Permalänk
Medlem

Inaktivera auto-dimming på LG C1?

Min TV, en LG C1, håller på och "dimmar ner" vid mörka scener ganska ofta. Det är sjukt irriterande för det blir i princip omöjligt att se något. Ok, det kanske var en överdrift, men det blir i alla fall väldigt mörkt och inte alls en trevlig upplevelse.

Hittar ingen funktion för att inaktivera detta i menyerna, men det är fullt möjligt att jag missat den (kanske heter det något annat?)

Så, är det någon här som vet hur man kan inaktivera detta? Eller åtminstone får det att sluta dimma ner bilden vid mörka partier/scener.

För tillfället får jag kasta mig över fjärrkontrollen till TV'n som jag inte använder i vanliga fall och således ligger i ett stängt skåp. Sedan öppna menyerna, så försvinner dimmingen, en stund..

Permalänk
Hedersmedlem

Det går bara att stänga av i servicemenyerna, antingen med en servicefjärrkontroll eller med programvara:
https://github.com/Maassoft/ColorControl/releases

De har dock tydligen lagt till en funktion i ColorControl nu så att man kan slå av det utan att behöva gå in i servicemenyn.
Funktionen du vill stänga av heter TPC, Temporal Peak Luminance Control.

Många rekommenderar också att slå av GSR (Global Sticky Reduction) som dimmar ner statiska element (eller enligt vissa dimmar hela skärmen när det är statiska element på den), men jag har inte behövt detta.

Jag stängde av TPC på min C1 den 1 Januari i år och inte märkt av att den dimmat ner sig en sekund sedan dess.

OBS att detta kanske påverkar garantin, sist jag kollade hade ingen någon fakta om detta.
LG kanske kan se att du har ändrat det även om du skulle ändra tillbaka innan service.

Edit: Och se förstås till att skärmen inte står med statiskt innehåll länge sedan, utan med skärmsläckare om du kör till dator, och lämna den inte pausad när du går ifrån den länge, osv. Den kommer glatt visa en ljus bild länge utan TPC påslaget.
Jag kör med "screen off"-funktionen när jag går ifrån den nu, går att få som igår i menyn när man trycker på kugghjulet (kort, inte när man håller in).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det går bara att stänga av i servicemenyerna, antingen med en servicefjärrkontroll eller med programvara:
https://github.com/Maassoft/ColorControl/releases

De har dock tydligen lagt till en funktion i ColorControl nu så att man kan slå av det utan att behöva gå in i servicemenyn.
Funktionen du vill stänga av heter TPC, Temporal Peak Luminance Control.

Många rekommenderar också att slå av GSR (Global Sticky Reduction) som dimmar ner statiska element (eller enligt vissa dimmar hela skärmen när det är statiska element på den), men jag har inte behövt detta.

Jag stängde av TPC på min C1 den 1 Januari i år och inte märkt av att den dimmat ner sig en sekund sedan dess.

OBS att detta kanske påverkar garantin, sist jag kollade hade ingen någon fakta om detta.
LG kanske kan se att du har ändrat det även om du skulle ändra tillbaka innan service.

Edit: Och se förstås till att skärmen inte står med statiskt innehåll länge sedan, utan med skärmsläckare om du kör till dator, och lämna den inte pausad när du går ifrån den länge, osv. Den kommer glatt visa en ljus bild länge utan TPC påslaget.
Jag kör med "screen off"-funktionen när jag går ifrån den nu, går att få som igår i menyn när man trycker på kugghjulet (kort, inte när man håller in).

Grymt, tack!
Vad skulle du rekommendera, servicefjärrkontroll eller programvaran?
Jag kör inte TVn till dator. Endast till apple tv/shield och xbox/switch. Kör dock med TVns skärmsläckare som går igång efter en stund med de fula tavlorna, efter att skärmsläckaren för mediaspelarna rullat en stund (eller xbox dimmat bilden en stund).

Är lite osäker på vad du menar med "lämna den inte pausad.."? lämna vad pausad? och vad är pausad?
och "går att få som igår i menyn", vad menar du här? Eller är det bara en felskrivning och du menar helt enkelt att jag kan aktivera screen off-funktion i kugghjulsmenyn? Ska se om jag lyckas hitta den, den heter screen off antar jag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av naaw:

Grymt, tack!
Vad skulle du rekommendera, servicefjärrkontroll eller programvaran?

