Google skrotar stöd för korta länkar nästa år

Permalänk
Melding Plague

Google skrotar stöd för korta länkar nästa år

Efter nästan 15 år i tjänst ska Google nu göra sig av med de korta URL-adresserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför? 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte, de fyller absolut ingen funktion och har aldrig gjort det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Av princip så klickar jag inte på förkortade länkar, för man har ingen aning om var man blir skickad

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Men, varför? Både att använda och att döda om man väl erbjudit skiten?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Minns jag kortade länkarna med en sån tjänst när min signatur på något forum hade en övre gräns på antal tecken (länkarna var inbäddade i "url=" BB-kod, men alla tecken räknades). Enda gången jag nyttjat funktionen.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

Enda fördelen är väl just att det blir mindre tecken vilket är bra när jag sms:ar men själv är jag väldigt vaksam när jag själv får en sån länk då man som personen ovan säger, inte ser vad det är man fått riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte, de fyller absolut ingen funktion och har aldrig gjort det.

Förutom att de sparar tecken så är de också betydligt enklare att komma ihåg och skriva av/in än en lång länk, som https://www.sweclockers.com/artikel/37857-guide-navigera-ratt....

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@jreklund, kan vi konvertera alla inlägg som använder Google förkortningstjänst och bevara forumet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@jreklund, kan vi konvertera alla inlägg som använder Google förkortningstjänst och bevara forumet?

@jreklund har semester, återkom om några veckor 😉

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Riktigt mysigt

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte, de fyller absolut ingen funktion och har aldrig gjort det.

Jodå, den har hjälpt google att spåra användare av den, antar att de har bättre sätt att göra det så denna försvinner nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@jreklund, kan vi konvertera alla inlägg som använder Google förkortningstjänst och bevara forumet?

Skrivet av k4rst3n:

@jreklund har semester, återkom om några veckor 😉

Det är lugnt, @jreklund har ju MER än ett år på sig..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ett användningsområde som är väldigt viktigt är att göra långa adresser korta för att sedan skapa QR-koder av dem, eftersom QR-koderna då får färre pixlar och därför kan läsas lättare även om de blir skadade eller slitna (t.ex. om de tryckts på förpackningar eller textil).
Däremot var det ju som @dlq84 säger en väldigt bra möjlighet för Google att logga användare. (Inte fullt lika bra som deras DNS-server 8.8.8.8 dock. Fattar inte att folk vågar använda den.) Ganska konstigt att de lägger ner den faktiskt. Den kan ju inte kostat mycket i drift alls.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Men, varför? Både att använda och att döda om man väl erbjudit skiten?

Det är så google jobbar.
Killed by Google
7 år kan tyckas rätt gott om tid att inte skapa nya förkortade länkar men det blir rätt trist i t.ex. gamla forumposter som nu dör.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

När de till slut stänger av tjänsten så borde de rutta samtliga goog.le till en Rick roll video istället

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag gissar att Internet Archive kommer börja ett projekt där de hittar alla goo.gl addresser och reder ut vad det länkar till (bra tillfälle att tipsa om ArchiveTeam Warrior, jag gissar det kommer dyka upp där om de gör det)

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem

Förkortade länkar är lika farliga som QR-koder, för de pekar till en dold URL som en människa inte kan läsa eller veta om den litar på…

Ska användas med försiktighet och helst inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förkortade länkar är lika farliga som QR-koder, för de pekar till en dold URL som en människa inte kan läsa eller veta om den litar på…

Ska användas med försiktighet och helst inte alls

Du behöver ingen extern tjänst för att avkoda en QR-kod, det behöver du för att avkoda en förkortad länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

När de till slut stänger av tjänsten så borde de rutta samtliga goog.le till en Rick roll video istället

På Youtube med 10 minuters oskippbar reklam innan, mitt i och efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Förutom att de sparar tecken så är de också betydligt enklare att komma ihåg och skriva av/in än en lång länk, som https://www.sweclockers.com/artikel/37857-guide-navigera-ratt....

Den förkortade/mer lättihågkomliga versionen av denna är:
https://sweclockers.com/artikel/37857

Skrivet av medbor:

Förkortade länkar är lika farliga som QR-koder, för de pekar till en dold URL som en människa inte kan läsa eller veta om den litar på…

Ska användas med försiktighet och helst inte alls

Du läser ju först av QR-koden för att se vad den innehåller för länk, och först sen gör du bestlutet att följa länken eller inte. Ser inte hur det är farligare än att ha vilken som helst klickbar länk nånstans.