Detta som är amds beryktade drivrutinsproblematik?

Permalänk

Detta som är amds beryktade drivrutinsproblematik?

Jag har ägt amd grafikkort sen hd 4650 tiden och aldrig mött på några större problem förens ca 1 år sen. Alla större nyare titlar jag köpt kraschar konstant alan wake 2, hell divers 2 elden ring etc med hänvisning till drivrutinsproblematik. Har AMD stora problem med dom nyare släppen av rutiner eller vad händer ? Börjar tröttna på pc spelande pga detta

Permalänk
Medlem

Det är inte alla gånger säkert det är AMDs drivrutiner som är problemet även om det kanske ser ut så. Det kan vara andra saker som inte fungerar korrekt. Jag skulle prova uppdatera ALLA drivrutiner, inklusive chipset, och så göra en fullständig avinstallation av Adrenaline (med AMDs egna verktyg för ändamålet, DDU verkar inte göra jobbet till 100%) och så installera om igen. Nollställa BIOS för att se om det hjälper osv.

Nu har jag inga av de spel du räknar upp eller andra nyare spel som är släppta de senaste 2-3 åren så vet inte om de fungerar för mig eller inte men under de år jag kört AMD/ATI (Sedan X850XT PE) så har jag behövt backa bak en drivrutin vet ett enda tillfälle, annars har det alltid fungerat problemfritt. Jag försöker hålla drivrutiner för all hårdvara uppdaterade hela tiden och det kan säkert vara en anledning att det alltid fungerat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU?

Permalänk

Jag själv har haft massa problem sedan mars drivrutinen för gpu. Testat uppdatera till senaste alla gånger det släppts pga gpu går ner till 0% usage iprincip hela tiden, men februari drivrutinen så flyter allt precis som det ska.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det är inte alla gånger säkert det är AMDs drivrutiner som är problemet även om det kanske ser ut så. Det kan vara andra saker som inte fungerar korrekt. Jag skulle prova uppdatera ALLA drivrutiner, inklusive chipset, och så göra en fullständig avinstallation av Adrenaline (med AMDs egna verktyg för ändamålet, DDU verkar inte göra jobbet till 100%) och så installera om igen. Nollställa BIOS för att se om det hjälper osv.

Nu har jag inga av de spel du räknar upp eller andra nyare spel som är släppta de senaste 2-3 åren så vet inte om de fungerar för mig eller inte men under de år jag kört AMD/ATI (Sedan X850XT PE) så har jag behövt backa bak en drivrutin vet ett enda tillfälle, annars har det alltid fungerat problemfritt. Jag försöker hålla drivrutiner för all hårdvara uppdaterade hela tiden och det kan säkert vara en anledning att det alltid fungerat.

Även vissa äldre spel krashar men i större omfattning nyare.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Vad har du för CPU?

Ryzen 5600x

Permalänk
Medlem

@paranoiid90 vilket grafikkort har du?

Det är ju fullt möjligt att man fått ett måndagsexemplar.

”Hint”
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1717006-7900xt-svart-s...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

@paranoiid90 vilket grafikkort har du?

Det är ju fullt möjligt att man fått ett måndagsexemplar.

”Hint”
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1717006-7900xt-svart-s...

Rx6800.

Permalänk

@paranoiid90

Använder du curve-optimizer för att undervolta din CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Ryzen 5600x

Ok. Hade du haft Intel 13/14xxx-serien kunde krascherna berott på det.

Permalänk
Skrivet av zorfex8400:

@paranoiid90

Använder du curve-optimizer för att undervolta din CPU?

Nej enda jag gjort är klockat mina minnen

Permalänk
Medlem

Om det är problem så är det ofta en viss version och vissa titlar.

Svårt att avgöra vad det är om man inte testar någon annan version, fungerade det med en äldre version så bör man gå tillbaka tills det släpps nyare version, själv uppdaterar jag drivrutinerna när spel börjar klaga på dem, oftast när jag har >1 år gamla drivrutiner.

Sen kan det vara massa andra faktorer som säkerhetsuppdateringar som inte lirar med vissa versioner, har själv inte åkt på detta på väldigt länge dock.

Testa avinstallera och installera en äldre version, se till att Windows update inte uppdaterar drivrutiner automatiskt, kolla att datumet på drivrutinen ändras i enhetshanteraren osv ( finns dock massa andra komponenter än bara GPU som uppdateras så lite meck att hålla koll på alla ).

Är det något större problem med en viss version så dyker det upp i forum och nyhetsartiklar väldigt snabbt, senaste var väl 24.1.1.

Permalänk
Medlem

Mitt tips. Ta bort allt med DDU. Installera sedan endast nödvändiga drivrutiner från AMD, inga kontrollpaneler.
Efter jag gjort detta med mitt 7800XT så fungerar allt bra, innan med allt lullull från AMD, not so much.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Mitt tips. Ta bort allt med DDU. Installera sedan endast nödvändiga drivrutiner från AMD, inga kontrollpaneler.
Efter jag gjort detta med mitt 7800XT så fungerar allt bra, innan med allt lullull från AMD, not so much.

Allt "lull lull" är kontrollpanelen med 90% av alla extrafunktioner från AMD som fungerar för miljontals användare, är något annat fel om det inte fungerar med dem installerade.

Men ja avinstallation med DDU är alltid rekommenderat, även om det heller inte ska behövas.

Permalänk

Du kan titta på flera av George Hotz streams och github där han kämpar mot Amds nyare gpus och analyserar dem. Där kan man se hur han lyfter bort alla drivrutiner från applikationslagret ändå upp till Firmwaren och skriver egna saker för att mitigera felen utan att lösa det helt. Han lyckas krascha i princip varenda ny gpu (han bulkköpte kring 100st 7900xtx och testade även på ett par år gamla gpus) genom att loopa enkla gpu-anrop som t.ex. skapandet av en kö). Felet verkar kodmässigt ligga väldigt nära hårdvaran om det inte är ett fel i hårdvarudesignen.

https://www.youtube.com/@geohotarchive/videos
https://github.com/geohot/7900xtx

Permalänk
Medlem

Prova äldre drivrutiner.
Jag hade enorma problem med 7800xt kort i vintras. Efter en dryg månad av m ä n g d e r av drivrutinskrasher så släppte dom en som funkar (24.2.1) och den kör jag på än för att inte riskera att få hjärnblödning.

feltänk
Permalänk
Medlem

Bytte nyligen från AMD till NVIDIA just pga sån problematik.

Nu slipper jag använda strömbrytaren på nätagget några gånger i veckan pga blackscreens eller att datorn låst sig helt och hållet.

Gör dig av med skräpet bara, enklast så!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av matte56:

Bytte nyligen från AMD till NVIDIA just pga sån problematik.

Nu slipper jag använda strömbrytaren på nätagget några gånger i veckan pga blackscreens eller att datorn låst sig helt och hållet.

Gör dig av med skräpet bara, enklast så!

Har alltid förespråkat amd även när dom var som sämst men börjar se vad alla fan boys pratar om. Har nu installerat 2 år gamla pro drivers se om de kraschar lika hårt

Permalänk
Medlem

Ett sviktande nätagg kan ge alla möjliga felyttringar, särskilt vid belastning, och grafikkorten kan ju dra en del ström. Inte säkert det är detta i just din dator, men värt att kolla upp iaf.

Permalänk
Medlem

Jag hade rejäla problem med mitt 7900xt när jag spelade Forza Horizon 5, fixades med att gå in i enhetshanteraren>(grafikkort)>avinstallera enhet. Sedan dess har jag tillochmed fått högre fps i Counter-Strike och Team Fortress 2 så testa det först

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Haft samma med 7900xtx var samma problem med 8700k samt 7800x3d. Olika problem med olika drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Jag har ägt amd grafikkort sen hd 4650 tiden och aldrig mött på några större problem förens ca 1 år sen. Alla större nyare titlar jag köpt kraschar konstant alan wake 2, hell divers 2 elden ring etc med hänvisning till drivrutinsproblematik. Har AMD stora problem med dom nyare släppen av rutiner eller vad händer ? Börjar tröttna på pc spelande pga detta

Råkar inte va som så att du har en Intel 13th/14th gen cpu? Kan vara orsaken i sånt fall fall.

Har själv haft mitt 7900xt och uppdaterar alltid till senaste så fort dom kommer och ända jag har haft problem med va starfield vilket resulterade i att spelet crsshade två gånger (mer troligt att de va spelet än drivrutin då dock)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av paranoiid90:

Nej enda jag gjort är klockat mina minnen

Där har vi svaret! Du kanske ska testa dina minnen med memorera och köra på standardvärdena innan du skapar en tråd utan att ge någon som helst information nästa gång.

Permalänk
Skrivet av holo:

Prova äldre drivrutiner.
Jag hade enorma problem med 7800xt kort i vintras. Efter en dryg månad av m ä n g d e r av drivrutinskrasher så släppte dom en som funkar (24.2.1) och den kör jag på än för att inte riskera att få hjärnblödning.

EXAKT den drivrutin jag kör med också, alla andra ger mig mikrofrysningar hela tiden, i varenda spel..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Där har vi svaret! Du kanske ska testa dina minnen med memorera och köra på standardvärdena innan du skapar en tråd utan att ge någon som helst information nästa gång.

