Min dator har internet men inte min sambos?

Permalänk
Medlem

Min dator har internet men inte min sambos?

Precis som Rubriken så är detta fallet, vi har varit i kontakt med tele2 kundtjänst utan framgång. Dom sa att dom mest troligt måste skicka ut en teckniker. Men eftersom internet fungerar på min dator felfritt så tänker jag att problemet mest troligt sitter i sambons dator? hon har provat byta till min nätverkskabel, även de utan framgång. Vi får starta om modemet varje gång vi stängt av datorerna eller om dom till och med har gått i strömsparläge. Men så idag fick inte ens sambons dator internet när vi startade om allt men MIN fick de. haha blir galen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fr9dd9:

Precis som Rubriken så är detta fallet, vi har varit i kontakt med tele2 kundtjänst utan framgång. Dom sa att dom mest troligt måste skicka ut en teckniker. Men eftersom internet fungerar på min dator felfritt så tänker jag att problemet mest troligt sitter i sambons dator? hon har provat byta till min nätverkskabel, även de utan framgång. Vi får starta om modemet varje gång vi stängt av datorerna eller om dom till och med har gått i strömsparläge. Men så idag fick inte ens sambons dator internet när vi startade om allt men MIN fick de. haha blir galen....

Har ni senaste drivrutiner till nätverkskorten?

Glhf!

Permalänk
Hedersmedlem

Har det fungerat tidigare utan att ni kopplat om någonting alls?
Är det via kabelmodem, eller är det fiber, och isåfall hur är det kopplat? (Är mest ute efter om ni har en router -- annars finns risken att ni slåss om att få samma IP-adress från modem/fiberkonverterare.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har det fungerat tidigare utan att ni kopplat om någonting alls?
Är det via kabelmodem, eller är det fiber, och isåfall hur är det kopplat? (Är mest ute efter om ni har en router -- annars finns risken att ni slåss om att få samma IP-adress från modem/fiberkonverterare.)

Det har funkat relativt felfritt i några dagar, men så igår drog vi om kablar osv så att de blev snyggare och när vi sen kopplade in kablarna igen så hade vi inget internet. Startade då om modemet och så funkade det(det som sitter på väggen där fibern är) båda våra datorer är direkt kopplade till den. Iallfall så har de sen strulat varje gång datorerna går i viloläge och nu i dag så funkade inte internet alls för sambon. Vi har en router men den är bara kopplad in i modemet. Medans jag skriver detta så slog de mig att jag har kopplat den fel. På grund av att du skrev att vi bråkar om samma IP. Haha tack så mycke

Permalänk
Medlem

Låter som något problem med strömsparläge/viloläge då datorn stänger av strömmen till nätverksanslutning. Kolla i options för strömsparläge. Stäng av den och kolla hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Låter som något problem med strömsparläge/viloläge då datorn stänger av strömmen till nätverksanslutning. Kolla i options för strömsparläge. Stäng av den och kolla hur det fungerar.

TS har redan skrivit långst ned i föregående inlägg att problemet var att de kopplade bort routern och att de därmed bråkade om den ensamma IP-adress som ISPn tilldelar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

TS har redan skrivit långst ned i föregående inlägg att problemet var att de kopplade bort routern och att de därmed bråkade om den ensamma IP-adress som ISPn tilldelar.

Ouh... Missade det. Men det är bra att de löste mysteriet.😄

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt att första frågan inte var ifall TS hade kopplat datorerna direkt till tjänstefördelaren.

Varför har vi inte stickies och auto-borttagning av inlägg så vi slipper alla dessa likadana trådar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Väldigt konstigt att första frågan inte var ifall TS hade kopplat datorerna direkt till tjänstefördelaren.

Min fråga 7 minuter efter tråden skapades var ju för att kolla det. Duger inte det?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS