Vill du ha kronologiskt nyhetsflöde på SweClockers förstasida?

Permalänk
Medlem

Vill du ha kronologiskt nyhetsflöde på SweClockers förstasida?

Kan ni fixa så att nyhetsflödet blir kronologiskt igen?
Jag är så trött på att klicka på något som ligger överst i flödet som visar sig vara en flera dagar gammal nyhet eller artikel som jag redan läst för länge sen. Gör det iallafall valbart.

Jag har inget som helst intresse att läsa gamla nyheter eller artiklar som jag redan klickat på så flytta inte upp dem i flödet hela tiden.

Visst får ni extra klick när ni gör som ni gör nu men det är för att folk klickar på artiklar som de tror är nya men de redan läst.

Rubrik
Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hedersmedlem

Ja tack snälla, hitta något bättre sätt att påminna om gammalt material.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Kan ni fixa så att nyhetsflödet blir kronologiskt igen?
Jag är så trött på att klicka på något som ligger överst i flödet som visar sig vara en flera dagar gammal nyhet eller artikel som jag redan läst för länge sen. Gör det iallafall valbart.

Jag har inget som helst intresse att läsa gamla nyheter eller artiklar som jag redan klickat på så flytta inte upp dem i flödet hela tiden.

Visst får ni extra klick när ni gör som ni gör nu men det är för att folk klickar på artiklar som de tror är nya men de redan läst.

Håller med.

Officiell hållning tidigare har varit att användarna håller sajten fel och att man ska gå till arkivet istället för framsidan för att läsa nyheter i kronologisk ordning:

Skrivet av Enviro:

This! Artikelarkivet är det bästa stället att hänga på om man vill ha kronologisk ordning. Det som missas då är dock trådar vi lyfter från forumet samt vår värdering av nyheter, reportage och tester, vilket visas i form av bumpar. Men om det är rent kronologiskt flöde som efterfrågas, så är det bara att tuta och köra med artikelarkivet.

Finns workaround baserad på detta förslag i Better Sweclockers:

Skrivet av Alling:

I version 2024.5.24.19.13.55 finns detta som ett val i inställningsmenyn!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gamespot har så man kan välja sortering...skulle kunna tänka mig det

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Aphex:

Ja tack snälla, hitta något bättre sätt att påminna om gammalt material.

Har du något exempel eller förslag på hur man skulle kunna gå till väga för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har du något exempel eller förslag på hur man skulle kunna gå till väga för det?

Arkivet? E-post-resumé? Blinkande rubriker på olästa nyheter?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Sysop:

Arkivet? E-post-resumé? Blinkande rubriker på olästa nyheter?

Vad menar du med arkivet?

Haha blinkande med rörlig ram med "oläst" hade verkligen varit något. 😅 (Obs kommer inte ske)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vad menar du med arkivet?

Haha blinkande med rörlig ram med "oläst" hade verkligen varit något. 😅 (Obs kommer inte ske)

Att man går till arkivet för att se äldre nyheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enviro:

Har du något exempel eller förslag på hur man skulle kunna gå till väga för det?

gör en krympt version av nyheten med bara rubrik och bild, fyller samma funktion men det blir tydligt att det är en rehash och tar mindre utrymme.

Något i stil med

vore också ett alternativ, men i alla fall jag skulle ägna det mindre uppmärksamhet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Aphex:

gör en krympt version av nyheten med bara rubrik och bild, fyller samma funktion men det blir tydligt att det är en rehash och tar mindre utrymme.

Något i stil med
<Uppladdad bildlänk>
vore också ett alternativ, men i alla fall jag skulle ägna det mindre uppmärksamhet.

Tack!

Det sista du skriver visar kruxet på problemet. Om du inte besöker SweClockers ofta är risken stor att saker missas om de krymps undan på det viset, vilket gör bumpar rätt viktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tack!

Det sista du skriver visar kruxet på problemet. Om du inte besöker SweClockers ofta är risken stor att saker missas om de krymps undan på det viset, vilket gör bumpar rätt viktiga.

Ni kanske kan klura på ett mer anpassat flöde för inloggade användare. Exempelvis att om jag redan har läst en artikel så behöver ju inte jag se den bumpad som "Missa inte".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen grejen med att lyfta gamla nyheter? Skapar bara irritation.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tack!

Det sista du skriver visar kruxet på problemet. Om du inte besöker SweClockers ofta är risken stor att saker missas om de krymps undan på det viset, vilket gör bumpar rätt viktiga.

Är det verkligen ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har du något exempel eller förslag på hur man skulle kunna gå till väga för det?

Mitt förslag vore:

En expander-ruta högst upp (kan vara expanderad/hopfälld baserad på hur användaren senast lämnade den, men expanderad från början) med *enbart* "missa inte"-flaggade nyheter i. Kanske då sådana nyheter sedan besökarens senaste besöksdatum på startsidan eller motsvarande.

Och sedan normal kronologisk listning i övrigt (direkt under expandern).

