Ny portabel CD-spelare kan ersätta din Sony Discman

Permalänk

Kina mög stay away from me.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Är väl för folk som gladeligen låter sig luras genom att köpa HDMI och ljudkablar för flera tusen kronor metern för att få det där "äkta" soundet. Lyckligtvis är det oftast folk med för mycket pengar så det gör inte så mycket, men ändå man tar sig för pannan än idag.

Va? Inget tyder på att det här skulle vara en audiofilbluff, var fick du det ifrån?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Va? Inget tyder på att det här skulle vara en audiofilbluff, var fick du det ifrån?

Varför lyssna på en CD spelare idag 2024, istället för streama spotify eller i varje fall lyssna på mp3or eller liknande? Finns ju ingen som helst fördel med det, utan det är artsyfartsy folk som gör det för att verka edgy å coola, alternativt folk likt de jag nämnde som eventuellt skulle påstå att ljudet låter bättre på CD än en mp3a/wav/flac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Varför lyssna på en CD spelare idag 2024, istället för streama spotify eller i varje fall lyssna på mp3or eller liknande? Finns ju ingen som helst fördel med det, utan det är artsyfartsy folk som gör det för att verka edgy å coola, alternativt folk likt de jag nämnde som eventuellt skulle påstå att ljudet låter bättre på CD än en mp3a/wav/flac.

Enligt dig ja.
Inte skaffat mig ett spotifykonto heller, och är väl inget jag planerar. Kan ju givetvis ändras i framtiden, men lagrar hellre själv än förlita sig på molntjänster.

Visserligen lyssnar jag inte så mycket på CD-Audio, men härligt att slänga på nån skiva man bränt för 10-20 år sedan ibland i köksstereon. I bilen blir det också CD, men oftast mp3.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Ahh, kommer ihåg när man gick runt med en cd-spelare i fickan. Även shock-proof-modellerna gav ett litet hack i musiken för varje steg man tog. Större fickor på den tiden.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det är en snygg, troligtvis ganska välbyggd, ny cd-spelare från ett välkänt företag i olika färger (och snart en transparent version?) med BT för att göra den lättanvänd. Det känns som att de kan träffa rätt bland de kunder som köper CD-skivor. Nu när vinyl har blivit så dyrt (den senaste skivan jag ville köpa kostar 250kr mer på vinyl än CD) så vore det inte helt omöjligt att CD får ett uppsving igen, även om kassetten delvis tycks ha fyllt denna lucka?
Det finns många anledningar köpa både CD och Vinyl och jag skulle gissa att få av de album som säljs köps av folk som har ett så teknocentriskt perspektiv som vi har här.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Den här skulle passa perfekt inkopplad i hyllan tillsammans med ett par aktiva högtalare som dubblar som högtalare till TV'n, blir nog köp på denna eller liknande produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Varför lyssna på en CD spelare idag 2024, istället för streama spotify eller i varje fall lyssna på mp3or eller liknande? Finns ju ingen som helst fördel med det, utan det är artsyfartsy folk som gör det för att verka edgy å coola, alternativt folk likt de jag nämnde som eventuellt skulle påstå att ljudet låter bättre på CD än en mp3a/wav/flac.

Det ÄR gött att inte behöva fippla med skärmar hela tiden, utan dra igång sin musik på ett lite mer "analogt" sätt. Det är ju för övrigt en grej med vinylfolk att dom argumenterar för att det till viss del är bättre för man får just den taktila känslan av att ta ut skivan ur fodralet med fina album arten, lägga den på skivspelaren, dra på nålen o sätta igång ett helt album. Samma sak med CD då, förutom att fodralet är mindre men att ljudkvaliten är så bra den bara kan bli.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Varför lyssna på en CD spelare idag 2024, istället för streama spotify eller i varje fall lyssna på mp3or eller liknande? Finns ju ingen som helst fördel med det, utan det är artsyfartsy folk som gör det för att verka edgy å coola, alternativt folk likt de jag nämnde som eventuellt skulle påstå att ljudet låter bättre på CD än en mp3a/wav/flac.

Cd ljud ÄR bättre än mp3 och liknande format som inte är loseless som tex flac och ogg.
Gör om en skiva till mp3 64bit och kom sedan tillbaka 🤣

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ptja, om man nu tänker sig att man inte har en dator, eller inte har en dator med CD/DVD/...-läsare, så kanske det finns en poäng.

