Helgsnack: Vilka uppenbara datorfakta har du lärt dig?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka uppenbara datorfakta har du lärt dig?

I veckans helgsnack vill vi veta vad du nyligen lärt dig som alla andra redan visste.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att alla visste vad Crowdstrike var innan nyheten. ;D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske mer sata än dator, men:
-Man kan köpa frimärken och handskriva en kod på kuvert/paket.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inte helt nytt direkt, men här är ett par sjukt praktiska shell-kommandon som jag kände att jag borde ha lärt mig mycket tidigare. Hoppas det kan hjälpa någon:

1. Att ersätta en del av en sträng i en variabel:
${variable/pattern/replacement} som t.ex. är nyttigt när man ska byta namn på filer:
for file in *.jpeg; do
mv $file ${file/jpeg/jpg}
done
Detta byter filändelse på alla .jpeg-filer till .jpg i stället. Jag blir fortfarande aldrig helt säker på parenteser i bash, men det ska alltså inte vara dollar inne i måsvingeparanteserna, även om file är namnet på variabeln.

2. Att gå tillbaka till förra sökväg med "cd -", eller ännu bättre med pushd och popd: https://unix.stackexchange.com/questions/77077/how-do-i-use-p...

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Att "DM" betyder direkt meddelande...
Trodde folk skrev fel, att man använder "PM" Privat meddelande

Men verkar som man kan använda både och

Alltid lär man sig något nytt!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AxxT:

Att "DM" betyder direkt meddelande...
Trodde folk skrev fel, att man använder "PM" Privat meddelande

Men verkar som man kan använda både och

Alltid lär man sig något nytt!

Denna bit har jag alltid tolkat som en svensk-engelsk grej; d.v.s. att DM (Direktmeddelande) är den svenska versionen av engelska PM (Private Message). Men som du säger kan man använda båda rätt fritt, innebörden blir densamma i slutändan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I veckans helgsnack vill vi veta vad du nyligen lärt dig som alla andra redan visste.

helgsnack-vilka-uppenbara-datorfakta-har-du-lart-dig"

Skrivet av oooskar:

Inte helt nytt direkt, men här är ett par sjukt praktiska shell-kommandon som jag kände att jag borde ha lärt mig mycket tidigare. Hoppas det kan hjälpa någon:

1. Att ersätta en del av en sträng i en variabel:
${variable/pattern/replacement} som t.ex. är nyttigt när man ska byta namn på filer:
for file in *.jpeg; do
mv $file ${file/jpeg/jpg}
done
Detta byter filändelse på alla .jpeg-filer till .jpg i stället. Jag blir fortfarande aldrig helt säker på parenteser i bash, men det ska alltså inte vara dollar inne i måsvingeparanteserna, även om file är namnet på variabeln.

2. Att gå tillbaka till förra sökväg med "cd -", eller ännu bättre med pushd och popd: https://unix.stackexchange.com/questions/77077/how-do-i-use-p...

Bara lite nyfiken på hur du menar att detta är UPPENBARA saker för alla andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Att "DM" betyder direkt meddelande...
Trodde folk skrev fel, att man använder "PM" Privat meddelande

Men verkar som man kan använda både och

Alltid lär man sig något nytt!

Skrivet av Yatagarasu:

Denna bit har jag alltid tolkat som en svensk-engelsk grej; d.v.s. att DM (Direktmeddelande) är den svenska versionen av engelska PM (Private Message). Men som du säger kan man använda båda rätt fritt, innebörden blir densamma i slutändan

DM används på engelska också (direct message). Min tolkning är att PM är just privata för att de inte kan läsas av någon annan än mottagare och avsändare medan DM används flitigt på okrypterade plattformar såsom Instagram

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har trott detta är common knowledge sedan Windows 7 men ingen av mina kollegor eller kompisar visste om det så:

Basically, om du trycker Win+1 så öppnar du programmet du har pinnat längst till vänster i taskbaren. Win+2 är andra programmet från vänster, osv.
Detta betyder att om du tex pinnar Google Chrome i taskbaren och drar den längst till vänster kan du sedan trycka Win+1 för att öppna Chrome.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag har trott detta är common knowledge sedan Windows 7 men ingen av mina kollegor eller kompisar visste om det så:

<Uppladdad bildlänk>

Basically, om du trycker Win+1 så öppnar du programmet du har pinnat längst till vänster i taskbaren. Win+2 är andra programmet från vänster, osv.
Detta betyder att om du tex pinnar Google Chrome i taskbaren och drar den längst till vänster kan du sedan trycka Win+1 för att öppna Chrome.