De gör exakt samma sak, så i min åsikt är det självklart att köra programmet när det är gratis. Känns onödigt att köpa en fjärrkontroll för att använda en gång

Skrivet av naaw:

Är lite osäker på vad du menar med "lämna den inte pausad.."? lämna vad pausad? och vad är pausad?

Pausad som i att pausa film/TV-serie och gå ifrån menar jag bara.
Det är TPC som dimmar ner efter en stund, utan så visas bilden i samma ljusstyrka hur länge som helst. Men om källan har skärmsläckare så är det irrelevant.

Skrivet av naaw:

och "går att få som igår i menyn", vad menar du här? Eller är det bara en felskrivning och du menar helt enkelt att jag kan aktivera screen off-funktion i kugghjulsmenyn? Ska se om jag lyckas hitta den, den heter screen off antar jag?

Jag vet inte själv vad jag försökte skriva där, men din tolkning stämmer
Skulle nog skriva "ikon" och inte igår.
Man kan välja vilka ikoner som finns i den menyn till vänster, och en av dem är screen off (eller något snarlikt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De gör exakt samma sak, så i min åsikt är det självklart att köra programmet när det är gratis. Känns onödigt att köpa en fjärrkontroll för att använda en gång
Pausad som i att pausa film/TV-serie och gå ifrån menar jag bara.
Det är TPC som dimmar ner efter en stund, utan så visas bilden i samma ljusstyrka hur länge som helst. Men om källan har skärmsläckare så är det irrelevant.

Jag vet inte själv vad jag försökte skriva där, men din tolkning stämmer
Skulle nog skriva "ikon" och inte igår.
Man kan välja vilka ikoner som finns i den menyn till vänster, och en av dem är screen off (eller något snarlikt).

Har anslutit med programvaran nu men hittar inget som heter "TPC" eller "Temporal Peak Luminance Control".
Inte helt säker att jag letar på rätt ställen dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av naaw:

Har anslutit med programvaran nu men hittar inget som heter "TPC" eller "Temporal Peak Luminance Control".
Inte helt säker att jag letar på rätt ställen dock.

Under fliken "LG Controller", sen knappen "Expert..." (där uppe) > Config > TPC > Disabled

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Under fliken "LG Controller", sen knappen "Expert..." (där uppe) > Config > TPC > Disabled

Verkar som att jag inte har möjligheten att stänga av det då om det inte flyttat någon annanstans mellan versioner.
Jag kör version 9.9.0.1 av ColorControl, har du den med?

Så här ser det ut för mig.

Har kollat igenom de där olika valen där men hittar ingen TPC där (om det inte heter något annat).

EDIT:
såg nu att det under "Settings" knappen (LG controller settings) lite längre ner i ColorControl finns detta val.

Bockar man i den och sparar så dyker detta meddelande upp, så låter mer som det är något som ändras på TVn och inte som läggs till under "expert menyn" i ColorControl programvaran.

men tänkte att om det lägger till saker i expert-menyn i ColorControl kanske då visar möjligheten att stänga av TPC.

EDIT2:
Jag testade helt enkelt bara och det var så. Efter att ha aktiverat detta så dök möjligheten att stänga av TPC upp.
Dock är jag osäker på om det räcker att trycka på "disable" eller om jag måste spara efteråt på något sätt eller "skicka" kommandot till TVn?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, den rutan måste vara ibockad (vilket jag inte visste förrän nu ).
Den ändrar inget på TV:n när du bockar i den, men varnar att funktionerna du kan komma åt sen kan vara skadliga.

När den är ibokad finns Config under "Expert...".

Så länge som du bara ändrar TPC och TV:n inte visar statisk bild länge så är den enda risken att det som sagt kanske påverkar garantin.
Annars kan man med "InStart" gå in i servicemenyn och peta på saker man inte bör peta på, men det är ju väldigt lätt att låta bli, speciellt nu när man kan ändra TPC utan att faktiskt gå in i den!

Edit: Ang det senaste, vet inte heller hur det funkar, men du kan ju lätt testa genom att välja Disable och sen visa en statisk bild i säg 5 minuter, sen byta till något ljusare och se hur den beter sig.
Eller spela upp ett klipp från nån serie/film som du vet triggar det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Märkligt att man inte fick någon form av respons på att det är sparat. Men verkar hur som helst fungera nu. Har åtminstone inte reagerar på att det är väldigt mörkt sedan dess.

Tack för hjälpen!