En extern USB-ansluten läsare/brännare som även klarar dvd-skivor kostar under 150 kronor på svenska Amazon och under 400 kronor i svenska fysiska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Cd ljud ÄR bättre än mp3 och liknande format som inte är loseless som tex flac och ogg.
Gör om en skiva till mp3 64bit och kom sedan tillbaka 🤣

Mp3 är inte exklusivt och nödvändigt 64bit, vilket du själv vet i och med du nämnde specifikt 64bit. En mp3a i hög kvallité vågar jag utmana den värsta audiofilen till att höra skillnad på mot wav eller flac. Eller en CD. Men visst, fyll din mobil med wav filer istället eller liknande och kvallitén är identisk. Och du slipper punga ut 2000kr för en grej som kan gå sönder och cdskivor som hoppar när du går i lite för raskt tempo och blir repade. Du har ju redan en mobil så varför betala mer för absolut ingen som helst nytta, var min poäng med det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Ahh, kommer ihåg när man gick runt med en cd-spelare i fickan. Även shock-proof-modellerna gav ett litet hack i musiken för varje steg man tog. Större fickor på den tiden.

Hoho kommer ihåg min första bärbara cd spelare som jag sparat ihop via jultidningsförsäljning, den var så känslig så jag fick cykla med den i handen. Hade den till våren då jag tappade den i backen, snyft!

Ska fan leta fram gamla cd skivor igen och ta mig råd med en sån här spelare!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Mp3 är inte exklusivt och nödvändigt 64bit, vilket du själv vet i och med du nämnde specifikt 64bit. En mp3a i hög kvallité vågar jag utmana den värsta audiofilen till att höra skillnad på mot wav eller flac. Eller en CD. Men visst, fyll din mobil med wav filer istället eller liknande och kvallitén är identisk. Och du slipper punga ut 2000kr för en grej som kan gå sönder och cdskivor som hoppar när du går i lite för raskt tempo och blir repade. Du har ju redan en mobil så varför betala mer för absolut ingen som helst nytta, var min poäng med det hela.

Hur bär du dig åt för att repa dina cd? och om du har ett golv du inte kan gå på när du lyssnar på musik så bör du få till en upphängning av det din spelare står på som ger en avkoppling från ditt golv. Jag hör en tydlig skillnad på mp3 och cd likväl som cd och sacd/dvd-audio/blu-ray-audio.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Cd ljud ÄR bättre än mp3 och liknande format som inte är loseless som tex flac och ogg.
Gör om en skiva till mp3 64bit och kom sedan tillbaka 🤣

öhh.. flac är lossless.

free lossless audio codec

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hur bär du dig åt för att repa dina cd? och om du har ett golv du inte kan gå på när du lyssnar på musik så bör du få till en upphängning av det din spelare står på som ger en avkoppling från ditt golv. Jag hör en tydlig skillnad på mp3 och cd likväl som cd och sacd/dvd-audio/blu-ray-audio.
Mvh Paul

Jag tror inte produkten som nyheten berör är tänkt för att hängas på väggen utan snarare är något man ska ha i fickan/jackan/väskan (Därav "Ny portabel CD-Spelare" som titel på artikeln). Och har du den i jackan så är det klart att den snurrande CD skivan eventuellt kan hoppa när du rör på dig. Men så klart, det är aldrig något som händer dig Paul, du rör dig likt en dimma över backar och på tågen.
Så klart, komprimerar du en ljudfil till sämsta tänkbara kvallité på MP3 så är det klart det blir sämre ljud, jag kanske var lite otydlig och trodde det var underförstått att jag menar på hög/max kvalité (snarare än hård komprimering för att spara utrymme) var det jag syftade på när man jämför ljudkvallité. Är du en sån som hör skillnad på wav och cd skiva med? Eller Monster Super Audio Cable guldplätterad á 2500kr/decimetern också?

Permalänk
Rekordmedlem

Sony har gjort den ultimata portabla spelaren (för skivrepning och andra problem) D-88

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

öhh.. flac är lossless.

free lossless audio codec

Var ju det jag skrev att flac och ogg är loseless till skillnad från tex mp3.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var ju det jag skrev att flac och ogg är loseless till skillnad från tex mp3.

Ogg är en container (jämför typ avi, mkv, etc), inte en codec. Så Ogg i sig är varken lossy eller lossless, det beror på vad du lägger i det.