Idag lärde jag mig nånting nytt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk

Inte så mycket inom datorteknik men annan teknik som batteri, lim m.m. Jag stöter konstant på saker som man borde kunna.
Nå jag har blivit bättre på iOs och kunde inte göra ett skit innan, inte ens stänga av program. Jag förstår dock inte varför många anser det vara mer användarvänligt.

Permalänk
Medlem

Kommer inte på något senaste tiden men då jag hade en Ivy Bridge baserad dator som var från innan m.2 i väldigt många år var det bara några år sedan jag fattade vad m.2 var som alla pratade om. Var inte fören hösten 2019 när jag skaffade ny dator för första gången sedan runt julen 2012 som jag förstod vad det var.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte så mycket inom datorteknik men annan teknik som batteri, lim m.m.
Jag har blivit bättre på iOs och kunde inte göra ett skit innan, inte ens stänga av program. Jag förstår dock inte varför många anser det vara mer användarvänligt.

Inte ensam alltså, på förra jobbet var jag påtvingad en jobbmobil som givetvis var en iPhone. Försökte använda den som huvudmobil men det var bara frustrerade. Flödet är helt annorlunda mot vad man är van vid i android och auto-complete när man skrev blev jag aldrig vän med. Blev för mig som en dum mobil där jag bara ringde och skrev sms.

Förstår att folk inte vill byta när man väl lärt sig det ena.

OnT:
Verkar varit common knowledge på jobbet att det går att köra andra filter än de som syns som standard i Teams. Fick nyss se ett Kawaii filter som var roligt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av lambdan:

Jag har trott detta är common knowledge sedan Windows 7 men ingen av mina kollegor eller kompisar visste om det så:

<Uppladdad bildlänk>

Basically, om du trycker Win+1 så öppnar du programmet du har pinnat längst till vänster i taskbaren. Win+2 är andra programmet från vänster, osv.
Detta betyder att om du tex pinnar Google Chrome i taskbaren och drar den längst till vänster kan du sedan trycka Win+1 för att öppna Chrome.

Det där är så jävla användbart. Minns att jag själv upptäckte det av misstag och mitt sinne exploderade.

Permalänk
Medlem

Att Powershell är annorlunda/har fler funktioner än CMD.

Och kanske inte något lika själkvklart, men att man kan aktivera Windows gratis utan att köpa nyckel/licens på c.a 5-10 sekunder med copy paste länk/text på CMD vilket också är en laglig metod som Microsoft tipsat om själva.

Skrivet av Arazand:

Att alla visste vad Crowdstrike var innan nyheten. ;D

😂 Tänkte samma

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske mer sata än dator, men:
-Man kan köpa frimärken och handskriva en kod på kuvert/paket.

Lärde jag mig någon vecka sedan då jag fick ett sådant brev. Hade sett frimärken på postnord app, men ingen idé om hur de fungerar.

Skrivet av lambdan:

Jag har trott detta är common knowledge sedan Windows 7 men ingen av mina kollegor eller kompisar visste om det så:

<Uppladdad bildlänk>

Basically, om du trycker Win+1 så öppnar du programmet du har pinnat längst till vänster i taskbaren. Win+2 är andra programmet från vänster, osv.
Detta betyder att om du tex pinnar Google Chrome i taskbaren och drar den längst till vänster kan du sedan trycka Win+1 för att öppna Chrome.

Visste jag inte. Nu vet jag
(däremot vet jag om det opassande funktionen om windows+tab öppnar ny windows skrivbordsflik, vilket jag råkat trycka i spel)

Permalänk
Medlem

ctrl-shift-esc imponerar fortfarande en hel del personer, öppna aktivitetshanteraren direkt.

