Snart stoppar Viaplay kontodelning

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Är väl helt rätt att dom gör detta? Många delar ju sina konton hejvilt släkt vänner o bekanta..

Håller med. Använder min farsas konto. Men alla vill ha gratis idag.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Håller med. Använder min farsas konto. Men alla vill ha gratis idag.

"Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem"

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem"

Och det är det faktiskt till viss del med streaming också. Jag hade lätt betalat 1000 per månad om det gav mig tillgång till ALLT. Men jag kommer inte sitta och bolla 10-15st olika streaming tjänster som ska avslutas och påbörja beroende på vad jag vill se just nu den här månaden. Hade jag bara haft en search bar där jag kunde söka efter exakt det jag vill ha och trycka på play, då hade jag lätt betalat.

Så då lånar jag istället någon annans konto om jag ska se serie X eller film Y och inget annat en tjänst har. Förövrigt inte något som helt kan elimineras med att förbjuda kontodelning heller. Kommer fortfarande gå att göra i många fall om den jag lånar kontot av inte behöver använda det för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Verkar meningslöst att utveckla streaming tjänsternas mobil appar om man ändå bara kan använda dom hemma. Inte fan kommer jag kolla på F1 på min mobil när jag är hemma, då blir det ju tv'n. I sommarstugan tar jag med mobilen och kollar eller eventuellt chromecasten. Kommer dom inte funka då är tjänsten värdelös.

M

Klart det kommer fungera, exakt som det fungerar för dom som använder Netflix idag.

Har sett inlägg efter inlägg på forum när Netflix stoppade kontodelning om hur dom ska säga upp sitt abonnemang för att dom nu inte kan titta på Netflix i sommarstugan.
Ändå står det tydligt att det självklart kommer gå så länge man loggar in med sin enhet i nätverket där hemma, då nollställs ett räkneverk och du kan sedan med den enheten titta vart du vill i världen i en månad.
Och det finns även möjligheter att nolla detta räkneverk genom kontakt via Netflix om det är en inloggad smartTV som man inte kan ta med till sin hembostad.

Men när man poängterade detta för folk på forum så var det plötsligt så att ALLA hade i alla fall 8 veckor semester... suck...

Dom ENDA som drabbas av det här dom alla streamingtjänster nu inför är dom som kontodelar. För resten som faktiskt betalar för sig så är det inga problem.

Men ViaPlay har tyvärr varit extremt dåligt skött bolag så dom kommer nog oavsett har problem med sitt dåligt skötta företag.
Dom bör nog hålla sig till att enbart streama sport och inget mer.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då kan man skippa viaplay. Synd, de hade ett par bra svenska serier/filmer iaf.

På vilket sätt påverkar detta dig?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Klart det kommer fungera, exakt som det fungerar för dom som använder Netflix idag.

Har sett inlägg efter inlägg på forum när Netflix stoppade kontodelning om hur dom ska säga upp sitt abonnemang för att dom nu inte kan titta på Netflix i sommarstugan.
Ändå står det tydligt att det självklart kommer gå så länge man loggar in med sin enhet i nätverket där hemma, då nollställs ett räkneverk och du kan sedan med den enheten titta vart du vill i världen i en månad.
Och det finns även möjligheter att nolla detta räkneverk genom kontakt via Netflix om det är en inloggad smartTV som man inte kan ta med till sin hembostad.

Men när man poängterade detta för folk på forum så var det plötsligt så att ALLA hade i alla fall 8 veckor semester... suck...

Dom ENDA som drabbas av det här dom alla streamingtjänster nu inför är dom som kontodelar. För resten som faktiskt betalar för sig så är det inga problem.

Men ViaPlay har tyvärr varit extremt dåligt skött bolag så dom kommer nog oavsett har problem med sitt dåligt skötta företag.
Dom bör nog hålla sig till att enbart streama sport och inget mer.

Tack. Nu råkar jag ha netflix med men har aldrig haft behovet att kolla något borta från hemmet. 8 veckor semester låter för bra för att vara sant. Lärare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Är väl helt rätt att dom gör detta? Många delar ju sina konton hejvilt släkt vänner o bekanta..

Grejen är att det är kollektivbestraffning. Jag som "bor" på två ställen, att man behöver registrera om eländet varje gång då man åker till en annan stad och jobbar (och fortfarande vill se F1). Det strular redan när man åker mellan ställena och man måste aktivera om i princip varje gång man startat den under en annan IP-adress.

Betalar man för flera strömmar så tycker jag man också kan få använda skiten på resande fot, annars kan de ta bort funktionen (vilket dom verkar göra för sport i augusti). I vilket fall kan dom väll göra att, om det spelas på två olika ställen, så pausas ena strömmen med ett meddelande. Att behöva logga in med mail/pw eller genom aktivering telefon, det är urkasst.

Det där med hushåll är utdaterat, folk befinner sig inte bara hemma.

