Hur köra RAID i Fantec kabinett

Permalänk
Medlem

Hur köra RAID i Fantec kabinett

Har köpt en begagnad Fantec QB-35US3R4RAID och 2 st 8TB diskar som jag vill köra RAID1 på.
Har aldrig kört RAID innan så jag behöver lite hjälp att förstå vissa saker.

Det jag vill åstadkomma är att jag idag har en extern disk på 4 TB med alla våra familjeminnen, jag vill få över allt till ny 8 TB disk samt ha en backup på det. Jag tänker mig följande procedur:
1. Se till att ha 2 nya 8 TB diskar med en fungerande spegling
2. Kopiera manuellt över alla filer från gamla disken (4 TB) till en av de nya diskarna och låt Fantec sköta spegling till den andra disken automatiskt genom sin inbyggda RAID1 hantering.

Stoppade de helt nya diskarna i Fantec och valde RAID1 inställningen på Fantec. Öppnade sedan Disk Management, initialiserade diskarna som GPT och skapade en simpel partition på vardera och varsin enhetsbeteckning. Här valde jag INTE något RAID alternativ eftersom jag tänkte att Fantec borde väl hantera det själv. Man kunde bl.a. välja att skapa partitionen som en spegel och att inte ha en enhetsbeteckning tilldelad.

FRÅGA 1:
Nu visas diskarna som 2 vanliga diskar och ingen synkning sker mellan dem. Borde jag ha valt spegel-alternativet i Disk Management, och isåfall på vilken av diskarna? Och skulle jag ha skippat tilldelning av enhetsbeteckning på en av dem?

FRÅGA 2:
Märker att Fantec stänger av sig om man stänger av datorn, betyder det att datorn måste vara igång tills spegling är klar, även om informationen ju redan finns på disken inne i Fantec, eller kommer den att känna av att spegling pågår och inte stänga av sig?

FRÅGA 3:
Är det en bättre idé att stoppa i den externa disken i Fantec och låta datan speglas till de andra diskarna, dvs så att alla 3 diskar sitter i Fantec, istället för att manuellt kopiera över den? Dock vågar jag inte riktigt då jag först vill vara helt säker på hur spegling funkar, så att inget skrivs över på den externa disken.

Permalänk
Skrivet av ravve:

Har köpt en begagnad Fantec QB-35US3R4RAID och 2 st 8TB diskar som jag vill köra RAID1 på.
Har aldrig kört RAID innan så jag behöver lite hjälp att förstå vissa saker.

Det jag vill åstadkomma är att jag idag har en extern disk på 4 TB med alla våra familjeminnen, jag vill få över allt till ny 8 TB disk samt ha en backup på det. Jag tänker mig följande procedur:
1. Se till att ha 2 nya 8 TB diskar med en fungerande spegling
2. Kopiera manuellt över alla filer från gamla disken (4 TB) till en av de nya diskarna och låt Fantec sköta spegling till den andra disken automatiskt genom sin inbyggda RAID1 hantering.

Stoppade de helt nya diskarna i Fantec och valde RAID1 inställningen på Fantec. Öppnade sedan Disk Management, initialiserade diskarna som GPT och skapade en simpel partition på vardera och varsin enhetsbeteckning. Här valde jag INTE något RAID alternativ eftersom jag tänkte att Fantec borde väl hantera det själv. Man kunde bl.a. välja att skapa partitionen som en spegel och att inte ha en enhetsbeteckning tilldelad.

FRÅGA 1:
Nu visas diskarna som 2 vanliga diskar och ingen synkning sker mellan dem. Borde jag ha valt spegel-alternativet i Disk Management, och isåfall på vilken av diskarna? Och skulle jag ha skippat tilldelning av enhetsbeteckning på en av dem?

FRÅGA 2:
Märker att Fantec stänger av sig om man stänger av datorn, betyder det att datorn måste vara igång tills spegling är klar, även om informationen ju redan finns på disken inne i Fantec, eller kommer den att känna av att spegling pågår och inte stänga av sig?

