Hjälp mig att förstå ocker begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att förstå ocker begagnatmarknaden.

Jag vill köpa vissa produkter som enligt mig har ökat alldeles för mycket i pris. Säg att produkten idag kostar 10 000 kr hos trygga butiker, väl på Blocket, Tradera, Marketplace, osv så lägger folk ut dessa för 7000 - 10 000 kr.

Varför lägga ut en produkt eller för den delen köpa en begagnad produkt till nästan nypris där du står helt utan reklamationsrätt. Det spelar ingen roll om produkten är ny eller i princip oanvänd, reklamationsrätten är enbart mot den ursprungliga köparen, alternativt via ett ombud. Jag hade aldrig köpt något begagnat för dessa summor, först när det rör sig neråt 50% av dess nypris står man med tillräckliga ekonomiska marginaler för att det ska börja bli intressant. Hjälp mig förstå hur folk tänker?

Personligen när jag säljer saker brukar jag lägga mig mellan 50-30% av nypris om varan är i bra skick, dvs nästan nyskick. Ca 10% om det finns någon skada men fortfarande fungerar. Annars skänkes.

Jag pratar inte genomgående om elektroniska produkter, utan varor generellt.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att folk accepterar det och betalar det annonserade priset. Samma sak gäller livsmedel som ökat mer än 100% i pris och folk envisas med att köpa från Ica som höjer priserna mer än vad som behövs. Eller priser på begnagade bilar som skjutit i höjden. Folk har pengar och är villiga att betala, tyvärr.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Problemet är ju att folk accepterar det och betalar det annonserade priset. Samma sak gäller livsmedel som ökat mer än 100% i pris och folk envisas med att köpa från Ica som höjer priserna mer än vad som behövs. Eller priser på begnagade bilar som skjutit i höjden. Folk har pengar och är villiga att betala, tyvärr.

Jo jag förstår ATT folk gör det, men inte varför? Hur tänker de liksom? De spär ju på inflationen.. Det är ren idioti i min mening. Sen har de ju sällan pengar, utan folk lånar alltså pengar för att köpa saker, eller göra saker, som att åka på semester? Det är också enligt mig helt vansinnigt och ställer till det ekonomiska klimatet i längden. Att låna pengar till hus är en femma, men folk lånar ju till småskit istället för att tjäna ihop pengarna först, därtill med hög ränta.. Fattar bara inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evolved:

Jag vill köpa vissa produkter som enligt mig har ökat alldeles för mycket i pris. Säg att produkten idag kostar 10 000 kr hos trygga butiker, väl på Blocket, Tradera, Marketplace, osv så lägger folk ut dessa för 7000 - 10 000 kr.

Varför lägga ut en produkt eller för den delen köpa en begagnad produkt till nästan nypris där du står helt utan reklamationsrätt. Det spelar ingen roll om produkten är ny eller i princip oanvänd, reklamationsrätten är enbart mot den ursprungliga köparen, alternativt via ett ombud. Jag hade aldrig köpt något begagnat för dessa summor, först när det rör sig neråt 50% av dess nypris står man med tillräckliga ekonomiska marginaler för att det ska börja bli intressant. Hjälp mig förstå hur folk tänker?

Personligen när jag säljer saker brukar jag lägga mig mellan 50-30% av nypris om varan är i bra skick, dvs nästan nyskick. Ca 10% om det finns någon skada men fortfarande fungerar. Annars skänkes.

Jag pratar inte genomgående om elektroniska produkter, utan varor generellt.

Vad är din poäng?

Priset som en vara läggs ut för bara rätt pris om varan säljs. Jag ser också att folk ibland lägger ut sina begagnade saker för priser som är rent löjliga. Antingen kan man lägga ett bud som man anser är mer korrekt, eller kan man vänta på nästa tillfälle. Detta med rätt pris gäller ju både butik och begagnat egentligen.