Permalänk
Medlem

Världen blir inte mer god och rättvis med tiden. Ondskan och orättvisan tar bara andra former, som är svårare att urskilja för vad de egentligen är.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk
Medlem

Shift+högerklick på skrivbordet i Win 11 lärde jag mig i en tråd på Swec igår.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Att köpa Intel är inte alltid det säkra kortet.

Permalänk
Medlem

ctrl-shift-esc för att öppna aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Idag lärde jag mig att jag redan vet allting som alla andra redan vet. Det visste antagligen alla andra redan, men inte jag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bara lite nyfiken på hur du menar att detta är UPPENBARA saker för alla andra?

Haha, nej det beror ju verkligen på hur man jobbar.
Jag fokuserade på meningen "som du nyligen har lärt dig, och som du känner att du borde ha vetat mycket tidigare" och inte på att det var saker som var uppenbara. På forskningsavdelningen på mitt jobb så kör nästan alla Linux så man lär sig riktigt smarta tricks då och då. Jag tror dock jag jobbade där fem år innan jag lärde mig "cd -" för att gå tillbaka till förra sökvägen, och fick åtminstone då en reaktion från en kollega som var förvånad att jag inte redan visste det.
I efterhand har jag insett det är bäst att dela med sig av knepen så tidigt som möjligt, för det finns alltid någon som ser det för första gången och då får lära sig något nytt.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Att det finns en feature i Windows , server och klient, för windows time som kallas Windows Secure Time Seeding, STS, och som kan skapa väldigt spännande problem när den helt plötsligt ställer om klockan några månader https://arstechnica.com/security/2023/08/windows-feature-that...

Permalänk
Medlem

att det finns Windows Sandbox i windows 11 där du kan köra osäkra applikationer

Hur aktiverar du Windows Sandbox?
Öppna Windows-funktioner: Sök efter "Windows-funktioner" i Start-menyn och klicka på "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner".

Aktivera Windows Sandbox: I listan över Windows-funktioner, bocka i rutan för "Windows Sandbox" och klicka på OK. Datorn kan behöva startas om för att slutföra installationen.

Starta Windows Sandbox: Efter omstart, sök efter "Windows Sandbox" i Start-menyn och öppna applikationen.

Permalänk
Medlem

Du kan trycka Window+V för att se din urklipps-historik

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Jag kommer ihåg när en konsult visade mig Ctrl+r för att söka i kommandohistoriken istället för att pila uppåt femtioelva gånger som jag brukade göra annars. Funkar inte bara i Bash/Zsh utan också i PowerShell, åtminstone på min Mac.

Permalänk
Medlem

Vad AI egentligen gör, efter att haft en ide från film och tv serier.

De är inte intelligenta alls, jämfört med fiktionen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

shell:startup tar dig till autostart mappen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mechersmith:

Inte ensam alltså, på förra jobbet var jag påtvingad en jobbmobil som givetvis var en iPhone. Försökte använda den som huvudmobil men det var bara frustrerade. Flödet är helt annorlunda mot vad man är van vid i android och auto-complete när man skrev blev jag aldrig vän med. Blev för mig som en dum mobil där jag bara ringde och skrev sms.

Förstår att folk inte vill byta när man väl lärt sig det ena.

OnT:
Verkar varit common knowledge på jobbet att det går att köra andra filter än de som syns som standard i Teams. Fick nyss se ett Kawaii filter som var roligt.

På mitt jobb är det precis tvärtom, det är Android som gäller pga kostnad och jag får konstanta klagomål från alla som inte ens vet hur de svarar på samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kommer ihåg när en konsult visade mig Ctrl+r för att söka i kommandohistoriken istället för att pila uppåt femtioelva gånger som jag brukade göra annars. Funkar inte bara i Bash/Zsh utan också i PowerShell, åtminstone på min Mac.

Den här, var ett tag sedan men var en riktigt ögonöppnare att man kunde köra den ist för history | grep commando.

Lärde mig även senare att man kunde använda ctrl+r i mysql..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11