FRÅGA 3:
Är det en bättre idé att stoppa i den externa disken i Fantec och låta datan speglas till de andra diskarna, dvs så att alla 3 diskar sitter i Fantec, istället för att manuellt kopiera över den? Dock vågar jag inte riktigt då jag först vill vara helt säker på hur spegling funkar, så att inget skrivs över på den externa disken.

Hej,
Har du läst manualen?
Vad jag kan se sköter chassiets firmware RAID-hanteringen åt dig och presenterar en volym av resulterande storlek till operativsystemet du kör. Du ska alltså konfigurera boxen (med RAID-knappen, om jag förstått rätt), och sen bara initiera och skapa en partition i ditt operativsystem.

RAID 1 betyder i normala fall omedelbar spegling mellan diskarna: Ditt operativsystem "beställer" en skrivning (exempelvis när du kopierar en fil till kabinettet), och lagringskabinettet ser till att det skrivs i princip samtidigt till båda diskarna i en spegel.

VIKTIGT: RAID är INTE en backup. Du kan använda det här kabinettet för att lagra backuper av dina viktiga filer i tillägg till där du ändå har dem, men om du gör ett misstag där du raderar filer du egentligen ville behålla så sker misstaget omedelbart på båda diskarna i RAID-spegeln. Du har inte en chans att avbryta innan ändringen speglats till den andra disken. Om du vill ha backuper ska du med andra ord investera (tid eller pengar) i ett backupprogram som håller din data säker i flera generationer, utanför ditt ordinarie fillagringsområde.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Har läst manualen men tycker inte att det riktigt förklarar.
Det som händer är att jag väljer raid1 läget på chassit, sedan ser jag ändå bägge diskar separata i windows. När jag kopierar något till ena disken så synkas det inte.

Jag kommer bara att ha dem inkopplade ett par gånger per år för att tanka över bilder från telefonen, är inte rädd att råka radera något av misstag, men kanske är raid ändå inte att föredra av andra skäl?
Jag vet att man även bör ha en kopia på annan fysisk plats etc, men om vi håller oss till raid så är frågan om den introducerar risker för datahaveri eller liknande, jämför med att manuellt hålla diskarna synkade?

Om jag skippar raid, kan jag ändå köra med fantec chassit? Den verkar inte ha något läge för att stänga av raid, men bevisligen så kan man köra dem seperat eftersom det är så det fungerar just nu

Permalänk
Skrivet av ravve:

Tack för svar!
Har läst manualen men tycker inte att det riktigt förklarar.
Det som händer är att jag väljer raid1 läget på chassit, sedan ser jag ändå bägge diskar separata i windows. När jag kopierar något till ena disken så synkas det inte.

Jag kommer bara att ha dem inkopplade ett par gånger per år för att tanka över bilder från telefonen, är inte rädd att råka radera något av misstag, men kanske är raid ändå inte att föredra av andra skäl?
Jag vet att man även bör ha en kopia på annan fysisk plats etc, men om vi håller oss till raid så är frågan om den introducerar risker för datahaveri eller liknande, jämför med att manuellt hålla diskarna synkade?

Om jag skippar raid, kan jag ändå köra med fantec chassit? Den verkar inte ha något läge för att stänga av raid, men bevisligen så kan man köra dem seperat eftersom det är så det fungerar just nu

Om du följt anvisningarna och kabinettet inte gör rätt, hade jag ärligt talat varit rädd att lägga data på det innan jag förstod vad som hänt: du har bett kabinettet göra en sak, det har inte gjort det, så just nu befinner det sig i ett okänt läge. Du har inga garantier att det inte en vacker dag när du slår på det plötsligt inser att du bett det formatera om sig och sätta sig i RAID1-läge, och då är dina data borta.