Dvs, ingen blandning av gammalt och nytt i samma listning, vilket är det jag tror är det som skapar i princip all frustration i sammanhanget. Och "missa inte" uppmärksammas fortfarande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av evil penguin:

Mitt förslag vore:

En expander-ruta högst upp (kan vara expanderad/hopfälld baserad på hur användaren senast lämnade den, men expanderad från början) med *enbart* "missa inte"-flaggade nyheter i. Kanske då sådana nyheter sedan besökarens senaste besöksdatum på startsidan eller motsvarande.

Och sedan normal kronologisk listning i övrigt (direkt under expandern).

Dvs, ingen blandning av gammalt och nytt i samma listning, vilket är det jag tror är det som skapar i princip all frustration i sammanhanget. Och "missa inte" uppmärksammas fortfarande.

Bra förslag!

Som nämnts i tidigare trådar är just justering av flödet inget vi kommer prioritera i närtid. Men sker det ändringar kommer givetvis förslag som detta tas i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har du något exempel eller förslag på hur man skulle kunna gå till väga för det?

Finns det verkligen någon som vill se gamla bumpade artiklar? Jag är tämligen övertygad om att det är väldigt få som vill det, speciellt på framsidan.

Pollen ovan är ju rätt tydlig. 2% tycker det är bra med ickekronologisk framsida. 89% vill ha en kronologisk framsida.

Men jag förstår ju att detta är ett sätt att dra klick istället för att verkligen vara en service för läsarna, dvs man drar klick på bekostnad av läsarna.

Gör så att lästa artiklar inte bumpas för användaren då.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hedersmedlem

När den här frågan kommer på diskussion så säger redaktionen att det är viktigt att bumpa artiklar för att man inte ska missa gamla artiklar.

... men man missar helt att hela orsaken att man riskerar att missa gamla artiklar är att ännu äldre artiklar bumpas upp ovanför artiklarna.

Nä, det finns en anledning till att vi forummedlemmar inte tillåts "bumpa" våra trådar, och det är just att det skulle leda till att alla bara bumpade sina trådar och fyllde forumet med bumpar. Men på nyhetsplats är det tydligen okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Vad är egentligen grejen med att lyfta gamla nyheter? Skapar bara irritation.

Jag är rätt övertygad om att det är mindre "vi vill inte att ni ska missa något" och desto mer "det får färre artiklar att se ut som fler".

Jag föredrar också att de senaste artiklarna är först. Man kan ju ta bumpar lite längre ner om det är så, men det är lite tröttsamt att tro att något är nytt och så har man bara antingen bumpat en 1-2 veckor gammal artikel, eller en forumtråd som kan vara allifrån veckor till år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

När den här frågan kommer på diskussion så säger redaktionen att det är viktigt att bumpa artiklar för att man inte ska missa gamla artiklar.

... men man missar helt att hela orsaken att man riskerar att missa gamla artiklar är att ännu äldre artiklar bumpas upp ovanför artiklarna.

Nä, det finns en anledning till att vi forummedlemmar inte tillåts "bumpa" våra trådar, och det är just att det skulle leda till att alla bara bumpade sina trådar och fyllde forumet med bumpar. Men på nyhetsplats är det tydligen okej?

+100!

På andra siter så skrollar jag helt enkelt nedåt, tills jag hittar artiklar jag känner igen.
Sedan jobbar jag mig uppåt i flödet.

Enkelt och problemfritt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har du något exempel eller förslag på hur man skulle kunna gå till väga för det?

Inget problem för egen del, som aldrig besöker framsidan, men kan ni inte bara låta bli att visa bumpade artiklar för besökare som redan läst artiklarna?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Inget problem för egen del, som aldrig besöker framsidan, men kan ni inte bara låta bli att visa bumpade artiklar för besökare som redan läst artiklarna?

Det kan ju även finnas orsaker till varför en inte läst artikeln. En kan ju vara helt ointresserad av den.

Nej det skall vara snabbt och enkelt att kolla de senaste nyheterna, nu tar det alldeles för lång tid att sålla mellan gamla och nya artiklar. Jag går in mer allt mer sällan.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Superfrog:

Inget problem för egen del, som aldrig besöker framsidan, men kan ni inte bara låta bli att visa bumpade artiklar för besökare som redan läst artiklarna?

Det är en möjlig lösning, men det är inget vi har planer på att utveckla i dags. Just nu är förstasidan något som sköts manuellt och det kommer fortsätta vara så.

Skrivet av Rebben:

Det kan ju även finnas orsaker till varför en inte läst artikeln. En kan ju vara helt ointresserad av den.

Nej det skall vara snabbt och enkelt att kolla de senaste nyheterna, nu tar det alldeles för lång tid att sålla mellan gamla och nya artiklar. Jag går in mer allt mer sällan.

Kan i så fall tipsa om att ha SweClockers artikelarkiv som bokmärke eller startsida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har du något exempel eller förslag på hur man skulle kunna gå till väga för det?

En ny "bubbla" i stil med "Nytt i forumet", "Senaste privatannonserna" etc i samma område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Jo den vet jag om men jag använder varken bokmärken eller startsida, jag skriver alltid url'en för hand.
Ännu bättre att göra så framsidan är bra från början. Ni kan ha en egen sidokolumn med återvunna artiklar om ni nu tycker det är så viktigt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör