Är ni oroliga för Ai "tar era jobb"?

Permalänk
Medlem

Ja, man är glad att man inte är läkare idag. Har svårt att tro att det finns någon annan yrkesgrupp som kommer drabbas såpass hårt.

Permalänk
Medlem

För fyra år sedan såg jag en illustratör skriva att hon var glad över att ha ett jobb som inte kunde ersättas av robotar. Jag tror att många yrkesgrupper underskattar utvecklingstakten och att arbetsmarknaden kan se ganska annorlunda ut om tio år.

Permalänk
Medlem

Blir orolig den dagen AI klarar av att köra truck, lyfta lådor och anpassa sig till en dynamisk miljö samt faktiskt lösa problem som är enkla men blir komplicerade.

Permalänk
Medlem

Nope!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Jobbar inom IT och är inte orolig alls. Skulle det ändå skita sig kan jag alltid luta mig tillbaka på att köra tåg istället, där vet jag att det inte kommer bli något självkörande under min livstid i alla fall.

Stämmer helt. SJ lät en utredare titta på framtiden med förarlösa tåg och slutsatsen blev klart och tydligt att det är inte är något för SJ, av flera olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Robotar styrda med AI? Det känns inte helt främmande.

Jag gissar att jag hinner ta pension innan de är så bra. Fasta robotar funkar inte utan i så fall behövs helt självgående humanoider.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

AI har kanske lärt sig att köra tåg innan jag går i pension, men innan det svenska järnvägsnätet har blivit AI-anpassat har jag både hunnit gå i pension, dö och förmultna i graven.

Saknar svarsalternativet "Nej, verkligen inte."

Tror den svenska järnvägen kommer se i princip likadan ut om 30 år. Inga nya stambanor, inga högre hastigheter och definitivt ingen AI som kör. RC-loken kommer ”fasas ut..” (så kanske är borta om 60 år😅)

Permalänk
Medlem

Nej, jag får väl hitta på något annat att jobba med isåfall.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Arbetsmarknaden ställer om är min första tanke. Det har skett förut men kan ibland ta lite tid. T ex industriella revolutionen gjorde att arbetslöshet uppstod (extremt förenklat sagt men aja). Med tiden vet vi ju hur bra det blev men många led inledningsvis av det för att de blev av med jobb trots att effektiviteten ökade mångfaldigt. Sen kom robotiseringen av fabrikerna och där försvann ännu mer jobb. AI kan göra att arbetsmarknaden i viss form behöver ställa om igen. Samtidigt behöver arbetsmarknaden effektiviseras eftersom för få barn föds och befolkningen är åldrande. Så länge vi har ett utbildningssystem som tillåter att befolkningen skolar om sig behöver det inte bli en katastrof. Eller så kommer vi helt enkelt gå i pension tidigare och/eller jobba mindre antal timmar.

Robotar styrda med AI? Det känns inte helt främmande.

Tack, jättebra svar!

Permalänk
Medlem

Ja, åtminstone delvis, och det har redan börjat. Är optiker.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Tror den svenska järnvägen kommer se i princip likadan ut om 30 år. Inga nya stambanor, inga högre hastigheter och definitivt ingen AI som kör. RC-loken kommer ”fasas ut..” (så kanske är borta om 60 år😅)

Typ. System H har kanske, *kanske* byts ut mot ERTMS i större delen av landet, annars lär det mesta se likadant ut om 30 år.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag är pedagog, finns inte en chans att AI tar över den typen av arbete under min livstid.

Skulle ej bli förvånad om 100år, och redan om 30-50 år inom högre studier, en del finns ju redan. Men ju yngre åldrar desto mindre chans och omfattning.

Permalänk
Medlem

Om AI kan göra ens jobb är det nog inte så viktigt.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Arbetsmarknaden ställer om är min första tanke. Det har skett förut men kan ibland ta lite tid. T ex industriella revolutionen gjorde att arbetslöshet uppstod (extremt förenklat sagt men aja). Med tiden vet vi ju hur bra det blev men många led inledningsvis av det för att de blev av med jobb trots att effektiviteten ökade mångfaldigt. Sen kom robotiseringen av fabrikerna och där försvann ännu mer jobb. AI kan göra att arbetsmarknaden i viss form behöver ställa om igen. Samtidigt behöver arbetsmarknaden effektiviseras eftersom för få barn föds och befolkningen är åldrande. Så länge vi har ett utbildningssystem som tillåter att befolkningen skolar om sig behöver det inte bli en katastrof. Eller så kommer vi helt enkelt gå i pension tidigare och/eller jobba mindre antal timmar.

Robotar styrda med AI? Det känns inte helt främmande.

