Få entusiaster vill betala extra för AI i hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Få entusiaster vill betala extra för AI i hårdvara

Medan alla stora företag storsatsar på AI är en stor majoritet entusiaster skeptiska att betala mer för komponenter med AI-tillskott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att ni hann stoppa pressarna för den chockerande nyheten

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Får jag det på köpet är det bra men det är inget jag skulle betala extra för, jag tror att de allra flesta förstår att AI är i början på sin resa och att ny hårdvara kommer bli utdaterad tidigare än förr och därför vill nog de flesta inte betala extra för det.
Stora företag satsar febrilt för att behålla sin position och försöka ta marknadsandelar, det är en väsentlig skillnad på dessa företag och privatpersoner som inte går att jämföra.
AI på hårdvara anpassad för företagen är väldigt mycket mer kraftfull än det entusiaster får i sina datorer med konsumentprodukter.

Permalänk
Medlem

Det fina med "AI berikad hårdvara" i form av PCIe eller m.2 dvs dedikerad hårdvara, är att det kräver ingen "berikad" hårdvara utöver själva kortet, som säg Googles "Coral" NPU-chip och många liknande, det är "hippt" att kränga in "AI" i allt möjligt, men oftast är det enklast att bara köpa ett sådant simpelt litet insticks-kort, säg 500kr, slår nog surplus priset AMD och förr eller senare Intel tar för sina processorer med "AI onboard" trams. (visst nu ban-bredden och latensen gör såna små kort relativt kraftlösa, men de designades och lanserades innan chatGPT inkluderade en gratis-tier vilket ledde till att LLMs blev så populära (well, vi har Llama och andra att tacka för det också), men så dessa små instickskort var designade för simplare experiment och programmering med visuell detektion och sådant, vad som lär komma inom bara några år lär vara rejäla och kompetenta, om inget annat så är utvecklingen igång i Kina, där billiga kort är i större intresse av än i Väst.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Discokungen

En hel del "no shit" på den men bra att ha siffror på det. Samtidigt lär det ändå bli som typ kurvade TV-apparater eller edge-skärmar på mobiler var det enda som gick att få tag på i några år.

Önskar bara att vi hade kunnat kalla det för något annat än "AI" som är världens bredaste kategori.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ain't Interested

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De som svarar "Ja" på frågan nu är personer som skulle komma att ångra sig när de väl köpt skiten och märker att det inte gör någon skillnad för någonting som betyder något.

Folk bryr sig om att få saker gjorda. Vad tekniken bakom är för något är inte en viktig fråga (... om man inte är en utvecklare dvs.)
Som exempel: AI används i iPhone och smartphones med Android sedan fem-tio år tillbaka för att göra kameran bättre. Det folk vill ha, och bryr sig om, är att ha en bra kamera. Det är ett fall där AI gör produkten bättre, men det säljs också med att visa hur bra kameran är: inte genom att visa att det är AI i produkten.

Microsoft har ännu inte levererat något exempel på hur AI-hårdvara skulle göra användarupplevelsen i Windows bättre. Det är vad de behöver göra.
Men vi har alla upplevt hur användarupplevelsen i Windows har istället blivit sämre med åren, och att saker har tvingats på oss.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk

Ordbok: Entusiast - Någon som känner ett positivt intresse inför något; någon som känner entusiasm
https://www.dinordbok.no/sv/definitioner/svenska/?q=entusiast
Vilket i princip vem som helst kan bli, det handlar endast om intresse.

Nå jag minns så väl hur många på datorforum ratade smartphones, när iPhones kom så hånade dessa personer Amerikaner som övernattade i kö för senaste iPhone etc. Min uppfattning är att datanördar var mer emot smartphones än vanligt folk och det är de fortfarande när det gäller spela på mobiler. Likaså behovet att ha den senaste hårdvaran.

Ai är också ett område som datanördar brukar rata av olika anledningar. Jag ser Ai utvecklingen mer som internet, när man fick pröva internet början av 90talet, så ansåg många datanördar att det faktisk var lite tråkigt. -Om man inte kunde använda det hemma till att ladda hem spel.

Jag själv har köpt en iPad med M4 för Ai, där Ai hela tiden försenas. Jag avvaktar med med privat Ai dator av flera orsaker. Det första är såklart pengar, utvecklingen inom Ai går supersnabbt. Detta projekt kommer bränna pengar till den förbannelse, hårdvaran behöver bytas ut regelbundet.
Och vad ska jag ha Ain till? Ja absolut inget privat. Ska man då lägga 50 000kr beskattade pengar på en schysst LLM dator som man man använder lite i jobb? Det är så inåt h-lvete mycket mer pengar än vad denna pryl tillför en just nu anser jag.

I framtiden ser jag dock vi kommer ha att vissa arbetare kommer använda Ai i sina jobb och andra inte. De som använder Ai blir som Larry i denna reklam för FTX: https://www.youtube.com/watch?v=hWMnbJJpeZc (ja, FTX lurade folk på pengar)

Jag själv har vunnit affärer med mina egentillverkade verktyg som inte ett skit med Ai att göra, men om 10år så skulle det kunna ha varit Ai mjukvara. Det är dock svårt att få använda egenutvecklade verktyg i jobb, men jag har kommit på sätt att få in idéer. (exjobbare och praktikanter jobbar med dem och vops så blir de företagets egendom ) LLM/Ai kommer dock bli tuffare.
Men man har olika kunder, vissa kunder vill ligga i framkant när det gäller Ai.