Okej men vad i klockade minnen skulle göra att drivrutinerna slutar funka? Ställd som fråga då jag vill förstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Okej men vad i klockade minnen skulle göra att drivrutinerna slutar funka? Ställd som fråga då jag vill förstå

När du ökar frekvensen på vad som helst så tar du dig alltid närmare en gräns där det börjar bli svajigt. Det är inte någon fast gräns fungerar--fungerar inte, utan en tyst förflyttning där systemet kan bli känsligare för allt möjligt (kvaliteten på minneskontrollern, moderkortet, PSU m.m.) Har du otur så klarar ditt system inte ens XMP/DOCP utan att dra ned ett eller två snäpp i frekvens för att få stabilitet. Trotts att datorer är digitala så ser jag dem mera som analoga, vilket hjälper i.a.f. min förståelse för vad problemen kan bero på. I det synsättet kan olika spel nyttja fysiska resurser på olika sätt, inte bara genom att vara anpassade till drivrutinerna, utan var stressfaktorn ligger mot systemet, tänk kombinationer av plötsliga härftiga CPU eller GPU ökningar, kombinerat med förmågan av PSU eller minneskontroller att hänga med.

All mjukvara (inkl. drivrutiner) är beroende av att all hårdvara hänger med, annars blir det skit!

Så, vid felsökning, börja alltid med ett så basalt system som möjligt och jobba dig uppåt. Har du problem redan i botten av kedjan så bör problemen försöka lösas på den nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

EXAKT den drivrutin jag kör med också, alla andra ger mig mikrofrysningar hela tiden, i varenda spel..

Hah. Bra du nämde det, har funderat på om jag skulle våga uppdatera dom xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Okej men vad i klockade minnen skulle göra att drivrutinerna slutar funka? Ställd som fråga då jag vill förstå

Jo dåliga minnen kan ge väldigt konstiga fel. En maskin jag hade stängde av sig eller bootade om slumpmässigt, speciellt ofta om man lastade alla kärnor. Visade sig vara dåligt minne och efter byte av minnet så funkade den perfekt. I det fallet misstänkte jag allt utom minnet och enda anledningen till bytet var för att uppgradera till mer minne.

En kompis maskin hade fel på ena minneskanalen. Det var ett intelsystem med tre minneskaneler. Man kunde köra memtest en hel dag utan problem men fick krasch direkt man drog igång 3dmark. Med minne i de två fungerande kanalerna så gick maskinen bra.

Så rådet är att ta köra minnena på stock och om det inte hjälper så vore det bra testa med bara en minnessticka eller ett helt annat minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

När du ökar frekvensen på vad som helst så tar du dig alltid närmare en gräns där det börjar bli svajigt. Det är inte någon fast gräns fungerar--fungerar inte, utan en tyst förflyttning där systemet kan bli känsligare för allt möjligt (kvaliteten på minneskontrollern, moderkortet, PSU m.m.) Har du otur så klarar ditt system inte ens XMP/DOCP utan att dra ned ett eller två snäpp i frekvens för att få stabilitet. Trotts att datorer är digitala så ser jag dem mera som analoga, vilket hjälper i.a.f. min förståelse för vad problemen kan bero på. I det synsättet kan olika spel nyttja fysiska resurser på olika sätt, inte bara genom att vara anpassade till drivrutinerna, utan var stressfaktorn ligger mot systemet, tänk kombinationer av plötsliga härftiga CPU eller GPU ökningar, kombinerat med förmågan av PSU eller minneskontroller att hänga med.

All mjukvara (inkl. drivrutiner) är beroende av att all hårdvara hänger med, annars blir det skit!

Så, vid felsökning, börja alltid med ett så basalt system som möjligt och jobba dig uppåt. Har du problem redan i botten av kedjan så bör problemen försöka lösas på den nivån.

^Detta!

Enda gången mitt 6800XT hade problem var när jag själv överklockade/undervoltade antingen minnen, processor eller kortet i sig. Dessutom kunde en överklock som varit "stabil" med en drivrutin börja krascha med nästa (första tecknet för mig var ofta att Adrenaline började antingen krascha eller allmänt strula).
Upplevde själv mitt 6800XT som något känsligare för ett inte helt 100% stabilt system än mitt 3080 och misstänker att vissa av dem som byter till Nvidia och "det bara funkar" förmodligen kommer få problem med krascher i vissa mer krävande/känsliga spel tids nog.
Mitt tips är att ladda ner OCCT och köra igenom många av testerna (CPU, minne, GPU, VRAM, etc.) för att börja få ett hum om något strular.

Värt att notera är också att hårdvara faktiskt kan vara "felande" från fabrik om man har otur, har personligen haft ram som inte
klarade specificerad hastighet, ett moderkort (x570) som vägrade köra något minne över 3200MT/s (på andra moderkort fungerade samma CPU+minne utan problem i 3600MT/s) samt ett 4090 vars VRAM gav upp efter bara 4 månader av relativt lätt användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Bytte nyligen från AMD till NVIDIA just pga sån problematik.

Nu slipper jag använda strömbrytaren på nätagget några gånger i veckan pga blackscreens eller att datorn låst sig helt och hållet.

Gör dig av med skräpet bara, enklast så!

Någonting är grovt fel hårdvarumässigt om du måste använda strömbrytaren på ditt nätagg...

Kan inte komma på en endaste jag gång jag behövt göra så.