Permalänk
Medlem

Har de inte konkat än?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag tittade lite i FAQ och där står:
"Om din IP address byts kontinuerligt på grund av en dynamisk IP-lösning bör du kontakta kundservice som kanske kan hjälpa dig."

Just "kanske" låter lite sisådär, det borde väl inte vara svårare än att man åker ut till stugan och loggar in igen eller?

lite syftningsfel
Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Va, lever denna skit tjänst ännu. Nu blir det väl båda fötterna i graven när dom är så desperata att dom tar till reklam. Hoppas, hoppas att dom "kursar" innan årets slut. Mögtjänst.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vad gäller egentligen med mobila enheter här? Hittar ingenting om att du behöver logga in på ditt hemnätverk en gång i månaden som i Netflix lösning t.ex.

https://help.viaplay.com/sv/valj-ditt-viaplay-hushall/

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Vill man fortfarande ha möjligheten att använda någon svensk strömmningstjänst när man inte är hemma så är det ju bara att sätta upp en egen vpn hemma och låta trafiken gå igenom den.

Och det är helt möjligt att viaplay går i graven, vad det dock inte kommer leda till är att sportsändningar skulle bli billigare. Sport är dyrt för att rättigheterna är dyra, det kommer inte ändra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill man fortfarande ha möjligheten att använda någon svensk strömmningstjänst när man inte är hemma så är det ju bara att sätta upp en egen vpn hemma och låta trafiken gå igenom den.

Och det är helt möjligt att viaplay går i graven, vad det dock inte kommer leda till är att sportsändningar skulle bli billigare. Sport är dyrt för att rättigheterna är dyra, det kommer inte ändra sig.

Bubblan verkar spricka nu när det gäller sporträttigheter. PL fick "bara" samma summa (vilken var enorm i sig) för sändningsrättigheterna medan mindre ligor som Frankrike hade svårt att sälja sändningsrättigheterna över huvud taget (finns en del del att läsa om just detta fall).

Folk har helt enkelt mindre i plånboken så då kommer också priserna stå stilla eller tom sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Och det är det faktiskt till viss del med streaming också. Jag hade lätt betalat 1000 per månad om det gav mig tillgång till ALLT. Men jag kommer inte sitta och bolla 10-15st olika streaming tjänster som ska avslutas och påbörja beroende på vad jag vill se just nu den här månaden. Hade jag bara haft en search bar där jag kunde söka efter exakt det jag vill ha och trycka på play, då hade jag lätt betalat.

Så då lånar jag istället någon annans konto om jag ska se serie X eller film Y och inget annat en tjänst har. Förövrigt inte något som helt kan elimineras med att förbjuda kontodelning heller. Kommer fortfarande gå att göra i många fall om den jag lånar kontot av inte behöver använda det för tillfället.

Absolut. Därför jag använder mig av alternativ där det du beskriver är hur det funkar. Skulle det gå på legitim väg hade jag inte haft några problem att betala för det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

De stoppade ju alla sina releaser i höstas och redan där stoppade jag min prenumeration. Trodde de redan kursat. Sista dödsrycken nu?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Vad gäller egentligen med mobila enheter här? Hittar ingenting om att du behöver logga in på ditt hemnätverk en gång i månaden som i Netflix lösning t.ex.

https://help.viaplay.com/sv/valj-ditt-viaplay-hushall/

(Jag har viss insikt i lösningen som Viaplay implementerat)

Mobila enheter måste öppna appen från hemnätverket för att sedan fungera utanför hemmet i 30 dagar.

Jag kan inte svara på specifika frågor om lösningen av flera orsaker, men just denna kan jag svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

(Jag har viss insikt i lösningen som Viaplay implementerat)

Mobila enheter måste öppna appen från hemnätverket för att sedan fungera utanför hemmet i 30 dagar.

Jag kan inte svara på specifika frågor om lösningen av flera orsaker, men just denna kan jag svara på.

Så polarna måste träffas minst en gång i månaden. Är ju bara trevligt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

(Jag har viss insikt i lösningen som Viaplay implementerat)

Mobila enheter måste öppna appen från hemnätverket för att sedan fungera utanför hemmet i 30 dagar.

Jag kan inte svara på specifika frågor om lösningen av flera orsaker, men just denna kan jag svara på.

Så om jag har ett Viaplayabonnemang, skapar "Viaplayhushållet" i min bostad, och en vän kommer och hälsar på med sin telefon/surfplatta var 30:e dag, så kan denne vän dela mitt abonnemang och från sin egen bostad titta på sin mobil/surfplatta (eller ansluta denna till sin TV)!?

Tur för Viaplay att jag inte har några vänner...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I min värld är det enbart prissättningen som är fel. Kontodelning kors och tvärs har aldrig varit en rimlig "lösning" på att priset är fel, och det tvingar nu fram en massa krångel för alla.

Rätt lösning, även om det är drygt i stunden, är ju att man inte köper tjänsterna alls om priset är fel. Då kan man vara rätt säker på att de skulle fatta efter ett tag och justera priset. Men sådan självdisciplin har folk inte, så det är kört.

De skulle snarare resultera i höjda priser för de kunder somr kvar. Jämför med alla tjänster/produkter som tappat kunder pga priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Viaplay är sämst i klassen så mig påverkar det inte.

Permalänk
Medlem

Min prenumereration ryker nu. Inte ens värt det rabatterade priset (500 kr) på två pers.

För NHL kör de sämre kvalité, sämre ljud (i många fall utan möjlighet till engelska). Usel app (vid snabbspolning bryts kopplingen mot Chromecast) samt begränsning av antal enheter (jag får exempelvis inte se vid min dator). Droppen var när jag skulle kolla match sju av finalen. Då visar de upp sina "highlights-klipp" där vinnarna avslöjades, innan jag kunde spela upp matchen. Tack och adjö.

Kommer kolla på VPN och att köpa från USA. En bättre tjänst till en bråkdel av priset. I dagens digitala marknad blir Viaplay endast en utsugande mellanhand som inte fyller något som helst syfte annat än att ge oss ett markant högre pris för sämre produkt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Önskar man kunde köpa bara de kanaler man är intresserad av. Själv skulle jag bara vilja ha visplay motor men då är det dyrt och i stort sett enbart sånt jag har 0 intresse av

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Japp, det här kommer GARANTERAT rädda Viaplay.

Va? Så du menar att det int funkar att räkna antalSomDelar * månadsKostnad = vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Min prenumereration ryker nu. Inte ens värt det rabatterade priset (500 kr) på två pers.

För NHL kör de sämre kvalité, sämre ljud (i många fall utan möjlighet till engelska). Usel app (vid snabbspolning bryts kopplingen mot Chromecast) samt begränsning av antal enheter (jag får exempelvis inte se vid min dator). Droppen var när jag skulle kolla match sju av finalen. Då visar de upp sina "highlights-klipp" där vinnarna avslöjades, innan jag kunde spela upp matchen. Tack och adjö.

Kommer kolla på VPN och att köpa från USA. En bättre tjänst till en bråkdel av priset. I dagens digitala marknad blir Viaplay endast en utsugande mellanhand som inte fyller något som helst syfte annat än att ge oss ett markant högre pris för sämre produkt.

Fattar inte ens att man orkar med viaplays så kallade "experter"

Utrikiska produktioner är ju milsvida bättre. Undantaget möjligtvis F1 TV som kan skrika i falsett när de upptäcker att bilarna har 4 hjul... Men kanske är tiktak generationen som förstört det.

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt Viaplay i fredags när mailet kom. Va tvungen att fråga deras support om hur upplägget är och jodå bara hemmanätverket man kan använda.
Så mitt svindyra abb jag har och även min grabb har, enda vi ser är Premier League och jag F1 ibland, detta abb kan han nu inte använda längre. Jag har dom halvtid så tiden han inte är här är det kört.

Samma för mig om jag är på resande fot så kan jag inte titta på sport pga icke hemmanätverk.

Snacka om att förstöra för faktiska familjemedlemmar.

Aldrig jag går tillbaks till dom nu. Svindyra från början och dessutom förstöra för oss.

Jag har full respekt för att de försöker komma åt delning mellan olika hushåll men nu är det ju mina familjeme som drabbas och även mig själv.

Ett hett tips vore ju att man får regga 2-3 enheter på kontot men nej då.

Just ja just sporten sätter de även en spärr på Max en enhet per match, oavsett man är hemma. Snacka om uträknat att klämma dit de som köper tjänsten. Ganska säker på att allra flesta av totalabbonemangen är folk som enbart ser på sporten.

Grisar kan ta sig i olika former kan man konstatera. Hoppas innerligt Viaplay går omkull nu. Verkligen.

Permalänk

Annos (Viaplay) på min 4K Chromecast Google TV: Om nån film som heter Top Gun, är detta nån ny film? Bäst å täcka ett abb på denna billiga streamingtjänst innan det blir för dyrt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Dela konto utanför hushållet är såklart inte lösningen. Det är ok om de beivrar det beteendet.

Men det är ju andra problem här. Dels är månadskostnaden väldigt hög för alla utom dem som kollar på all fotboll. Dels begränsar de ju även hur många (enheter) som kan se samma sportinnehåll samtidigt. Och dels så verkar de låsa på någon sorts nätverksnivå (IP?).

Jag betalar inte 700:- för, i praktiken ett, sportevenemang, som jag inte kan ha igång både i garaget över 4G, samt i huset.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

jag var helt okej med att betala för en rad olika streamingtjänster just för att jag har kunnat dela med mig av mitt konto. Men nu börjar dom ryka en efter en.

§ 7
Permalänk
Medlem

Regionlåsta exklusiva rättigheter är bara skit, släpp marknaden fri, låt flera aktörer sända fotbollsvm och allt annat… annars blir det kabel-tv igen och jag tror faktiskt ingen vill dit igen

Permalänk
Medlem

Jag kommer också väldigt snart å hoppa av Viaplay tåget, det är helt enkelt för dyrt.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200