Med det sagt: Jag ser inget problem i sig med att basera en backuplösning på en RAID-spegel så länge du vet att du kan läsa de enstaka diskarna i händelse av att kabinettet ryker: det är ett enkelt sätt att klona backupen så den finns på två olika om än inte logiskt separerade media. Nackdelen är som sagt att alla former av handhavandefel omedelbart replikeras till den andra kopian, så du behöver se detta som extra säkerhet mot specifikt hårddiskhaveri, men inte som att du har två backuper.

Personligen skulle jag antingen gå all in och sätta upp (eller betala någon för att få koppla mig till) en backupserver som var igång 24/7, eller hålla det enkelt och försöka komma ihåg att plugga in en USB-disk på regelbunden bas. I båda fallen skulle jag använda ett riktigt backupprogram, för att minimera risken för att något dumt jag själv gör plötsligt resulterar i att en backup jag trodde jag hade inte längre finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravve:

Har köpt en begagnad Fantec QB-35US3R4RAID och 2 st 8TB diskar som jag vill köra RAID1 på.
Har aldrig kört RAID innan så jag behöver lite hjälp att förstå vissa saker.

Det jag vill åstadkomma är att jag idag har en extern disk på 4 TB med alla våra familjeminnen, jag vill få över allt till ny 8 TB disk samt ha en backup på det. Jag tänker mig följande procedur:
1. Se till att ha 2 nya 8 TB diskar med en fungerande spegling
2. Kopiera manuellt över alla filer från gamla disken (4 TB) till en av de nya diskarna och låt Fantec sköta spegling till den andra disken automatiskt genom sin inbyggda RAID1 hantering.

Stoppade de helt nya diskarna i Fantec och valde RAID1 inställningen på Fantec. Öppnade sedan Disk Management, initialiserade diskarna som GPT och skapade en simpel partition på vardera och varsin enhetsbeteckning. Här valde jag INTE något RAID alternativ eftersom jag tänkte att Fantec borde väl hantera det själv. Man kunde bl.a. välja att skapa partitionen som en spegel och att inte ha en enhetsbeteckning tilldelad.

FRÅGA 1:
Nu visas diskarna som 2 vanliga diskar och ingen synkning sker mellan dem. Borde jag ha valt spegel-alternativet i Disk Management, och isåfall på vilken av diskarna? Och skulle jag ha skippat tilldelning av enhetsbeteckning på en av dem?

FRÅGA 2:
Märker att Fantec stänger av sig om man stänger av datorn, betyder det att datorn måste vara igång tills spegling är klar, även om informationen ju redan finns på disken inne i Fantec, eller kommer den att känna av att spegling pågår och inte stänga av sig?

FRÅGA 3:
Är det en bättre idé att stoppa i den externa disken i Fantec och låta datan speglas till de andra diskarna, dvs så att alla 3 diskar sitter i Fantec, istället för att manuellt kopiera över den? Dock vågar jag inte riktigt då jag först vill vara helt säker på hur spegling funkar, så att inget skrivs över på den externa disken.

Du har nog inte förstått grunderna för att lagra data skulle jag säga. Att lagra data och spara en fil är helt olika saker förutom när du just trycker CTRL-S.

Men vi tar det från början RAID är ALDRIG en backup.

Det RAID gör är att sätta ihop diskar så det ser ur som en större disk eller en disk som fungerar som utbyte i upptid. Att köra RAID kan vara ett komplement till en backup som ett extra lager. Har du en server som behöver vara igång dyngnet runt är RAID en idé där ett utbyte av en disk kan göras under drift.

RAID är i ett skydd som i princip skyddar mot elektriska fel, inte ändringar, skit bakom spakarna eller ransomvare. Skulle din ena disk plötsligt krascha fysiskt så är chansen stor att innehållet kan räddas. Skulle du däremot råka få innehållet krypterat så kommer innehållet på båda diskarna i en RAID 1 krypteras samtidigt. RAID är ett "korkat" system som bara gör vad det blir tillsagt.

Tittar vi på vad lagring av data är, speciellt över tid, så är det att hålla informationen levande. Så fort något är ändrat så är en backup nämligen inaktuell.

Det finns två typer av lagring, aktiv (varm) och passiv (kall) lagring. Kall lagring är information som aldring eller väldigt sällan ändras, som exempelvis avbilder av CD/DVD eller råbilder. Varm lagring är backupper av saker som du arbetar med som exempelvis redigeringar av media eller att skriva ett större dokument.

För att en backup ska fungera så behöver den altid vara aktutell. Så fort något ändras så är en backup inaktuell. Att bara ta en backup några gånger per år gör den väldigt inaktuell. För att en bakup ska vara fungerande så ska den bygga på en 3-2-1 princip som ger 3 olika backupper på 2 olika media med en offline/offsite-backup.

Den enklaste förklaringen för en varm backup, som är den vanligaste är att du dels vil ha skyddet på flera separata(oberoende) diskar av innehållet samt även flera versioner av innehållet. Just för att skydda mot sina egna misstag.

Jag ändrar aldrig en existerande fil. Alla ändringar jag gör sparas i nya filer. (Viss common sense här så klart.) Sedan sparas filerna till fyra olika diskar som sedan skickas till en annan dator. Samt vissa filer även till externa diskar.

RAID ger dig ett utseende på hur ditt lagringsutrymme ser ut.

Din lagringsprincip och backupstrategi bestämmer hur säker din lagring är och hur långt bak i tiden du kan ändra dig. Beroende på var du du vill säkra så kan det se väldigt olika ut och olika typer av filer ska ha olika strategier.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Det jag har gjort hittils är att ha 2 seperata externa diskar, och 2-3 gånger per år koppla in dem och tanka över bilder från våra telefoner. Sedan lägger jag undan dem dvs inget som används på daglig basis eller så. Har inget behov av att nå dem 24/7...

Jag tänkte effektivisera detta genom att bara behöva koppla in kabinettet och tanka över till en av diskarna, som sedan speglas till den andra.
Men jag kanske är ute och cyklar och bör skippa raid helt då, hade dock velat använda kabinettet ändå, om det går att köra den utan raid, för att förenkla att jag måste plocka fram 2 externa diskar varje gång.

Tipsa gärna om andra likvärdiga lösningar för mitt behov
Tack

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att börja är att du direkt när hämtar dina bilder från telefonen är att genast lägga dom på datorn och en extern disk. I så fall har du en backup. Den är inte optimal men tål att en disk går sönder eller att en enhet skadas elektrisk.

Kör du den del som använder RAID 1 så tål den bara att en disk rasar. Ett externt elfel mot den tar sannolikt med sig båda diskarna. Datorn tål antagligen mer då moderkortet eller nätaggregatet offrar sig före disken. Inga garantier här, men har den uppfattningen av vad som inträffat tidigare.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

En annan viktig aspekt på detta är att lära känna Fantec ordentligt (eller olika typer av USB-adapters, för de som använder sådana). Vad händer om Fantec/USB-adaptern går sönder. Kan du då ansluta diskarna till din dator och komma åt data. Hint: Inte alldeles självklart!
Alternativen är då att försöka hitta en likadan Fantec (eller USB-adapter), eller att börja experimentera med avancerade monteringar i linux-miljö!

Permalänk
Medlem

Det är bättre att använda operativsystemets RAID för spegling än en hårdvaruraid (som Fantecen är). Kolla exempelvis Storage Spaces i windows.

Fördelen med det är att om fantecen ger upp kan du koppla endera disk från din storage space till vilkensomhelst (modern) windowsdator med valfri anslutningsmetod och komma åt datat.

Permalänk
Medlem

Tack vare er har jag nu kommit underfund med att jag inte ska köra RAID! Kontaktade Fantec och de bekräftade att man inte kan köra JBOD på det kabinettet som jag har köpt, dvs man måste köra RAID.
Därför har jag bestämt mig att istället köpa en annan som klarar att köra diskarna separat, men hör och häpna så blir man rädd när man kollar reviews på de mest kända kabinetter! Finns alltid någon som har gett dem 1 stjärna med motivering att den har förstört deras diskar. Man vet ju inte om det är skit bakom spaken eller annat, men vågar inte chansa heller.