Permalänk
Medlem

Svarade nej, men egentligen skulle jag nog göra det om det fanns, men jag skulle inte betala extra för hårdvara att köra LLM:er och liknande på.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Bara om det förbättrade prestandan i spel som tensor på RTX som används till DLSS.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

De anemiska NPU'erna som Copilot använder är värt 0 och inget. För att det skall bli användbart behövs hög minnesbandbredd och avsevärt mycket mer prestanda.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

De anemiska NPU'erna som Copilot använder är värt 0 och inget. För att det skall bli användbart behövs hög minnesbandbredd och avsevärt mycket mer prestanda.

@Rebben
Det är nog där Intels höjda temperaturspann kommer in. 😉

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Den dag det finns ett intressant use case är svaret ja. Men nu? Definitivt nej.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Får jag det på köpet är det bra men det är inget jag skulle betala extra för

Men... Man får inget 'på köpet'. Det betyder bara att kostnaden betalas på annat sätt.

Allt, precis ALLT, måste betalas för, och 'löna' sig för företagen.

Vad gäller huvudfrågan, så är samtliga use-case just nu inriktade på att göra konsumenterna till produkten.
AI:n lär sig av oss, och sedan säljs vårt eget beteende/vår egen kunskap tillbaka till oss själva för en saftig peng.
Till råga på allt låter de oss dessutom stå för både tiden och elnotan för träningen.
Och vi får antagligen ett sämre resultat än om vi kört på en av deras stora modeller i datacentret.

Så det är väl inte *supermärkligt* att folk inte är entusiastiska.... Eller?

Förtydligande
Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Vill egentligen inte ha AI alls, men risken är väl om att inte betalar för hårdvaran så det körs lokalt tvingas det upp i molnet istället.

För det tvingas på en rätt hårt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vill egentligen inte ha AI alls, men risken är väl om att inte betalar för hårdvaran så det körs lokalt tvingas det upp i molnet istället.

Är det inte snarare tvärt om att man (än så länge i alla fall) behöver molnlösningarna för att få de resultat man vill ha? Det är kanske svårt att få folk att betala extra om det inte blir bättre?

Permalänk
Medlem

Är inte det minsta intresserad av att hålla på med AI själv, så nej, jag vill inte betala extra för det. Grafikkorten är (för) dyra nog som det är idag, speciellt i det övre segmentet (och då främst från NVidia). Tyvärr så är det mycket mer pengar i AI än att vända sig till t.ex. gamers, så det kommer att gå den vägen vare sig vi vill eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det inte snarare tvärt om att man (än så länge i alla fall) behöver molnlösningarna för att få de resultat man vill ha? Det är kanske svårt att få folk att betala extra om det inte blir bättre?

Menar mer att om man inte vill ha AI så pucklar dom på det ändå med molnlösningar = mer information lämnar min enhet som jag inte vill.

Apple, Android, Microsoft, alla ska ju in på AI jippot så man kan inte undvika det.
Bästa är ju då hårdvara så det sker mer lokalt. (ingen garanti, men...)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

AI är inte nog bra idag för att vara värt det. Jag tror inte så många betalar för ChatGPT eller liknande tjänster heller.

Däremot har jag förståelse för de som programmerar eller genererar bilder ser värdet. Men då är det alltså via jobbet och då bör jobbet betala istället.

Permalänk
Medlem

Problemet med AI är att det har sina use cases, absolut!

Men inte i den utsträckning som företag pushar det och använder det löst i olika sammanhang.

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem

Det är vad man kan göra med hårdvaran som är det viktiga, inte hårdvaran i sig. Är det värt att betala extra för DLSS eller nöjer du dig med FSR? Än så länge finns ju valet i alla fall. Jag vill gärna ha DLSS, och jag förstår att det kostar pengar, både i hårdvara och mjukvara.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett billigare Nvidia grafikkort UTAN AI/Tensor kärnor, med enbart råprestanda med CUDA och RT kärnor.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Nvidias project G-Assist verkar ju helt kanon, för stora tunga strategispel man inte längre har tid att sätta sig in i. Vore lysande att bara kunna fråga som ett barn, vad är det där, hur fuingerar det där osv. Värt att betala för.

Överhuvudtaget en mer context-aware dator vore bra, som vet vad man pysslar med och hjälper till. Clippy kanske får sin comeback nu.

Permalänk
Snusfri

Den dagen det kan användas för dialog för NPC's i spel kan det vara intressant, men innan dess, absolut inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Det blir väl snart som med RGB att man får börja betala extra för att slippa skiten.

Permalänk
Medlem

Om "AI" var till nytta för mig, ja. Om inte, nej. Det är som med så mycket annat. Man springer ju inte och köper onödiga prylar hela tiden och spär på klimatförändringarna den vägen.

Permalänk
Medlem

Bästa tipset från BOFH, borra hål i datorn och sätt in en ledlampa, koppla till hdd-aktivitet på mobo och sätt dit ett klistermärke där det står AI så är chefen nöjd. När den lyser jobbar ai Gäller att ligga i framkant med sånt här ....

Exakt som ni andra säger - vad gör produkten för mig som är värt priset.

Permalänk
Medlem

''AI är mänsklighetens största bedrift''

-Al Gore

Permalänk
Medlem

AI är helt enkelt inte speciellt användbart för de flesta utan mest en "kul grej".

-Chatbot som ibland har lite rätt men ibland blåljuger på ett så övertygande sätt att folk ändå tror den. Tar oftast längre att få svar än att bara googla. Ibland säger den åt dig att hoppa från en bro eller äta lim.

-Generera bilder som ibland ser ganska OK ut men de ser alltid lite obehagliga ut och ibland har folk fel antal fingrar eller en extra arm

-Generera musik med lägre kvalité än en 64 kbps MP3 som låter bekant på något sätt men ändå inte exakt som musik du tidigare hört.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Inte så att vi konsumenter kommer få lägga händer på AI’ns ”riktiga muskler”, vi får en väldigt avskalad version mot vad säkerhetstjänster och militär får.