Jo visst, med den utveckling vi har i rikare länder. Men i princip all teknik som effektiviserar brukar leda till större ekonomiska skillnader, rika blir ännu rikare och fattiga får mindre jobb, därav fattigare. Sen om det är att faktiskt problem, om alla får tillräckligt för att täcka sina behov är en fråga för sig.

Kanske blir bort med alla kontorsjobb och alla yngre får jobba inom sjuk/äldrevård.

Sen så kostar ju energi och hårdvara så folk i fattiga länder kanske ändå kommer konkurrera med uppgifter "ai"-program kan göra på samma sätt som de gör med robotar i fabriker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DST:

många som sade att robotar skulle ta jobben från arbetarna, å så visar det sig att det blir akademiker som blir av med jobben, iaf först

Jag jobbade tidigare mycket med robotar och de innebar främst en förbättring av arbetsmiljön så att människor inte länge behövde hantera tunga verktyg i en dålig miljö, de tog jobb som var olämpliga eller oönskade av människor. Allt blev inte perfekt men många skitjobb försvann när robotarna började komma på allvar på 80 talet.
AI lär kunna leda till att många typer av kontorsjobb maskinifieras vilket kan vara bättre och mer rättssäkert samtidigt som personalen kommer att påverkas men inte nödvändigtvis bara negativt.

Saknade alternativet "Nej absolut omöjligt" så klickade övrigt. Arbetet jag har just nu kommer inte att kunna påverkas alls av AI.
Men för många typer av kontorsjobb kommer det att kunna påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ett fysiskt arbete så nej. Är nog folk som dagligen jobbar med att hantera stora mängder av information i form av t.ex text/bild/ljud/video/kod som kommer drabbas först

Permalänk
Medlem

Ja, det har redan hänt …
(Tänker inte berätta vad jag jobbar med.)

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare.

Nej, AI gör oss effektivare men vi har fortfarande stort behov av fler utvecklare.

Ingen kommer pusha ut något som en ai har skrivit utan att validerar och testat, en person kommer alltid vara ansvarig.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

AI har kanske lärt sig att köra tåg innan jag går i pension, men innan det svenska järnvägsnätet har blivit AI-anpassat har jag både hunnit gå i pension, dö och förmultna i graven.

Saknar svarsalternativet "Nej, verkligen inte."

Intressant! Utan egentligen någon insikt i hur det är att köra tåg så har jag länge tänkt att tåg borde vara relativt enkelt att automatisera, tunnelbanan banan går ju mer eller mindre helt autonomt vad jag har fattat t.ex.
Vad är den som du som lokförare gör som inte kan göras automatiskt? Tänkte inte ens att det skulle kräva ai (a.k.a. LLMs). Missförstå mig rätt, jag menar inte att vara dryg, är legitimt nyfiken

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

AI tror inte jag kommer påverka arbetsmarknaden i stort men det kommer komma nya produkter som drar nytta av tekniken som är hejdlöst överhypad.

Stora problemet idag är att hitta kompetens över huvud taget. Väldigt få lär sig grunderna och många har bara teoretiska kunskaper. Är Läshuvuden. Det saknas ingenjörsskallar, alltså personer som kan använda kunskaper i nya situationer och kan grunderna.

Det är är bl.a. ett stort problem bland programmerare där många idag är mer av pusselprogrammerare än att de skriver egen funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Just nu i närmaste tiden så är AI bara till fördel för mig, hjälper mig utveckla saker 20-30 gånger snabbare än om jag skulle lära mig programmering helt själv (framförallt då jag jobbar med så många olika system, språk, osv.).

Men i längre perspektiv så kommer AI flytta bort saker från min bransch och har redan delvis gjort det.
Jag har t.ex. jobbat/jobbar som:
Filmfotograf (filmer kommer ändras mycket i hur man filmar och vad som behöver filmas).
Sportfotograf (har redan flera produktioner där vi använder AI-kameror istället för fotografer, och det är endast för AI:n är billigare den är verkligen inte bättre som fotograf).
Redigerare (kommer ta över mer och mer för snabba och simpla saker, för sport kommer det lättare att kunna göras highlights som även visar mer än bara mål).
Sändningstekniker för TV (Detta dröjer nog lite innan man låter AI godkänna kvalite på sändningar och övervaka att allt är rätt oavsett om det är är TV eller Webben).

Jag har dock enda sen jag börja med TV-sport för ca 10 år sedan utgått att just det yrket skulle trimmas av inom 5-10 års period.

