AMD: AM5-sockeln får stanna till 2027

Permalänk
Melding Plague

AMD: AM5-sockeln får stanna till 2027

Precis som föregående processorsockel planerar AMD att stödja AM5 i flera år framåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra nyheter! Jag brukar ha mina datorer i ca 5 år innan allt byts ut, det här kanske blir första gången jag uppgraderar vissa komponenter efter 5 år istället

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Detta var faktiskt inte så nytt, om än väldigt trevligt
De lovade samma sak på Computex 3 Juni.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kul, då hinner jag kanske byta till AM5 och DDR5 innan det blir obsolet.

Till mina kära lojala följare här på forumet, : jag vet, jag skulle redan ha gjort det, men en anledning var att få upp dels minnesfrekvensen, dels spelprestanda, men de verkar helt ok med mitt nuvarande bygge. Visst fortfarande B450 chipset, men det håller ännu. ( https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf... )

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Visar ju att det är ett medvetet val fån Intel att hela tiden tvinga fram moderkortsbyten (i onödan)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

jag som är nästan 42 säger bara så här, 3 år till? det för för tidigt. Jag vaknar en morgon å så är det ju 2027... Nä om inte det dyker upp ny minnes standard tills dess så stanna vid am5 så länge som möjligt, även om det är 10 år så skall det inte behövas att byta sockel anser jag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Som jag förstått kommer Backside power delivery kräva en ny sockel(enl TSMC kommer det ge ca 10% högre klock och densitet).
Det ska komma under 2025, det är ingen man vill offra för att sitta hålla på en gammal sockel...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

jag som är nästan 42 säger bara så här, 3 år till? det för för tidigt. Jag vaknar en morgon å så är det ju 2027... Nä om inte det dyker upp ny minnes standard tills dess så stanna vid am5 så länge som möjligt, även om det är 10 år så skall det inte behövas att byta sockel anser jag.

Det är nog rätt sannolikt att de gör så.
AM2 = DDR2
AM3 = DDR3
AM4 = DDR4
AM5 = DDR5

Sen fanns AM2+ och AM3+ också, så något liknande skulle väl kunna komma. AM2 och AM2+ var delvis kompatibla (åt båda hållen man kan blanda CPU och moderkort). Processorer för AM3+ passade inte i AM3, men däremot passade AM3-processorer i AM3+, så den bör väl kanske räknas som en ny socket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jag som är nästan 42 säger bara så här, 3 år till? det för för tidigt. Jag vaknar en morgon å så är det ju 2027... Nä om inte det dyker upp ny minnes standard tills dess så stanna vid am5 så länge som möjligt, även om det är 10 år så skall det inte behövas att byta sockel anser jag.

DDR6 kommer senast 2025, så AM6 lär nog komma till nästa generation, men AMD kan ju välja att hålla AM5 vid liv en stund till precis som de gjort med AM4 hittills

Permalänk
Medlem

Klarar mig nog på AM4 tills AM6 släpps.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Snart går det så långt att vi istället klagar på dålig innovation, AM5 år 2037.
Ne det är skönt att kunna köpa en plattform och 5+ år senare uppgradera cpu o gpu utan att byta ut moderkortet.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jag som är nästan 42 säger bara så här, 3 år till? det för för tidigt. Jag vaknar en morgon å så är det ju 2027... Nä om inte det dyker upp ny minnes standard tills dess så stanna vid am5 så länge som möjligt, även om det är 10 år så skall det inte behövas att byta sockel anser jag.

Ja.. Om man ens lever 2027.. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag brukar nästan aldrig uppgradera datorn med endast moderkort, CPU eller minnen, då de håller länge. För mig spelar det ingen roll hur länge de stöds, eftersom jag byter ut dessa tre delar samtidigt. Därmed behöver jag aldrig vänta innan jag köper.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Det här är väldigt kluvet.
Har aldrig själv uppgraderat i samma sockel. Köper hellre ny plattform när det är dags. Idag håller datorerna så pass länge ändå så det hinner passera rätt många år mellan uppgraderingar.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag har haft 4 olika cpuer i mitt Asrock X370 Taichi sen AM4 släpptes. Jag har gått från 1100/5500 i GB6 till 2200/12000 på samma bräda. Det är helt klart det bästa moderkortsköp jag gjort.

Lång livslängd får en att våga satsa tidigt på en ny sockel och cpu-arkitektur för man vet att även om den första inte är superfantastisk (Ryzen 1700) så kommer den att gå att uppgradera till något bättre (2700x, 3800x, 5800x3d).