Kanske blir det då ändå bäst att köra diskarna i 2 separata kabinetter, vilket tar mig tillbaka till den lösningen jag har haft hela tiden och som jag ville effektivisera.

Så frågan är nu, är det någon som vet en tillförlitlig kabinett för 2 (eller fler) diskar? Finns det inga kabinetter som inte delar på elektroniken/har skydd, så att OM ett elfel inträffar så skadas bara ena disken, medan den andra är opåverkad?
Om nej, hur ser det ut med kabinetter för en enda disk, någon modell att rekommendera?

Visst tänker jag rätt att en nackdel med att köra med 2 separata kabinetter är att överföringshastigheten när jag kopierar data mellan de 2 kabinetterna kommer att vara betydligt lägre, än om diskarna hade varit i samma kabinett?

Och förresten, vill någon köpa mitt RAID kabinett så är det bara att höra av sig

hade missat en fråga
Permalänk
Medlem
Skrivet av ravve:

Visst tänker jag rätt att en nackdel med att köra med 2 separata kabinetter är att överföringshastigheten när jag kopierar data mellan de 2 kabinetterna kommer att vara betydligt lägre, än om diskarna hade varit i samma kabinett?

Jag tror risken är större att det blir långsammare med samma kabinett om du kör Jbod. Du delar då bandbredden från 1 usb-port till 2 diskar. Med separata kabinett har du en dedikerad usb-port till varje.

Möjligt att skillnaden inte blir så märkbar då åtminstone USB3 är full duplex i teorin, dvs lästrafik och skrivtrafik är oberoende på samma port, men det borde alltså inte bli långsammare med två separata kabinett.

(Det är lite av en spekulation, jag har tyvärr inget dual-kabinett att testa med).

Istället för kabinett hade jag funderat på usb-till-sata-adaptrar, finns på kjell & co för en bllig peng. Helt enkelt en sladd med usb3 i ena änden och sata+sata-power i andra och en liten nätadapter som bara behövs för 3.5"-diskar. Fult men billigt och smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tror risken är större att det blir långsammare med samma kabinett om du kör Jbod. Du delar då bandbredden från 1 usb-port till 2 diskar. Med separata kabinett har du en dedikerad usb-port till varje.

Möjligt att skillnaden inte blir så märkbar då åtminstone USB3 är full duplex i teorin, dvs lästrafik och skrivtrafik är oberoende på samma port, men det borde alltså inte bli långsammare med två separata kabinett.

(Det är lite av en spekulation, jag har tyvärr inget dual-kabinett att testa med).

Istället för kabinett hade jag funderat på usb-till-sata-adaptrar, finns på kjell & co för en bllig peng. Helt enkelt en sladd med usb3 i ena änden och sata+sata-power i andra och en liten nätadapter som bara behövs för 3.5"-diskar. Fult men billigt och smidigt.

Är det inte så att när jag, genom Windows utforskare, väljer att kopiera filer från den ena disken till den andra (bägge diskar i kabinettet), så bör väl överföringen ske internt i kabinettet och inte via USB kabeln? Detta bör väl gå snabbare att kopiera mellan 2 separata externa diskar, men jag kan ha fel?

Det där med att köra med en adapter har jag också tänkt på, kruxet är bara att diskarna blir mer exponerade utan ett hölje (damm etc) samt så känns hela lösningen bökigare. Men det kanske är ett spår att kika vidare på ändå ifall det anses vara säkrare än att köra någon med hölje?
Jag är rädd om filerna, tillförlitlighet kommer före det praktiska, om jag måste välja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravve:

Är det inte så att när jag, genom Windows utforskare, väljer att kopiera filer från den ena disken till den andra (bägge diskar i kabinettet), så bör väl överföringen ske internt i kabinettet och inte via USB kabeln?

Nej, inte när kabinettet exponerar diskarna som separata diskar. Kopieringsfunktionen läser då först data från disk1 til datorns RAM, sedan skriver den från RAM till disk2.

