med sin dator. Ibland startar inte skärmen alls när han startar datorn (ingen signal från GPU) och han har extremt låg FPS i Fortnitebland annat, något han inte har haft förut. Han har lämnat tillbaka den dit han köpte den och de har stresstestat och uppdaterat allt och jag själv kollade på den och försökte med olika saker, dubbelkollade drivrutiner, stängde av alla onödiga program i bakgrunden, etc. Datorn är även ren och fin, inga virus etc. Har gått igenom det vanliga kan man säga. Jag misstänker hårdvarufel men kan ha missat något. Några idéer? Mvh

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Antar att försäljaren inte hittade något fel och det enda jag kan komma på då är att skärmen inte är kopplad rätt?
Samt hur står datorn till? Instängd i en låda så den blir varm?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter samt skärm?

Hade problem med att skärmen svartnade till och från.
När jag stängde av HDR helt på skärmen så slutade det....

Dock lider även mitt system med att skärmen inte alltid får signal när jag startar upp efter längre avstägning.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

vad är det för försäljare?
är det en ny färdibyggd dator?
är displaykabeln kopplad till grafikkortet och inte moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Antar att försäljaren inte hittade något fel och det enda jag kan komma på då är att skärmen inte är kopplad rätt?
Samt hur står datorn till? Instängd i en låda så den blir varm?

Nej han hittade inget fel, skärmen är kopplad rätt, det är ett problem som har dykt upp plötsligt. Datorn står på ett skrivbord, gott om luft.

Skrivet av MyRus:

Vad är det för komponenter samt skärm?

Hade problem med att skärmen svartnade till och från.
När jag stängde av HDR helt på skärmen så slutade det....

Dock lider även mitt system med att skärmen inte alltid får signal när jag startar upp efter längre avstägning.

Ett AMD 580 och en Philips skärm.

Skrivet av rwkk:

vad är det för försäljare?
är det en ny färdibyggd dator?
är displaykabeln kopplad till grafikkortet och inte moderkort?

Han köpte den av någon som hade en firma utanför Borås som byggde datorer, det var en färdigbyggd från honom. Ja den är kopplad till grafikkortet. Dessa problem är något som har dykt upp nyligen, allt har funkat bra sedan han köpte den för ett halvår sedan.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4