Ogg paras ofta ihop med Vorbis (och namnet förknippas ofta med Vorbis), men Vorbis är lossy. Ett annat typiskt val vore väl Opus, men även det är lossy.

Men visst, du kan även lägga t.ex. FLAC i din Ogg, men då blir det FLAC och FLAC i exemplet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hade dock gärna skippat hela den bärbara delen med batteri och hörlursutgång och istället fått in en liite större skärm med för att få plats med CD-text, en fjärris samt stöd för OGG och Opus.
För övrigt lite trist att dom missade den perfekta chansen med en transparent top så man får se skivan spinna!

Jag tycker det är bra att det finns möjlighet att koppla in hörlurar eller högtalare via kabel.
Däremot transparent topp för att se skivan spinna hade jag nog föredragit om man fick välja.

Skrivet av Airborne:

Den här ser riktigt lovande ut och att kunna koppla den både via sladd och bluetooth ser jag som ett plus,

Ja absolut.

Skrivet av Falistar:

2000 kr är rena fyndet. Snygg som attan!

Nja, rena fyndet vet jag inte.
Hade den kostat mellan 1000 till 1500kr så hade jag nog bara beställt en.
Över 2000kr är det åtminstone så jag tvekar.
Gör så den hamnar mera i "kanske".
Åtminstone för mig.

Om den är ett fynd för dig så är det väl kul att du har hittat en ny "billig" pryl som du gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Är väl för folk som gladeligen låter sig luras genom att köpa HDMI och ljudkablar för flera tusen kronor metern för att få det där "äkta" soundet. Lyckligtvis är det oftast folk med för mycket pengar så det gör inte så mycket, men ändå man tar sig för pannan än idag.

Kan du ge exempel på någon/några bättre/lika bra portabel CD spelare "walkman" som säljs nya idag för bättre pris ?

Skrivet av JBerger:

Du har ju redan en mobil så varför betala mer för absolut ingen som helst nytta, var min poäng med det hela.

Om man ska använda mobilen till allt så blir man mer beroende av att bära med sig powerbank.
Alternativt inte gå för långt från eluttag.
Men visst många powerbanks kostar ju under 2000kr.
Men ändå. Man ska ju också kunna ha en sladd mellan powerbank och telefon och ha det på något sätt så man inte skadar kabel eller kontakter.

Sen beror det ju lite på vad man har för telefon också...

Men exempelvis iPhone kan man inte bara använda som USB minne och fritt kopiera filer till/från hur som helst om man inte jailbreakar.
Har jailbreakat förr men så kom det någon uppdatering och så fick man leta nytt jailbreak och krångla...

Om de hade något minneskort, typ MicroSD som man kan ta ut och kopiera den vägen kan också vara ett alternativ. Men åtminstone iPhones har inte det.

Så då ska man bära med sig 2 telefoner istället ?

Det finns för och nackdelar med det mesta.
Tekniken ger möjligheter ... men ibland också problem.

Ibland kan det vara rätt skönt med saker som bara är offline, inte kräver några konton eller abonnemang.
Inte har massa reklam eller spyware o dyl.

Permalänk
Medlem

Ibland är det helt enkelt skönt med ritualen. Skönt med bristen på kontroll. Du väljer en skiva, och så får den spela igenom helt när du sitter på andra sidan rummet. När den är slut vänder man på den (vinyl) eller byter skiva.
Det finns ju till och med tillägg till mediaservrar som återskapar den gamla programtablån på tv. Man kan tom lägga in reklam om man vill. Den strömmar sedan konstant enl det schema man lagt in.

Det finns folk som är trötta på ständigt uppkopplat, on demand och konstanta beslut. De vill bara slå på tv'n klockan 19:05 och så är det ett avsnitt av Seinfeld eller Simpsons som är i full gång - som man inte behövde aktivt välja bland hundratals andra.

Permalänk

Back to mono, lägg i en EP i skivspottaren i jänkaren.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Köpa cd-skiva.
Rippa FLAC till Plex.
Lyssna med ordentliga lurar, DAC och AMP hemma.
Mobilen med BT-lurar på språng.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ibland är det helt enkelt skönt med ritualen. Skönt med bristen på kontroll. Du väljer en skiva, och så får den spela igenom helt när du sitter på andra sidan rummet. När den är slut vänder man på den (vinyl) eller byter skiva.
Det finns ju till och med tillägg till mediaservrar som återskapar den gamla programtablån på tv. Man kan tom lägga in reklam om man vill. Den strömmar sedan konstant enl det schema man lagt in.