Om du använder kabinettets RAID-funktion så körs dataspeglingen däremot "inom" kabinettet.

Edit: Om du är rädd om filerna strunta i allt vad raid heter och gör så här:

  1. Kopiera alla filer du vill ha till en tom disk. Kör exempelvis "robocopy *källsökväg* *destinationssökväg* /E"

  2. När den kört klart, verifiera att datat har kopierats, koppla loss disk1 och förvara den i en låda på jobbet, hos en kompis etc.

  3. Upprepa samma kopiering med disk 2. Se till att den får samma enhetsbenämning som disk1. Lämna den ansluten till datorn när den är klar.

  4. Schemalägg en daglig spegling med exempelvis kommandot "robocopy *källsökväg* *destinationssökväg* /MIR"

  5. Varje månad byter du disken du har ansluten till burken med den som är i lådan på jobbet.

Är du superparanoid och har fast anställning skaffar du även en molnbackuptjänst. Obs, utöver ovanstående procedur.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej, inte när kabinettet exponerar diskarna som separata diskar. Kopieringsfunktionen läser då först data från disk1 til datorns RAM, sedan skriver den från RAM till disk2.

Om du använder kabinettets RAID-funktion så körs dataspeglingen däremot "inom" kabinettet.

Edit: Om du är rädd om filerna strunta i allt vad raid heter och gör så här:

  1. Kopiera alla filer du vill ha till en tom disk. Kör exempelvis "robocopy *källsökväg* *destinationssökväg* /E"

  2. När den kört klart, verifiera att datat har kopierats, koppla loss disk1 och förvara den i en låda på jobbet, hos en kompis etc.

  3. Upprepa samma kopiering med disk 2. Se till att den får samma enhetsbenämning som disk1. Lämna den ansluten till datorn när den är klar.

  4. Schemalägg en daglig spegling med exempelvis kommandot "robocopy *källsökväg* *destinationssökväg* /MIR"

  5. Varje månad byter du disken du har ansluten till burken med den som är i lådan på jobbet.

Är du superparanoid och har fast anställning skaffar du även en molnbackuptjänst. Obs, utöver ovanstående procedur.

Tusen tack för detta tips! Kände inte till Robocopy Ska göra ungefär som du beskriver med vissa mindre ändringar!
Nu till den stora frågan, vilken kabinett ska man köpa? Tror att det är bra om den har en fläkt, då kopieringen av de 4TB data kommer att ta tid och vill ju inte att diskarna överhettas.
Även kabinetter för enbart 1 disk verkar inte finnas något självklart val, alla har någon skrämmande kommentar på amazon som avskräcker en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravve:

Tusen tack för detta tips! Kände inte till Robocopy Ska göra ungefär som du beskriver med vissa mindre ändringar!
Nu till den stora frågan, vilken kabinett ska man köpa? Tror att det är bra om den har en fläkt, då kopieringen av de 4TB data kommer att ta tid och vill ju inte att diskarna överhettas.
Även kabinetter för enbart 1 disk verkar inte finnas något självklart val, alla har någon skrämmande kommentar på amazon som avskräcker en...

Jag gissar att de flesta kabinett har samma generiska chip internt. Externa usbdiskar brukar inte ha fläkt så värmen är nog inget problem generellt.

Det sagt så kör jag själv numera med denna och det har funkat toppen så långt.

Permalänk
Medlem

Det får bli retur på de 2 diskarna jag har köpt, och istället köper jag 2 externa diskar (dvs OEM, disk inkl hölje). Alltså kör jag på med samma spår som jag har gjort tidigare, alla andra alternativ verkar bara ge mer huvudvärk

Vågar man köpa externa diskar via nätet, tex Amazon eller Komplett.se? Ena sidan av mig vill tro att de packas väl och de har ju ändå skickats till butik vid något tillfälle, så vad gör det om de skickas en gång till - andra sidan säger att jag bara bör köpa över disk...