Permalänk
Medlem

Hjälp med lagring från gammal NAS

Tjena!

Behöver hjälp då jag är lite utanför min komfortzon med detta. Är nu hos päronen under sommaren och far har skaffat en ny NAS som jag satt upp. Toppen men nästa problem är att lyckats ta över allt ifrån den gamla NASen, han hade köpt de gamla myclouds som slutade bli supportade för några år sedan.

Min orginaltanke var att köpa en kabel som har sata, ström och usb så skulle jag kunna läsa av de gamla diskarna via windows, göra en säkerhetskopiering via en cold storage hhd och sedan koppla upp mig till den nya och bara föra över allt där. Nu till dilemmat, datorn hittar hårdiskarna men de kräver formatering för att läsas och om jag kom ihåg rätt därmed raderas helt och hållet vilket är motsatsen till vad jag vill. Hur fan fixar man detta?

Johan

Permalänk
Medlem

Nasen kör väl någon form av raid?

Borde inte det smidigaste vara att låta den gamla nasen föra över all sin data till den nya?

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att ansluta bägge NAS:ar samtidigt till nätverket, öppna dem i varsitt fönster i utforskaren och sedan "drag n' drop"!?

Om du inte längre lyckas ansluta till den gamla NAS:en från Windows, så kan det bero på att Windows numera inte har SMBv1 aktiverat som standard. Se https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file... för mer info om hur du aktiverar det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det gamla NASen trasig, så det är därför du har plockat ur diskarna?

Om gammel-NASen är hel, vore det bättre att kopiera från den till den nya via datorn.

Är den sönder, så kan du (i praktiken) glömma Windows för en sådan operation. Linux är bättre för det. Fortfarande inte lätt, men bättre.

Har du eller nån bekant Linuxkunskaper?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittills,

Gamla NASen hade plockats isär och gjorts av med tyvärr då far trodde att den helt enkelt inte funkade mer pga brist på support. glömde att nämna detta. Kan därför inte bara koppla ihop allt igen och föra över via nätverket. Trodde faktiskt bara jag kunde formatera om den för läsning men förstod snabbt nu att detta inte var rätt tänkt från min sida.

Har tyvärr inte någon jag känner som är linux-kunnig men hade självklart kunna skicka diskarna och betalt en slant om någon kände sig lite givmild.

Utöver det är jag helt körd annars?

Permalänk
Medlem

Det är ju oftast någon vanlig Linux-RAID - så flytta diskarna i en Linux-dator bara och se.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste just nu; Låt diskarna vara ifred tills det finns en plan för att läsa ut innehållet. Alla (ogenomtänkta) försök kan bara göra saker värre.

Så länge diskarna är hela och orörda, så finns alla chanser i världen att få ut innehållet. Det gäller bara att komma fram till hur gammel-NASen har lagrat data...

Vad är det för diskar, storlek? Exakt modell på gammel-NASen kan underlätta också.

Det är ändå lite kul att far din tänkte på att spara diskarna... Dom flesta hade slängt alltihop med diskar och allt

Permalänk
Medlem

2x WD Red 2TB WD20EFRX, , tror gamla NASen var en mycloud, gissar en sådan här https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...
Fast 2-bay 2tb som var i raid 1

Låter de ligga stilla som ombeds, men önskar gärna höra vad mina alternativ är och vad jag kan göra, har som sagt inga problem att paketera och skicka iväg dessa samt en extern ssd och betala en slant för jobbet.

Permalänk
Medlem

Nästan alla äldre NAS:ar kör med mdadm-RAID - vilket tex. ubuntu startad från en USB-sticka upptäcker automagiskt och monterar till en mapp på skrivbordet när alla diskar i raiden blir åtkommliga samtidigt tex. via USB-SATA-adaptrar kopplad till datorn, saknas en disk (även om det är en RAID1) så väntar det till alla diskar ensemblen är närvarande och åtkommliga samtidigt - skall man göra avsteg från det och tex. bara vill använda den ena RAID1 disken så blir det att jobba manuellt och läsa på ang. om mdadmin-RAID. - i nyare NAS:ar kör man ofta med LVM och LVM2 som volymhanterare och i olika RAID-konfigurationer när sådant är uppsatt..

Permalänk
Medlem

Vad är det för en NAS din far har införskaffat som ersättare?

Fördelen i detta läge är förstås det faktum att du har en uppsättning av diskar från tidigare Raid-1, så jag skulle föreslå att du märker upp dessa så du kan särskilja dem åt till att börja med.

Om den nya NAS-enheten är en Synology så har du tur, då behöver du bara ansluta en av hårddiskarna från MyCloud NAS:en med USB Sata-adapter till Synology:n och om allt går väl så kommer volymen att monteras automatiskt i File Station och du kan kopiera över filerna direkt. Skulle det vara så att volymen inte monteras, troligtvis på grund utav att den är i "degraded" tillstånd på grund utav att andra disken saknas, ja då kan du köra följande kommandon via SSH för att tvinga montering av den enskilda disken, och sen kopiera över filerna direkt i File Station via webbläsaren.

mdadm --assemble --scan (identifiering av Raid-volym)
vgchange -ay (aktivering lvm-volymgrupp om någon finns att aktivera)
ls /dev/mapper (för att kolla om någon ny volym dykt upp)
mount /dev/mapper/[volume-name] /mnt (ändra [volume-name] till den volym som tillhör MyCloud NAS:en utifrån ovan ls)

Om den nya NAS:en däremot är något annat märke så får du gå Ubuntu Live-vägen genom att ladda ner och skapa dig en Ubuntu Live USB-sticka, boota upp detta på en dator som är nätverksansluten. Därefter ansluter du en hårddisk från MyCloud NAS:en via USB Sata-adapter, om Ubuntu lyckas identifiera raid-volymen direkt så kommer du att få upp en genväg till denna på skrivbordet, varpå du kan montera upp den nya NAS:en via filhanteraren och sedan kopiera över filerna. Om raid-volymen däremot inte dyker upp automatiskt så kan du behöva forcera montering precis som i exemplet med Synology:n här ovan, detta görs med följande kommandon.

ls /dev/sd* (identifiera raid-volymer)
sudo mdadm --examine /dev/sdX (sista volymen bör vara den nyligen anslutna MyCloud volymen)
sudo mdadm --assemble --run /dev/md0 /dev/sdX1 --force (ersätt X med korrekt från ovan)
sudo vgscan (sök efter nya volymgrupper)
sudo vgchange -ay (aktivera funna volymgrupper)
sudo lvdisplay (visa logiska volymer)
sudo mount /dev/mapper/<volume-group-name>-<logical-volume-name> /mnt (ersätt <volume-group-name> med det namn som MyCloud volymen har enligt ovan kommandon)

Eftersom du behåller en av diskarna helt orörd, samt att ovan kommandon inte gör något som påverkar filsystemet i sig, så är risken för dataförlust låg till mycket låg.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD