Snart stoppar Viaplay kontodelning

Permalänk
Melding Plague

Snart stoppar Viaplay kontodelning

Enligt ett mejl skickat till prenumeranter kommer även Viaplay att införa reklamabonnemang.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får se om detta blir spiken i kistan för Viaplays "äventyr" som ett av de sämsta styrda börsbolagen eller om det blir början på återhämtningen.

Permalänk

Verkar som alla streamingtjänster börjar närma sig vanliga kanaler allt mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Japp, det här kommer GARANTERAT rädda Viaplay.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Då kan man skippa viaplay. Synd, de hade ett par bra svenska serier/filmer iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Får se om detta blir spiken i kistan för Viaplays "äventyr" som ett av de sämsta styrda börsbolagen eller om det blir början på återhämtningen.

Gissar på det förstnämnda.

Permalänk
Medlem

Snart kan man lika gärna gå och se matcher på puben 3-4 gånger i månaden, få mat och dryck för samma pris som Viaplay tar för sin streaming.

De är sannerligen ute och cyklar med alla regler och prissättningar nu; streaming-tjänsterna i allmänhet verkar väldigt benägna att gräva sina egna gravar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Verkar som alla streamingtjänster börjar närma sig vanliga kanaler allt mer.

Exakt så, reklam, uppstyckade rättigheter, tid och geografiska begränsningar. Snart är det ingen skillnad mot tidigare "Tv-paket". Enda skillnaden är väl att du kan titta saker "on-demand" vilket så klart är trevligt. (Man kan säkert argumentera att det redan var en sak med VHS-inspelning från TV).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Snart kan man lika gärna gå och se matcher på puben 3-4 gånger i månaden, få mat och dryck för samma pris som Viaplay tar för sin streaming.

De är sannerligen ute och cyklar med alla regler och prissättningar nu; streaming-tjänsterna i allmänhet verkar väldigt benägna att gräva sina egna gravar.

I min värld är det enbart prissättningen som är fel. Kontodelning kors och tvärs har aldrig varit en rimlig "lösning" på att priset är fel, och det tvingar nu fram en massa krångel för alla.

Rätt lösning, även om det är drygt i stunden, är ju att man inte köper tjänsterna alls om priset är fel. Då kan man vara rätt säker på att de skulle fatta efter ett tag och justera priset. Men sådan självdisciplin har folk inte, så det är kört.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gav upp på ViaPlay för många år sedan, när jag upptäckte att det inte räckte med att betala ett prenumerationspris i klass med övriga streamingtjänster samtidigt som man behövde betala extra för att se mycket av deras ej egenproducerade innehåll.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I min värld är det enbart prissättningen som är fel. Kontodelning kors och tvärs har aldrig varit en rimlig "lösning" på att priset är fel, och det tvingar nu fram en massa krångel för alla.

Rätt lösning, även om det är drygt i stunden, är ju att man inte köper tjänsterna alls om priset är fel. Då kan man vara rätt säker på att de skulle fatta efter ett tag och justera priset. Men sådan självdisciplin har folk inte, så det är kört.

Sant, blir ju svårt ifall man byggt upp ett intresse eller liknande att bara "inte" se det. Om det nu är sport eller en viss serie etc. Sport antar jag är den största anledningen till de extrema priserna och där bygger det ju enbart på att folk vill se "sitt" lag eller "stormatcher".

Så, ja dilemma som konsument.

Permalänk

Viaplay har spelat ut sin roll i en överetablerad marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Viaplay har spelat ut sin roll i en överetablerad marknad.

De har Premier League, Champions League och F1. Så länge de sitter på de rättigheterna kommer de inte att gå under. Enligt rapporter är det inte den nordiska marknaden som gått minus utan alla deras utsvävningar i världen. Som jag förstått det så ska de backa nu och hålla sig till en mer etablerad marknad. (Norden). Det enligt diverse uttalanden från deras representanter i olika podcasts.

Permalänk

Det var ett surt mail med bitter underton, som kund blir man misstänkliggjord trots att man inte delar sitt konto och har varit betalande kund i många år.

Jag vill inte betala för olagliga tjänster men vill inte den lagliga leverantören ha sina kunder kvar så får man väl kolla på sin sport nån annanstans. På en bar är väldigt trevligt alternativ 😋

Permalänk
Skrivet av sealc:

De har Premier League, Champions League och F1. Så länge de sitter på de rättigheterna kommer de inte att gå under. Enligt rapporter är det inte den nordiska marknaden som gått minus utan alla deras utsvävningar i världen. Som jag förstått det så ska de backa nu och hålla sig till en mer etablerad marknad. (Norden). Det enligt diverse uttalanden från deras representanter i olika podcasts.