Det finns folk som är trötta på ständigt uppkopplat, on demand och konstanta beslut. De vill bara slå på tv'n klockan 19:05 och så är det ett avsnitt av Seinfeld eller Simpsons som är i full gång - som man inte behövde aktivt välja bland hundratals andra.

Det där med att frivilligt lägga in reklam utan att man behöver låter lite sadistiskt nästan.

Det var ju lite skillnad om man tittar på någon film i vanlig broadcastad TV.
Ja dels att reklam är för finansiering och hela den biten...
...men också att man kunde använda reklampauserna om man behövde en liten paus.
Exempelvis gå på toa eller hämta något att dricka eller dylikt.

Men har man möjligheten att helt enkelt pausa så tycker jag det är ett bättra alternativ.

I övrigt tycker jag inte det är så konstigt att ibland kunna bli trött på på ständigt uppkopplat, on demand osv.
Exempelvis att ibland kunna träffa människor IRL istället för online och att inte alltid vara tillgänglig på telefon, messenger, mail etc.
Speciellt om man har jobbtelefon, jobbmail osv.
Att ha lite ledigt och inte jobba 24/7 kan nog vara bra för de flesta.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ogg är en container (jämför typ avi, mkv, etc), inte en codec. Så Ogg i sig är varken lossy eller lossless, det beror på vad du lägger i det.

Ogg paras ofta ihop med Vorbis (och namnet förknippas ofta med Vorbis), men Vorbis är lossy. Ett annat typiskt val vore väl Opus, men även det är lossy.

Men visst, du kan även lägga t.ex. FLAC i din Ogg, men då blir det FLAC och FLAC i exemplet.

Jag har bara sett och i ljudformat än så länge även om det säkert kan användas till annat också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag tror inte produkten som nyheten berör är tänkt för att hängas på väggen utan snarare är något man ska ha i fickan/jackan/väskan (Därav "Ny portabel CD-Spelare" som titel på artikeln). Och har du den i jackan så är det klart att den snurrande CD skivan eventuellt kan hoppa när du rör på dig. Men så klart, det är aldrig något som händer dig Paul, du rör dig likt en dimma över backar och på tågen.
Så klart, komprimerar du en ljudfil till sämsta tänkbara kvallité på MP3 så är det klart det blir sämre ljud, jag kanske var lite otydlig och trodde det var underförstått att jag menar på hög/max kvalité (snarare än hård komprimering för att spara utrymme) var det jag syftade på när man jämför ljudkvallité. Är du en sån som hör skillnad på wav och cd skiva med? Eller Monster Super Audio Cable guldplätterad á 2500kr/decimetern också?

Hej, jag förstår fortfarande inte hur innanmätet i cd-spelaren repar skivorna men du kanske inte är så noggrann med hur du hanterar din cd-samling. Jag har inte problem med att höra skillnad på en så nedgraderad ljudfil (även i max kvalitet) mot cd för att inte tala om de andra nämnda med ännu högre sampling. Förövrigt så ligger Monster Cables guldpläterade hdmi på ca 200kr metern.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det där med att frivilligt lägga in reklam utan att man behöver låter lite sadistiskt nästan.

Det var ju lite skillnad om man tittar på någon film i vanlig broadcastad TV.
Ja dels att reklam är för finansiering och hela den biten...
...men också att man kunde använda reklampauserna om man behövde en liten paus.
Exempelvis gå på toa eller hämta något att dricka eller dylikt.

Men har man möjligheten att helt enkelt pausa så tycker jag det är ett bättra alternativ.

I övrigt tycker jag inte det är så konstigt att ibland kunna bli trött på på ständigt uppkopplat, on demand osv.
Exempelvis att ibland kunna träffa människor IRL istället för online och att inte alltid vara tillgänglig på telefon, messenger, mail etc.
Speciellt om man har jobbtelefon, jobbmail osv.
Att ha lite ledigt och inte jobba 24/7 kan nog vara bra för de flesta.

De som lägger in reklam går helt klart till överdrift - om man inte försöker återskapa något tidstypiskt bara för att det är kul.

Permalänk
Medlem

Gör en ny minidisc istället om man ska hålla på såhär, den är i alla fall smidigare att bära med sig.

Permalänk
Medlem

"Ibland kan det vara rätt skönt med saker som bara är offline, inte kräver några konton eller abonnemang.
Inte har massa reklam eller spyware o dyl."

+1