Krönika - Orka göra så mycket jobb för sig själv. (Spårning/Internet)

Permalänk
Medlem

För typ 25 år sedan, när det här var lite mer nytt, svamlade jag ihop en liten uppsats, vars titel jag nu inte nämner pga reasons, och även om det nu blivit värre än jag befarade så har jag också blivit mer blasé.

Visst, jag har vpn, men googles location timeline är ju jättepraktisk och intressant (tyvärr ska den nu försämras pga integritet/pengar och brottsbekämpning) osv. Däremot stör jag mig på att inlogg krävs för strunttjänster.

Försäkringar har nämnts, och jag tror vi kommer att få fler lösningar med lägre Premier för dem som ger all information och (kanske kraftigt) ökade premier för vrånga personer som inte vill ge ut all data. Finns ju bilförsäkringar som ger lägre premie om man låter hastighet och körstil registreras. Säkert fungerar det för människor också.

Hur företag sett på saken tidigare : https://www.pcforalla.se/article/1719580/operatorerna-saljer-...
När du mobilsurfar kan du inte räkna med att vara anonym. I själva verket finns det risk för att sajtens ägare vet precis vem du är eftersom de kan se ditt mobilnummer. Det är nämligen till salu – via din operatör.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Jag undviker att använda Google sök i vardagen (använder den som backup om jag inte hittar det jag söker efter på duckduckgo.com eller liknande söktjänster). Försöker välja andra produkter som också är gratis eller kostar lika mycket som Googles tjänster om de håller en tillräckligt bra kvalitet. Har stängt av spårning av de faktorer som jag inte vill ska spåras, där det går iaf (det går ju att inaktivera en hel del av spårningen hos Google i deras inställningar). Så jag är medveten om riskerna med att min data kartläggs och jag gör val för att skydda min data där jag enkelt kan göra det och utan att det kostar alltför mycket mer. Sen innebär det ju förstås att jag litar på att Google respekterar de inställningar jag gör, det kan man ju inte vara säker på förstås. Men ärligt talat, så skulle jag inte bry mig jättemycket om det framkom att Google ändå spårar data som jag valt att de inte ska/får spåra.

MEN... din text fyller ingen som helst funktion för mig. Den är (som tidigare skrivits) sensationell och skrämselpropaganda (för mig iaf). Den får mig inte att bli mer benägen att utesluta Google eller andra företag som spårar mina vanor helt ur mitt liv. Kanske var det pga att (som du själv skrev) att det var dåliga exempel eller så var det helt enkelt ganska svaga argument du kom med. Jag har kört iPhone hela mitt vuxna liv (de får väl sägas vara marginellt bättre ur aspekten att sälja din data, sen spårar de säkert lika mycket för sin egen del) fram tills för några år sedan då jag bytte till Android. Din text får mig liksom inte det minsta mer sugen på att sluta använda Android även fast jag gillar iPhone lika bra.

Jag tycker det viktigaste är att man är informerad och medveten om vad de potentiellt kan spåra och därefter gör ett informerat val. Det är värre om man inte är medveten om vad google/företaget potentiellt kan spåra. T.ex att man inte förstår att Google kan spåra din varenda förflyttelse som standard om du använder deras karttjänster/mobiler.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

"Har tråden gjort någon skillnad på hur du ser på big-data och integritet?"

Nej - Det här vet vi ju alla redan.... eller??? = )

@Allexz

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Håller, det är inte en trevlig utveckling. För mig spelar det ingen roll om det är mina brottsliga eller renmjöliga vanor som kartläggs, principen är viktig (brottslig aktivitet ska myndigheter ha koll på, inte privata aktörer). Det är principen som är viktig, slår man inte vakt om sina rättigheter så står man kanske plötsligt utan. Hur den lagrade informationen används i framtiden kan man inte förutse.

Såg att elbilars datainsamling nämndes i tråden, Mozilla gjorde för inte så länge sedan en rejäl genomgång av bilfabrikanters informationshunger, big data är nog en framtidsbransch även för dem.

https://foundation.mozilla.org/en/blog/privacy-nightmare-on-w...

Tex så skriver Nissan att de håller koll på användarens sexliv.

Spontant kommer jag att tänka på patientjournaler och belastningsregister. Där ska personen i fråga själv godkänna att information ska lämnas ut, och det gäller ibregel inte löpande tillgång. Köp en mobil, godkänn det man måste för att kunna använda den och därmed få tillgång till bankid, banktjänster mm, sen så lämnas ens information löpande till gudarna-vete-vem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Jag vet inte. Texten är så klart tekniskt trovärdig men känns tendensiöst skriven och förlorar därför i tyngd.

Det mesta av det du kryddar din text med för att få effekt; pedofili, TOR, våldstendenser, hur ofta du ligger med en viss person, etc, är saker jag är tveksam till hur intresserade Google är av egentligen eftersom att jag inte ser hur de rimligen skulle tjäna pengar på den informationen?

De sätt Google kan tjäna pengar på vår data är jag så klart övertygad om att de gör, sen länge.

Det texten visar är att de kan få informationen och även om den inte är direkt användbar i ett individuellt format så kan den vara användbar på andra sätt och det kommer hela tiden nya möjligheter att använda data och då har de redan grunddata

Permalänk
Medlem

Jag ser det som något positivt att de vet allt om mig. Det finns en alternativ verklighet där det aktivt hjälper mig i min vardag.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Sötast
Skrivet av qwzxqwzx:

Jag ser det som något positivt att de vet allt om mig. Det finns en alternativ verklighet där det aktivt hjälper mig i min vardag.

Här har vi nya perspektiv!

Permalänk
Medlem

Jag gör det jag kan för att skydda när jag kan men starkt uppgiven. Känner också en enorm frustration över att hur många som har "nämen det är bra gör livet lättare" attityd på ett till synes okritiskt sätt.

Ytterligare frustration över att vi alla glatt klickar ja, samla in allt om mig. Nämen, ytterligare än app med bakdörrar som skyfflar allt till nsa, kgb, nalle puh intelligence ja men det köper vi! Men ta mig fan om myndigheter får samla information och dela med varandra för att faktiskt försöka hjälpa folk och samhälle.

Jag vill inte att alla i min omgivning känner till min minsta lilla sökning, intresse eller händelse så varför skulle jag då lita på och vilja att diverse företag vet detta om mig? Hade dom kunnat säkra en stadig ström pengar genom att använda datan till utpressning så skulle dom göra det.