Personligen känns det lugnt för egen del då jag fått så mycket kött på benen och jobbat med olika delar inom produktion, men skulle inte tycka det var kul om jag kom in ny i dessa branscher nu. Är väl kul om man vill "utveckla AI-konst" osv, men inte om man vill fortsätta på traditionella sättet.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Administration i vården. AI kommer ta min största arbetsuppift och en del arbetstillfällen men det som blir kvar att göra manuellt kommer jag kunna ägna mer tid åt så att det görs korrekt, och görs snabbare.

Permalänk
Medlem

Nej, för jag är helt övertygad om att vi redan har passerat peak AI. Det är dotcom-bubblan 2.0.

Modellerna har börjat tränas på sina egna output. Precis som att köra en bild genom en komprimerngsalgorithm om och om igen förstör bilden, likaså med rundgång i upplärningsprocessen. För att inte tala om att de "uppmuntrar" modellerna till "rätt" resultat. Se googles oförmåga att generera bilder på tyska soldater. Om AIn inte tillåts göra det den är bra på (att med logik komma fram till det rimligaste svaret, oavsett vad detta svar är) är den helt och hållet oanvändbar.

De kan inte skapa nytt, bara approximera en redan existerande lösning/story/låt/bild. Men kreativitet är redan utdöende i vår kultur, så frågan är om vi märker något...?

Det finns i princip inget vettigt sätt för AI företag att tjäna de enorma pengar som de förväntar sig. Och ni kan komma med en massa kvartalsrapporter och prognoser. Jag bryr mig inte. Samma sak sades om dotcom. Samma sak sades om fastighetsbubblan i USA. Det är ett enormt korthus som kommer att kollapsa. Kvar blir de få företag som faktiskt har ett mervärde för samhället, men inte innan vi sänkt ekonomin ett par år åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Nej, för jag är helt övertygad om att vi redan har passerat peak AI. Det är dotcom-bubblan 2.0.

Modellerna har börjat tränas på sina egna output. Precis som att köra en bild genom en komprimerngsalgorithm om och om igen förstör bilden, likaså med rundgång i upplärningsprocessen. För att inte tala om att de "uppmuntrar" modellerna till "rätt" resultat. Se googles oförmåga att generera bilder på tyska soldater. Om AIn inte tillåts göra det den är bra på (att med logik komma fram till det rimligaste svaret, oavsett vad detta svar är) är den helt och hållet oanvändbar.

De kan inte skapa nytt, bara approximera en redan existerande lösning/story/låt/bild. Men kreativitet är redan utdöende i vår kultur, så frågan är om vi märker något...?

Det finns i princip inget vettigt sätt för AI företag att tjäna de enorma pengar som de förväntar sig. Och ni kan komma med en massa kvartalsrapporter och prognoser. Jag bryr mig inte. Samma sak sades om dotcom. Samma sak sades om fastighetsbubblan i USA. Det är ett enormt korthus som kommer att kollapsa. Kvar blir de få företag som faktiskt har ett mervärde för samhället, men inte innan vi sänkt ekonomin ett par år åtminstone.

Det är möjligt att vi befinner oss i en ekonomisk AI-bubbla. Men det betyder inte att AI inte kommer ha stor påverkan på samhället i framtiden.

Internet och mobiltelefoner har ändå revolutionerat samhället, om än kanske i en långsammare takt än vad man trodde under IT-bubblan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har vi inte redan avhandlat detta ett par gånger tidigare? Så mycket kan det inte ha hänt på den tiden.

AI kommer absolut att påverka oss alla på ett fundamentalt sätt, frågan är bara hur snabbt det sker. AI-företagen vill ge intryck av att utvecklingen går snabbt, och visst har det skett framsteg sedan ChatGPT släpptes officiellt för nära två år sedan, men dessa framsteg är relativt små i det stora hela.

Som jag ser det finns det ett par stora problem med dagens AI:

1. Trovärdigheten i resultatet: När noggrannhet är avgörande måste resultaten alltid verifieras. Eftersom inga källor presenteras (av förklarliga skäl) måste man söka i externa källor, vilket tar tid. I vissa fall kan man testa lösningen, men om det inte är möjligt kan man fråga sig vad man egentligen tjänar på att fråga AI om man ändå måste verifiera.

2. Komplexa frågor: AI kan lösa enkla och begränsade frågor, men så snart de blir lite mer komplexa ökar felkvoten avsevärt. Det är inte heller ovanligt att AI tappar tråden och börjar ge allmänna uppsatser som svar eller helt enkelt repiterar sig.

3. Korta och koncisa svar: AI har svårt att ge precisa och koncisa svar, istället är det vanligt med en "wall of text" som i många fall bara slösar mer tid. Man kan be om korta, fokuserade svar, men då tenderar också felkvoten att öka enligt min erfarenhet.

