Snabbkoll: Äger du din router?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Äger du din router?

Kör du en egen router för att fördela internet i ditt hem, eller lånar du en från internetleverantör?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Efter blivit utsatt för en särskilt usel gammal skorv från Telia kommer jag aldrig mer låta en ISP sköta routers. Betalar gärna extra för att slippa bli dagligen misshandlad av palliativ skithög till router.

Permalänk
Medlem

Fick låna en av Telia när jag tecknade mitt. Lät den ligga i sin låda men så tog blixten min egna så kör med Telias nu.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Yes, gjorde dock inte de under flera år när jag körde coax via comhem! Fungerade felfritt fram tills första började bli överhettad. Sen vill dom ha 500kr för att skicka en ny men några bittra samtal gjorde att dom strök fakturan skönt nog

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Yes. Köpte en Fortigate 70F för typ 12k. Totalt overkill men jag jobbar med nätverk och det är kul att pilla. :’)

Permalänk
Medlem

Kör med en Edgerouter X, gör inget avancerat med den men ville inte ha Telias så då fick det bli en sådan efter rekommendationer. Så här i efterhand hade jag nog hellre tagit en mer "normal" router som man inte behöver googla varje gång man ska ändra nåt

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Fujitsu Esprimo med en i5 3330 som kör pfsense, så nog äger jag den.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kör en Raspberry Pi 4B 8GB med OpenWRT som router. Körde innan RaspAP men kände inte riktigt att det var redo för router bruk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kör en egen. Den man ”får” av ISP:n brukar tyvärr vara alldeles för nedlåst för mitt tycke. Jag vill kunna låtsas att jag kan en massa om min router 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kör med telenors router. Har en asus ac68 liggandes men orkade inte sätta upp den när jag flyttade in och har bara fortsatt köra på telenors.
Den är rätt ok. Behöver inte asus routerns funktioner för tillfället ändå.

Så länge den inte strular eller är långsam så bryr dig folk inte om vad för router de kör

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kör med egen router och har gjort sedan tiden med ADSL

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem

Ja, äger en Unifi Express hemma och en Ubiquiti Edgerouter X i stugan. Avskyr ISP:ers routrar utav helvete.

När vi tänkte skaffa IP-telefoni hemma, så behövde man skaffa en router som Ownit benämnde "tjänstefördelare". Vi gjorde det och betalade 700 riksdaler för den, och när vi fick hem den visade sig att Ownit hade låst ner varenda vettig inställning, och för att kunna ändra något behövde man logga in med deras admin-lösenord som de absolut inte ville ge ut trots att vi betalat för routern. Så det slutade med att vi gick tillbaka till det vi hade tidigare och struntade i IP-telefoni.

Värt att nämna är också att vi har bostadsrätt och föreningen har ramavtal med Ownit, så vi kan inte köpa något annat, t.ex. Bahnhof.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Min router är ett hemmabygge, ett moderkort med en Atom D525 och 2 GB-NICar som kör pfSense.
Jag vill ha full kontrol över min router och brandvägg

Permalänk
Medlem

Har en router som tillhör min bostadsrättsförening som ligger i en låda i garderoben. Använder en unifi dream machine pro istället.

Permalänk
Medlem

Brf har avtal med Telenor så det är deras.

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Köpte en egen då WiFi på den från Telia hade urusel räckvidd.

Permalänk
Medlem

Sitter med en edgerouter lite. Gamla routern fick bli accesspunkt istället

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kör OpenWrt och har faktiskt haft användning för lite udda funktioner, blockar vissa mac-adresser vissa tider och veckodagar tex.
Kör även en massa hemmaserver-containers så har en rejäl lista med statiska Ip-n etc så det är bra att ha lite kontroll

Permalänk
Medlem

Kör med en Amplifi HD.
Fungerar bra i vårat lilla hus, den får köra på ett tag till.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på när man inte har en Router i ens internet-setup, men jag äger min nätverkskabel iaf

Permalänk
Hedersmedlem

Min router är en virtualiserad pfsense på en intel NUC som kör proxmox.
Man ska inte göra det lätt för sig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

först är det ju mediaomvandlare eller fiberkonverter som jag kallar det, sedan är det någon halvdyr Asus router, gillar deras gränssnitt och deras iphone-app så jag har kört på Asus ett bra tag nu... Allt i gigabit

Permalänk
Medlem

Telias router ligger kvar i lådan. Skulle aldrig falla mig in köra den skiten! Låta min ISP ha admin på min router? Nej tack.

Kör en liten fläktlös dator med opnsense (körde tidigare pfsense). Funkat bra i så många år nu!

Permalänk
Medlem

Äger egen. Kör UDM för hela slanten. Bästa jag haft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min ISP kör med såndär kombo fiber modem+router så slipper tyvärr inte undan ISP routern men jag gjort så att jag kopplat den i bryggad läge för jag har admin rättigheter på den och kopplat den till en Ubiquiti router istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tele2's duger, jag kommer åt mitt Wi-Fi hos grannen också.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag verkar inte ha något val, det är inte lätt att hitta en router som passar fiberkoax från Tele2 själv, men framförallt så är det väl så att Telia åtminstone påtvingar sina kunder deras egen router även om jag inte använder den.
Jag skickade tillbaka min oanvänd när jag bytte till Tele2.
Jag har en AC-68U som funkar, men som bara samlar damm.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Den från comhem(tele2) var dålig, men helnöjd med den från Bahnhof, ser ingen anledning till att köpa egen när det ingår i abonnemang gratis/för samma pris.

Permalänk
Medlem

Opnsense och pihole som kör ovanpå proxmox på en billig Minisforum med dubbla 2.5Gbit nics. Var tvungen att köra Telias egna router ett tag när den gamla gick sönder, man kunde inte ens ställa in DNS, riktigt skräp.

Permalänk
Medlem

Har hittills inte varit med om en router från isp som är något att ha.
Kör Unifi i hela huset, USG 4 Pro som router.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]