Men vissa prylar tillverkas ju inte ens längre, eller har en tendens att ha långa leveranstider och/eller är svåra att få tag på. Då påverkas ju så klart även begagnatpriset av det. Jag ser inte poängen med att begära mindre för sin vara än vad den är värd. Är folk villiga att köpa den dyrt så är det ju deras grej, inte min.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jo jag förstår ATT folk gör det, men inte varför?

Anledningen till att folk lånar pengar till saker är främst för att kunna köpa/göra sakerna nu och inte i framtiden. Sen finns det ju de som lånar trots att de har pengar för att deras pengar (förhoppningsvis) går upp mer i värde på börsen än vad räntorna på lånet kostar.
Tänk inte så mycket på vad andra gör. Gör de korkade val med sin ekonomi så är det ju tråkigt för dom men det är så det är.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket som säljs till uppåt 100% av nypris, förmodlingen inte så vanligt?
Det förekommer fall när det är brist på något och det finns desperata köpare. Tillgång och efterfrågan styr som vanligt.

Men om en vara normalt säljs för 70% av nypris på begagnatmarknaden (t.ex. ett grafikkort eller en mobiltelefon, bara för att ta några expempel) så är det snarare du som agerar märkligt om du säljer för 50-30% av nypris? Som säljare vill man väl få så mycket betalt som möjligt, och lägger man sig för högt förblir det osålt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jo jag förstår ATT folk gör det, men inte varför? Hur tänker de liksom? De spär ju på inflationen.. Det är ren idioti i min mening. Sen har de ju sällan pengar, utan folk lånar alltså pengar för att köpa saker, eller göra saker, som att åka på semester? Det är också enligt mig helt vansinnigt och ställer till det ekonomiska klimatet i längden. Att låna pengar till hus är en femma, men folk lånar ju till småskit istället för att tjäna ihop pengarna först, därtill med hög ränta.. Fattar bara inte.

Va? Varför skulle jag bry mig om allt det där om jag kan få det priser jag ber om? Förstår inte vad det har med folks lånevanor att göra ö.h.t.

Permalänk
Medlem

Jag undrar precis som du hur folk tänker när dom prissätter sina varor som att dom vore nya, men egentligen är dom flera år gamla och saknar all form av garanti och reklamationsrätt.

Jag kollar själv efter tvättmaskin / torktumlare samt TV. Priserna man ser på blocket och Marketplace är helt horribla, eller så är det helt uttjänta maskiner som är 5år+ där värdet mer eller mindre är 0.

Precis varenda människa kan på några minuter ta reda på nypriset på en produkt så jag förstår verkligen inte heller.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är din poäng?

Priset som en vara läggs ut för bara rätt pris om varan säljs. Jag ser också att folk ibland lägger ut sina begagnade saker för priser som är rent löjliga. Antingen kan man lägga ett bud som man anser är mer korrekt, eller kan man vänta på nästa tillfälle. Detta med rätt pris gäller ju både butik och begagnat egentligen.

Men vissa prylar tillverkas ju inte ens längre, eller har en tendens att ha långa leveranstider och/eller är svåra att få tag på. Då påverkas ju så klart även begagnatpriset av det. Jag ser inte poängen med att begära mindre för sin vara än vad den är värd. Är folk villiga att köpa den dyrt så är det ju deras grej, inte min.

I det långa loppet påverkar det nypriserna och gör det dyrare för alla att leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Frågan är hur mycket som säljs till uppåt 100% av nypris, förmodlingen inte så vanligt?
Det förekommer fall när det är brist på något och det finns desperata köpare. Tillgång och efterfrågan styr som vanligt.

Men om en vara normalt säljs för 70% av nypris på begagnatmarknaden (t.ex. ett grafikkort eller en mobiltelefon, bara för att ta några expempel) så är det snarare du som agerar märkligt om du säljer för 50-30% av nypris? Som säljare vill man väl få så mycket betalt som möjligt, och lägger man sig för högt förblir det osålt.

Sett vid några tillfällen där varor sålts för högre pris eller nästan till nypris på Tradera. Inte ovanligt att ett begagnat spel säljs för 50-100 kr från nypris, lägg till sedan en frakt på 56-65 kr ...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Detta är tillgång och efterfrågan, för mycket pengar och desperat läge.

Det var någon mobil app (kommer inte ihåg exakt). Jag tror att den hette "Just because I can"? Den hade inga unika funktioner eller utseende, bara några enkla skitfunktioner. Appen kostade typ 1000kr? - kommer inte ihåg exakt. Men det var folk som köpte den.

(Det var också märkligt i min värld)

Apropå typ dyra priser på begagnade varor. Säljarna vill alltid ha max peng. Om de kan vänta tills någon okunnig människa köper deras vara , så väntar de. Om säljaren vill bli av med skiten, då sänker man priset för att snabba på försäljningen.

Sedan tror jag också att du hade alldrig sålt en begagnad bil.

Jag la ut på blocket en Nissan micra för 40.000kr den var nyköpt av mig (för 110.000kr) och 4år gammal. Har inte kört den mycket, typ lördag / söndag med familjen, köpa mat och så. (Det fanns liknande bilar för 45-55tkr, med sämre skick och mycket större körsträcka)

Första snubben som ringde, 3 minuter efter att jag la annonsen, sa att han köper bilen för 14.000!
Jag undrade om han vill komma och titta på bilen innan han lägger ett (skam)bud. Men han sa att han återkommer och dök aldrig upp.

Efter fler skambudar kom två köpare som kom en efter en och testade att provköra bilen i stil som en "Top-Gear-bolid" och lämnade svarta ryckstart märke på asfalten och fyra meters långa bromssräckors svarta spår.

Jag var chockad....

De två sa att de måste fundera på. Och dök aldrig upp.

Sedan dök upp två brödrar, som påstod att de vill köpa min bil till sin morsa. De testade bilen (inte som föregångarna men också) ganska kraftigt. Och erbjöd 32tkr.

Jag tänkte att jag skulle inte orka mer med flera traumatiska upplevelser av hur individer våldtar min bil och sålde den till det erbjudna priset.

Kan bara lägga till att alla potentiella köpare var från... vi kan säga så här... från icke Sverige (utseende/brytning).

Har någon liknande erfarenhet?

Permalänk

Om man kollar på vilka annonser som ligger ute på t.ex blocket så får man ett statiskt fel urval.
Detta p.g.a att annonser med låg prissättning ofta blir sålda snabbt, även produkter med normal prissättning kan försvinna. Kvar ser man mycket produkter med höga priser som ingen köper.

Det finns för mycket ohederligt folk och sedan folk som är mindre insatta i området.

T.ex nypris på en år gammal gamingdator har inte så mycket att göra med nypris idag, undantag om det är något extremt som 200 000kr. Om det för köparen kan vara roligt att ha en hårdvara som en gång i tiden var svindyr och i princip ingen då hade råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Har någon liknande erfarenhet?

Ja, troligen har alla som försökt sälja begagnade bilar det.
Åtminstone i lägre prisklasser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Frågan är hur mycket som säljs till uppåt 100% av nypris, förmodlingen inte så vanligt?

Inte vanligt? Första Switch-spelet jag såg på Prisjakt ligger uppe dyrare på Tradera än nypriset.

https://www.tradera.com/item/344630/638386323/the-legend-of-z...-

https://www.amazon.se/dp/B07SW7M7QB

Permalänk
Medlem

Och sen vet jag att de flesta butiker lämnar garanti mm för andra part köparen om man har original kvitto.