Än idag är AM4 klart värt att köpa om en vill ha mer än 128GB RAM. DDR5 är fortfarande lite hit-and-miss med 4 stickor.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Det här är väldigt kluvet.
Har aldrig själv uppgraderat i samma sockel. Köper hellre ny plattform när det är dags. Idag håller datorerna så pass länge ändå så det hinner passera rätt många år mellan uppgraderingar.

mja exakt. plus så betyder varken nya processorer inte nödvändigtvist något bättre/det bästa (se 5700xt/5800xt) samt att gamla moderkorten inte nödvändigtvist har support för dem. Mest bara marknadsföringstrick. Första generation (300) am4 moderkort hade inte stöd för ryzen 5000 och endast vissa fick stöd något år efter med bios uppdatering. Inte ens de flesta b450 stödde det på lansering.

Däremot är uppgradering från r5 1600 till 5800x3d rejäl, men inte många som gjort det hoppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Än idag är AM4 klart värt att köpa om en vill ha mer än 128GB RAM. DDR5 är fortfarande lite hit-and-miss med 4 stickor.

Ja, så mycket enklare med ram på am4. Visst har jag haft lite småstrul tidigare även där, men sist byggde jag en am4 dator med 2 helt olika (kingston + corsair) ram-stickor, helt olika hastigheter och värden, aktiverade XMP och som magi så bara fungerade det.

Medans på min am5 fungerar knappt 2st likadana, ett tag inte ens en enskild sticka ram utan problem. Även utan xmp/expo överclockning aktiverat. Och fortfarande inte med nyaste bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ja, så mycket enklare med ram på am4. Visst har jag haft lite småstrul tidigare även där, men sist byggde jag en am4 dator med 2 helt olika (kingston + corsair) ram-stickor, helt olika hastigheter och värden, aktiverade XMP och som magi så bara fungerade det.

Medans på min am5 fungerar knappt 2st likadana, ett tag inte ens en enskild sticka ram utan problem. Även utan xmp/expo överclockning aktiverat. Och fortfarande inte med nyaste bios

hittar inga ddr4 stickor för vettiga priser, dvs ddr4 platformer är döda för mig. Alla stickor som finns ute i affärerna är rena rama skräpet som inte ens budget köpare köpte då när ddr4 var på tapeten, sånt skräp till minnen kunde typ hittas i färdiga datorer från hp, dell osv inte i diy/inet/webhallen datorpaket.

sen är ju många ddr4/am4 mobos borta, och bara vissa modeller verkar finnas kvar som inte är så super, inte att man ska köpa am4 om man är ute efter ny dator men ändå.

ddr4 platformar är döööööaaaaa

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av dlq84:

DDR6 kommer senast 2025, så AM6 lär nog komma till nästa generation, men AMD kan ju välja att hålla AM5 vid liv en stund till precis som de gjort med AM4 hittills

Inte ens chans att DDR6 kommer redan nästa år. 2027 som tidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hittar inga ddr4 stickor för vettiga priser, dvs ddr4 platformer är döda för mig. Alla stickor som finns ute i affärerna är rena rama skräpet som inte ens budget köpare köpte då när ddr4 var på tapeten, sånt skräp till minnen kunde typ hittas i färdiga datorer från hp, dell osv inte i diy/inet/webhallen datorpaket.

sen är ju många ddr4/am4 mobos borta, och bara vissa modeller verkar finnas kvar som inte är så super, inte att man ska köpa am4 om man är ute efter ny dator men ändå.

ddr4 platformar är döööööaaaaa

jo det är svårt, jag uppgradera till am5 ett år sedan mest pga att am4 och ddr4 sålde så dyrt.

men jag hade en 8gb sticka över, samt hittade jag en annan 8gb sticka andrahand för totalt 74kr med frakt & köpskydd. Hade inte betalat 200-400kr för 16gb ddr4, och 400-600kr nytt var de värda 2 år sen, inte nu. Däremot tycker jag att 3200mhz är helt ok och kräver inte mer.

Jag köpte 2x 32gb och 1x 16gb ddr5 för ~1350kr ett år sedan. Ddr4 var dyrare begagnat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nog rätt sannolikt att de gör så.
AM2 = DDR2
AM3 = DDR3
AM4 = DDR4
AM5 = DDR5

Sen fanns AM2+ och AM3+ också, så något liknande skulle väl kunna komma. AM2 och AM2+ var delvis kompatibla (åt båda hållen man kan blanda CPU och moderkort). Processorer för AM3+ passade inte i AM3, men däremot passade AM3-processorer i AM3+, så den bör väl kanske räknas som en ny socket.

Det var lite annorlunda då, jag har ett moderkort som är AM2+/AM3 (asrock n68c-s ucc) som tar både Athlon & Phenom(II) CPU'er, så länge dom inte drar mer än 95W enligt spec.
Det har 2 platser för DDR2 och 2 platser för DDR3, det går dock inte använda DDR2 minnen till en processor avsedd för DDR3 och vice versa. Det har även inbyggd grafik från Nvidia
Det hade varit trevligt med ett liknande AM4/AM5 moderkort.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Även om det är bra att AMD har lång livslängd på en sockel så kommer det nya moderkort med nya chipset för varje CPU generation med nya funktioner och förbättringar som man villhöver.

Misstänker att de nya moderkorten som kommer i kombination med 9 serien CPU kommer få bättre minnesprestanda och stabilare där.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Misstänker att de nya moderkorten som kommer i kombination med 9 serien CPU kommer få bättre minnesprestanda och stabilare där.

Det är nog tveksamt. AMD uttalade sig om att 6000 fortfarande är sweetspot, men att 6400 "fungerar för vissa" (eller "fungerar ibland" kanske det var, något liknande).
Har hört rykten om att IO-die är oförändrad också (och minneskontrollern sitter ju i den). Techpowerup frågade AMD om den är det, men de ville inte kommentera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte ens chans att DDR6 kommer redan nästa år. 2027 som tidigast.

jag sätter mig i mitten då, 2026. Mer gissning än estimat. Fast troligen till 2027 som du säger tills det är standard för nya konsumentmoderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Även om det är bra att AMD har lång livslängd på en sockel så kommer det nya moderkort med nya chipset för varje CPU generation med nya funktioner och förbättringar som man villhöver.

Villhöver är ordet.
Så klart att jag vill ha de nya funktionerna också men jag kan inte påstå att jag lidit av att ligga kvar på X370. Nästan alla väsentliga funktioner sitter ändå i CPUn. Det enda jag känner att jag saknat är några extra USB-portar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nog tveksamt. AMD uttalade sig om att 6000 fortfarande är sweetspot, men att 6400 "fungerar för vissa" (eller "fungerar ibland" kanske det var, något liknande).
Har hört rykten om att IO-die är oförändrad också (och minneskontrollern sitter ju i den). Techpowerup frågade AMD om den är det, men de ville inte kommentera.

Vad jag läst så stannar sweetspotten kvar på 6000-6400 som tidigare men det blir nog en liknande situation som med zen 2 & 3 där fler kunde köra 3800MHz än tidigare.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Det här är väldigt kluvet.
Har aldrig själv uppgraderat i samma sockel. Köper hellre ny plattform när det är dags. Idag håller datorerna så pass länge ändå så det hinner passera rätt många år mellan uppgraderingar.

Jo nog har jag uppgraderat cpu genom åren.

En 486DX 33MHz -> 486DX4 100MHz, den gamla cpu:n hamnade i en ny dator.
Nästa dator var en AMD K6 200MHz, gav 6x prestandan i kompilering mot DX4:an
Blev sen K6 350, 450 och 500 MHz på den, några av de gamla fick plats i andra datorer.
På AM2+ gick jag från en Athlon x4 till en Phenom-II x6.
Sitter nu på en 3900X, få se om det blir nåt byte på den, kanske en 5950X om det dyker upp en billig.

Permalänk
Medlem

vadå får stanna till 2027, AM5 är ju en "ny sockel" jag förväntar mig att socklarna har lite längre livstid än 2-3 år. AM4 är iof en sockel som left sjukt länge. Men när AMD bytte sockel när Gen 3 av AMD TR kom så släppte jag TR modellen pga jag inte kunde använda samma moderkort längre. och det blev påtok för dyrt att kliva upp från Gen2 till Gen3.
och nu när jag lämnade AMD TR för en vanlig Ryzen å klev på nya AM5 så förväntar jag mig att kunna använda samma moderkort minst en CPU uppgradering. minst!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Det här är väldigt kluvet.
Har aldrig själv uppgraderat i samma sockel. Köper hellre ny plattform när det är dags. Idag håller datorerna så pass länge ändå så det hinner passera rätt många år mellan uppgraderingar.

Det är helt förstårligt när man har en vanlig AMD Ryzen eller en vanlig Intel iX modell.

idag med min vanliga svensson setup och AM5 så kosta moderkorten en rejäl slant och AM5 släptes för knappt 2 år sedan.
och min setup är 1.5 år gammal. så jag förväntar mig att kunna använda mitt moderkort minst en till CPU uppgradering.
menar sent 2022 så betala jag 4249:- för ett AM5 moderkort, samma pris för mitt moderkort med AMD Threadripper socket 2018.

Så med priser som dessa så förväntar jag mig att man kan använda grejerna för fler generationer av CPU:er än bara en generation.

Om de behöver byta socket för varje ny CPU Generation då måste moderkorten gå ned i pris. Som det var förr, där ett "vanligt" moderkort kosta allt mellan 800:- och 1800:- beroende på vilka krav du hade. och med inflation så givetvis måste prislappen gå upp, men inte upp till mer än det dubbla priset.

Hade moderkorten varit billigare idag så är jag helt med på vad du säger att man vill ändå byta mamma kort när man stoppar i en ny CPU. Det var så vi gjorde förr, vi böt mamma kort och CPU som om de vore en enhet inte två.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.