De kan gå under trots dessa rättigheter, aktien har rasat 95%, de har tappat abonnenter och sålt av serier till konkurrenter och de överväger att sälja champions league matcher till konkurrenter också - vilket inte lär leda till fler kunder. De rättigheterna du nämner är extremt dyra och de kan givetvis gå under med dom.

Dessutom är det just i Norden som brakförlusten äger rum, https://www.breakit.se/artikel/39951/viaplay-gor-en-halv-milj...

"Förlusten i kärnverksamheten, som till största delen utgörs av den nordiska verksamheten, låg på 270 miljoner kronor exklusive engångsposter. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Det är väl självklart att de kan gå under trots dessa rättigheter, aktien har rasat 95%, de har tappat abonnenter och sålt av serier till konkurrenter och de överväger att sälja champions league matcher till konkurrenter också - vilket inte lär leda till fler kunder. De rättigheterna du nämner är extremt dyra och de kan givetvis gå under med dom.

Dessutom är det just i Norden som brakförlusten äger rum, https://www.breakit.se/artikel/39951/viaplay-gor-en-halv-milj...

"Förlusten i kärnverksamheten, som till största delen utgörs av den nordiska verksamheten, låg på 270 miljoner kronor exklusive engångsposter. "

Där ser man! Antar att de kan sälja dem delvis då för att hålla sig flytande. Man ska uppenbarligen inte lyssna på deras kommentatorer och experter heller då sett till den rapporten.

Jag gråter inte om de går under då deras tjänst alltid varit medioker.

Tack för infon.

Permalänk
Medlem

Snart stoppar Viaplay. *

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag fick ett mail för att jag har ett konto utan aktiv prenumeration. De tror väl att jag kontodelar, lol. Jag är bara inte intresserad.

Köpte det ibland eftersom de hade hyfsat nya och bra filmer. Sedan slutade de med det och jag har inte kommit tillbaka. Det enda som har hänt sedan dess är väl att priset har ökat kraftigt.

Permalänk
Medlem

Synd, MAX har ju infört 5-6 reklamavbrott per avsnitt så Viaplay har varit trevligt att använda. Nu kommer inte så vara fallet.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Att vissa CL matcher förmodligen lär säljas av svider extra mycket när det redan kostar mycket för att se fotboll hos Viaplay. Hoppas åtminstone det blir Amazon så man slipper ytterligare en tjänst för att täcka upp.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är väl helt rätt att dom gör detta? Många delar ju sina konton hejvilt släkt vänner o bekanta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Är väl helt rätt att dom gör detta? Många delar ju sina konton hejvilt släkt vänner o bekanta..

Fullt rimligt när de tar 699kr i månaden

Permalänk

Ett under att viaplay ens lever idag. Tycker inte dom har något wow utbud för det ska vara värt att betala 169kr i månaden. Hade dom haft 4k så kanske man hade kunnat fundera på det, men inte för 1080P

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått något mail, visserligen har jag Viaplay, via Telia. Men det har inte kommit något mail alls om det här för mig.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fullt rimligt när de tar 699kr i månaden

Nä knappast följ reglerna istället

Permalänk
Medlem

Skönt att man är helt ointresserad av svensk film och sport så slipper man ha med viaplay att göra.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Snusfri

Lär inte bli att man aktiverar sitt konto igen hos Viaplay.

Får kolla på EPL/CL via andra kanaler istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nä knappast följ reglerna istället

Du menar reglerna som tidigare gav oss TV på bestämda tider, absolut noll möjlighet att välja innehåll och tvingas in i paket med 90% skit du inte är intresserad av för att kunna se det uns av 10% kvalitet du faktiskt vill se, för 800kr i månaden?

Bolag som levererar innehåll är inte din vän, de kommer att kissa på dig samtidigt som de knycker paraplyet från dig bara för att kunna blåsa upp positiva siffror för Q4...

Viaplay är ett oerhört dåligt skött bolag med vilda satsningar åt fel håll, samtidigt som de bidragit till de vilda priser för sport som du som konsument i slutändan får betala för...

Edit*
...så vem fasiken får dåligt samvete för att man försöker hitta vägar runt? Inte jag i alla fall. Det drabbar ingen fattig...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Verkar meningslöst att utveckla streaming tjänsternas mobil appar om man ändå bara kan använda dom hemma. Inte fan kommer jag kolla på F1 på min mobil när jag är hemma, då blir det ju tv'n. I sommarstugan tar jag med mobilen och kollar eller eventuellt chromecasten. Kommer dom inte funka då är tjänsten värdelös.

M

Permalänk

Är det inte bara sporten som kostar och resten är gratis?