Komplett, webhallen, inet mm

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Inte vanligt? Första Switch-spelet jag såg på Prisjakt ligger uppe dyrare på Tradera än nypriset.

https://www.tradera.com/item/344630/638386323/the-legend-of-z...-

https://www.amazon.se/dp/B07SW7M7QB

Att du hittat en tradera-auktion där ett spel säljs dyrare än på Amazon, där det är på rea sedan ett par dagar, bevisar inte att det är vanligt Andra butiker verkar sälja för runt 500, och inte alla som har koll på Amazon och prisjämförelse-sidor.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Att du hittat en tradera-auktion där ett spel säljs dyrare än på Amazon, där det är på rea sedan ett par dagar, bevisar inte att det är vanligt Andra butiker verkar sälja för runt 500, och inte alla som har koll på Amazon och prisjämförelse-sidor.

Tänkte inte på det. Dock drygt 88 % av nypriset om man bortser från Amazon om man räknar in frakten och då är auktionen ej avslutad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tänkte inte på det. Dock drygt 88 % av nypriset om man bortser från Amazon om man räknar in frakten och då är auktionen ej avslutad.

Ibland undrar man hur vissa köpare tänker

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om jag säljer begagnat så tillämpar jag marknadspris, dvs det högsta pris en köpare är beredd att betala. Det är alltså högre än vad övriga potentiella köpare är beredda att betala. Nu har jag dock i princip helt slutat sälja begagnat pga kulturen med pruta som tagit över.

Om jag är köpare så svär jag över marknadspris. Jag kollade på hus för ett antal år sedan och såg vilka brister i underhåll de hade och jag läste besiktningsprotokollen med fasa. Ändå var budgivningarna som helt galna. Det räcker med en intresserad köpare som inte förstår underhållskostnaderna för att priset blir för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ibland undrar man hur vissa köpare tänker

Auktionen slutade på totalt 456 kr (51 kr frakt), det vill säga 37 % högre än nypriset. Folk budar alltså på produkter utan att kolla vad de kostar nya. En snabb Googling på "Köp Tears of the Kingdom" hade gett nypriset direkt och alla känner väl till Google?

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vilken typ av produkt vi pratar om, hur tillgången är och hur desperata folk är för att få tag i saken?
Om du tycker att priset är för högt så är du inte målgruppen för det satta priset, givetvis finns det rövskägg där ute som sätter absurda priser men oftast så blir det inte ens sålt och förhoppningsvis inser de att priset var fel till att börja med.
Så länge det finns folk som köper till de priser som finns, så är det inte "för högt". Det handlar om att hitta rätt köpare bara, vissa ser mer värde i saker än andra.

Sedan kan jag väl kasta in att vissa kanske sätter lite högre pris för att slippa diverse "nya kompisar" och däcksparkare.
Jag lade ut min resårmadrass för försäljning igår då jag har bytt säng, bara ett par år gammal och i kanonbra skick.
Tyckte att 500 kändes rimligt med en kostad på 3400 för en ny.
Första och enda meddelandet jag får är någon som erbjuder 200 spänn för den.
Kan tänka mig att folk sätter högre priset för att de förväntar sig idioter som ska envisas med att pruta för att ha gjort en fin affär eller liknande. Personligen svarar jag inte ens på¨sån skit, inte när man satt ett vettigt pris från början

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Detta är tillgång och efterfrågan, för mycket pengar och desperat läge.

Det var någon mobil app (kommer inte ihåg exakt). Jag tror att den hette "Just because I can"? Den hade inga unika funktioner eller utseende, bara några enkla skitfunktioner. Appen kostade typ 1000kr? - kommer inte ihåg exakt. Men det var folk som köpte den.

(Det var också märkligt i min värld)

Apropå typ dyra priser på begagnade varor. Säljarna vill alltid ha max peng. Om de kan vänta tills någon okunnig människa köper deras vara , så väntar de. Om säljaren vill bli av med skiten, då sänker man priset för att snabba på försäljningen.

Sedan tror jag också att du hade alldrig sålt en begagnad bil.

