Ikea återkallar batteriladdaren Varmfront på grund av brandrisk

Permalänk
Melding Plague

Ikea återkallar batteriladdaren Varmfront på grund av brandrisk

Möbeljätten ber alla som äger en Varmfront att kontrollera dem genast.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, ja, kanske ett passande namn på laddaren i alla fall då?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Brandfront

Permalänk
Medlem

De är duktiga på det här med passande namn. Detta såg jag i vintras och tyckte det var lite kul.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Nästa sak de återkallar heter säkert Dödsfarlig.

Permalänk
Medlem

Spontant så tänker man att sånt här inte ska hända med företag som Ikea men samtidigt så säljer de så stora mängder av sina produkter att såna här brister upptäcks och informeras om. Tror inte det händer för någon slumpvis köpt laddare på Elgiganten osv.
Sen är väl svårigheten att nå ut till alla som köpt en sån laddar på Ikea.

Permalänk
Medlem

De har även en batteriladdare som heter Stenkol. Den blir väl nästa

https://www.ikea.com/se/sv/p/stenkol-batteriladdare-90496954/

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här när de kom, jäkligt bra faktiskt. Största anledningen till att jag vågade köpa var just för att jag vet att Ikea är duktiga på att återkalla om det är något fel. Får bli att leta reda på den och byta ut helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Härnäst:
IKEA återkallar vattenblandaren vattenfall då det finns risk för läckage.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har två stycken varav en är påverkad av återkallelsen.

Inte bra att det händer men bra att de återkallar.

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här på Ikea:
https://www.ikea.com/se/sv/p/sjoess-45w-usb-laddare-med-2-por...
Hade tur för den är nästan alltid slut.Tydligen fler som upptäckt att det är mycket laddare för pengarna. Så snarare Ajöss än Sjöss.

Permalänk
Medlem

Karma, kan ju hoppas att nästa modell heter kallfront i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Tror inte det händer för någon slumpvis köpt laddare på Elgiganten osv.

Jag undrar hur många produkter från random företag som har minst lika stora brister som vi aldrig hör talas om...

Permalänk
Medlem

Returnerade min för ett halvår sedan när den slutade fungera bara efter en vecka. Tydligen var jag den första som upplevde problem med den.

Permalänk
Medlem

Skönt att man spenderat ca 100 timmar på flygplan senaste året med två av dessa där båda är berörda av detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwoblem:

Skönt att man spenderat ca 100 timmar på flygplan senaste året med två av dessa där båda är berörda av detta...

Såg en video på lithiumbrand ombord på ett flyg och bestämde mig för att aldrig ladda något i luften igen 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwoblem:

Skönt att man spenderat ca 100 timmar på flygplan senaste året med två av dessa där båda är berörda av detta...

Powerbanks får man ju inte ta med i handbagaget. Hur lyckades du?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Powerbanks får man ju inte ta med i handbagaget. Hur lyckades du?

Jo det får man. Du får däremot inte lämna dem i det incheckade bagaget.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jo det får man. Du får däremot inte lämna dem i det incheckade bagaget.

Oj här blandade man ihop

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag undrar hur många produkter från random företag som har minst lika stora brister som vi aldrig hör talas om...

Ja man blir ju lite nojig när man tänker på min roborock som bor under en byrå. MEN får man en litium brand är det nog ganska kört ändå känns det som och det viktigaste är att hinna ut.
Undrar om jag halvt undermedvetet placerat brandvarnaren ovanför?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag undrar hur många produkter från random företag som har minst lika stora brister som vi aldrig hör talas om...

Ja, och även Appler har ju återkallat laddare exempelvis. Annars har jag ganska stort förtroende för Ikea eftersom de dels BORDE kunna ställa rätt krav och anlita rätt tillverkare - men också faktiskt återkallar om det strular.

På våra senaste 2 Galaxy telefoner har vi inte fått med laddare. Tror inte heller barnen fick det med sina Pixeltelefoner. Så då köper väl många en billig PS-laddare från Ali eller Temu eller "original" från Tradera, och så blir det fel.

Vi har sparat alla original-laddare från tidigare telefoner och plattor, de får göra tjänst till allt möjligt.

Allt mer man köper behöver ju drivas via usb. Har köpt 2st raspberry 4-adapter och 1 raspberry 5 adapter eftersom jag inbillar mig att det är bättre än random stuff.

Angående powerbankar blev en Deltaco förvandlad till en bulle, men den var iaf inte varm eller något. 2 likadana har vi kvar ett par år senare utan problem. Men jag lägger dem ju inte att ladda obevakat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

oof, båda mina ingår i de datumen som står.. och de har varit med om mycket! vilken tur man haft att de inte började brinna på planet till gamescom förra året xD

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jo det får man. Du får däremot inte lämna dem i det incheckade bagaget.

Om dom är godkända för det ja. Standarder för detta kom för nåra år sen.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Skrivet av Field-Mouse88:

Om dom är godkända för det ja. Standarder för detta kom för nåra år sen.

Det enda jag hört är att det är en begränsning på hur stor kapacitet batterierna får ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Spontant så tänker man att sånt här inte ska hända med företag som Ikea men samtidigt så säljer de så stora mängder av sina produkter att såna här brister upptäcks och informeras om. Tror inte det händer för någon slumpvis köpt laddare på Elgiganten osv.
Sen är väl svårigheten att nå ut till alla som köpt en sån laddar på Ikea.

Samtidigt så tillverkar ju Ikea inte dessa produkter själva och har förmodligen väldigt liten kontroll över tillverkningen.
Jobbade för några år sedan hos en underleverantör till Ikea som de hade rätt stor insyn i och vi tillverkade bla en spegeldörr, Ikea ville spara lite kostnader och bad att vi skulle använda några procent mindre lim, det hade fungerat i deras tester men rätt som det var skulle vi öka igen, visade sig att glasen började lossna, vet inte hur många dörrar de fick dra tillbaka då det fanns fler fabriker i världen som gjort samma sak och vi tillverkade någonstans mellan 7 och 8000 dörrar per skift och körde 3 skift + helg och säkert 2 månader innan felet upptäcktes.
Problemet med stora kända företag är att när något går snett så drabbar det många och ser väldigt illa ut, men är ändå bara en bråkdel av alla produkter.
Samma gäller för all industri, en produkt strular och företaget blir i mångas ögon värdelöst 😉