Det finns absolut områden där AI är effektivt. Jag använder det själv för att generera Unittest, som oftast är korta och lätta att verifiera. Det kan också vara bra att brainstorma med för att sen läsa vidare på säkrare källor.

Som utvecklare bör man se dagens AI som ett hjälpverktyg och inte mycket mer. Visst kan det effektivisera arbetet och företagen måste avgöra om de vill ha högre effektivitet eller lägre kostnad (anställa färre). Däremot finns det andra yrken som kan bli mer påverkade, ex digital design.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så sitter hantverkare jävligt säkert i båten.
Den dagen AI kan vara installationselektriker lär jag aldrig se.
Ser faktiskt inte hur AI kan hjälpa mig med någonting alls i mitt yrke.

Permalänk
Medlem

Nej, inte särskillt. Jag använder AI typ varje dag som en hjälpreda men det är så långt det går. Alla företag har febrilt försökt hitta ett use case som inte kostar mer än vad det smakar men det verkar vara svårt att automatisera något annat än extremt simpla uppgifter.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Jag tror AI kommer att ersätta vissa arbeten, på samma sätt som att vissa arbeten ersattes under industriella revolutionen.
Med detta sagt var det en AI-bubbla under 70- och 80-talen som dog ut helt. Nu har vi högre prestanda, men någonstans kommer även detta sätta stopp. Då kommer AI-brandingen att försvinna, och kallas för vad det är - ett verktyg, som vilket som helst.
Om arbetet du gör kan automatiseras nu, som kan AI göra det åt dig, annars inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Nej, inte särskillt. Jag använder AI typ varje dag som en hjälpreda men det är så långt det går. Alla företag har febrilt försökt hitta ett use case som inte kostar mer än vad det smakar men det verkar vara svårt att automatisera något annat än extremt simpla uppgifter.

AI för att söka i interna dokument/manualer/API-beskrivningar är helt fantastiskt, men det betyder inte att AI kan utnyttja kunskapen för att skapa nya saker. Skillnaden mellan AI och AGI

Permalänk
Skrivet av Criticalstone:

Intressant! Utan egentligen någon insikt i hur det är att köra tåg så har jag länge tänkt att tåg borde vara relativt enkelt att automatisera, tunnelbanan banan går ju mer eller mindre helt autonomt vad jag har fattat t.ex.
Vad är den som du som lokförare gör som inte kan göras automatiskt? Tänkte inte ens att det skulle kräva ai (a.k.a. LLMs). Missförstå mig rätt, jag menar inte att vara dryg, är legitimt nyfiken

Jag tycker SJs utredare formulerade det hela rätt bra i kort sammanfattning:

” Den viktigaste frågan är inte tekniken utan kulturen. Så länge man delar vägen med andra måste man samarbeta. Redan för 2000 år sedan fanns förarrollen och förare skulle lösa problem längs vägen och se till att resan kom i mål. På romerska vägar var det kuskar på kärror eller oxspann, på vattnet var det kaptenen på ett fartyg.

- Rollen med en ansvarig förare är också inbyggd i lagstiftningen. När tågen uppfanns tog man med den rollen, och idag förutsätter järnvägen att det finns förare på tågen, säger Justus Stern

Det är annorlunda med små förarlösa tunnelbanesystem. Det första var Docklands Light Rail i London och närmast är MiniMetron i Köpenhamn. Den avgörande skillnaden mot järnväg är att en ensam operatör styr trafik, bana och tar hand om passagerarna. Inga andra operatörer får köra i en tunnelbana. Sedan finns det många praktiska skillnader. En tunnelbana är mycket mindre och enklare, helt inhägnad och alla tåg är lika. Skulle det hända något är det också nära till hjälp. Järnvägen är däremot stor och öppen med mångfalt fler störningar att hantera. Inte minst det som behövs för att ta hand om passagerarna.

I Stockholm planerar SL för att den nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska bli förarlös. På andra inhägnade områden med en enda ansvarig part kommer vi säkert se mera förarlösa fordon i framtiden. Men i öppna system, som järnväg och vägtrafik, kommer vi i stället få bättre hjälpmedel till förarna, til exempel för omgivande trafik och vägförhållanden.

– På järnvägen samarbetar vi med andra, och då kommer det fortsätta vara förarna som löser praktiska frågor under resan, avslutar Justus.”

DN hade en bra artikel idag om det bedrövliga skicket på den svenska järnvägsinfrastukturen. Förarlösa tåg i detta Vilda Västern-nät är omöjligt att införa.

https://www.dn.se/ekonomi/jarnvagen-vittrar-sonder-mitt-framf...