Jag la ut på blocket en Nissan micra för 40.000kr den var nyköpt av mig (för 110.000kr) och 4år gammal. Har inte kört den mycket, typ lördag / söndag med familjen, köpa mat och så. (Det fanns liknande bilar för 45-55tkr, med sämre skick och mycket större körsträcka)

Första snubben som ringde, 3 minuter efter att jag la annonsen, sa att han köper bilen för 14.000!
Jag undrade om han vill komma och titta på bilen innan han lägger ett (skam)bud. Men han sa att han återkommer och dök aldrig upp.

Efter fler skambudar kom två köpare som kom en efter en och testade att provköra bilen i stil som en "Top-Gear-bolid" och lämnade svarta ryckstart märke på asfalten och fyra meters långa bromssräckors svarta spår.

Jag var chockad....

De två sa att de måste fundera på. Och dök aldrig upp.

Sedan dök upp två brödrar, som påstod att de vill köpa min bil till sin morsa. De testade bilen (inte som föregångarna men också) ganska kraftigt. Och erbjöd 32tkr.

Jag tänkte att jag skulle inte orka mer med flera traumatiska upplevelser av hur individer våldtar min bil och sålde den till det erbjudna priset.

Kan bara lägga till att alla potentiella köpare var från... vi kan säga så här... från icke Sverige (utseende/brytning).

Har någon liknande erfarenhet?

Så det var norrmän?

Har sålt bilar för allt från 500:- till 250 000:- prutare och idioter kommer i alla former och färger.

Man måste sluta vara snäll och vänlig, lära sig filtrera bort idioterna och inte lägga tid på alla som skambudar och har sig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Så det var norrmän?

Har sålt bilar för allt från 500:- till 250 000:- prutare och idioter kommer i alla former och färger.

Man måste sluta vara snäll och vänlig, lära sig filtrera bort idioterna och inte lägga tid på alla som skambudar och har sig.

Jaani ... Det var inga norrmän...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Auktionen slutade på totalt 456 kr (51 kr frakt), det vill säga 37 % högre än nypriset. Folk budar alltså på produkter utan att kolla vad de kostar nya. En snabb Googling på "Köp Tears of the Kingdom" hade gett nypriset direkt och alla känner väl till Google?

När det gäller auktioner så finns det ibland folk som vill vinna "till varje pris". När någon bjuder över dem så väcks ngn liten tävlingsinstinkt, och de tänker inte längre på nypriset, det pris de tänkt sig att bjuda som högst etc., utan de höjer ett par tre gånger till bara för att vinna auktionen...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag vill köpa vissa produkter som enligt mig har ökat alldeles för mycket i pris. Säg att produkten idag kostar 10 000 kr hos trygga butiker, väl på Blocket, Tradera, Marketplace, osv så lägger folk ut dessa för 7000 - 10 000 kr.

Varför lägga ut en produkt eller för den delen köpa en begagnad produkt till nästan nypris där du står helt utan reklamationsrätt. Det spelar ingen roll om produkten är ny eller i princip oanvänd, reklamationsrätten är enbart mot den ursprungliga köparen, alternativt via ett ombud. Jag hade aldrig köpt något begagnat för dessa summor, först när det rör sig neråt 50% av dess nypris står man med tillräckliga ekonomiska marginaler för att det ska börja bli intressant. Hjälp mig förstå hur folk tänker?

Personligen när jag säljer saker brukar jag lägga mig mellan 50-30% av nypris om varan är i bra skick, dvs nästan nyskick. Ca 10% om det finns någon skada men fortfarande fungerar. Annars skänkes.

Jag pratar inte genomgående om elektroniska produkter, utan varor generellt.

Folk är idioter och andra idioter utnyttjar det fullt ut!

Bara att kolla en dator med säg en dator med ett gtx 960 och en i5 2500k, läggs ut på facebook för 4000kr där dom skriver att den utan problem klarar av "moderna spel" som fortnite, minecraft, apex osv (inga moderna spel utan äldre spel som fortfarande är populära bland barn).

Folk som inte vet bättre köper dessa till deras barn även fast datorn knappt kommer klara 60fps konstant i fortnite med allt på absolut lägsta..

Eller varför inte begagnade bilar som för 10 år sen kostade 5000kr, exakt samma bil med 10 000 extra mil kostar på någon vänster 15 000kr idag, problemet är att covid totalt förstörde begagnat marknaden..

Men problemet är att EXTREMT många utnytjar dom okunniga och på grund av att det är så pass många som gör det så drar det upp priserna på hela begagnat marknaden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Folk är idioter och andra idioter utnyttjar det fullt ut!

Bara att kolla en dator med säg en dator med ett gtx 960 och en i5 2500k, läggs ut på facebook för 4000kr där dom skriver att den utan problem klarar av "moderna spel" som fortnite, minecraft, apex osv (inga moderna spel utan äldre spel som fortfarande är populära bland barn).

Folk som inte vet bättre köper dessa till deras barn även fast datorn knappt kommer klara 60fps konstant i fortnite med allt på absolut lägsta..

Eller varför inte begagnade bilar som för 10 år sen kostade 5000kr, exakt samma bil med 10 000 extra mil kostar på någon vänster 15 000kr idag, problemet är att covid totalt förstörde begagnat marknaden..

Men problemet är att EXTREMT många utnytjar dom okunniga och på grund av att det är så pass många som gör det så drar det upp priserna på hela begagnat marknaden.

”Kraftfull speldator som klarar alla spel*”

Det är ju en klassiker man ser ofta, så är det 8GB RAM minne, GTX 970 och en Intel CPU från 2011.

Permalänk
Medlem

Intressant fråga. Jag har en massa dator- och medieprylar som bara ligger och tar utrymme då jag är en "prylbög" (får man säga så nuförtiden?) och har funderat på att sälja istället för att slänga eller att de ligger som brahagrejer (man vill ju vara typ miljövänlig och så), men vet inte vilket pris jag ska ta för dem. För mig är de helt värdelösa egentligen då jag inte använder dem, men man vill ju få lite pengar för ansträngningen att sälja skiten (skicka via posten o allt det där).

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Intressant fråga. Jag har en massa dator- och medieprylar som bara ligger och tar utrymme då jag är en "prylbög" (får man säga så nuförtiden?) och har funderat på att sälja istället för att slänga eller att de ligger som brahagrejer (man vill ju vara typ miljövänlig och så), men vet inte vilket pris jag ska ta för dem. För mig är de helt värdelösa egentligen då jag inte använder dem, men man vill ju få lite pengar för ansträngningen att sälja skiten (skicka via posten o allt det där).

Allt beror på vad det är..

Är det vanliga dator komponenter så skulle jag utgå från följande..

Cpu/moderkort/minne, AMD - Allt innan ryzen, Intel - 7th gen och äldre, så duger det som kontorsdator men inget mer. Är det äldre än Bulldozer/Sandy bridge så är det elskrot och gör sig bäst på tippen.

Grafikkort - allt som presterar sämre än RX580/gta 1060 duger till att visa bild men utöver det så är det elskrot!

Så är det äldre grejer så beror det helt på, vill du tjäna pengar men inte har någon själ så kan du utan problem tjäna en ordentlig summa på facebook/blocket, men annars om det är äldre grejer så några hundralappar per komponent eller om du har en komplett dator säg 1000-2000kr till någon som behöver den.

Skulle dock snarare rekommendera Barnensdator eller liknande organisation, då det faktiskt kan göra enorm skillnad!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Intressant fråga. Jag har en massa dator- och medieprylar som bara ligger och tar utrymme då jag är en "prylbög" (får man säga så nuförtiden?) och har funderat på att sälja istället för att slänga eller att de ligger som brahagrejer (man vill ju vara typ miljövänlig och så), men vet inte vilket pris jag ska ta för dem. För mig är de helt värdelösa egentligen då jag inte använder dem, men man vill ju få lite pengar för ansträngningen att sälja skiten (skicka via posten o allt det där).

Om du är gay och gilla prylar, fortsätt kalla dig prylbög

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.